Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Speeldates gaan niet goed

Mijn dochter (4,5 jr) gaat sinds september 2011 naar groep 1.
Na ca. 3 maanden op school begon zij met speelafspraakjes maken. Dat ging in eerste instantie prima. Ze speelde lief en goed samen met de kindjes die over de vloer kwamen of waar zij thuis kwam. Sinds een maand of 2 is dit echter compleet veranderd. Mijn dochter
gedraagt zich vreselijk naar haar speelvriendjes. Geeft continu commentaar op hetgeen zij doen of zeggen. Wordt handtastelijk (duwen, schoppen) en zegt dan dat het per ongeluk gebeurde, daagt uit, wordt heel boos als een kindje niet doet wat zij wil en zegt dat ze nooit meer met het betreffende kindje wil spelen. Scheldt het kindje uit......
Al met al....de speeldates worden verpest door mijn dochter's gedrag. Ik ben bang en merk dat mijn dochter een "slechte naam" krijgt bij haar groepsgenootjes en dat ze haar gaan negeren en niet meer met haar willen spelen. Ze is nu bv. ook al niet op een verjaardagsfeestje van een vriendinnetje uitgenodigd. Mijn dochter is zich niet bewust van de consequenties van haar gedrag. Ik probeer haar dat op een eenvoudige manier uit te leggen en corrigeer haar continu tijdens haar vervelende gedrag. Ik vraag haar of ze het eigenlijk nog wel leuk vindt om speelafspraakjes te hebben (zij zegt van wel) en stel voor dat we het een tijdje niet doen omdat het de laatste tijd niet meer goed gaat. Zij geeft echter iedere keer weer aan te willen spelen met kinderen. Ik vind het heel moeilijk om een juiste keuze te maken. Ik wil niet dat mijn dochter de aansluiting op klasgenootjes gaat missen uiteraard en realiseer me dat het allemaal een leerproces is. Maar...op deze manier is het spelen voor niemand meer leuk...voor de kindjes waarmee ze speelt niet, voor mij niet en uiteindelijk voor mij dochter dus ook niet want zij is degene die uiteindelijk haar eigen glazen ingooit met haar bazige en gemene gedrag. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik weet het echt even niet meer.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ik lees mee!

Toevallig loop ik tegen ongeveer hetzelfde aan: dochter van 5,5 is erg sociaal maar ook wel dwingend. Ik ben meer agent aan het spelen dan dat ze gezellig met een vriendinnetje speelt.

guera

guera

19-06-2012 om 16:27

Herkenbaar komt goed

Niet teveel zorgen maken
Ik herken het van mijn kids, nu 9 en 6.
Ik snapte er nooit iets van als iemand zei: heerlijk zo'n speelafspraak met die kleuters. Dan heb je er geen kind aan.
Nou man wat een werk. Ik was alleen maar bezig te sussen of de gang erin te houden of ruzies op te lossen

Met name mijn dochter kon ook erg drakerig zijn. De grote consequenties kunnen ze niet overzien. Die vallen best mee. Kinderen zijn flexibel. Morgen wel spelen, dan ineens niet meer, dan ruzie en ineens weer koek en ei.
De consequentie die hier echt goed werkte. : 'Als jij niet leuk kan spelen met kindje, dan voorlopig dus niet meer spelen'. Na een akkefietje. Voorlopig niet meer spelen (bijv 1 weekje), dan erop terugkomen en een 2e kans geven. Complimenteren als het goed gaat. Gaat het fout aan de consequentie herinneren en eventueel weer een tijdje niet spelen.
Echt wel dat ze dat begrijpen hoor. En hou het bij jezelf. Niet zeggen: dan vinden je vriendjes je niet meer aardig. Dat kwartje valt echt niet , zo denken ze toch niet.
Maar zeggen: IK vind het niet leuk zoals die speelafspraken gaan omdat je steeds ruzie maakt. IK word daar moe van, sjagoo van, weet ik veel. Als het niet zonder ruzie kan dan voorlopig geen speelafspraken.
Spreek goed uit welk gedrag je wel verwacht.
Als het erom gaat dat speelafspraakje niet met favoriet speelgoedje mag spelen, bespreek dat dan en leg het wel.
Hier hadden we maar 1 paar spaanse dans schoenen. Altijd bonje wie die schoenen aan mocht.
Op een gegeven moment kwam dochter al aan: Mam, x je is er en dan krijgen we altijd ruzie over die schoenen. Leg ze maar beter weg.

Anyway hier hielp die maatregel zeer goed. En het zorgt er echt niet voor dat ze geen vriendjes krijgen hoor. Zoals gezegd hier nu 6 en 9 en vriendjes genoeg! (en gezellige speelafspraakjes

Succes

Hier ook

Mijn oudste zoon was ook altijd vervelend. Is ook weer goedgekomen. Hij is nu 10 jaar en heeft iedere middag wel iemand om mee te spelen. Maar in groep 1 was het een drama. Ik heb toen speelafspraakjes met sommige kinderen verboden. Ook had ik een grote doos met play dough klei staan. Bij gezeur haalde ik die doos te voorschijn. Kinderen aan tafel en spelen maar. En afspraakjes mochten niet langer duren dan 1,5 uur.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Ook

Hier is zoon bijna 6 en heeft bijna. Ooit afspraakjes, wij wonen in buitenland en het leeft hier iets minder. Maar toen hij 4.5 was, was hij daar echt nog niet aan toe!
Nu is het vaak alleen maar gedoe, ruzie, ze willen allebei niets anders, arg! Heb er meestal geen trek in - (plus hij kan daar nooit spelen).

Maar het gaat al iets beter dan eerst. Dus fijn te horen dat het tijdelijk is. Ze oefenen gewoon het Sociale Gebeuren op elkaar denk ik - met volwassenen is toch ook niet behoorlijk ruzie te maken

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.