Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Zoë

Zoë

28-04-2012 om 21:36

Trakteren

Ben even inspiratie loos. Dochter is bijna jarig en wordt 8 in groep 3. Wie weet een leuke, maar gezonde traktatie?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

28-04-2012 om 23:08

Viooltjes

Als de groep niet te groot is, zou je van die kleine potjes met tuinviooltjes kunnen doen. Lolly erbij prikken. Is niet heel gezond, maar een klein snoepje kan misschien wel. Ik heb zelf de laatste keer cakejes gebakken. Ook niet gezond eigenlijk, maar wel lekker makkelijk. Dochter heeft ze versierd met van die glazuurpennen.

Ook gezellig

Een meloen doormidden snijden en omwikkelen met aluminiumfolie. Dan op prikkers met vlaggetje stukjes kaas en worst. Ook niet speciaal gezond, maar kan ermee door.
Je kan ook leuke dingen bedenken met mandarijnen en ander fruit. Wij, als volwassenen vinden het er leuk en smakelijk uitzien. De kinderen vinden er vaak niet zoveel aan. Ze krijgen vaak ook al fruit mee naar school.Althans, mijn zoon gaf dit altijd als uitleg als we samen een traktatie gingen bedenken.

Trakteren

- bekertje versieren met popcorn erin
- Krokodil komkommer met prikkertjes van kleine worstjes en ananas
- puntzakjes " frietjes" dan zijn de frietjes bijv kaasstengeltjes of gezonder repen selderij, wortel enz
- plak ontbijtkoek ingepakt met alu foli, beplakken met ronde drop veter en een tumtum etje in de bovenhoek; een lekkere camera!

Fiorucci

Fiorucci

29-04-2012 om 08:41

En hier...

Ik heb eens lieveheersbeestjes gemaakt van rood karton. Daarachter een kapitein koek ofzo geplakt.

Luna

Luna

29-04-2012 om 13:26

Hier een succesnummer

Mijn zoon wilde eens watermeloen trakteren. Van die gekleurde plastic bekers gekocht (6 voor 1 euro), gevuld met stukjes meloen. plastic vorkje erbij. Was een groot succes, het jaar daarop wilde hij hetzelfde trakteren.

Maylise

Maylise

29-04-2012 om 14:44

Tractaties

Succesvolle tractaties:

- Cupcakes

- Kinder suprise eieren

- Zakje snoep versiert met linten

- (water)ijsjes

- lichtgevende jojo's

- Brownies

- Lollies

- Zakje chips met glaasje limonade

Ik herriner me van jaren terug dat alle kinderen in de klas bezig waren met een spaarboek met stickers van een toen populaire film. Ik heb toen voor alle kinderen een zakje met stickers gekocht voor dat spaarboek met daarnaast nog wat snoep. Dat was zo'n succes. Ze zijn de hele pauze bezig geweest met stickers ruilen. Dat was overigens wel een kleine klas en het is alleen leuk als er echt iets speelt op dat moment. Maar op een rage inhaken is vaak wel succesvol. Toen Pokemon heel populair was heeft mijn zoon getrakteerd op cakejes in de vorm van pickachu. Het maken vond hij al geweldig en het trakteren al helemaal. Dus op een rage inhaken kan wel leuk zijn.

Gezonde traktaties doe ik niet aan. Of althans is het is geen criterium. Het moet gewoon iets leuks en/of lekkers zijn.

Worst en kaas is onhandig ivm allergie, vegetariers en mijn ervaring is dat veel kinderen het vaak niet lusten. Zomers fruit is dan misschien een beter alternatief.

Maylise

Maylise

29-04-2012 om 14:48

Overigens

Volgens mijn vroegere buurvrouw en tevens overblijf moeder worden 'gezonde' tractaties als fruit, worst, kaas en dergelijke toch een stuk minder gewaardeerd. Veel meer kinderen die het niet 'lusten' of in elk geval niet opeten. Ze vond het altijd wat sneu voor de jarige omdat die dat toch merkte.

Geerdien

Geerdien

29-04-2012 om 15:15

Zijn er nog ouders ...

die hun kind als traktatie gewoon een blik snoep, zak appels, schaal kaasblokjes meegeven enz, dus zonder gefröbel van een eierkoek met een gezicht of een bootje van het een of ander?

Fiorucci

Fiorucci

29-04-2012 om 15:22

Geerdien

Ja hoor, mijn jongens wilden in groep 8 gewoon zakjes chips mee, zonder gedoe..)

Fiorucci

Fiorucci

29-04-2012 om 15:24

Voor zoe

Wat ook leuk is voor die kleintjes: een grabbeldoos. Gewoon een doos leuk versieren, paar ballonnen eraan ofzo, en daarin bijv. zakjes chips. Er zijn maar weinig kleintjes die grabbelen niet leuk vinden. Zelfs als ze weten wat erin zit..) En voor de leraren deed ik exact hetzelfde, dat vonden mijn kinderen erg leuk, de leraren laten grabbelen.

Vic

Vic

29-04-2012 om 16:47

Geerdien

Jazeker. Cakejes bakken vind ik nu niet echt vallen onder de noemer 'gefröbel'. Prikkertjes kaas/worst eigenlijk ook niet. Verder is het vanaf groep 4/5 toch een beetje over met het geknutsel. Dan willen de kinderen alleen een zakje chips of lollies mee.

Geerdien

Geerdien

29-04-2012 om 17:09

Cakejes

Mooi! Dan is het nog maar een paar jaartjes. Over cakejes bakken: ik dacht vorige keer ook, dat doe ik wel even ... Nou dat waren een stelletje misvormde uitgezakte bakjes ellende ... Toen maar snel een paar pakken kant en klare gekocht en met glazuur en bolletjes bestrooid. (gelijk tip voor zoe)
Ik vind dat zelf dus alles bij elkaar een hoop gefröbel en gedoe. Helemaal niet aan mij besteed!

Fiorucci

Fiorucci

29-04-2012 om 19:23

Ach ja

Ieder zijn meug. Ik vond het best leuk om te doen. Ik herinner me een mand vol griezeltraktaties, met spookjes en vleermuisjes. Was makkelijk te maken en de kinderen namen die spookjes etc heel blij mee naar huis. Vindt je het geen klap aan, ook prima toch?

Chippie

Chippie

29-04-2012 om 20:20

Hier ook geen gefröbel....

Maar met leuke vlaggetjes maak ik in 5 minuten een leuke traktatie.

Prikkertje-spekje-kapitein koek

Prikker-soesje-spekje-soesje

Prikkertje 1 wit spekje (2 oogjes en mondje op schrijven) 2 rode spekjes (rugnummer op schrijven: voetballer

En qua cakejes: kant-en-klaar cakejes, kant-en-klaar glazuur, zilverballetjes erover heen.

Jesse_1

Jesse_1

29-04-2012 om 21:33

Geerdien

In groep 7 had oudste gewoon zakjes chips mee, zonder verdere versiering.
Dit jaar heeft jongste zelf zijn traktatie gefrobeld (gr 4. Eierkoek met klein zuur matje en kikkertje erop en een parasolletje) en oudste ook (gr 8. Prikker met aardbei, spekkie, ananas etc).

Tango

Tango

29-04-2012 om 21:41

Ben ook niet zo'n frobelaar

Daarom hier ook meestal kant en klare cakejes (want cakejes bakken voor 30 kinderen in een kleine oven duurt me veel te lang) met glazuur erop en dan een versiering. Zo hebben we voor Tangozoon een keer dino-cakejes gemaakt, met een klein dinootje erop, besteld bij Lobbes en een keer kikker-cakejes met klikklak-kikkers erop, ook van Lobbes.
De laatste keer hadden we het ons heel gemakkelijk gemaakt: kleine donuts met een sleutelhanger in de vorm van een discobol. Deze traktatie was voor Tangodochter, groep 7, die echt nog geen gewoon zakje chips wil.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.