lisbeth
22-01-2013 om 10:22
Titels beginnersboekjes
Mijn jongste heeft zijn eerste stappen op het leestraject gezet. Hij leest nu M3/E3 redelijk. De aviboekjes kunnen hem echter niet echt boeien, stom en saai. Wie heeft er andere leuke titels van beginnersboekjes. Het moet echt niet te moeilijk zijn, hij leest pas sinds een paar weken.

Rafelkap
22-01-2013 om 11:06
Vos en haas
Vos en Haas (Sylvia Vanden Heede), dat gaat van makkelijk naar steeds moeilijker.

lisbeth
22-01-2013 om 11:27
Alle boeken
ik ken Vos en Haas van prentenboeken, maar die hebben dus ook aviboeken?

Temet
22-01-2013 om 12:16
Donald duck junior
Twee tips: Donald Duck Junior en het avi-werk van Paul van Loon.
DD Junior is een versimpelde versie van de DD voor beginnende lezertjes. Komt eens in de twee weken uit. Mijn zoon was er in die periode weg van.
Paul van Loon heeft avi-boekjes geschreven en die zijn best genietbaar, en daarnaast heeft hij ook van Dolfje Weerwolfje - dat op zichzelf al vrij simpel is - ook nog extra eenvoudige boeken gemaakt. Ik weet alleen niet meer welke. Ook Foeksia de miniheks is volgens mij vrij simpel.
Voor beide tips geldt: het verhaaltje is op zich leuk, maar wel zeer hapklaar opgeschreven. Beter dan sommige avi-boeken in het genre "de mus zit op de tak. De muis zit bij de boom. De muis doet piep"
Groeten,
Temet

Rafelkap
22-01-2013 om 12:17
Ja, bv deze: http://www.bol.com/nl/p/vos-en-haas/666850786/
Mijn zoontje vond dit erg leuk, er zijn nog meer boeken van. Ik keek/kijk nooit naar avi's, gewoon lezen wat je leuk lijkt.
Kikker en Pad en Muizensoep en tranenthee van Arnold Lobel is behalve een leuk voorleesboek ook prima zelf te lezen (korte verhalen).

kisbeth
22-01-2013 om 12:25
Dank
ik had zelf al suske en wiske junior gevonden maar dat is nog net iets te moeilijk, hij is echt nog een beginner.
Het is echter wat Temet zegt, muis bakt een taart, vos zit in de boom is na twee keer ook niet meer interessant.
Mijn oudste heeft zo ongeveer leren lezen mbv de encyclopedie dus dit genre is niet heel bekend voor me

lisbeth
22-01-2013 om 12:39
Zie nu
dat van de junior suske's en wiske's ook echt avi 1 en 2 bestaat, moet ik eigenlijk daar eens voor kijken

Marie
22-01-2013 om 16:52
Bibliotheek
Hoi
Ga eens naar de Bibliotheek!
Daar hebben ze (ten minste hier wel) een speciale kast voor beginnende lezertjes.

lisbeth
22-01-2013 om 20:36
Vos en haas
Bij de bieb vos en haas, dag vos en haas en suske en wiske avi 1 gehaald. Twee blz van dag vos en haas gelezen en volgens mij sprak hem dat meer aan dan de standaard boekjes
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Mea Proefrok
22-01-2013 om 21:14
Kijkdoos
Mijn dochter vindt de Kijkdoosboekjes erg leuk, voorloper op Informatie Junior (gos, die serie bestond al toen ik op de lagere school zat, haha). Voordeel is voor dochter dat het interessant is en dat ze al vrij snel eerst de 'leader' kon lezen (extra groot en makkelijk) en daarna de rest ook. Nog een tip is de MLP-hoek in de bieb, dat is de Makkelijk Lezen Plek met boeken die qua inhoud best uitdagend kunnen zijn, maar heel makkelijk te lezen zijn. Zo hadden wij pas een boek over de strijd tussen dolfijnen en scholen tonijn - gewoon echt spannend, met prachtige foto's. Echt een aanrader om daar ook te kijken. En verder leest dochter hier graag (heel langzaam) stripboeken. Van K3. Mijn opvoeding mislukt waar ik bij sta.

lisbeth
22-01-2013 om 21:27
Haha mea
Die van mij is verzot op de stripverhalen van Mr Bean, beter dan K 3 toch
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Vertigo
22-01-2013 om 22:37
Nou mea
Mijn zoon zat heel geboeid te staren in een DirkJan stripboek. Ahum! Goede humor maar toch wel 10plus, op zn minst
Die staat nu toch maar wat hoger.

Jippox
23-01-2013 om 19:17
Dr. seuss
Hier zijn de boeken van dr. Seuss erg geliefd, zoals bijvoorbeeld: 'de kat met de hoed', 'de kat met de hoed komt terug' en 'groene eieren met ham'. Die zijn goed te lezen voor een beginner. We hebben er ook verschillende in het Engels en dat zijn dan ook weer de eerste boeken die ze in Engels lezen.

Mea Proefrok
24-01-2013 om 21:11
Ja!
Jippox, wat een goeie tip! Ik heb die boeken nota bene gewoon in huis (ken ze uit mijn hoofd).

Jippox
25-01-2013 om 19:42
Mea
Het zijn de enige boeken die ik met mijn ogen dicht kan voorlezen
En als ik de deur uit moet en er blijven kinderen alleen thuis dan zeg ik altijd: "ben je alleen, is je moeder niet thuis...".
"jaja", zuchten mijn kinderen dan: "laat dan nóóit de kat met de hoed in huis"

Mea Proefrok
25-01-2013 om 22:10
Jippox
Later zullen je kinderen het enorm gaan waarderen, al die citaten. Mijn vader verveelde ons ook met puntdichten en anagrammen en allerlei andere taalfoefeltjes, en nu ben ik hem zo dankbaar. Het is een rommel in mijn hoofd, maar wel een eclectisch allegaartje vol handige zinnen en uitspraken.