thein
16-12-2012 om 06:25
Sport waar beginnen en wat?
Mijn zoon is 6 zit in groep 3 en nu hij zijn zwemdiploma's heeft gehaald en na 2 jaar scouting wil hij wat anders.
Maar wat??
Ik weet het niet en hij eigenlijk ook niet. Hij is wel heel duidelijk dat hij niet op voetbal wil maar verder een sport weet hij eigenlijk ook niet.
Jullie ideetjes om dit aan te pakken??

akka
16-12-2012 om 08:30
Kijken en meedoen
Mijn ervaring is dat kinderen van 6 amper weten/beseffen wat sporten inhoud. Kijken en meedoen met verschillende sporten is een manier om te ontdekken wat een kind leuk vind. Toen de oudste 6 was wilde hij ook niet voetballen, deed nooit wat met de bal. Vriendjes gingen op voetbal hij ook en bleek het wel leuk te vinden en blijkt een echte teamspeler te zijn. Samen met een vriendje op een sport gaan is ook leuk en fijn.

gruffalo
16-12-2012 om 08:32
Gemeente
bij ons heeft de gemeente elk half jaar sport-kennismaking. om kinderen te stimuleren om te gaan sporten. dan kunnen kinderen gratis 5 lessen volgen in de sport die hen leuk lijkt, van volleybal tot judo en duiken. je zou eens bij de gemeente kunnen informeren. daarnaast staan in de meeste gemeentegidsen ook een lijst met verenigingen dan zie je wat er bij jullie wordt aangeboden.
een tweede is eens met je zoon rond te gaan kijken bij sporten die bij hem passen, dat is voor elk kind zo anders. Bij de meeste verenigingen kun je 2 lessen gratis mee doen om te kijken of het echt wat is.
Zomaar een sport gaan roepen gaat niet lukken voor je, wij kennen je zoon niet dus hebben geen idee wat bij hem past.

Tango
16-12-2012 om 10:59
Kijken
Gewoon gaan kijken bij sporten die misschien bij je zoon passen lijkt me inderdaad het beste. W.s. weet jouw zoon ook helemaal niet wat voor sporten er allemaal zijn. Vraag ook eens aan hem wat hij bij gym op school leuk vindt. Misschien houdt hij bijv. van hardlopen dan zou je atletiek kunnen proberen. Rondvragen op school wat zijn vriendjes aan sport doen is ook een idee.
En nog even over scouting, wil hij daarmee stoppen? Want dat is natuurlijk iets wat hij juist nog heel lang kan blijven doen als hij er plezier in heeft natuurlijk.

Bal
16-12-2012 om 12:25
Precies
Zoek in eerste instantie alle sporten op op fietsafstand en bekijk de website, zoek de leeftijdsgroep op van je zoon en als het je aanstaat vraag je of hij 2 of 3x mee mag kijken.
Als er niets bijzit op fietsafstand breid je de zoektocht uit.
Mijn zoon keek vier jaar geleden de olympische zomerspelen en koos daar wielrennen en handbal uit. Wielrennen zou kunnen, ik kon daar een fiets huren maar die kon ik daar niet laten staan en twee keer per week fiets meenemen op de autotrekhaak zag ik niet zitten. Het is toen handbal geworden. Jongste is sinds kort op korfbal gegaan maar vooral omdat het niet echt een sporter is maar ze daar elke maand leuke dingen organiseren voor de jeugd en het een grote vereniging is waar je duidelijk ziet dat de wat oudere jeugd met plezier de jonkies helpen.

Jippox
16-12-2012 om 13:34
Idee
Als je nog een ideetje zoekt voor een leuke sport: probeer eens rugby!
In onze gemeente is er ook 2x per jaar de mogelijkheid om een sport 5x voor 5 euro uit te proberen. Heel leuk, onze kinderen hebben al van alles geprobeerd (voetbal, schaken, paardrijden, atletiek, tennis... en rugby en daar zijn ze blijven hangen). Maar vaak kun je dit ook prima zelf regelen met een vereniging, dat je kind gewoon een paar keer mee kan komen doen.

Anne Carin
16-12-2012 om 19:32
Sport
Zoon hier heeft verschillende sporten beoefend voor hij echt zijn ding had gevonden. Hij is gestart met judo toen hij 6 was, heeft hij 3 jaar gedaan. Tussen tijds ook 2 jaar op de zwemclub gezeten. Hij heeft een zomerseizoen 1x in de week aan kano-en gedaan en, toen hij 12 was, een half jaar boogschieten gedaan. Vanwege hartnekkige schouderklachten moest hij daar toen mee stoppen. Op zijn 9de ging hij paardrijden en dat was het en bleef het. Hij is nu 16 en rijdt nog steeds elke zatedag. Liefst gaat hij naar buiten, het bos in of naar het strand.
Dus het is ws gewoon een kwestie van uitproberen. Al doende merk je vanzelf wat je zoon leuk vindt en wat hem wel/niet ligt. Hij is nog jong dus heeft tijd genoeg om zijn sport te vinden. Succes ermee!

LindaJ
17-12-2012 om 11:03
Iets met vriendjes
Hier mochten ze na de zwemdiploma's ook op 'iets' naar keuze, en bij dochter was dat ballet en bij zoon voetbal (hoe stereotyp). Dochter wilde na een half jaar al stoppen. Achterliggende reden (waar ik pas later achterkwam): ze kende niemand op ballet. Zoon zat met 4 klasgenoten in een team. Ik merk dat nu er minder vriendjes in zijn team zitten, het plezier wat afneemt. Laatst wilden ze beiden graag op judo. Hele klas gaat daar naar judo. Dikke pret.
Dus ik zou dat wel een beetje in het achterhoofd houden. Is er iets wat zijn vriendjes doen, en lijkt hem dat leuk. Gewoon een lesje proberen.
Overigens vind ik judo ook een aanrader.
Groet,
Linda

Tasja123
23-12-2012 om 23:45
Dat is wel heel persoonlijk...
Mijn kinderen zitten juist op sporten zonder vriendjes. Ze hebben echt sporten gekozen wat bij hen past en kregen er vriendjes bij!
Ze zouden het zeker leuk vinden met vriendjes, maar ze zouden nooit een sport kiezen omdat vriendjes het doen.
Kijk naar wat hij in zich heeft. Is hij lenig, is het een teamspeler of liever wat individueel bezig, houd hij van balsporten enz. Dan samen gaan kijken en proberen.
Zo hebben we hier zwemmen (nog meer diploma's), waterpolo, dansen, turnen, trampoline springen, schaatsen!
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.