Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
ayla

ayla

19-07-2010 om 21:06

Sorry nog 1 keer, welke leesboeken?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

He alberta

"Versnellen doe je eigenlijk juist om hiaten te krijgen, dan heb je wat te doen nl"

Ik heb het nog nooit zo helder zien staan! Ik ga dit maar eens onthouden (heb ook een versnelde dochter). Dit is zo duidelijk dat ik dit -indien nodig- wel eens bij de juf kan laten vallen.

alberta

alberta

30-07-2010 om 10:53

Ja, haha

Misschien is het zelfs wel zo dat luie kinderen eerder hiaten krijgen. Zoon hier is niet versneld, en gaat gewoon naar groep 6. Vorige week liet hij me versteld staan, bleek dat hij een aantal spellingsregels helemaal niet onder de knie heeft. Ik vond het echt ongelofelijk, vraag me af wat hij 3 jaar lang gedaan heeft op school. En hij scoort super.
Geen ramp, want het is een kwestie van even goed uitleggen en dan ´heeft` hij het wel, maar voor mij wel even een trigger om toch een beetje op te gaan letten op de achtergrond.
Ayla, juist dat oefenen is een complete ramp voor hoogbegaafde kinderen. Geloof me die lijdensweg gaat ze krijgen. (of ze moeten wel een héél goed vvv programma hebben) Nu is het even leuk en nieuw. Gun haar nu dat ze dat volgend jaar even nieuw en leuk vindt, en enigzins een uitdaging. Kan ze tenminste even vooruit. Ik trapte er ook in toen mijn kinderen kleuters waren, kocht ze vanalles om thuis leuk mee te werken. Stom, want dan hadden ze op school weer minder te doen. Natuurlijk moet ze lezen, maar dat hoeft bij haar nu geen oefenen te zijn maar leuk en spannend gewoon.
Wil ze vanalles, ga dan gewoon schaken, of Spaans doen, of whatever. Maar misschien gaat het haar meer om de individuele aandacht en vindt ze het ook oké als je dat verschuift naar samen stoeien, spelen, tutten. Vergis je niet maar een kind heeft koppelingen snel gelegd, als ik hard mijn huiswerk maak, dan krijg ik aandacht enz.

ayla

ayla

02-08-2010 om 08:25

Oefenen is alweer passe

ze leest nu echt zelf. Pakt een boek en gaat lezen. Gisteren lag ze naast haar oudere nichtje in de hangmat met een boek. Ik heb al 24 bladzijdes gelezen riep ze. deze week hebben we samen boekjes uit gezocht van de bieb, heksje Lily leek haar erg leuk. De boze heks van Hannah Kraan was nog erg dik. Ik kan gewoon niet geloven hoe hard ze opeens gaat, van Avi 1 een dikke maand geleden naar avi 5 nu.

ayla

ayla

03-08-2010 om 08:41

Heel handig

ben er al achter gekomen dat het heel handig is, ik hoef te vragen niet meer voor te lezen bij spelletjes en ze leest zelf hoe het gaat.

Ze heeft echt het licht gezien, spellen doet ze helemaal niet meer. moeilijke woorden leest ze met sleeplezen en dat werkt prima.

Tango

Tango

05-08-2010 om 15:30

Wow, knap hoor

Dat ze ineens zo snel gaat. Voor haarzelf ook prettig dat ze het nu zo goed kan, denk ik. En handig is het zeker. Tangodochter is 9 en begint nu pas met uit zichzelf een boek te pakken. Tangozoon zit echt nog in het spellende lezen, losse woordjes. Maar ja, ik heb daar ook eerlijk gezegd even niet zoveel aandacht aan gegeven omdat hij toch groep 2 nog een jaartje doet.
Als hij wil, dan lezen we samen en anders gewoon niet. Heb er nog steeds een beetje de balen van hoor, maar we hopen maar dat het goed uitpakt.
Hoe zit het nu met Ayladochter, gaat ze nog naar een andere school en naar welke groep dan? Ik heb het geloof ik niet meer helemaal gevolgd.

ayla

ayla

05-08-2010 om 15:42

Tango

ik heb het een beetje gevolgd over Tangozoon, ik kan me wel voorstellen hoor dat je baalt. en is het nog een optie dat hij later in het jaar doorstroomt naar groep 3? Wat vindt hij zelf van nog een jaartje groep 2?

Ayladochter gaat nu naar een andere school, niet heel handig maar het is te doen. Daar is toch meer aandacht voor haar persoonlijk en hebben ze ook meer in huis om haar uit te dagen en bezig te houden. Maar ook wij moeten maar zien of het goed zal gaan. De juf die ze de drie weken voor de vakantie had was geweldig, kon zich echt in haar verplaatsen. Bij de nieuwe juf weten we dat natuurlijk niet. Daarbij ging ze nog half spellend de zomervakantie in en leest ze nu eigenlijk vloeiend de A boekjes. Het is toch een enorm verschil en ze gaat zo vreselijk hard. Ze zal daar meteen in groep 4 instromen, slaat dus drie in zijn geheel over. Over het lezen maak ik me uiteraard geen zorgen, rekenen zal ze wat achterstand hebben maar ach, ook dat komt wel goed. Schrijven loopt ze echt een stuk in achter, haar handschrift is vreselijk en bijna onleesbaar. Ik doe wel oefeningen met haar maar ze is echt hardnekkig. Blijft letters omgedraaid schrijven of begint onderaan bij een letter ipv bovenaan.
Ze schrijft hele epistels aan ons we krijgen ze alleen bijna niet ontcijferd. Misschien moet ze maar dokter worden later

Tango

Tango

05-08-2010 om 16:17

Haha

Die wordt vast dokter, dat zit er wel in...
Toch kan het nog wel komen hoor, dat schrijven. Ik zie dat dus ook bij Tangozoon, die is fijn-motorisch ook totaal niet handig. Schrijven doet hij dus liever helemaal niet. Maar nou was ik laatst een spelletje Yahtzee aan het doen met hem en moest hij een 1 opschrijven, deed hij ineens keurig. Ook later een 0 precies in het vakje. Gewoon afwachten hoor, komt best. En dat rekenen dat stelt in groep 3 nog niet heel veel voor. Volgens mij rekenen ze tot 20, dat heeft ze vast snel onder de knie.
Fijn dat jullie een goede school hebben gevonden, maar ook wel weer spannend natuurlijk hoe ze het daar zal hebben. Ik begrijp dat ze de laatste weken voor de vakantie op de oude school in groep 3 heeft meegedraaid. Ze is dus wel een beetje voorbereid op wat haar te wachten staat.
En tja, wat Tangozoon betreft, aan de ene kant vindt hij het wel best hoor om nog een jaartje te kleuteren. Ik ben alleen een beetje bang dat hij de klap pas krijgt als hij na de vakantie weer gaat beginnen, want zijn beste vriendje zit dan dus in groep 3. We blijven er in elk geval bovenop zitten en als hij toch ineens erg snel gaat, willen we dat daar echt iets mee gedaan wordt. Via via hoorde ik over een jongetje uit de paralelklas die per januari naar groep 3 gaat. Mijn haren gingen gelijk overeind staan, want die optie is bij ons dus nooit aangegeven. Aan de ene kant lijkt het me ook heel lastig, maar we gaan hier dus wel vragen over stellen. Tangoman en ik hebben van de week ook maar bedacht dat we op heel korte termijn (als ze zo'n twee weken bezig zijn) weer een gesprek gaan aanvragen over o.a. het handelingsplan. Ik ben benieuwd.
Intussen genieten we nog maar van de vakantie, die bij ons nog maar anderhalve week duurt en proberen we nog maar even niet teveel aan school te denken.

Tango

Tango

05-08-2010 om 22:29

Pelle

Ik zeg ook niet dat we dit zouden willen, maar toen we destijds aangaven dat we een jaar extra kleuteren zo lang vonden en dat het mooi zou zijn als Tangozoon een half jaar extra zou kunnen kleuteren, werd hierop gereageerd met dat dit onmogelijk was. Daarom stond ik dus raar te kijken dat dit dus met een ander kind wel gebeurt. En misschien is dit inderdaad een kind dat erg voor loopt, maar waarom dan niet meteen naar groep 3 als ze nu toch al weten dat hij in januari gaat.
En als je goed hebt gelezen lag het probleem bij Tangozoon niet alleen op sociaal emotioneel gebied, maar ook op leergebied. Als hij nu opeens een sprong gaat maken op leergebied blijf ik het zonde vinden dat hij dan in de kleuterklas zit, dus zou hij wat mij betreft naar groep 3 mogen. Nieuwe klas en nieuwe leerkracht? Nee, de kinderen uit de klas kent hij allemaal en de leerkrachten ook, want daar heeft zijn zus drie jaar bij in de klas gezeten en hij is daar heel vaak binnengelopen.
Maar goed, eigenlijk wil ik helemaal niet op de zaken vooruit lopen. Eerst maar afwachten hoe het komende jaar gaat lopen en voorlopig wil ik dus helemaal nog niet aan school denken. Helaas lukt dat niet altijd.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.