Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Annika

Annika

16-11-2012 om 09:50

Telescoop of microscoop

Zoon van bijna 10 vraagt aan (voor) Sinterklaas een telescoop of microscoop. Ben nu op internet aan het zoeken maar kom veel vreselijk slechte recensies tegen. Wie heeft ervaring met één van beide of een twee-in-een die wél goed is?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Volgens mij is het allemaal niks

Ik heb een semiprijzige microscoop uit zo'n educatief verantwoorde winkel waar je geen fluit door ziet. Ik denk dat voor telescopen hetzelfde geldt. Zeker in de Randstad met veel lichtvervuiling. Volgens mij doet alleen echt, professioneel spul het goed. En da's hartstikke duur.

skik

Guinevere

Guinevere

16-11-2012 om 10:54

Een goede verrekijker

Met een goede verrekijker zie je even veel, liever gezegd méér, dan met zo'n goedkope telescoop. Die uit de speelgoedwinkel zijn trouwens allemaal slecht, kun je je geld beter niet aan uitgeven.
Een microscoop hebben we hier ook, dat is best leuk maar heel fanatiek wordt er niet mee gewerkt. Zo om de maand een half uurtje, dan heb je het gehad. Misschien is een goede loep handiger.

Mama5

Mama5

16-11-2012 om 11:27

Met guin eens

Ik kijk weleens sterren, met mijn telescoop, maar dat is voor kinderen maar matig interessant. Een ster is zo ver weg, door de telescoop lijkt ie op: een ster.
Planeten zien er wel mooi uit, maar het is echt heel lastig om die in je beeld te krijgen en dan is het ook nog lastig om ze te zien. Je moet toch op een bepaalde manier door zo'n oculair kijken.
Het is leuk voor kinderen met heel veel interesse, heel veel geduld, heel veel doorzettingsvermogen.
Als je kind dat niet heeft, zou ik een mooie sterrenkaart kopen en goede verrekijker. Daar kun je nog jaren plezier van hebben.
Sterrenbeelden zoeken en kijken is veel leuker dan met een telescoop naar de sterren zelf kijken.

een twee-in-een microscoop-telescoop lijkt me wel heel bijzonder
Hier hebben we een oude maar wel goede microscoop in huis (overgenomen van laboratoriumschool) en die wordt vrij veel gebruikt door zoon van 8. Hij wil nu ook graag een telescoop (een verrekijker heeft hij ook al, of nou ja, hij heeft de mijne min of meer ingepikt). Ik denk dat je dat alleen moet doen als je echt een goede (en dus duurdere) kunt kopen.

Tijgeroog

Tijgeroog

16-11-2012 om 23:09

Microscoop

Ik had als kind beiden, en ik zou je adviseren om voor de microscoop te gaan. Daar kon ik tenminste nog wat door zien. Maar het bleef lastig, pas toen ik op school had geleerd om goed met een microscoop om te gaan ging het iets beter.

Annika

Annika

17-11-2012 om 19:04

Niet dus

DAnk voor de reacties. Ik durf het niet aan, als het al een goed idee is dan niet voor mijn zoon die daar het geduld en/of de nauwkeurigheid voor heeft.

Misschien een keertje naar de sterrenwacht, waar ze de spullen hebben staan en er ook nog uitleg gegeven wordt.

Sterrenwacht

Mocht je in de buurt van Dordtrecht wonen, dan is Sterrenwacht Mercurius een aanrader. Ik ben er een paar keer met mijn zoons geweest, en een heeft er een keer zijn feestje gevierd. Klein en overzichtelijk, geleid door enthousiaste vrijwilligers die je alles willen uitleggen en vertellen. Het ligt in de Biesbosch, tegenover een recreatieplas met stoere speeltuin.

skik

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.