Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Dees

Dees

20-10-2016 om 10:59

Speelgoed uit China kopen

Bestellen jullie weleens speelgoed uit china? En zo ja hoe bevalt dat?


Tuinstoel

Tuinstoel

17-11-2016 om 18:52

klopt

Ik koop ook regelmatig speelgoed bij Amazon.co.uk, als spullen daar goedkoper waren dan hier. Is nu met de lage pond nog interessanter geworden.

Doortje

Doortje

17-11-2016 om 19:42

Tuinstoel

"Naïef? Wie, wij of jij? Waarom moet dat prijsverschil zo enorm hoog zijn? Voor Ali werden wij met z'n allen gewoon gruwelijk in de maling genomen."

In de mailing genomen? Door wie dan? Wat wil je nu suggereren?

Doortje

Doortje

17-11-2016 om 19:49

Mine

"Ik wacht in spanning op jouw verklaring waarom iets uit Engeland 100 euro goedkoper kan zijn en ook sneller geleverd wordt."

Wat een felheid. Net als tuinstoel lijk je de suggestie te doen dat Nederlandse bedrijven de boel aan het oplichten zijn. Alsof tussenhandel iets voor criminelen is. Heb je je wel eens in economie verdiept?

Ik kan trouwens allerlei verklaringen verzinnen waarom een bepaald artikel bij de ene leverancier goedkoper is dan bij een andere leverancier. Dat kun je zelf toch ook? Wisselkoersen, wel/geen tussenhandel, wel/geen BTW etc. etc. Er zijn ook buitenlanders die spullen in Nederland kopen omdat bepaalde dingen hier goedkoper zijn dan bij hen.

Mine

Mine

17-11-2016 om 19:58

haha Doortje

" Net als tuinstoel lijk je de suggestie te doen dat Nederlandse bedrijven de boel aan het oplichten zijn."

Jij lijkt de suggestie te doen alsof Tuinstoel en ik een beetje simpel zijn.

"Ik kan trouwens allerlei verklaringen verzinnen waarom een bepaald artikel bij de ene leverancier goedkoper is dan bij een andere leverancier. Dat kun je zelf toch ook? "

Jazeker, maar uit China mag dat van jou niet. Dat is het komische.

Doortje

Doortje

17-11-2016 om 20:11

Huh?

"Jij lijkt de suggestie te doen alsof Tuinstoel en ik een beetje simpel zijn."
Ja, zo komen jullie inderdaad over. Maar jullie zeggen het zelf ook. Jullie stellen vragen (ik heb even niet meer scherp wie welke vraag stelde) waarvan ik denk: snap je het echt niet? Snap je echt niet hoe de economie werkt? En als er dan ook nog de suggestie wordt gedaan dat je altijd in de mailing bent genomen, dan kom je in mijn ogen inderdaad een beetje simpel over.

"Jazeker, maar uit China mag dat van jou niet. Dat is het komische."
Hm, ik denk inderdaad dat je een beetje simpel bent. Ik zeg namelijk nergens dat je van mij niet in China mag kopen (en wel in Engeland). Geen idee waar je dit vandaan haalt.

Wat een bijzonder draadje dit.

Mine

Mine

17-11-2016 om 20:48

ja, komisch

Ik simpel. Nog nooit zo gelachen.

Nou vooruit. Wat zijn je economische credentials?

Tuinstoel

Tuinstoel

17-11-2016 om 21:34

Doortje

Dames rustig...

Natuurlijk is er tussenhandel en die mogen best wat verdienen, maar het moet niet belachelijk worden. Zie mijn eerder genoemde voorbeeld. Bij bol.com 22,95 en bij Ali 3,92 (incl verzenden naar NL). Voor exact hetzelfde product. Ali biedt grootverbruikers ook nog bulkprijzen, dus het kan nog goedkoper. Ga er maar vanuit dat bol.com en Bart Smit nog minder betalen. Van Bart Smit kan je dan nog zeggen dat de franchisenemer ook iets moet verdienen, maar dat gaat bij bol.com niet op.

Die brutowinstpercentages zijn absurd dus ik vind het logisch dat consumenten rechtstreeks kopen. Dat mensen bepaalde producten in het buitenland kopen is van alle tijden, maar nu met AliExpress zie je wel extreme verschillen voorbij komen.

lieverdje

lieverdje

18-11-2016 om 08:47

lees het nou eens zelf

".....en bij Ali 3,92 (incl verzenden naar NL)."

Ik geef toe dat het prijsverschil groot is, maar is dat helemaal toe te schrijven aan 'belachelijke' tussenhandel? Het kan er bij mij niet in, écht niet, dat je een voorwerp kunt produceren, verpakken én over de halve wereld verzenden voor minder van 4 euro. Dát vind ik belachelijk verdacht.

Tuinstoel

Tuinstoel

18-11-2016 om 09:10

lieverdje

Dat is knap ja, maar denk jij dat de grote winkelketens meer betalen omdat ze het te weinig vinden?

Iemand verdiend hier heel veel geld aan, en ik kan je meegeven: het zijn niet de Chinezen.

Voor de goede orde: je kan het voor die prijs kopen he, mijn zoon heeft 'm op z'n kamer bij z'n PS4 staan. Geen oplichterij.

pia

pia

18-11-2016 om 10:16

kleine poging

Verschillen in prijs zijn deels te verklaren: er wordt gecopieerd dus je hebt niet te maken met zaken als ontwerpkosten en auteursrecht. Als je een minionknuffel koopt via aliexpress dan is dat geen originele, er wordt gebruikt gemaakt van de populariteit van een film waar de Chinese maken geen cent aan bijgedrgen heeft. Hij lift mee op het succes van een film waar anderen geld in gestopt hebben.
Ten tweede: wat je hier in de winkel koopt, is van een gegarandeerde kwaliteit. Om weer bij die minion te komen, je weet dat hij de originele kleuren heeft, dus geel gezicht, blauwe broek en niet omgekeerd. Je weet dat je hem veilig aan je kinderen kunt geven, want getest op veiligheid. Dus geen kwalijke stoffen, kleine onderdeeltjes etc Je weet dat de kwaliteit ok is, dus de originele legosleutelhanger bijft heel en niet is het haakje uit het hoofd zo los of valt ie de hele tijd uit elkaar.
Ten derde garantie: bevalt het product niet of is het kapot, dan kun je het niet zomaar terugsturen.
Ten vierde: uit China opsturen is gratis. Je moet dan wel geduld hebben. Wil je het sneller of koop je grotere producten, dan lopen de kosten wel heel snel op.
Als je dit allemaal geen probleem vindt, dan kun je natuurlijk prima bestellen in China.

lieverdje

lieverdje

18-11-2016 om 10:35

Tuinstoel

ik denk eerder dat een dergelijk artikel onder de prijs aangeboden wordt. Geef mij een rekensommetje waaruit blijkt dat je een voorwerp, ongeacht welk voorwerp, kunt produceren, verpakken en vervoeren over zo'n grote afstand, voor dat geld.

Er zit of heel veel subsidie van het communistische Chinese systeem bij, of het is een lokkertje (net als de bananen van de Jumbo) of misschien is het wel een dekmantel voor iets wat het daglicht niet kan verdragen. Belastingontduiking, witwassen van crimineel geld, verkoop van gestolen partijen, restanten uit een giffabriek. Weet ik veel.

Ik ben er dus echt niet zeker van bijvoorbeeld Bol.com voor zo'n ding maar zo weinig betaalt, wat jij beweert. Of dat Bol.com überhaupt hetzelfde ding inkoopt, want de neppers gaan zeer ver in het kopiëren.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-11-2016 om 11:45

Lieverdje

Ik weet ook niet hoe de lage prijzen mogelijk zijn, maar ik heb wel het idee dat jij enorm doordraaft in het verdacht maken van die lage prijzen.

Voor mijn hobby koop ik regelmatig spullen bij een Nederlandse webshop. Dat doe ik vanwege hun snelle service. Voor 5 uur besteld (zelfs 1 over 5) en dan morgen in huis. Dat vind ik fijn, dan kan ik door met wat ik doe. Maar afgelopen week heb ik bij Ali iets besteld dat ik nog wel heb, maar ik zie langzaam maar zeker de bodem verschijnen. Geen haast geboden, dus ik kan rustig op Ali wachten. Tijdens mijn speurtocht langs Nederlandse webshops verdenk ik sommige webshops ervan ook bij Ali Express in te slaan. Geen idee of dat waar is, maar het zijn dan exact gelijke spullen. Gewoon van metaal, net zo stevig of niet stevig. Maar dan hebben ze er wel het nodige bij op gedrukt. Slim van ze hoor, maar als je Ali een beetje hebt bestudeerd heb je het door en koop je dus niet bij die Nederlandse webshop. Dat is in zekere zin een tussenhandelaar die ermee wil verdienen. Slim en groot gelijk overigens, maar waarom zou ik daar in meegaan? Zo heb ik ook een hondentuig gekocht in Duitsland. Iemand anders had het mij voor 6 euro meer aangeboden, maar dan werd het vanuit België verzonden. Het is dat ik via speurwerk de originele producent gevonden had, anders had ik het tuig voor meer in België besteld.

Ik weet het niet, omdat ik er geen verstand van heb verder, maar ik moet er toch vanuit gaan dat Chinese leveranciers van wat ik bestel er íets aan overhouden. Beter 1 cent, of iets meer (afhankelijk van de waarde van een product, per bestelling verdienen, dan niets. De bestellingen worden uit de hele wereld gedaan. Dus dat kan evengoed interessant worden.

Ik weet niet of ik er echt zaken als boormachines e.d. zou kopen. Dan ga ik toch voor de (naar verwachting mogen hebbende) zekerheid dat het degelijk materiaal is en je snel geholpen kunt worden bij een defect.

Niki73

Niki73

18-11-2016 om 15:47

Er zit wel nep tussen

Mijn collega kocht een laadkabel voor zijn iPhone bij Ali. Origineel, stond erbij, alle logo's en opdrukken waren hetzelfde als bij de oude lader. Helaas, de telefoon laadde heel traag op en de lader werd heel heet. Het was dus toch een nepperd, al zag hij er echt uit.

pia

pia

18-11-2016 om 16:44

niki

Klopt, die verhalen ken ik ook. Mijn huisgenoten hebben in het vereleden nog wel eens wat in China besteld en hebben deze ervaringen ook. Kan nog gevaarlijk zijn ook (kortsluiting/brand).
Er zijn zelfs hele apple winkels nagemaakt in China, http://uk.businessinsider.com/inside-fake-chinese-apple-store-shenzen-kunming-2015-9?international=true&r=UK&IR=T/#there-are-more-than-30-apple-stores-in-the-southern-chinese-town-of-shenzhen-but-apple-only-has-one-official-store-and-five-authorised-dealers-in-the-area-1 (sorry, beetje lang adres). Dus ja, het lijkt echt maar het is het niet.
Mijn man moet geregeld in China zijn voor het werk en zijn collega's daar komen ook hier. Ze kopen zich dan suf aan merkspullen want in China weet je nooit of het echt is, aldus zijn collega's, ook al ziet het er echt uit, koop je het in een merkshop etc

Tuinstoel

Tuinstoel

18-11-2016 om 16:53

reactie

@pia:
Punt 1 en 2 gaan in mijn voorbeeld niet op. Dit betreft geen A merk gewoon een onbekend merk dat ook zo bij bol.com wordt verkocht. Kwaliteit is hetzelfde want het betreft exact hetzelfde product. Garantie heb je niet nee, dat is een risico dat je moet nemen. Al ben je wel verzekerd van levering, als je het product niet ontvangt krijg je je geld terug. Als het na een paar maanden kapot gaat, heb je inderdaad geen garantie om op terug te vallen. Het punt van de verzendtijd noemde ik ook als nadeel. Je moet de spullen niet direct nodig hebben.

Veel NLse webshops verkopen ook spullen van Ali. Kaaskopje noemde het ook al. Voor Ali gebeurde dat ook al, maar dat betrof bulkpartijen via dropshipping. Nu koopt de consument stuksartikelen rechtstreeks.

@Niki:
Je moet wel blijven nadenken he? Ze hebben iphone (compatible) kabels maar verkopen geen Apple producten. Ze verkopen tablets maar alleen Android tablets en geen Samsung (alleen onbekende merken). Die compatible producten zie je in NLse winkels overigens ook overal. Verder verkopen ze veel nep voetbal tenues en Ralph Lauren spullen bijvoorbeeld. Maar ik geloof niet dat mensen echt denken dat ze voor 6 euro een echte RL polo hebben of voor 15 euro een echt Nederlands elftal tenue. De kwaliteit is trouwens prima, maar iedereen die het koopt weet heus wel dat het niet origineel is.

Ze hebben trouwens ook hele leuke fietsverlichting voor kinderen
https://www.aliexpress.com/item/Hot-Sale-14-LED-Cycling-Bicycle-Bikes-Wheel-Signal-Tire-Spoke-Light-For-Ciclismo-32-Changes/32645339403.html?spm=2114.10010108.1000014.9.3JY4TS&scm=1007.13338.49930.0&pvid=48711dbf-e564-4f3b-8ff0-db38f9cce052&tpp=1

pia

pia

18-11-2016 om 17:35

Er wordt hier gevraagd om het prijsverschil, ik zeg dat ik een poging waag waarom er prijsverschil kan zijn maar ik wist niet dat het alleen van toepassing moest zijn op jouw spullen
Kwaliteit en veiligheid zijn voor mij toevallig wel belangrijk. Omdat dat onzeker is, gezien wat ervaringen, bestelt eigenlijk nog maar 1 van de 5 hier heel af en toe wat in China.
Maar hee, voel je niet aangevallen, wat ik al zei, als je verder geen problemen er mee hebt en blij bent met de prijs, dan moet je vooral doorgaan met bestellen.

Postbode

Postbode

18-11-2016 om 18:39

verzendkosten

Die Alizooi heeft ook grote gevolgen voor Postnl. Nederland stuurt niet zoveel pakjes naar China dus Postnl draait daar een flink verlies op en dan gaan we vervolgens allemaal weer gaan zeuren dat de postzegelprijs omhoog gaat.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-11-2016 om 22:27

Postbezorger

Ik zeur niet over de postzegelprijs, omdat ik amper weet wat een postzegel kost. Ik moet dat opzoeken. Ik vrees dat ik niet de enige ben. Maar goed áls ik iets stuur moet ik gewoon zo sportief zijn om niet over de prijs te klagen.

Postbode

Postbode

18-11-2016 om 22:40

zeg ik niet

Ik zeg niet dat jij er wel of niet over klaagt maar als Postnl de decemberzegels of de gewone postzegelprijs verhoogt is het hek van de dam bij de gemiddelde Nederlander. Dat ze dus aan de andere kant met containers vol pakketten laten komen uit het buitenland waar Postnl geen cent voor krijgt vergeten ze voor het gemak.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-11-2016 om 22:52

Gevolgen, Postbezorgers

Het is echt rot dat de gevolgen van diverse ontwikkelingen zo groot kunnen zijn. Ik weet dat heel goed. Zo is het postkantoor oude stijl ook ter ziele gegaan. Maar ik vermoed dat jij ook niet contant geld bent blijven halen om het personeel te steunen. Je doet wat jou het beste uitkomt. Met jou vele anderen. Zo werkt het nu eenmaal. Misschien zou het handig zijn als de Post terug gaat naar de Staat, zodat het van belastingeld in stand gehouden kan worden. Want de post versturen moet mogelijk blijven.

postbode

postbode

18-11-2016 om 23:21

nou nee

Maakt het uit of het van belastinggeld is? Dat geld is toch ook van jou? Daarbij werd er vroeger zo makkelijk veel te veel uitgegeven als staatsbedrijf. Dat is ook de oplossing niet.

Nogmaals: het is gewoon zo grappig dat er moord en brand wordt geschreeuwd over een cent meer per decemberzegel maar ondertussen... Niet zeuren dus.

Als ik geld pin verdiend de Post in china er niets aan terwijl er hier mensen betaald moeten worden om dat geld in die automaat te stoppen toch?

lieverdje

lieverdje

19-11-2016 om 01:20

nog steeds geen antwoord op mijn vraag

dus: Wie van de aliexpress-fans, kan voor mij uitrekenen hoe het kan dat je een ding, ongeacht wat voor ding, kunt laten produceren, verpakken en verzenden voor minder dan 4 euro??? Volgens mij kan dat echt niet hoor.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-11-2016 om 01:53

Lieverdje

Ik heb Ali Express nog maar net 'uitgevonden'. Ik heb er nu twee keer besteld. Een van de redenen waarom het zo goedkoop kan zijn, kan de massaliteit van de bestellingen zijn. Liever 100 appels voor 10 cent verkopen, dan 70 voor 13 cent. Door een grote afname is de inkoopprijs ook lager. Waarom ze in China geen verzendkosten vragen weet ik niet om eerlijk te zijn. Het gaat niet met duur transport mee zoveel is mij wel duidelijk.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-11-2016 om 02:23

Postbode

Ik heb tot nu toe niet bepaald de voordelen van privatisering gezien. Zie ProRail en NS, zie de ziektekostenverzekeringen. Belastinggeld wordt ook van mijn geld ingehouden, maar dan is het dus ook niet meer van mij. Dan is het overheidsgeld. Ik ben nogal allergisch voor al die mensen die steeds schermen met 'mijn belastingcenten'.

Dat jij geld pint heeft inderdaad geen invloed op wat er in China gebeurt, maar het had wel invloed op de werkgelegenheid van (Post-)bankmedewerkers. Hoe minder geld er over de balie ging, hoe meer mensen geen werk meer hadden. Daar hebben wij dus allemaal aan meegewerkt. Iemand die ik héél goed ken wilde ook niet pinnen in het begin, omdat daarmee zijn werkgelegenheid werd bedreigd. Nu vind jij, denk ik, dat we niet uit China zouden moeten kopen, omdat de gratis levering de kosten van betaalde post in Nederland opjaagt. Maar ook dát hou je niet tegen. Door internet is de wereld binnen ieders bereik en daar maken steeds meer mensen gebruik van. Dat soort ontwikkelingen hou je niet tegen. Net zo min als je het pinnen e.d. ook niet tegen kon houden. Dus ik vrees dat je met de Alizooi opgescheept blijft zitten en aan mij heb je ook niet veel met mijn ene postzegel per jaar. Er zijn mensen die over de prijs van postzegels klagen, maar je weet natuurlijk niet of juist die mensen verantwoordelijk zijn van de prijsstijging.

posthode

posthode

19-11-2016 om 08:07

wauw

Wat schiet je in de verdediging zeg. Bestel lekker je pakjes! Ik zeg helemaal niet dat je daar niet mag bestellen maar door die pakjes moet de postzegelprijs en de prijs van pakketten wel omhoog. Punt. Als wij net zoveel zooi náar china zouden sturen met mensen die bijna gratis werken dan verdient postnl er ook aan. Nu doet postnl het voor niets.

Postnl is vele malen zuiniger aan het werk dan voor de privatisering maar dat moet ook door de concurrentie. Zolang die er is kan het niet anders.

Mine

Mine

19-11-2016 om 09:45

lieverdje

"dus: Wie van de aliexpress-fans, kan voor mij uitrekenen hoe het kan dat je een ding, ongeacht wat voor ding, kunt laten produceren, verpakken en verzenden voor minder dan 4 euro??? Volgens mij kan dat echt niet hoor."

Google.
Ik heb het voor je opgezocht en vond tientallen verklaringen. De meeste kwamen op hetzelfde neer als belangrijkste factor: de Chinese overheid subsidieert de verzendkosten.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-11-2016 om 10:53

Postbode

Ik schiet niet in de verdediging. Ik probeer iets duidelijk te maken. Van mij worden ze niet bepaald rijk in China en Post.nl niet veel armer. Jij bent merkbaar boos over het gedrag van Nederlanders. "We" staan niet stil bij de gevolgen, het is "Alizooi". Daar zet ik tegenover dat je dit soort bewegingen niet tegen kunt houden. In dat kader noem ik het veranderde gedrag wat geld halen en betalen betreft. Toen hield ook niemand rekening met de kosten en werkgelegenheid. Jij wel? Ik weet nog wel dat men het een schande vond dat er voor het pasje betaald moest worden en voor de bankrekening. Als het niet uit de lengte komt dan maar uit de breedte.

Als ik zeg dat de staat het zaakje maar weer moet gaan overnemen, zo nodig gesubsidieerd in leven moet houden, begin je over vroeger. Zelfs als ik iets voorstel wat jouw werk moet veiligstellen, valt blijkbaar onder in de verdediging schieten?

PS: ik zou weer een andere nick kiezen.

Tuinstoel

Tuinstoel

19-11-2016 om 16:08

lieverdje

"dus: Wie van de aliexpress-fans, kan voor mij uitrekenen hoe het kan dat je een ding, ongeacht wat voor ding, kunt laten produceren, verpakken en verzenden voor minder dan 4 euro??? Volgens mij kan dat echt niet hoor."

Dat is toch geen vraag waar wij een antwoord op kunnen geven? Ik heb geen idee. Maar arbeid en materialen kosten daar geen drol. In mijn vorige baan (10 jaar geleden) kochten we (hele andere) producten voor de handel uit China en dan kwam het regelmatig voor dat de verpakking duurder was dan de inhoud. Maar wat het kost om een PS4 oplader te maken?????

Verder, wat PostNL betreft, die hebben destijds een heel dom (sic, lees: niet zo slim) contract afgesloten met China Post. Daar komen ze nu mee in de problemen. Die Chinezen zijn niet dom he.
Ik verstuur bijna nooit post en die enkele keer dat ik dat doe maak ik mij niet zo druk om de postzegels.

Ik weet wel dat de Bruna medewerkers er ook gek van worden, maar bepaalde ontwikkelingen (online gokken, AirBnB, Uber, etc) houd je gewoon niet tegen.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-11-2016 om 16:42

China Post

Verder, wat PostNL betreft, die hebben destijds een heel dom (sic, lees: niet zo slim) contract afgesloten met China Post. Daar komen ze nu mee in de problemen.===

Tja, als dat zo is, hoef ik mij als klant dus zéker niet schuldig te voelen. Ik maak gebruik van de mogelijkheden die er zijn. Ik kan mij wel voorstellen dat dit niet prettig is voor Post.Nl, Bruna en iedereen die daarvoor werkt. Gelukkig voor Nederlandse winkels en post.nl ben ik wat groter dan de gemiddelde Chinees, dus kleren blijf ik in Nederland kopen, die via de Nederlandse post of andere pakketdiensten worden verstuurd (als ik niet naar de winkel ga). Maar ja, dik kans dat wát ik koop evengoed uit Azië komt. Je ontkomt er niet aan.

postbode

postbode

19-11-2016 om 23:47

kaaskopje

Je schiet wel in de verdediging want je zegt meermaals dat ik boos over dat mensen daar bestellen of vind dat je daar niet moet bestellen. Nou waar heb ik dat gezegd?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.