Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Stoppen hobbyclub door anderen

Ik zal het wel verkeerd hebben gedaan volgens sommigen hier, maar ik heb zelf mijn dochter vroegtijdig laten stoppen met hockey. Het seizoen loopt tot de zomer, je kan maar 1x per jaar opzeggen. En in mijn dochters team kwamen de meeste meiden helemaal niet opdagen op de trainingen. Mijn dochter was daar erg alleen, klaagde er veel over, en toen heb ik ergens rond de meivakantie het bestuur laten weten dat ik al had opgezegd voor volgend seizoen, maar dat de trainingen op deze manier niet leuk zijn en dochter daarom eerder stopt. Ook met de wedstrijden, al kwamen daar de meeste meiden nog wel opdagen. Eerder stoppen was gelukkig geen probleem. Het team zou dit seizoen sowieso al geen kampioen meer worden. 

Of ik het nog een keer zo zou doen hangt af denk ik van de situatie. Van hoe ik het met dochters hockey heb aangepakt heb ik in ieder geval geen spijt. 

AnnaPollewop schreef op 30-10-2025 om 22:08:

Laat ik nou denken dat vrijetijdsbestedingen zoals hobby en sport voor je lol zijn, een manier om na school of werk even lekker bij te komen en de zinnen te verzetten; maar voor kinderen geldt blijkbaar dat er ook gelijk van alles moet, zoals discipline, afmaken, doorzetten, teamwork, vorderingen maken, optredens en uitvoeringen en wedstrijden etc.
Best wel vermoeiend lijkt me. Ben blij dat ik geen kind meer ben.

OK, natuurlijk begrijp ik wel dat het voor veel activiteiten niet handig is als deelnemers steeds afhaken. Maar misschien is het dan te strak ingericht voor kinderen. Een 8-jarige kan toch niet overzien wat hij of zij over drie maanden nog leuk vindt. Op uitzonderingen na natuurlijk. Mijn kinderen vonden sport best leuk, maar wedstrijden absoluut ruk en dat bedierf hun plezier. En ik gaf ze geen ongelijk want dat had ik als kind zelf ook. Sport zou m.i. moeten gaan om de lol van bewegen, niet om talent voor jong Oranje te kweken en scouten.

Zou leuk zijn als er vaker iets als breedtesport beschikbaar is voor kinderen (elke week wat anders) of vrij toegankelijke activiteiten die meer op plezier gericht zijn en minder op trainen en prestaties. Zoals de jonge onderzoekers bijvoorbeeld, of creatieve activiteiten of scouting (ok, daar is het ook niet leuk als de helft steeds niet komt). Of zoals het op de BSO gaat, maar dan iets goedkoper.

Ik heb geen oplossing. Kinderen tegen hun zin naar sport of muziekles etc sturen hebben wij ook wel gedaan maar ik vroeg me ook wel eens af waarom.

Helemaal mee eens. Alles wat je voor volwassenen hebt kan je meestal elke maand opzeggen, maar wat voor kinderen is vaak maar 1x per seizoen/jaar. 

MamaE schreef op 13-11-2025 om 22:41:

[..]

Wij melden ons kind netjes af bij clubjes als ze niet komt, maar er wordt hier echt niet gebeld naar ouders als een kind er niet is. Het is immers niet verplicht. En de weg er naartoe is cru gezegd niet onze verantwoordelijkheid. Op de terugweg kan een kind ook een ongeluk krijgen. Daarnaast besteden trainers hun tijd graag aan de kinderen die er wel zijn, niet aan het bellen naar ouders van kinderen die er niet zijn.

Enige momenten dat er gebeld wordt is wanneer je aangemeld bent voor een wedstrijd en je bent er niet.

Ik snap wel waarom die scoutingleiding de ouders belt als kinderen niet komen opdagen. Het kan wel zo zijn dat er iets is gebeurd. En het is ook gewoon niet netjes om je niet af te melden als je een keer niet komt. 

Hier had een van mijn dochters ooit een jaar clubje waar de trainster komen opdagen verplicht stelde. En als je ziek was moest je in ieder geval je neus laten zien en dus ook komen. Zelfs komen op uitnodigingen voor vieringen bij de trainster thuis terwijl dochter die dag absoluut niet kon was verplicht. Terwijl hierover helemaal niks op de site of in de Algemene Voorwaarden stond.
Toen heb ik dochter eind van het seizoen uitgelegd dat ze hier niet verder gaat en kort waarom. Dat ik het maar een rare tent vond heb ik dan weer niet gezegd.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.