Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Anneke

Anneke

23-11-2012 om 16:27

Te veel hobbies

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Inderdaad p

Ik ken wel ouders die ronduit zeggen: waarom zou ik op mijn vrije zaterdag of doordeweeks rond etenstijd naar het zwembad gaan terwijl ze via school twee jaar lang gratis zwemles krijgen? Dat zijn ouders die naar verwachting traditiegetrouw wel zwemlesouders zouden zijn. Terwijl de allochtone ouders juist wel particulier zwemles voor hun kinderen nemen, de meeste allochtone ouders hier die ik ken zijn enorm gemotiveerd om te integreren. De leerlingen gaan met de bus naar het zwembad, dus dat hele feestje kost de gemeente bakken geld. Ik stem voor schooltypeles.

skik

Fiorucci

Fiorucci

28-11-2012 om 07:31

Nou nee, die kinderen zaten ook van huis uit op les. Het is een waterrijke wijk. Maar de tendens was en is hier over het algemeen om vooral niet te vroeg te beginnen met zwemles.

P

P

28-11-2012 om 13:05

Fio

Jongste is ook pas een paar weken voor zijn zesde verjaardag begonnen maar we missen nu het punt.

Het gaat niet om wanneer je precies begint ik vind gewoon dat dat overgesubsidieerde zwemlesgedoe moet worden afgeschaft. Geef gericht geld aan ouders van kinderen die echt lang willen wachten en zo heb je de ouders in ieder geval die er het geld niet voor hebben of bied het aan aan alle ouders in de gemeente met een laag inkomen. Maakt mij verder niet uit maar geef die kinderen gewoon typeles op school!

Ely

Ely

28-11-2012 om 14:27

Schoolzwemles

Lijkt me nog steeds nuttig. Er zijn altijd kinderen die er baat bij hebben ofwel omdat hun ouders hen (nog) niet op zwemles doen ofwel omdat ze er beter door leren zwemmen en voor de rest is het mooie lichamelijke oefening. Nogmaals ik snap de logistieke uitdaging, dat zeker.

Mede door omstandigheden vind ik goed kunnen zwemmen belangrijk, hij valt bij mij in de categorie "ik wil er geen spijt van hebben dat ik het niet heb gedaan".

O en P, ik schreef dat de Oo community niet zo into zwemles lijkt, niet jij. althans ik ga er vanuit dat jij niet de hele dag onder verschillende Nicks met jezelf zit te discussiëren . Wel grappig idee

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Fiorucci

Fiorucci

28-11-2012 om 14:49

Prima wat mij betreft, maar waar het mij om ging is dat het dus lang niet altijd zo is dat het merendeel van de kinderen die aan schoolzwemmen beginnen al les en/of een diploma hebben. Hier is schoolzwemmen nu afgeschaft, en ouders met een laag inkomen krijgen geloof ik 80 euro als tegemoetkoming..maar dat is alles.

P

P

28-11-2012 om 15:30

Nou fio

Ik durf met zékerheid te zeggen dat het merendeel van de kinderen die met schoolzwemles beginnen al een diploma hebben of al bezig zijn.

P

P

28-11-2012 om 15:34

Ely

Tja, ik wil gewoon dat ze die kinderen gewoon goed leren lezen, rekenen, typen en weetikvelen. Een beetje gym is in mijn ogen wel goed voor de afwisseling maar of dat nu zo nuttig is is een andere discussie.

Schoolzwemles valt voor mijn in de categorie 'dingen die buitenschool' horen. Een keertje met zijn allen naar het zwembad is prima, net als naar het bos, of een keer schaatsen.

Dit is gewoon iets van oudsher ingesteld door de gemeente om kinderen goed te leren zwemmen maar is nu echt volledig achterhaald. Mensen gaan vaak op vakantie naar plekken waar gezwommen kan worden en mensen passen ervoor om tot een jaar of 8/9 he4t kind bandjes om te doen en er naast te blijven: dus er wordt in de kleuterklassen gezwommen. Door het merendeel van de Nederlandse bevolking wordt in ieder geval begonnen in groep 1 of 2.

Fiorucci

Fiorucci

28-11-2012 om 16:49

Ik heb andere ervaringen, maar dat schreef ik al. Wellicht is dat zo als je uitgaat van de gegoede middenklasse.

liora

liora

28-11-2012 om 18:56

Eens met p + idee

Ik ben het eens met P: schoolzwemmen alleen voor kinderen van ouders die zwemlessen niet kunnen betalen. Verder gaan ze op onze school vanaf vorig jaar in groep 5 pas schoolzwemmen.

Ik zou het voor werkende ouders wel een goed idee vinden als de NSO (indien logistiek mogelijk) op een vaste middag met de kinderen naar zwemles zou gaan.

Liora

amk

amk

28-11-2012 om 20:30

Liora

die zijn er al. De BSO van mijn dochter brengt de kinderen naar de zwemles en regelt de betaling daarvan via de rekening van de BSO.
De kinderen gaan alleen niet in de vakantie vanwege de activiteiten, maar dan kun je als ouder wel de zwemkaart van je kind vragen en zelf gaan zwemmen.
Je betaalt het normale zwemlestarief zonder opslag voor de bso.

Verder werken ze hier ook samen met diverse sportclubs waarbij ze de kinderen naar de training brengen en dat je dan als ouder de wedstrijden in het weekend doet.

Muziek en dans zitten nog niet in het pakket omdat daar op dit moment te weinig vraag naar is.

Toke

Toke

28-11-2012 om 22:58

Nut schoolzwemmen

Onze school handhaaft wel het schoolzwemmen. Niet om kinderen te leren zwemmen, maar om de zwemvaardigheid overeind te houden. Veel kinderen halen hun diploma('s) om daarna maar heel af en toe naar een zwembad te gaan. Dan is een jaar lang wekelijks een uurtje zwemmen een goede training. Hier komt het inderdaad in plaats van een gymles. Zwembad is vlakbij, dus ze zijn geen uren kwijt.
Ik vind het prima en niet te vergelijken met typen. Dat kunnen ze prima thuis leren.
Overigens kan ik prima met tien vingers typen, maar ben ik heel anders gaan typen met de komst van iphone en ipad. Vraag me af of met tien vingers leren typen over vijf of tien jaar niet totaal achterhaald is.

P

P

30-11-2012 om 19:51

Fio

Ik snap het niet hoor: als we de hele schoolzwemles afschaffen en de mensen met een lager inkomen subsidie geven vanaf dat het kind 7 jaar is is het toch prima? Wat heb je hier op tegen? Waarom moet overheidsgeld naar schoolzwemles voor ouders die het prima zelf kunnen betalen? En dat ten koste van de tijd voor taal en rekenen want het zal bijna altijd meer tijd kosten dan een gewone gymles.

Fiorucci

Fiorucci

01-12-2012 om 09:18

Ik vind het prima,echt. Maar neem nou die 80 euro alhier, daar betaal je hier net vier mnd. les van en dat was het dan weer. Dat kun je nauwelijks subsidie noemen. Natuurlijk vind ik ook dat zoiets als zwemles eigen verantwoording is van ouders, zeker in een waterrijke stad. Maar hier leven 800 kinderen in armoede, die zijn toch de dupe, als je moet kiezen tussen eten en zwemles.

P

P

01-12-2012 om 09:50

Hoezo

Als ze subsidie krijgen voor zwemles, alleen te gebruiken natuurlijk voor zwemles: waarom zouden ze dat dan niet doen? Schoolzwemles is toch ook niet gratis?

Ik volg gewoon even totaal niet wat je zegt en bedoelt. Kun je wat duidelijker zijn?

Hier betaalde ik een jaar of 4 geleden al ruim 30 euro voor 4x zwemles van 3 kwartier.

Fiorucci

Fiorucci

01-12-2012 om 16:30

P nog een keer dan

Ik kan je redenering heus volgen, zoals ik al zei. En het is prima dat er ipv schoolzwemmen een subsidie is voor ouders met weinig geld. Het nadeel daarvan vind ik dat je er hooguit een paar maanden les van kunt betalen wat niet genoeg is om een diploma te halen. En hoewel ik vind dat zwemles een eigen verantwoording is van ouders, zeker in een stad met veel water, zal het voor hen toch kiezen zijn tussen eten of zwemles.

P

P

01-12-2012 om 19:31

Je snapt niet dat als je voor de hele gemeente het schoolzwemles afschaft je dan voldoende geld hebt voor de kinderen van ouders die het niet kunnen betalen? Dat was natuurlijk wel mijn gedachtengang!

Echt er zijn steeds meer gemeentes die schoolzwemles afschaffen en er zijn in die gemeentes niet opeens een toename van het aantal verdronken kinderen anders was het allang teruggedraaid.

Fiorucci

Fiorucci

01-12-2012 om 20:21

P, de gemeente stopt met schoolzwemmen in het kader van bezuinigingen, zo staat het hier letterlijk in de krant. Ze hebben dan ongetwijfeld geld om voor lage inkomens zwemles te betalen, maar dat doen ze niet. Ze geven alleen een tegemoetkoming van 80 euro. Ik weet echt dat steeds meer gemeentes hiertoe overgaan, ik denk dat het nog te kort dag is om te stellen dat er niet meer kinderen verdrinken.

P

P

01-12-2012 om 20:44

Aha

Kijk dat ze het zo doen moeten zij weten maar dat was dus niet mijn idee. Jij hebt het niet over mijn idee gehad maar over het beleid van je gemeente. Dat was mij totaal niet duidelijk.

Hier doen ze dat ook niet, al zeker 11 jaar niet (zolang woon ik hier).

Fiorucci

Fiorucci

02-12-2012 om 09:50

Nou p

Ik schrijf duidelijk over de situatie HIER, lees maar na. Maar goed,maakt niet uit, van mij hoeft typeles ook niet.

P

P

02-12-2012 om 12:23

Fio

Het kwam bij mij over dat je constant argumenten zat te geven tegen mijn 'voorstel'.

Fiorucci

Fiorucci

02-12-2012 om 13:13

Gemeenten schrappen dergelijke voorzieningen niet om ze via een andere wijze aan te bieden, het zijn doodordinaire bezuinigingen. Dus helaas is je voorstel niet echt realistisch.

Zwemincidenten

Hier is schoolzwemmen denk ik 10 jaar geleden ook afgeschaft. Maar dat had meer te maken met vervoersproblemen en de tijd die daarin gaat zitten. Maar na een aantal jaren was er een sterke toename van ' zwemincidenten' zo noemden ze dat.......bijna verdrinkingen en hulp die door medewerkers van zweminrichtingen geboden moest worden. 2 jaar terug is er dus iets anders opgestart. Het zwembad krijgt een x bedrag om kinderen van minder draagkrachtige ouders te lern zwemmen. Daarvoor moet je van de gemeente een inschrijfformulier hebben en dan is zwemles gratis tot A.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.