Marieke
07-03-2013 om 22:24
Verandert jouw 8e groeper ook zo hard?
Ik verbaas me al een tijdje hoe hard mijn 8e groeper aan het veranderen is. Stukje bij beetje krijgt ze een wereld waar ik absoluut geen onderdeel meer van uit maak. Niet dat ik dat erg vind, in tegendeel, ik geniet volop. Morgen heeft ze haar tweede klassenfuif, er wordt al druk gespeculeerd wie met wie moet gaan zoenen/knuffelen bij 'flesje draaien'. Huh? Mijn dochter? Jongens? Da's toch iets van een andere planeet? Morgenmiddag gaat ze met een vriendin, voorzien van pinpas, met de bus naar het centrum want 'ze heeft niets om aan te trekken' huh? Mijn dochter? Ze vroeg een half jaar geleden nog of ik haar kleding wilde klaar leggen, want ik zou beter kunnen combineren! En nu mag ik niet meer mee. Goh. Vooraf hebben ze internet al afgezocht welke winkels het moeten worden, en ik mag het niet weten! De gesprekken met vriendinnen worden ook anders, ze overleggen! Onderhandelen! Ze hebben DISCUSSIES over van alles en nog wat. Huh? Mijn dochter? Waar is de tijd gebleven dat onenigheid werd opgelost door een flinke mep hier en daar? Er worden echte afspraken genaakt over wie/wat/waar/wanneer/hoe er gechilled moet worden. Mijn dochter wordt groot, over een paar maanden is ze brugpieper, vertrekt ze met een veel te volle tas baar het VO, krijgt een heel ander leven, waar ik, waarschijnlijk, nog minder deel vanuit maak, maar het heeft ook wel wat, zo'n grote / kleine meid! En ik? Ja, enige weemoed is er wel, maar vanavond kroop ze toch nog even op schoot en haar knuffel ligt nog steeds in haar bed. Heerlijk!

Lou
08-03-2013 om 11:16
Relaxter
Mijn dochter (11) verandert ook sterk, maar wel anders. Ze wordt vooral wat relaxter. Tot en met kerst ongeveer was haar grootste angst om buiten de groep te vallen, geen vreemde angst trouwens omdat ze in groep 6 echt enorm buiten de groep viel en flink is gepest. Dat was in groep 7 al niet meer zo, maar ze heeft er wel een deuk van opgelopen. Maar nu ontwikkelt ze zich ineens veel autonomer en maakt zich veel minder druk om dingen als "mag ik wel meedoen" en "ben ik wel leuk". Zo fijn om te zien! Haar wereld wordt groter, ze realiseert zich dat deze klas nog maar een paar maanden haar klas is en ze heeft zin in een nieuwe start. Nu de angst weg is, is ze zo veel vrolijker en zelfverzekerder. Een voorbeeld: de klas ging 'politieke partijen' oprichten. Dochter vertelt "iedereen zit in een partij, behalve ik". Ik schrik en vraag of ze niet mocht doen. Dochter grijnst een zeer brede grijns en zegt: "Jawel hoor, maar ik was het nergens mee eens dus ik wilde er niet bij." En huppelt vrolijk verder naar huis. Gaaf hè?

P
08-03-2013 om 12:34
Hmm
Ik kan me niet zoveel voorstellen van een kind in groep 8 die met een pinpas zelf kleding gaat kopen. Wat heeft ze in haar hoofd? Je mag niet eens weten waar ze heen gaat?
Ik heb het maar makkelijk met jongens. Die van 14 wil niet eens kleedgeld want dan 'moet tie alleen naar de winkel'....
Niet dat hij nooit eens wat koopt ofzo met zijn (inderdaad) pinpas want hij doet gewoon boodschappen voor mij of trakteert zichzelf op wat lekkers maar kleding kopen alleen? No way.

Vic
08-03-2013 om 12:50
Meisjes wel p
Mijn dochter winkelt regelmatig alleen. Laatst heb ik haar met een vriendin in H afgezet waar ze o.a. naar de Primark gingen, en drie uur later weer opgehaald. Alleen met de bus vindt ze dan nog een brug te ver Toen zat ze trouwens wel in de brugklas, dus niet meer in groep 8. Maar in groep 8 ging ze wel hier in het dorp winkelen.

P
08-03-2013 om 13:18
Vic
Dat snap ik wel maar meiden uit groep 8 met pinpas en niet zeggen waar ze heen gaan? Ik vind ze daar te jong voor.

Vic
08-03-2013 om 13:30
Hangt er een beetje vanaf
Het centrum is hier 5 minuten vandaan, dus als ze op de afgesproken tijd thuis was mocht ze van mij haar gang gaan.

P
08-03-2013 om 15:00
Tja vic
Ik weet ook niet waar het centrum van Marieke ligt maar als je er met de bus naar toe moet vermoed ik dat het niet zo heel dichtbij is.
Maar goed.... ik houd niet zo van dat vage, de eerste keer en meteen mag moeders zich er niet meer mee bemoeien en houden ze geheim waar ze heen gaan. Ik houd niet zo van dat soort geheimpjes. Wat is er mis met openheid?
Verder: hoe gaat dat dan? Wat mogen ze kopen, voor hoeveel?

Zus
08-03-2013 om 17:33
Winkelen
Mijn dochter gaat weleens met vriendinnetje met de tram naar Kalverstraat, ook groep 8. Mobiel mee. Maar ik wil precies weten hoe lang ze wegblijft, met wie etc. Ze is wel een erg braaf kind, nog geen pubergedoe.

Vic
08-03-2013 om 18:22
Zus (o.t.)
Ik moest laatst rond een uur of 16.00 met de tram door Amsterdam en heb me toen echt verbaasd over de 'wijsheid' van de Amsterdamse pubers in vergelijking met ons dorp. Kinderen van een jaar of 12/13 die al helemaal zelfstandig met de tram de hele stad door gaan, druk append Mijn kind in haar eentje Amsterdam in sturen is me dan weer een te grote uitdaging, ik vind het voor mezelf al spannend, maar 'jullie' pubers zijn er natuurlijk helemaal thuis en gewend aan het drukke verkeer.

Zus
08-03-2013 om 18:34
Haha vic
Ja, dat klopt, denk ik. Ze gaan al met de tram mee sinds ze geboren worden. Trams zijn voor beginnende, jonge reizigertjes juist zo fijn, omdat ze heel vaak gaan en ze de route op een gegeven moment goed kennen. Ook mijn jongste gaat alleen met de tram (ze is 10) naar muziekles. Dat is maar drie haltes en als het donker is haal ik haar op met de fiets. Binnenkort hoeft dat dus ook niet meer nu de dagen echt gaan lengen. Maar goed, dat raakt echt teveel ot

Tango
08-03-2013 om 22:25
Shoppen
Doet mijn groep 8-er ook helemaal zelfstandig. Vandaag ging ze weer samen met een vriendin het centrum in. Op de fiets, want ik vond het ook helemaal niet nodig om ze te brengen en halen. Vriendin vroeg of dochter de weg wist, want zij wist het niet. Dochter wist het prima, gaat regelmatig zelf op de fiets op pad en komt meestal met leuke dingen thuis.
Maar verder is ze ook nog echt een kind hoor. Afgelopen week nog ruzie met vriendinnen gehad en toen werd er wel hier en daar wat gemept. Ik heb haar gezegd dat dat toch echt niet meer kan hoor als je in groep 8 zit. Was ze het achteraf ook wel mee eens.

Marieke
08-03-2013 om 22:45
Alleen shoppen
Ja, ze gaat met haar vriendin alleen shoppen. Ze heeft kleedgeld en weet heel goed wat ze wel/niet kan uitgeven. Ik heb liever dat ze met de bus gaat dan met de fiets, er zijn een paar erg drukke oversteekplaatsen. Ze kwam thuis met een leuk shirt van Cool Cat, normaal geprijsd, niet te bloot, maar gewoon leuk. Ik heb haar geholpen met wat make up, vooral mascara was lastig. Ze zag er hartstikke leuk uit, had veel zin in de fuif en over een uur ga ik haar weer halen. De volgende fuif is na de meivakantie, zeg maar een soort afscheidstoer van de basisschool. Aan het einde van het schooljaar nog een, maar dan met bbq. Alles wordt georganiseerd door een paar ouders. Echt, ik vind het ontroerend te zien hoe deze bijna 12-jarige aan het veranderen is, hoe vrij dat ze wordt, ze weet steeds neer wat ze wel en niet wil, hoe ze dingen doet, hoe haar vriendschappen zich ontwikkelen, de manier waarop ze naar de maatschappij kijkt enz. Ze kijkt inmiddels ook naar cabaretiers, snapt de humor, krijgt zelf ook steeds meer gevoel voor humor en heeft ook steeds vaker haar woordje klaar! Dat belooft nog wat!