Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Veilig op de fiets naar school

Omdat ik het op internet nergens terug kan vinden.
Door NAH ben ik gebonden aan een Scootmobiel. Ik kan niet meer fietsen en mag niet meer auto rijden.
Ik heb kinderen van 6 en 4 jaar oud. Ik wil zeker weten hoe ik met hen veilig deel kan nemen aan het verkeer. De jongste past nu nog in een zitje op mijn scootmobiel, maar daar groeit ze binnenkort uit. Dan moet ik dus met twee kinderen op weg. Zij op de fiets en ik op de scootmobiel.
Mag ik met hen als scootmobiel bestuurder wel begeleiden in het verkeer? Het is niet zo dat ik ze in de kraag kan grijpen als er een onveilige situatie ontstaat.
Ik ben benieuwd of iemand weet wat de regels zijn.
Dank voor het meedenken.

Anita

Misschien kunnen je kinderen eerst beginnen met oefenen met fietsen onder begeleiding van iemand anders (bijvoorbeeld de andere ouder) zodat ze  fietservaring opdoen en verkeersinzicht trainen. En als dat goed gaat, dat je ze dan pas op die manier naar school gaat brengen.
Ik vind 6 al best wel oud om daar mee te beginnen, dus ik zou zeker de 4 jarige hier meteen in meenemen!

Gaan oefenen met hen vóór je laten fietsen en zelf erachter. Oefening baart echt kunst.

Wat de regels zijn weet ik eigenlijk niet, maar misschien wat tips..

Hoe is de route naar school? 
En hoe zijn de kinderen? 
Mijn jongste dochter fietste op haar vierde al fier door de stad naar school met ons. Wij moeten redelijk ver fietsen.  Mijn zoon had meer tijd nodig, hij was nogal afgeleid en zat altijd in een fantasiewereld. We deden het wel maar moesten veel ingrijpen.

Mocht de route het toelaten zou je ze ook (of alleen de kleinste) over de stoep naast je kunnen laten fietsen. Vooraf de route oefenen op een rustig moment en goed de punten afspreken waar ze moeten stoppen.
En dan oversteken bij de zebrapaden bijvoorbeeld.

Ik had ook een lintje aan de rechterkant van het stuur gebonden. Zo wisten ze goed wat rechts was als ik zei rechts fietsen op de weg/fietspad bijvoorbeeld (anders fietsen ze soms precies op de verkeerde plek op de weg).

Mijn ervaring is wel dat ik soms nog in moet grijpen (inmiddels bijna 5) en er zoveel mogelijk naast fiets.

er.is.maar.1.Pino schreef op 19-05-2025 om 12:02:

Gaan oefenen met hen vóór je laten fietsen en zelf erachter. Oefening baart echt kunst.

Ja altijd voor je inderdaad!

Ik zie hier veel expats met de kinderen achter ze fietsen. Dan is mama/papa al een heel stuk verder en kijkt eens achterom  terwijl kids over de weg slingeren een stuk achter ze.

Gaan oefenen eerst in rustige straten. Waarbij het goed onder controle hebben van de fietsen voor je kinderen van groot belang is.  Dat ze kunnen remmen en stoppen zonder om te vallen. 
De oudste voor je en de jongste naast je en maak dat het zichtbaar is dat je geen fietser bent!  Een reflectiehesje over de achterkant van de stoel van je scootmobiel bijvoorbeeld. 
Is er nog een andere volwassene die met je zou kunnen oefenen?  Je partner of een buurvrouw of zo? 
Kinderen moeten goed weten dat ze echt moeten luisteren naar jou. 

Dat je met scootmobiel een een kleintje naast je breder bent dan "normaal" moet achterop komend verkeer naar even accepteren. Dat ze even moeten wachten voordat ze je voorbij kunnen is dan maar zo.  Dat is beter dan dat ze je in de kant drukken. 

eventueel kun je de verkeersregels navragen bij Veilig Verkeer Nederland

Hoe ver en hoe veilig is de route naar school? 
Kan de oudste deze komend schooljaar
zelfstandig lopen of fietsen? (Eventeel in de zomervakantie extra oefenen.)
Dan heb jij nog maar zorg over 1.

eens met het oefenen wat iedereen al benoemd. Misschien met de andere ouder, een tante, oom, kennis enz. Hopelijk heb je iemand in je netwerk die dit voor je kan doen. Anders kun je eens via een vrijwilligersorganisatie kijken of zij hier iemand voor kunnen vinden. Verkeersveiligheid worden is namelijk echt een kwestie van oefenen. 

Er zijn in Nederland geen regels over wanneer kinderen zelfstandig in het verkeer mogen fietsen. Gek eigenlijk als je erover nadenkt. 
Je kind zou dus gewoon met je mee mogen fietsen. Veilig verkeer Nederland geeft 9-10 jaar aan als voor de meeste kinderen geschikt om alleen aan het verkeer deel te nemen. 

Mijn kind van 5 fiets sinds haar derde met ons mee maar mag nog niet zonder begeleiding. Nu hoeven we haar eigenlijk niet meer tegen te houden maar dat is in het verleden wel gebeurd (niet vaak trouwens). We hebben eindeloos geoefend met rustig gaan fietsen, we zijn bijna bij een kruispunt enz.

Het gevaar van een kind voor je vind ik dat je niet kunt waarschuwen. Met ander verkeer is het de vraag of ze je horen. Achter je en je kind niet zien is natuurlijk ook geen goede optie. ik zou ze dan ook langs je laten fietsen. In ieder geval de jongste
Wellicht over de stoep maar ik vind dat bij een school soms ook wel gevaar opleveren omdat er best veel kinderen lopen. Wellicht eerste stuk op de stoep, laatste stukje langs je?

Mijn advies is dus oefenen, oefenen, oefenen met iemand anders op de fiets en daarnaast de veiligste opties van jouw route bekijken. Het kan ook zijn dat dat betekent dat je nog even te voet gaat komende tijd

Leg je kinderen uit dat ze in het verkeer extra goed moeten luisteren. Dat als jij 'stop' roept, ze ook moeten stoppen. Mijn dochter was op haar vijfde een enorm ongeleid projectiel in het verkeer. Ze vond de vrijheid van fietsen geweldig en ging ervandoor. Ik fietste dan achter haar, schreeuwend als een viswijf. En elke keer weer uitleggen dat het gevaarlijk was en zij elke keer beloven dat ze zou luisteren. En het weer niet doen. Elke keer als ze niet luisterde moest ze de keer daarna bij mij achterop in een 'kinderachtig' fietszitje. Uiteindelijk koos ze eieren voor haar geld. 
Als je in een scootmobiel zit, kun je niet twee ongeleide projectielen aan in het verkeer, dus het is echt belangrijk dat ze begrijpen dat ze moeten luisteren. 

Volgens mij is er niet een leeftijd waarop kinderen wel of niet mee MOGEN fietsen, maar is het vooral afhankelijk wat de kinderen KUNNEN. En eerlijk gezegd zie ik veel kinderen die nog maar nauwelijks technisch kunnen fietsen en dan op de fiets naar school mogen van de ouders. Echt, ik houd regelmatig mijn hart vast: op- en afstappen gaan soms nog moeizaam, als het iets zwaarder op (bv helling op) hebben ze hele breedte van het fietspad nodig. En dan in de ochtendspits, met gehaaste mensen in de buurt, kinderen niet wegfietsen bij een (eindelijk groen) stoplicht omdat ze met heel andere dingen bezig zijn. Omstanders geirriteerd etc. 
Kortom, laat ze vooral veel oefenen, zodat ze technisch het fietsen zo goed mogelijk onder de knie hebben. Kan de jongste naast je fietsen en dan de oudste voor je uit? 

Mijn vader liet kleinkinderen gewoon voor hem staan op de scootmobiel (tussen zijn knieën) , in mijn herrinering ging dat tot een jaar of zeven nog prima. Maar dat hangt wel af van hoe groot je zelf bent, je moet natuurlijk wel boven je kind uit kunnen kijken.

Iemand noemde veilig verkeer nederland. Je kunt misschien ook de politie bellen op 0900-8844? Of de wijkagent?
hier in Amsterdam is het grote chaos op de fietspaden, vooral door die kutfatbikes met hun asociale bestuurders, dus ik hoop dat je hier niet woont.

Fietsen de kinderen ook buiten de route naar school? Voor de deur als ze vrij zijn? Ga oefenen in de weekenden met je jongste. 

Zijn er eventueel aanpassingen aan je scootmobiel mogelijk vanuit de WMO?

Heb je een hulpverlener die met je mee kan kijken? Ik weet dat ze bijvoorbeeld bij Visio heel goed meedenken met mensen met NAH en mobiliteit.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.