Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
maria68

maria68

07-07-2011 om 15:11

Thuis spelen vriendjes

Mijn dochtertje van bijna 5 heeft een aantal vriendjes en vriendinnetje waar ze mee speelt. Als ze bij de kinderen thuis gaat spelen gaat dat eigenlijk altijd wel redelijk goed. Alleen komen de kinderen hier spelen dan is er altijd een moment dat het mis gaat. Mijn dochtertje is een beetje een dwingelandje en als het niet gaat zoals zij het wilt ontstaat er een groot drama. Gisteren kwam haar kleine nichtje spelen . Spelen heel lief totdat kleine nichtje liever iets anders wilt doen (en dat ook gaat doen) Nou mijn dochtertje ontploft, gaat huilen klagen, weglopen, schelden. Ik stuur haar dan naar een ruimte waar ze even kan afkoelen maar dat helpt weinig, ze blijft in een mopperfase. Ik word er gek van . Het is elke keer zo. Wie er ook komt spelen na verloop van tijd als een kind gewoon iets heel anders wilt doen wordt ze kwaad. ze is enig kind en ik vermoed dat als er iemand komt spelen zij eigenlijk wilt dat diegene dan ook alle aandacht voor haar heeft en ze kan niet uitstaan als dat kindje gewoon gaat kleuren als dochterlief heeft besloten dat ze iets anders gaan doen. Het is meteen huilen als het niet gaat hoe zij wilt.

Ook heb ik een kind wel eens eerder naar huis gebracht omdat dochterlief volledig uit haar dak gaat en dan gaat schoppen /slaan (naar mij) en hysterisch huilt.

Ik heb nu de neiging om niemand meer uit te nodigen want ik word er behoorlijk kriegel van al dat gepiep, hysterisch gehuil en gemopper. Ook als ik het met haar bespreek achteraf. Zegt ze elke keer sorry en ik doe het niet meer. Maar ja het gebeurt vrijwel elke keer. Nu is ze bijna jarig en ze wil graag een partijtje maar ik zie het al helemaal gebeuren dat ze heel driftig wordt als andere kinderen niet doen wat zij wilt. Ik wil gewoon dat de kinderen ook graag bij haar komen spelen. Kijk als er een keer een ruzietje is of wat onenigheid, prima. Maar dit is elke keer vaste prik.

Iemand tips om dit te doorbreken?

Groeten,
Maria

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
dc

dc

07-07-2011 om 17:13

Vooraf

Ik zou het vooraf bespreken en niet achteraf. Dat is dan de volgende keer al te lang geleden. En dan natuurlijk de goede truc van omkopen. Als ze niet hysterisch gaat doen, krijgt ze een sticker en na 5 stickers een klein cadeautje ofzo?

Valkyre

Valkyre

07-07-2011 om 17:33

Meevoelen

Dit heb ik uit een boek (How to Talk to Kids.. Etc) en het werkt bij ons heel goed: laat je dochter merken dat je snapt hoe ze zich voelt voordat ze echt ontploft. "Ik zie dat je het helemaal niet leuk vindt dat X liever wil kleuren." Geen "maar.." zeggen, dat werkt averechts. Je kunt wel aansturen op een oplossing: "jij wil met de poppen spelen, en X wil kleuren. Weet jij misschien een oplossing?" Misschien komt ze er dan zelf op dat ze om-en-om kunnen doen. NB: dit werkt natuurlijk alleen als je de driftbui (net) voor bent. Hoewel zoon zich op deze manier ook weleens uit die bui laat leiden voordat het escaleert. Straffen (op de gang zetten) werkt bij ons niet - dan voelt zoon zich niet alleen onbegrepen, maar ook nog eens genegeerd ("ik krijg straf EN niemand wil horen waarom ik verdrietig ben"). Want het is vaak verdriet/teleurstelling omdat zijn verwachtingen niet uitkomen.

Verder inderdaad vooraf bespreken dat ze om de beurt een activiteit kunnen kiezen - misschien zijn haar verwachtingen dan minder hooggespannen? Zoveel mogelijk uitleggen (als je steeds de baas speelt/boos wordt vindt X dat niet zo leuk).

Succes!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

08-07-2011 om 23:06

Te lang

Op die leeftijd werd mijn dochter ook vervelend als het spelen langer dan een uurtje duurde. Het leek wel of ze er dan op aanstuurde dat het andere kindje wegging. Omdat ze dan gewoon moe was of geen zin meer had.
Toen ik dat eindelijk doorhad ben ik de ophaaltijd gaan vervroegen naar half 5. Dan hadden ze toch ruim een uur kunnen spelen en dat was dan ook wel genoeg.

Dendy

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.