Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Pien

Pien

21-10-2013 om 22:29

Terugval zindelijkheid....welke aanpak?

Mijn zoontje van bijna 4 was zindelijk, maar dat is nu helaas over...

Even de situatie:
Hij werd een half jaar geleden zindelijk. In de meivakantie was hij zelfs 's nachts droog, maar dat was later weer over, maakt ook niet uit.
Een week of 6 geleden begon hij steeds meer ongelukjes te krijgen. Ongeveer 4 weken geleden was dat zo erg dat hij zo'n 8 natte broeken op een dag had. We waren bijna alleen nog maar bezig met de wc, broeken, alert zijn, enz. Toen heb ik besloten hem maar weer een luierbroekje om te doen. Dat leek meteen de druk van de ketel te halen, hij reageerde opgelucht.

Voor die terugval heb ik wel een verklaring: we zijn thuis bezig met een hele grote verbouwing. Achteraf gezien is het broekplassen ongeveer tegelijk met de start van de verbouwing begonnen. Mijn zoontje vindt dingen gauw spannend en al die werklui over de vloer is voor hem heel wat. Nu wonen we sinds anderhalve week ook nog eens tijdelijk bij opa en oma, vanwege de verbouwing. Hij is hier vertrouwd, maar het is allemaal wel anders en dat is lastig voor hem. Daarbij komt nog dat hij over 2 weken jarig is, dan wordt hij 4 en gaat dus naar school.

Nu draagt hij dus al een paar weken luierbroekjes. Ik moet hem áltijd naar de wc sturen, zelf gaat hij niet. Een enkele keer heeft hij ook poep-ongelukjes, die zijn er meestal als hij rustig zit te spelen. Hij denkt er gewoon niet aan en vindt het zelf totaal niet belangrijk. Ik heb wel nog een beloningssysteem met stickers, voor als hij zélf aangeeft dat hij naar de wc moet en het dan ook zélf doet (hij laat zich graag helpen en als hij het zelf moet doen, duurt het uren...). Hij moest 15 stickers verdienen en heeft daar heel wat dagen over gedaan, vandaag was eindelijk het velletje vol en mocht hij een ijsje na het eten.

Hij zal over 2 weken met een luierbroekje naar school gaan. Bij het intakegesprek heb ik het genoemd, en ook dat ik er een verklaring voor heb. De juf noteerde het en zei er verder niets over.

Mijn vraag is nu: wat is de beste aanpak voor nu? Helemaal laten gaan en afwachten? Slaat dat beloningssysteem nog ergens op? Ik heb een nieuw vel opgehangen, maar misschien beter helemaal laten zitten? Blijven sturen naar de wc? Of gewoon laten gaan en hem dus met een volgeplast luierbroekje laten lopen? Hoe vaak naar de wc sturen? Hij laat, lijkt het wel, steeds kleine plasjes lopen en moet vaak gestuurd worden, wil hij droog blijven....

Anyway, ik weet het effe niet, ik hoop op wat tips.

Bedankt alvast, Pien

dc

dc

21-10-2013 om 23:05

blaasontsteking?

Laat een keer wat urine testen voor je van alles en nog wat gaat verzinnen. En bespreek met de dokter of het iets lichamelijks kan zijn.

En als dat uitgesloten is, dan zou ik hem gewoon meedelen dat hij op school naar de wc moet, net als de andere kindjes, en een tasje aan de juf geven met een paar setjes reserve kleding. Hij is dan vast binnen een paar weken weer zindelijk, want kinderen willen over het algemeen niet anders zijn.

Spanningen

Terugval zie je vaak in combinatie met spanningen.
Bij veel kinderen die net zindelijk zijn, zie je ook zo'n terugval in November en december. Ze worden helemaal gek gemaakt.
Eerst St. Maarten, dan Stinterklaas, die is nog niet vertrokken en de kersthype komt er achteraan.
Net als een verjaardag, eerste schooldag, eerste zwemles, een verbouwing...
Helemaal niet vreemd.
Het enige wat helpt is de spanningen zoveelmogelijk wegnemen, waar je kunt.
Zoveel mogelijk op vaste tijden naar de WC sturen, direct uit bed, na een beker drinken, gelijk na het eten, voor je ergens heen gaat, en gelijk als je terug komt.
Verder belonen als zijn pull-up nog droog is.
Zou een beloning niet in de vorm van eten geven, daar kan je weer een ander probleem mee creeren.
De maaltijd moet los staan van enig beloningssysteem.
Straffen is vrij zinloos, hij kan er ook niets aan doen, dat er zoveel op hem afkomt.
Sterkte

Pien

Pien

22-10-2013 om 09:03

Reacties

Bedankt.

Dc, ik zal inderdaad om een blaasontsteking uit te sluiten, een plasje laten controleren. Hoewel het me eigenlijk wel duidelijk is, de zindelijkheidsterugval kwam tegelijk met de verbouwing. Maar wat je zegt, uitsluiten is wel goed.

Jasam, wat betreft de beloning ben ik het niet met je eens. Wat voor probleem zou ik hiermee kunnen creëeren? Te dik zal hij nooit worden, hij weegt net aan 13 kilo, haha. Er wordt hier thuis héél weinig gesnoept en lekkers gegeten. Een snoepje of een ijsje is dus echt iets bijzonders. Hij koos het zelf als beloning na zoveel stickers. Omdat hij gister eind vd middag de laatste sticker plakte, mocht hij het ijsje als toetje en was er heel blij mee, missie geslaagd dus qua beloning. Mijn vraag was meer of belonen überhaupt handig is nu, of dat we het beter helemaal kunnen laten zitten, als in 'helemaal geen aandacht besteden aan het hele zindelijk zijn'.
Enne, straffen? Natuurlijk niet, daar heb ik ook niks over gezegd?
November en december-"stress" heb heb je gelijk in, en dan probeer ik het nog rustig te houden door er van tevoren niet teveel over te praten. En dan nog jarig begin november (en een dag na hem is zijn kleine zusje jarig). St Maarten kennen we hier gelukkig niet! Haha.

even wachten

Hij begint bijna op school, jullie zitten in een verbouwing en dan zit ook de hele Sinterklaas/kerst periode eraan te komen... Ik zou het even uitstellen denk ik en er niet nu werk van maken.

bertje1

bertje1

22-10-2013 om 09:13

uitstellen

tot bijvoorbeeld januari ; dan heel goed aanpakken en overleggen met hem.

Polletje Piekhaar

Polletje Piekhaar

29-10-2013 om 11:12

ik vind

een beloningssysteem een heel goed idee!Het mannetje heeft al zo veel last van allerlei spanningen; die zou ik niet ook nog eens willen belasten met straf of andere zaken die die weer spanning geven.
Dus, luierbroekje aan, alleen aandacht besteden als het goed gaat en na ongelukjes neutraal verschonen. Daar moet je wel op letten: dat je niet moppert tijdens het verschonen, maar vooral ook niet te gezellig met hem gaat kletsen tijdens het verschonen.

Daarnaast vind ik wel dat je voor een jongetje van deze leeftijd een hoge eis hebt voor hij beloond wordt. Ik zou hem eerder een sticker per droog dagdeel geven en dan na 2 stickertjes (dus een dag) een droge broek een kleine beloning zoals samen met papa of mama een spelletje doen of een activiteit naar keuze. Dit hoeft niet langer dan een kwartiertje te duren.
En dan het ijsje na een langere periode. Zoiets.

Pien

Pien

29-10-2013 om 21:17

Polletje

Bedankt voor je reactie. Je hebt gelijk wb de beloning. Het was een te hoge eis. We hebben het daarom al aangepast. Het zélf aangeven dat hij naar de wc moest, was nog wat te lastig voor nu. Daarom doen we nu dat hij een sticker mag plakken als hij een droge luierbroek heeft. Dat lukt meerdere keren per dag. Ook loopt hij af en toe zonder luierbroek, omdat hij zelf aangaf dat wel te willen. Dat ging vanmiddag goed, totdat ik vergat hem naar de wc te sturen toen we ergens van thuiskwamen. Tja daar moet ik dus wel aan denken.

Morgen gaat hij een dag (woensdag, dus ochtend) wennen in groep 1. Ik vroeg vandaag: wil je dan een luierbroekje om? Nee, zei hij heel stellig. Dus dat doen we dan maar niet. Ik zal hem laten plassen als we op school aankomen en aan de juf vragen of ze hem 2x wil sturen tijdens de ochtend. In zijn tas zitten droge broeken, maar dat zeg ik alleen tegen de juf en heb ik het maar niet met hem over.

We zullen zien!

Polletje Piekhaar

Polletje Piekhaar

30-10-2013 om 14:02

leuk....

hij wil blijkbaar zelf een grote jongen zijn en geen luier om.... dat komt goeoed!

Pien

Pien

30-10-2013 om 20:53

De wen-dag

"Ik ben nu groot hè", zei hij gisteren. Ik: "Ja, kinderen van 3 vinden het soms nog moeilijk, maar kinderen van 4 hebben heel vaak droge broeken".
Dus daar ging hij, zonder luierbroek naar school. Ik met in mijn achterhoofd dat hij in het voorjaar echt al zindelijk was en het dus kán! De juf zou hem deze morgen 2x naar de wc sturen.
Dat had ze ook gedaan. De eerste keer hoefde hij niet en kwam er niks. De tweede keer, bij het buitenspelen, had hij zélf gezegd dat hij moest! Hij kwam uiteindelijk wel met een natte broek uit school, maar dat moest volgens de juf dus net gebeurd zijn.
Vanmiddag ook gewoon zonder luierbroek gelopen. Nog twee keer een ongelukje, maar goed, er zit schot in de zaak en hij gáát ook weer als ik het zeg.

Hij had het overigens leuk gehad op school. Maandag gaat hij voor het echie. We zullen zien!

Dikke duim!

Is een dikke duimen kaart ook iets voor jullie?

Ik gebruik hier dikke duimen kaarten (even op afb. dikke duimen kaart googelen)
elk dagdeel dat hij droog is een "dikke duim"
En als hij er een bepaald aantal heeft, een "echte beloning"?

Pien

Pien

31-10-2013 om 20:16

Jasam

Dank je voor de tip. Ik ken die kaarten vanuit mijn werk (basisschool), maar kan voor thuis als alternatief van een stickerkaart ook goed natuurlijk.

Vandaag was het overigens dra-ma.
Kennelijk heeft hij besloten om alleen op school 'groot' te zijn. Nog voor het middaguur hadden we drie natte broeken. Nou was hij ook weer gespannen toen we thuis gingen kijken bij de verbouwing (hij vindt harde geluiden niet leuk).

Vanmiddag dus weer een luierbroekje omgedaan, want we waren weer alleen bezig met opletten...

Ik laat het maar even écht los, denk ik....

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.