Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Tandzorgje

Tandzorgje

14-11-2012 om 18:01

Sport (voetbal) en wat geef je te drinken mee?

Zoon van 7 sport erg veel. 4 keer per week voetbal. Dit is zijn hobby en wat hij het allerliefst doet. Hij krijgt van mijn man altijd limonade siroop in een flesje mee. Nu maak ik mij zorgen om zijn tanden. Is dit niet heel erg slecht? Kan hij niet gewoon water drinken, wat hij ook gewoon lust. Heeft hij de suiker nodig voor energie? Het is een slanke jongen dus dat is het probleem niet. Hij krijgt limonade siroop mee naar school 1x. Verder na school sap en dus 4 keer per week extra mee naar sport. Is dit slecht voor zijn tanden. Volgens mijn man heeft hij de suiker nodig voor energie. Voordat hij gaat sporten eet hij al een banaan en meestal iets lekkers koekje en snoepje en sap. Moet hij dan echt suiker tijdens het sporten voor energie?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tijgeroog

Tijgeroog

14-11-2012 om 18:34

Nee hoor

Ik kon en kan het nog altijd prima af met alleen water. En ik ben/was soms erg enthousiast en fanatiek met sporten.

Nee

Als hij dorst krijgt is water prima. Suiker is zeker niet nodig. Liever niet zelfs. Als je fanatiek sport (en in de groei bent) is het wel belangrijk om goed te eten: Vezels, eiwitten, vet, vitaminen... maar suikers hoef je echt niet extra te geven! Na een stevige training is iets als een beker melk of een bakje yoghurt goed.

P

P

14-11-2012 om 19:34

Nee hoor

Een gezonde jongen hoeft echt niets aan te vullen omdat hij sport. Het valt me nog mee dat je man niet met die dure sportdranken aan komt zetten. Die zijn er vooral voor duursporters, niet voor voetballers die hollen en stilstaan.

Mijn kinderen krijgen altijd water mee maar soms hebben we een uitwedstrijd waar we vier uur of langer voor weg zijn en dan krijgen ze natuurlijk meer maar voor een training is het water of niets.

Guinevere

Guinevere

14-11-2012 om 21:24

Water

En ik geef bij wedstrijden altijd een pakje Wicky of Chocomel mee. Maar ja, meneer drinkt liever water uit een bidon, dus het komt altijd retour.
Limonade hoeft heus niet slecht te zijn, maar wel als je er de hele tijd één slokje van neemt, dus het drinken spreidt. Klok je het in één keer weg, dan heb je ook maar één keer die zuuraanval. Voor de energie heb je het echt niet nodig, die suiker, behalve misschien als je een prof bent of een serieuze duursporter.

Is dit een mannending, of is dit toeval?

Hier ook een man die denkt dat er na sporten suikerhoudende dingen genuttigd zouden moeten worden "want daar krijg je energie van" Wat vooral bij het 'sporten' dat mijn zoon doet een lachertje is, die beweegt meer als-ie een uurtje op het schoolplein speelt dan bij dat uurtje 'sporten' .

Hoe dan ook: ik ben het eens met Guinevere. Als hij het drinken achterelkaar wegklokt valt de schade voor de tanden wel te overzien. Maar nodig is het niet.

En kom op zeg, hoe deden mensen dat vroeger dan? Die deden hele dagen zwaar werk, die dronken toch ook niet doorlopend limonade of AA?

maar goed, vader zal wel niet willen luisteren, en zoon vindt limonade vermoedelijk lekkerder dan water. Ik zou mijn verlies maar nemen maar dan wel zelf de limonade regelen, zodat je m goed waterig kan maken. Beter voor de dorst

Groeten,

Temet

lisbeth

lisbeth

15-11-2012 om 07:41

Water

En dat wordt altijd meegegeven door zijn vader die de groep traint.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Hoe drink je

Voor de tanden ( als het alleen daarom gaat) is gezoet drinken of zuur drinken ( ijsthee b.v.) altijd slecht in een flesje. Uit een gewoon flesje dat je hervu,lt komt de inhoud voordat het de mond ingaat eerst boven en onder tegen de tanden. Een bidon is al beter, die dop kan je achter de tanden plaatsen. Maar doet hij dat ook? Ook is iedere keer weer een slok nemen slechter dan in 1 keer leegdrinken..( doet hij dat? ) Uit een pakje kan je het rietje achter de tanden steken en dat kan je niet sluiten zodat dat eerder uitnodivd om in 1 keer op te drinken. Hier mag jongste die ook 4 keer per week sport 1 pakje drinken per dag. En dat mag ze zelf kiezen waarnaar toe.Ze doet het rietje wel achter de tanden. De rest neemt ze water mee.
Groeten albana

Voor de statistieken (temet)

Hier is het een mannending Ik vind het grote flauwekul om voor voetbaltrainingen (hier ook 4x per week plus extra gym) limonade te geven voor de energie. Die haal je uit gezonde voeding. Maar idd, mijn man kan ook zulke dingen zeggen, ook als hij ziet hoe zoon zijn brood plamuurt met chocopasta: "dat heeft-ie nodig". Onzin. Water is prima spul om je vocht aan te vullen. Tis geen duursport.
Ik erger me er ook aan dat hier in de rust ranja wordt gegeven plús een zakje snoep na de wedstrijd. Dat je dat een keer doet, oké, maar iedere wedstrijd? Dat gebeurt ook lang niet overal neem ik aan, maar hier bij de F'jes wel. Bij de E's zijn ze er gelukkig mee gestopt.

Haha

Hier ook kinderen die veel sporten maar ik geef ze altijd water mee, voor de trainingen krijgt dochter nog wel eens een koekje omdat ze maar laat kan eten.

Afgelopen weekend was papa met haar naar een wedstrijd geweest en met wat kwam ze thuis... een energiedrank waar ze precies 1 slok van had genomen.

Ik zou toch aandringen op water, dan is dat meteen een gewoonte voor de rest van z'n leven. Overigens, als ik ga lopen moet ik er nog niet aan denken van zo'n zoeterig drankje tussendoor te nemen.

Gewoon water

Goed zat, zeker als hij dat zelf ook graag lust. Energie komt hij echt niet tekort, die sportdranken en energiedranken zijn vooral bedoeld voor topsporters, die heel veel trainingsuren in de week maken met een heel wat hoger energieverbruik dan onze sportende kinders.

tandzorgje

tandzorgje

15-11-2012 om 10:26

Grappig

Grappig al die herkenning. Inderdaad is een pakje al minder slecht omdat je het in een keer opdrinkt en rietje is ook beter. Maar man vindt het te weinig. Volgens man is voetbal van zoon een topsport omdat zoon middenvelder is en veel moet rennen en volgens man zeer zeker een duursport met al dat rennen.

Hier hebben ze ook de gewoonte om tijdens een wedstrijd elke zaterdag ranja te geven en snoep na de wedstrijd. Vaak zie ik de kinderen dan met een lolly in hun mond rondrennen. Dan moet ik altijd zeggen dat het gevaarlijk is met een lolly rondrennen, sommige ouders kijken me dan aan of ik van mars kom ha,ha.

Ik heb man wel proberen te overtuigen dat water beter is omdat zoon al genoeg limonade krijgt. Gelukkig is mijn man wel met de AA drankjes gestopt er is dus wel vooruitgang . Ik ben ook wel een zeur en voor anderen is dit dus wel vervelend. Ik kan het toch niet laten... Als ik een artikel had met wetenschappelijke onderbouwing over dat water goed genoeg is zou het misschien wel lukken. Er stond namelijk een tijdje geleden iets over in de krant dat AA drankjes slecht zijn voor kinderen, toen kon ik hem wel overtuigen ha,ha

Bedankt voor alle reacties

Al dat gesnoep

ik begrijp dat niet. Mijn kinderen krijgen niet standaard een koek mee voor 10 u en voor 16 u. Ze zijn echt de zielige schaapjes van de school daarmee en dochter krijgt daarom blijkbaar regelmatig koek en snoep van de klasgenoten (er worden blijkbaar hele pakken meegebracht). Ik weet echt niet waar dat idee vandaan komt dat je om de 2 uur moet eten. Een gewoon kind van pakweg 10 jaar krijgt toch geen appelflauwte als het een uur of 4 op z'n eten moet wachten (zeg van 8 u tot 12 u)? Eten kinderen in het weekend ook constant om de 2 uur?

Tandzorgje

"Volgens man is voetbal van zoon een topsport omdat zoon middenvelder is en veel moet rennen en volgens man zeer zeker een duursport met al dat rennen"

Wat doet je zoon als hij niet voetbalt, bijvoorbeeld tijdens winter- en zomerstop?

Mijn zoon rent ook als hij niet sport. Volgens mij rennen de meeste 7-jarige jongetjes. Dat is een kenmerk van 7-jarige jongetjes. De hemel weet hoe ze het volhouden, maar volhouden doen ze het.

Speelt je zoon 2 x 45 minuten? Dat doen ze toch nog niet op deze leeftijd?

Dat je man er al moe van wordt als hij ernaar kijkt (iets wat mij altijd gebeurt als ik mijn zoon zie ronddraven op het schoolplein oid) wil nog niet zeggen dat er sprake is van duursport die suikersuppletie noodzakelijk maakt Maar goed, hij is in elk geval met de AA gestopt, dus wie weet is er hoop.

Groeten,

Temet

bertje1

bertje1

15-11-2012 om 13:48

Water

altijd water voor de dorst... en na of voor het sporten een banaantje of boterhammetje. Kan ie het vast wel goed op doen en je merkt vanzelf of hij meer honger krijgt.
Ranja is inderdaad slecht voor de tanden (eigenlijk alles wat je drinkt, ook light, behalve thee, water, melk)

P

P

15-11-2012 om 15:35

Sasvangent

Tja, ik kan ook niet zolang zonder iets te eten, zal wel gewenning zijn maar ik weet wel dat het een algemeen advies is om 3 maaltijden te gebruiken en bij kinderen 2x iets tussendoor en eventueel 3x als je laat naar bed gaat.

Ik zie echt niet in waarom ik mijn kinderen zolang zonder iets te eten moet laten en je vergeet dan ook nog eens dat mijn kinderen om 7 uur eten en pas om 11:45 of 12:15 dan weer eens.

Jouw stukje gaat niet over sporten, als de training van mijn kinderen 's middags zou vallen mogen ze best wel wat eten ervoor of erna. Jij wilt ze ook zonder eten laten van 12 tot 18 ofzo?

bibi63

bibi63

15-11-2012 om 15:53

Het aantal keer per dag iets eten

Hoe komen we erbij dat er maar 3 maaltijden per dag zouden moeten zijn? Dat is een puur praktisch iets. Niet omdat dat wetenschappelijk onderbouwd is, dat dat het beste is. Het gaat mij nu even niet om het aantal 'zuurmomenten' voor je tanden, maar om de spijsvertering, energieverbruik enz. Dat wij 's avonds onze 'grote' maaltijd eten, is ook puur praktisch, niet omdat dat het beste is. Als iemand 's ochtends nog niet zoveel trek heeft en het met 1 bammetje of 1 beschuitje doet, betekent dat toch echt dat het lichaam na 2 uur school of werk echt wel iets nodig heeft. Of iemand nou een appelflauwte krijgt of niet. Uiteraard is het jammer, dat de eetmomenten halverwege de ochtend of middag vaak koek o.i.d. is. Maar dát er iets gegeten wordt lijkt mij helemaal niet verkeerd. Als een kind tussen de middag 1 of 2 bammetjes eet en daarna weer school en daarna sport, lijkt het mij toch wel heel logisch dat er na school iets gegeten wordt.
Gr. Bibi

P - sport

Mijn stukje ging inderdaad over een gewone situatie, niet over sport.

Even denken... mijn kinderen ontbijten rond 8.00 u, brood 's middags rond 12.15 en avondeten rond 19-19.30u. Dochter gaat dagelijks sporten of wat anders doen, zoals gisteren trainingen tot 20.30 u. Dat vind ik te laat om dan nog te moeten eten dus op woensdag eet ze al om 18.30u. Vandaag training tot 19.30 dus dan krijgt ze wel een koek. Ik geef haar dus wel vaak een koek en altijd drank, voor de training maar dus niet om 10 u op school en om 16 u op school en dan nog eens voor de training. Dat ze wel koek krijgt voor een training zien de klasgenoten niet en dus lijkt het of ze nooit wat krijgt maar ze krijgt wel haar portie hoor.

Fiorucci

Fiorucci

15-11-2012 om 19:13

Sasvangent

Ik denk dat elke kind anders is. Als je een snelle stofwisseling hebt en je eet om 7.00, dan hou je het niet vol om tot 12.00 niks te eten.

P

P

16-11-2012 om 11:51

Precies fio

En dan hebben we het nog niet eens over hoeveelheden: sommige kinderen moeten gewoon hun porties verdelen over de dag maar eten niet meer dan een ander in totaal.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.