Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Justine Pardoen (Ouders Online)

Justine Pardoen (Ouders Online)

23-10-2012 om 16:38

Tweede versie cito-eindtoets?

Hebben jullie het nieuws gehoord dat er een tweede, gemakkelijkere versie komt van de Cito-eindtoets in groep 8? Wat vinden jullie daarvan?

Het zou bedoeld zijn om kinderen die last zouden hebben van de stress als ze een moeilijkere toets moeten maken, te onlasten. Er kan maximaal niveau havo uitkomen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ishtar

ishtar

23-10-2012 om 17:42

Ik vind het eigenlijk niet zo verkeerd

het is behoorlijk demotiverend om bij veel vragen te moeten denken 'dat weet ik niet' Je loopt dan ook het risico dat ze bij vragen die ze na enig nadenken wel zouden weten er niet eens aan beginnen.

Een kwart van de vragen is hetzelfde, dan is driekwart dus makkelijker. Het geeft die kinderen vast een prettig gevoel als ze daar wat mee kunnen.
Voor kinderen die naar een nog lagere vorm van onderwijs gaan (praktijkonderwijs) is zo'n toets er al langer, en zelfs verplicht. De drempeltoets.
Ik las niet zozeer dat het voor kinderen zou zijn die last van stress hebben, maar voor kinderen waar een vmbo-profiel (en dan denk ik dat ze niet de hoogste vmbo-profielen bedoelen)de waarschijnlijkste uitslag zou zijn.
Je moet dan natuurlijk wel het vertrouwen kunnen hebben dat de leerkracht er goed mee omgaat, en niet (onbewust) van vooroordelen uit gaat.

Ishtar

"Je moet dan natuurlijk wel het vertrouwen kunnen hebben dat de leerkracht er goed mee omgaat, en niet (onbewust) van vooroordelen uit gaat."

Ik geloof dat er inmiddels wel voldoende onderzoeksmateriaal ligt waaruit blijkt dat leerkrachten net mensen zijn en zich dus ook door vooroordelen laten leiden. Dus aan die voorwaarde van jou zal niet voldaan worden.

Vanochtend op het journaal hoorde ik dat die makkelijker toets bedoeld zou zijn voor leerlingen die in principe naar het praktijkonderwijs zouden moeten gaan. Waarom dan een test waar ook nog HAVO uit kan komen? Als die echt alleen bedoeld is voor de allerslechtst scorende groep? Of is-ie toch voor een grotere groep bedoeld?

Is het misschien een marketingtruc van Cito om meer toetsen te kunnen verkopen? Schoolleiders, u wilt uw zwakke broeders uit de wind houden maar ouders en inspectie willen dat u ze laat toetsen, zie hier de oplossing?

Ik weet nog niet wat ik ervan denken moet. Het lijkt niet onredelijk, maar mijn ingebakken wantrouwen speelt op, vrees ik.

Groeten,

Temet

ishtar

ishtar

23-10-2012 om 20:03

Temet

ik ben me bewust van de menselijkheid van leerkrachten
Maar het principe vind ik niet verkeerd. Misschien moet je er een toestemming van ouders aan koppelen, of zoiets?
Kinderen die naar de praktijkschool gaan doen (gewoonlijk) geen gewone cito, maar een drempeltoets, om hun leerachterstand aan te tonen. Daar is dus al wat voor.
Ik las in een stukje op internetnieuws dat het voor toekomstige vmbo-leerlingen is, en ze moeten een groter aantal vragen goed hebben als ze onverhoopt toch naar de havo zouden kunnen.

sinas

sinas

23-10-2012 om 20:11

En dat stukje snap ik dus niet

hoezo kun je, met een makkelijkere toets ineens wel naar de HAVO??

Tango

Tango

23-10-2012 om 20:16

Vind er wel wat voor te zeggen

Tangodochter is best een bijdehand kind, maar kan met een toets helemaal dichtklappen waardoor ze laag scoort. Ze ziet ook heel erg tegen toetsen op. De Cito-entree heeft ze door de zenuwen ook behoorlijk slecht gemaakt, ze scoorde VMBO-basis/kader terwijl ze naar ons idee wel HAVO aan kan. Juf denkt ook steeds meer in die richting gelukkig. Zo'n toets zou voor haar dus best iets zijn.

Hmmm

Ik ben ook sceptisch. Ben benieuwd hoe en bij wie die toets dan ingezet gaat worden. Het moet niet zo zijn dat het weer zo'n sociaal-emotioneel dingetje wordt net als kleuterverlengen. En dat het straks een soort van mantra wordt dat stresskipjes per defenitie niet naar het vwo kunnen. Ik zou dus wel willen weten welke criteria gehanteerd gaan worden en wie er uiteindelijk over beslist.

Voor kinderen die ernstige toetsstress hebben, en al uitgebreid hulp hebben gehad voor faalangst o.i.d., die door de jaren heen resultaten hebben gehaald die wijzen op vmbo of lager en waarvan de ouders en bijv. de IB'er het ermee eens zijn zou het wel een uitkomst kunnen zijn.

skik

Anne

Anne

24-10-2012 om 08:13

Wat ik begrijp

In de bron staat dat maar 25% van de kinderen de makkelijkere toets gaat maken. Dat zullen dus de kinderen zijn die nu E en D scores halen (samen 25%) dus absoluut niet de kinderen die al op C zitten en tussen mavo en havo zwenken.

Verder hebben ze praktijkonderwijs en lager beroepsonderwijs, praktijklessen enzovoorts door elkaar gehaald.

Ik vind het een goed plan. Kinderen met E en D scores gaan echt niet naar de HAVO zonder een hele goede citotoets dus je doet niemand te kort.

Marketing

Maar Justine toch! Dit is de verkeerde rubriek! In ouders en school staat ook een draadje.
"Is het misschien een marketingtruc van Cito om meer toetsen te kunnen verkopen?"
Ja.
De wet die de eindtoets verplicht zou stellen, nog wel die van Cito bovendien, is uitgesteld. In de nieuwe kamer zal er geen meerderheid meer voor zijn. Dat betekent dat Cito een heleboel omzet mis gaat lopen.
De nieuwe toets is om dat gat op te vullen.
Veel scholen onthouden de zwakste lln deelname aan de Cito-toets om de gemiddelde schoolscore hoog te houden. Met deze toets kunnen deze kinderen toch getoetst worden zonder van invloed te zijn op die gemiddelde score.
"Vanochtend op het journaal hoorde ik dat die makkelijker toets bedoeld zou zijn voor leerlingen die in principe naar het praktijkonderwijs zouden moeten gaan. Waarom dan een test waar ook nog HAVO uit kan komen?"
Om meer ouders in te laten stemmen met deze toets. School blij, ouders blij, Cito meer afzet, iedereen blij.
"Het lijkt niet onredelijk, maar mijn ingebakken wantrouwen speelt op, vrees ik. "
Dat ingebakken wantrouwen is terecht. Cito zelf heeft altijd beweerd dat een andere toets voor zwakkere leerlingen niet nodig is.
En nu ineens, nu die wet Cito niet van zekere inkomsten zal voorzien, is die toets wel nodig.
Rara....
Groet,
Miriam Lavell

Uitleg

Ik vond het eerst heel raar, maar las vandaag stuk in NRC er over. Kinderen die vast lopen in de 'gewone' Cito en daardoor niet laten zien wat ze wel in huis hebben. Dat moet je denk ik voorkomen en als dat zo kan dan moet dat maar.
Zelf heb ik er meer moeite mee dat door de afname in mei de Cito een second opinion lijkt te worden. Daarvoor heb ik te weinig vertrouwen in de 'first opinion' van de leerkracht.
Loes

In diezelfde lijn

Loes, de inschatting dat kinderen zullen vastlopen in de 'gewone' Cito is ook de 'first opinion' van de leerkracht.
Overigens, zie ook het draadje ouders en school, is dat 'vastlopen op cito-toetsen' voor de zwakst presterende leerlingen gedurende 8-10 basisschooljaren geen enkel probleem. Ze scoren meerdere keren per jaar D of E en worden toch steeds weer getoetst.
In vergelijking met andere metingen: voor een kind met dwerggroei gebruik je ook gewoon de meter als maat. Elke keer weer constateer je dat dat kind klein is, toch meet je. Dat is van belang.
Als dat gemeet voor deze kinderen ook van belang is, dan kun je de gewone toets gebruiken.
Groet,
Miriam Lavell

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.