Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Taakjes

Ik vroeg me eigenlijk af van welke leeftijd jullie kinderen taakjes kregen (wekelijks, dagelijks?) en welke dat zijn op welke leeftijd. En hoe strikt je er in bent en wat je in zet als hulpmiddel om het leuk te houden of juist een stok achter de deur.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Vroeg beginnen

Toen mijn zoon ongeveer 2 jaar was gingen we samen boodschappen doen. S'morgens nam ik met hem door wat we voor boodschappen gingen halen, in de volgorde van het winkelpad. S'avonds op de terugweg van werk en opvang nam ik het weer een keer door en dan gingen we de winkel in en zoon liep het spoor af.
Kinderen hielpen al vanaf jonge leeftijd met het vullen van de wasmachine, leeghalen van de droger, tafeldekken, vuil wegbrengen, bedden afhalen en opmaken.
Samen dus, dan is het gewoon een prettige activiteit.
Nu ze puber zijn hebben ze eigen taken als vuil wegbrengen, kattebak verschonen en er achteraan vegen. Maar ik help het nog steeds op gang en help een handje waar nodig.
Vandaag gaat zoon met vriendin boodschappen doen waarbij hij zelf bedenkt wat we gaan eten en daar dan de inkopen voor doet en vanavond kookt.
Gisteren is hij met een lijstje van mij de grote boodschappen wezen doen.
Mijn kinderen kunnen veel maar ik ben er nog altijd in betrokken, net waar nodig.

Serwe

Serwe

23-07-2012 om 12:25

Inderdaad vroeg beginnen

Hier beginnen ze met kleine taakjes vanaf dat ze rond de 18-24 maanden zijn. Ze helpen dan hun bed afhalen, vuile kleren in de wasmand doen, speelgoed opruimen, sokken sorteren, water en voer geven aan de huisdieren en allerlei andere kleine taakjes. Dat alles doen ze onder begeleiding van mij of een oudere broer/zus. Naar mate ze ouder worden kunnen ze deze simpele taakjes steeds meer zelfstandig doen en kun je het gaan uitbreiden. In het begin geeft het meer werk om je kinderen te laten helpen. Ik kan een vloer in m'n eentje in een paar minuten vegen, als ik mijn peuter laat helpen dan ben ik zo 10 minuten bezig. Toch is dat het wel waard want die peuter wordt groter en leert vanzelf om het vlugger en zelfstandig te doen.

Mijn ervaring is dat ze vanaf een jaar of 5 goed zelfstandig taakjes kunnen uitvoeren zonder dat je er steeds boven op hoeft te zitten. Bij mijn tweeling van 8 merk ik dat ze nu dusdanig taken kunnen verrichten dat het voor mij echt een verschil maakt als ze een paar dagen uit logeren zijn.

Ze doen elke dag enkele taken. In totaal zijn ze daar niet langer dan 20 minuten mee bezig verspreid over de dag. Ik ben vrij streng er in dat ze het ook echt moeten doen maar natuurlijk als ze heel moe zijn omdat ze laat zijn thuisgekomen of als ze een dag weg zijn dan hoeven ze het niet te doen. Ze krijgen er geen beloning voor.

Wel willen ze soms een extra centje verdienen en dan vragen ze om extra dingen. Omdat we buiten wonen is er meestal genoeg te verzinnen in de tuin of in huis wat ze kunnen doen om wat extra's te verdienen. Ik heb ze laat de hele voorraadkast laten opruimen. Daar zijn ze een hele middag mee bezig geweest maar ze hebben het voor 90% zelfstandig gedaan (alleen de hoogste planken lukten niet) en daar hebben ze dan wat geld voor gekregen.

Hun gewone dagelijkse taken bestaan uit dingen als: was helpen sorteren, speelgoed opruimen, bed opmaken, afwasmachine vullen en leeghalen, kippen voeren, vloer vegen van de keuken, plantjes water geven... Daarnaast helpen ze ook mee als we grote klussen doen rondom het huis. Dat willen ze zelf ook wel graag meestal.

Hier ook

Hier zijn we er ook vroeg mee begonnen en daar pluk ik nu de vruchten van. Direct na het eten besteden we met zijn allen een kwartiertje aan huishoudelijke taken, dus man en ik zijn ook bezig. Eerst ruimen we met z'n allen de tafel af, daarna verdeel ik wat er moet gebeuren en ruim ondertussen zelf de keuken op. Man doet soms iets samen met de kinderen, maar heeft vaak genoeg eigen klusjes. Ondertussen een lekker muziekje aan, we hebben zo onze favorieten, en gaan.
Klusjes die vaak terugkomen: afwasmachine inruimen, spullen naar boven brengen, bedden afhalen/opmaken, prullenbakken van boven legen, servies van boven halen, huisdieren verzorgen (eten/water, maar ook verschonen), huiskamer opruimen, wc schoonmaken, fietsen binnenzetten, glas wegbrengen, vegen/stofzuigen, soms nog iets van het spelen opruimen, planten water geven, dat soort dingen.
Het is wel een investering, maar mijn zesjarigen kunnen nu bijvoorbeeld zo goed als zelfstandig de huiskamer helemaal opruimen en daar ben ik best trots op. Het is toch een hele reeks handelingen. Dochter kon op haar negende de wc een snelle beurt geven en deed daarmee echt niet onder voor als ik het deed. Hartstikke fijn, maar dat heb ik dan ook eindeloos met haar samen gedaan en haar onder toezicht laten doen.
We proberen het vooral ook leuk te houden. Er moet een kwartiertje geholpen worden, maar als een keer wat minder gebeurt is dat ook niet erg. Ik houd ook rekening met wie wat graag doet/vervelend vindt, al vind ik wel dat ze ook de dingen die ze vervelend vinden zo nu en dan moeten doen. Daar tegenover staat dat ik ze gedurende de dag niet ook nog eens van alles vraag, al ontkom je daar niet helemaal aan.
Nu de oudsten pubers zijn, zijn de afspraken wel wat veranderd. Het is meteen een leuk punt om te oefenen met onderhandelen , maar in de basis zijn de afspraken nog steeds hetzelfde.

Chippie

Chippie

23-07-2012 om 16:12

Kinderen (7 en 9) mochten vandaag kiezen...

Of naar de BSO (vinden ze in de vakantie echt niet leuk) of mama tot 12.00 uur met rust laten en thuis blijven. Ze hebben alle ramen (inclusief twee x ensuitedeuren en 2 x tuindeuren) gedaan (okee, met Glassex, but who cares, ziet er prima uit), wc's grote beurt gegeven (helemaal prima, hoeft de hulp morgen niet meer te doen). Ik heb heerlijk door kunnen werken...

Morgen gaan ze met de hulp de eigen slaapkamer doen. Dat doen ze iedere zomer- en kerstvakantie. Dat betekent alles uit bureaulaatjes, uit de boekenkast, van de vensterbanken, bedden afhalen en weer opmaken (doen ze vaker). Kijken wat weg kan en wat niet. Soppen van top tot teen, stofzuigen en alles weer naar binnen. Hulp doet ondertussen de badkamer en doet de ramen en geeft aanwijzingen. Daarna gaan ze altijd een broodje of ijsje halen...

koentje

koentje

25-07-2012 om 12:27

Bij ons

is meehelpen met afruimen na het eten vanaf 3 jaar aan de orde geweest. Ingegeven door het feit dat hij toen al niet stil kon zitten en dus met allerlei dingetjes heen en weer liep naar de keuken. Van lieverlee werd dat steeds meer. vanaf een jaar of 10 laten we het hem pas helemaal aalleen doen. En nu, sinds hij 12 is of zo, moet hij 3 keer per week de vaatwasser inruimen.
Maar altijd al moet hij eigen gebruikte spullen opruimen, jas ophangen, tas uitpakken. Bij eigen ding is het beter om ze vanaf het prille begin te betrekken denk ik. Anders wordt het veel te vanzelfsprekend dat jij het voor ze doet!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.