Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Stripboeken vs echte boeken

In onze familie heerst een discussie-tje over het feit dat stripboeken en boeken als die van Geronimo Stilton niet goed zouden zijn voor de lees-taalontwikkeling en dat het beter is om kinderen 'echte' boeken te laten lezen.
Er wordt een beetje neergekeken op strips ed en dat mijn zoon die verslind, wordt als 'minder' goed gezien dan een neef die 'gewone' boeken leest.

Ik vind lezen is lezen. Het is nu (groep 4) belangrijker dat een kind plezier in lezen heeft, dan dat het nu al verantwoorde literatuur leert lezen.

Ben ik daar te gemakzuchtig in? Leert een kind minder van strips qua zinsopbouw of taalgebruik en moeten we hem stimuleren wat meer gewone boeken te gaan lezen?

gr Jopi

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

09-05-2013 om 20:07

Laatst ook gevraagd

Ik heb laatst zo'n zelfde vraag gesteld over mijn goed lezende (avi uit) dochter in groep 4. Zij leest ook vooral stripboeken en makkelijke boeken met plaatjes. De algemene opinie was dat het niet zoveel uitmaakt wat er gelezen wordt en dat de liefde voor 'echte' boeken nog wel eens komt, of niet.

Hangt ervan af, lijkt me

Goh, iemand die nog ouderwets tegen strips is, waar vind je dat nog ?
Er zijn ook reuze verantwoorde strips hoor (misschien kan je kind t.z.t. aan Bommel? Dat maakt nog eens indruk! En trouwens, van De Avonden is ook een stripversie).

Maar zonder gekheid, ik ben het eens met Vic. Wees blij dat je kind vrijwillig leest, da's al heel wat. En hoezo stimuleren? Je kan nog zoveel literatuur aandragen, als het kind niet wil, gaat het er niet in.

Groeten

Temet

jopi

jopi

10-05-2013 om 11:35 Topicstarter

Tja

Mijn zwager is nogal uitgesproken in zijn mening, en strips vindt ie niks. De boeken die zijn kinderen lezen worden daarentegen vol trots benoemd en beschreven en met dedain wordt de Asterix en Obeliks bekeken.

Kijk, ik ben inderdaad allang blij dat ie lezen leuk vindt dus mij zul je niet horen. Tis meer dat ik benieuwd was of meer mensen de mening van mijn zwager delen. Blij om te horen dat ik niet de enige ben die er niet zo zwaar aan tilt.

Stimuleren kan in mijn ogen wel hoor, als ik wil kan ik mijn zoon wel geinteresseerd maken voor andersoortige boeken door te beginnen met voorlezeen bv of samen te lezen. Maar aangezien ik nog wel wat andere projectjes met hem heb (rekenen bv.) stop ik daar dan liever mn energie in dan dat ik dat lezen nu moet gaan bijsturen.

Dus dank voor de feedback!

Cultuurbarbaar

Potverdikke, Asterix en Obelix is volgens mij inmiddels internationaal cultureel erfgoed. Wel irritant dat in de meer recente Nederlandse vertalingen de namen van sommige hoofdpersonen zijn gewijzigd, maar dat terzijde. Hoe dan ook: Zwager is niet goed wijs.

Ach ja, denk als je je zwager ziet maar aan de Bard (of die nou Assurancetourix of Kakofonix heet)

"De meningen over hem zijn verdeeld. Hijzelf vindt dat hij geniaal is, de rest van het dorp vindt dat niet. Als hij zijn mond houdt, wordt hij zeer gewaardeerd"

Groeten,

Temet

Overigens

Leest jouw kind in groep 4 Asterix en Obelix? Dat is volgens mij behoorlijk vlot. Broeva, haro!

Groeten,

Temet

bibi63

bibi63

10-05-2013 om 13:00

Haha temet, helemaal waar

Asterix en Obelix is niet zomaar een strip. Rare jongen, die zwager

En ik zou allang blij zijn als dochterlief (nu 14..) strips zou lezen, want ook dat is niet aan haar besteed. Geen lezer en ze zal het denk ik ook nooit worden. Vroeger veel voorgelezen en lezen gestimuleerd, maar het zit er niet in. En eens houdt het op. Overigens heeft dat toch wel consequenties. Vakken als GS en AK vindt ze niet om door te komen (tja, ze zal minder vlot lezen dan een kind dat wel regelmatig leest). Verder scoorde ze op de NIO toets in groep 8 erg laag bij het onderwerp synoniemen. Ook dat is voor mij verklaarbaar. Gelukkig heeft ze wel veel gevoel voor wiskunde en techniek, dus houden we het maar op een bèta kind. Ieder z'n ding.

Dus als jouw kind graag strips leest, lekker laten doen, beter dan niets.

Gr. Bibi

P

P

10-05-2013 om 13:33

Ergerlijk zo'n man

Echt verschrikkelijk dat zo'n man dat openlijk uit bij een kind in groep 4! De meeste kinderen zitten dan dus nog op M4.... wat voor boeken moet je dan lezen zeg!

Fijn voor hem dat hij geen kind met dyslexie had, ik hing praktisch de vlag uit toen mijn jongste met ernstige dyslexie begin groep 6 voor het EERST ruzie had met oudste over de Donald Duck!

P

P

10-05-2013 om 13:34

Vergat ik nog

Petje af inderdaad voor een kind dat A&O leest in groep 4!

Annet

Annet

10-05-2013 om 14:15

Strips zijn prima

Hier een slim kind dat begin groep 4 avi-uit was. Hij las alleen maar strips en dat doet hij in groep 8 nog steeds. Van de DD, A&O en Suske en Wiske leer je heel veel! Zijn favoriet is nu: Van nul tot nu, geweldige geschiedenisstrips!

Maylise

Maylise

10-05-2013 om 15:10

Enige probleem

Een van mijn zoons leest ook veel strips. Enige probleem toen hij kleiner was had ik met het feit dat hij ze niet echt las. Hij keek vooral plaatjes en las de tekst maar half. Dat zou geen probleem zijn als het een goede lezer was. Hij was echter niet zo'n goede lezer en kon dus wel wat extra lezen gebruiken. Strips waren daarvoor geen goede oplossing (behalve als hij ze hardop las) omdat hij die meer radend las dan echt dat hij ze echt aan het lezen was. Naast strips moest hij van mij dus dagelijks ook een boek zonder plaatjes lezen om te oefenen.

Overigens hebben we daarnaast ook wel met strips geoefend. Strips kun je ook een beetje lezen als een toneelstuk waarbij ieder een rol heeft en de tekst van een (of meerdere) personages leest.

Maar bij goede lezers maakt het natuurlijk allemaal niks uit. Er is niks mis met strips verder. Sommige strips hebben een hoger literair gehalte dan bepaalde boeken.

Wilma

Wilma

10-05-2013 om 19:10

Hier op school

zeiden ze tegen mijn (dyslectische) zoon dat t niet uitmaakt wat ie las, als ie maar las. Al was t een pak hagelslag of de wegwijzerborden in het verkeer.

jopi

jopi

10-05-2013 om 21:20 Topicstarter

Haha

Dank dames,

voor de briljante spot-on typering van mijn zwager (Temet, ik ga m onthouden!) en de complimenten over het lezen van A&O in groep 4!
Dat plaatst het allemaal weer in een fijn perspectief!!

gr Jopi

Fiorucci

Fiorucci

10-05-2013 om 22:16

Ach....

Asterix en Obelix wekken interesse voor de Oudheid, is goed voor je latijn bovendien..
Er zijn zelfs boeken geschreven over Asterix en Obelix.

Tijgeroog

Tijgeroog

11-05-2013 om 22:42

Donald duck

Ik help bij mijn zoon in groep vier met flitsen, alleen de zwakke lezers flitsen, maar bij die kinderen wordt vrij veel tijd aan het flitsen besteed. Je leert die kinderen en hun lezen dus best een beetje kennen.
Een jongen as halverwege het jaar nog steeds aan het hakken en plakken, en heel onzeker over zichzelf. Na de kerstvakantie ging hij opeens razendsnel vooruit, vlotter lezen, meer zelfvertrouwen. Toen ik hem complimenteerde vertelde hij dat hij nu heel veel Donald duck las en dat heel leuk vond.
Dus volgens mij kun je van strips prima leren lezen, het zijn ook leesmeters die je maakt.

Leeskilometers

zijn leeskilometers. Als docente ben ik altijd blij wanneer mijn leerlingen lezen, of het nou Asterix is of Flaubert. Natuurlijk hoop je op een gegeven moment dat ze echt "litteratuur" gaan ontdekken maar lezen gaat vooral om plezier. Omarmen die strips!

Sinilind

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.