Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Speelafspraakjes ed.

Hoi allen,

mijn dochter zit inmiddels in groep 2. Ik merk dat ik het lastig vind hoe het spelen over en weer gaat. Vrijwel alle ouders willen alleen op woensdag of op vrijdagmiddag afspreken, vaak omdat het kind dan moe is of ze het teveel gedoe vinden. Dus het komt op die 2 midddagen aan. Er wordt alleen ver van tevoren afgesproken, spontaan op de dag zelf is niet mogelijk, dan zijn alle kinderen 'bezet'. Daarnaast komt het ook voor dat er kinderen zijn die maar 1 keer per week mogen afspreken, vanwege het rustig willen hebben in het gezin.
Het komt er nu bijna op neer dat ik een agenda mee moet nemen naar het schoolplein. Ik maak dus dan een speelafspraak voor over 3 weken! voor 2 meisjes van 6 en 5 jaar.
Ik weet niet zo goed waarom zo ver van tevoren wordt afgesproken, het lijkt wel alsof de ouders bang zijn dat hun kind dan nergens kan spelen. Vanmorgen ving ik ook weer bot bij 4 kinderen.
Ik ben heel benieuwd hoe dit bij anderen werkt.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

10-12-2010 om 21:32

Hier ook beperkt aantal dagen

maar daar hebben de kids wel wat op gevonden, ze spreken dan bij de bso af op de dagen dat ze daar zijn.

Hier komen ze meestal naar buiten rennen met de vraag: Mag ik afspraak? en dan blijkt idd dat ze in de klas al hebben bedisselt met wie en waar er wordt gespeeld. En dat gaat zeker niet weken van te voren. Soms wel, maar dan meestal omdat je je kind even uitbesteed wilt hebben.
Meestal vragen ze 's morgens al of ze afspraak mogen, en dan regelt zich dat vanzelf.
De ene keer sta je eigenlijk voor niets bij school, de andere keer krijg je 3 kinderen mee naar huis.

koentje

koentje

10-12-2010 om 23:58

Wauww, amk

bestaat dat dan, kinderen die vooruit denken???

m@rgreet

m@rgreet

11-12-2010 om 10:34 Topicstarter

Nee

Die opmerking van Zelazny zette me wel aan het denken, er is kennelijk een soort systeem aan de gang. Er wordt over de hoofden van de kinderen afspraken gemaakt en ik ga daar wel in mee, omdat mijn dochter anders elke woensdag en vrijdag sip op het schoolplein staat. Daarnaast overigens, zijn er zeker 4 kinderen die niet bij een ander kind willen spelen, omdat ze dat eng vinden. Dat zijn kinderen waar mijn dochter ook graag mee zou willen spelen, alleen die ouders calculeren alles al van tevoren in (of ze gaan met kind op de thee bij een ander). Ik merk dat mijn dochter ook tegenzin krijgt, alweer bij Pietje spelen.
Ik hoop en veronderstel dat ze, naar mate ze groter worden, de voorkeur vast duidelijker wordt en ze het zelf gaan regelen? En ik ga toch proberen haar wat meer te stimuleren te bedenken met wie ze wil spelen.

amk

amk

11-12-2010 om 13:48

Koentje

3 uur vooruit denken lukt wel. ja, en blijkbaar bij alle kinderen in de klas want ik heb geen andere referentie.

Maar ze weten natuurlijk dondersgoed wie wanneer naar de bso gaat, en dan spreken ze dat gewoon af.

Mamvantwee

Mamvantwee

12-12-2010 om 10:01

Hier spreken ze ook zelf af

Ik heb de kinderen vanaf groep 1 zelf hun speelafspraakjes laten regelen. Dus zelf vragen en als de kinderen het eens werden, ging de bijbehorende ouder opzoeken om de details af te stemmen.
Dus geen afspraken voor over 3 weken hier. Wel komt het voor dat het maar niet lukt om een middag te vinden waarop ze allebei kunnen (door andere afspraken of bso e.d.), en dan spreken we soms wel eens af voor de volgende week. Als het niet lukt voor de betreffende middag, dan gewoon niet. En dan zien we een andere keer wel weer.

groet, Mamvantwee

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.