Dendy Pearson
16-12-2013 om 16:16
speelafspraakjes: altijd gedoe
Hoi,
Onze zoon van bijna 5 kan niet normaal doen als er een vriendje komt spelen.
Als hij bij een ander is schijnt hij erg gezellig mee te doen. Maar hier thuis gaat het nooit naar zijn zin. En dan wordt hij boos. Op dit moment is zijn beste vriendje hier. Na 3 kwartier gedoe, gemopper en zelfs slaan van zijn kant heb ik ze nu voor de tv geparkeerd. Over een kwartier wordt vriendje opgehaald.
Het is iedere keer zo. Het lijkt of hij hele plannen voor zo'n afspraak heeft bedacht en dan wil het speelkameraadje vervolgens iets anders. En dan is zoon (denk ik) teleurgesteld en niet meer voor rede vatbaar.
Is dit voor iemand herkenbaar? Wat doe ik eraan? Gewoon maar wachten tot het beter gaat zeker?
Dendy

Dendy Pearson
16-12-2013 om 16:20
aanvulling
"Na 3 kwartier gedoe, gemopper en zelfs slaan van zijn kant heb ik ze nu voor de tv geparkeerd.".
Dit staat er een beetje raar. Dit is het gedrag wat mijn lieve zoontje vertoond, niet zijn vriendje.

mama 5
16-12-2013 om 16:31
activiteit
Zou het kunnen helpen, als jij een activiteit inplant, in overleg met je zoontje, waar jij dan zelf ook bij gaat zijn? Dus samen naar de speeltuin (koekjes en drinken mee), koekjes bakken, kleien, naar de bieb... Zoiets.
Zodat het voor allebei de kinderen duidelijk is, wat ze gaan doen. Namelijk wat jíj gaat doen met ze. Dan hoeven ze er geen ruzie meer om te krijgen.
En dat dan stapsgewijs loslaten, als het goed gaat.

Mijntje
16-12-2013 om 18:41
tips
mijn tips: laat ze beneden spelen, waar jij in de buurt kan blijven en kan ingrijpen als dat nodig is.
Laat ze kiezen wat te spelen, iets wat ze allebei willen doen.
En escaleert de boel: idd dvd'tje of luistercd zijn dan handig. Ze zijn vaak ook moe na een lange dag school.
Je kind hoeft ook niet elke dag een speelafspraak te hebben, laat je kind wat vaker lekker alleen.
het gaat vanzelf beter

Hanne.
16-12-2013 om 20:11
voorbereiden
Of misschien kan je de speelafspraak van te voren met je zoon voorbereiden. Waar wil je mee spelen. Waar mag Pietje niet aankomen (en dat dan ook wegleggen).
Samen spelen samen delen vonden mijn kinderen op die leeftijd nog erg moeilijk. Vooral in hun eigen huis want daar waren zij de 'baas'.

troelahoep
16-12-2013 om 23:13
ik zou hem toch eens vragen
wat hij zich voorstelt bij een speelafspraakje. Wat verwacht hij ervan dat hij en vriendje gaan doen? Wat gaat er anders dan hij zou willen? En inderdaad wat Hanne en Mama 5 zeggen, een plannetje maken.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.