Dendy Pearson
22-08-2012 om 15:55
Verjaarsgeld vrij besteedbaar?
Onze dochter van 10 wil van haar verjaardagsgeld graag een ipod of een tv-tje kopen. Wij vinden dit geen goed idee, want een ipod is erg dubbelop aangezien ze al een knappe telefoon heeft, een afdankertje van papa. Daar zitten ook spelletjes, muziek ed op. En een tv op haar kamer willen we niet, ivm het teveel voor de tv hangen. En we hebben graag zicht op wat ze kijkt. Dochter vindt uiteraard dat het haar geld is en dat ze het zelf mag weten en eigenlijk heeft ze daar wel een punt. Haar vader vindt dat ze het maar op de bank moet zetten en dat vind ik een beetje sneu.
Hoe kijken jullie tegen zoiets aan?
Grt Dendy

Wiske71
22-08-2012 om 16:19
Vrij besteedbaar, maar
Verjaardagsgeld is hier vrij besteedbaar, mits ze er 20% van sparen apart zetten. Verder hebben we wel wat huisregels. 1 daarvan is geen tv/computer in de slaapkamers. Dat zou ik ook heel duidelijk zeggen: je mag een tv kopen, maar de tv mag niet op je slaapkamer en papa/mama bepaald wanneer die aan mag.
Goeie kans dat er dan geen TV wordt gekocht.

Serwe
22-08-2012 om 16:42
Vrij met beperking
Geld is vrij te besteden maar wij bepalen wel wat we wel en niet in huis willen. Als jullie een regel hebben over geen televisie op de slaapkamer dan mag ze dat dus niet kopen want ze mag de televisie niet gebruiken.
Een ipod is inderdaad onzin als ze al iets soortgelijks heeft. Dat kan je haar misschien uitleggen? Wat is haar motivatie om toch een ipod te willen?
Als ze een hele goede reden heeft dan zou je die ipod kunnen overwegen. Anders moet ze maar even verder denken over wat ze zou willen kopen.

Annet
22-08-2012 om 18:09
Vreemde logica
Je verjaardagsgeld deels verplicht moeten sparen vind ik vreemd. Het geld is een alternatief voor een cadeau. Je verkoopt toch ook niet gelijk één van je cadeaus om dat geld te sparen?
De regel: geen tv op eigen kamer, vind ik wel logisch. Aan haar de keus of ze dan toch een eigen tv wil kopen.
De ipod lijkt me geen probleem. Het is haar keuze. Een ipod is het helemaal momenteel. En met haar eigen geld moet ze haar eigen fouten kunnen maken.

Wiske71
22-08-2012 om 18:50
Annet
Ik heb het misschien niet zo handig opgeschreven, maar ik wil dat ze van hun verjaarsgeld een deel (minimaal ca. 20 procent) apart houden en niet meteen uitgeven, zodat ze later ook nog wat kunnen kopen. Ik vind het niet nodig dat ze het allemaal in een keer opmaken. Hier in de famile worden de kinderen ruim bedeeld met verjaarsgeld. Zoon werd 7 en haalde ruim 200 euro binnen met verjaarsgeld. Aangezien hij nauwelijks wist hoeveel 200 is en geen besef van de waarde heeft is het geld gedeeltelijk apart in een spaarpotje in beheer bij ons en is een deel omgezet in een grote doos lego. Hij krijgt van ons maar 1 euro zakgeld per week (en koopt vaak na een paar weken iets kleins), dus hij was blij toen hij in de vakantie iets duurders (20 euro) wou kopen dat ik zei dat er nog wat geld van zijn verjaardag was en hij dus toch wel dat kon kopen.

Dendy Pearson
22-08-2012 om 19:43
Ik vind
Een gedeelte wegzetten helemaal niet gek. Want als ze dan later een wens heeft, dan kan ze die gewoon vervullen. Een ipod is echt onzinnig. Ze heeft een goede telefoon waar ze zelf gratis muziek op kan zetten, waar ze foto's en filmpjes mee kan maken, een ipod voegt niets toe. In groep 8 volgend jaar, zal ze misschien wel een smartphone oid wiilen en daar kan ze het dan goed aan besteden. Ik vind dat mijn man hier een punt heeft.
Alleen gaat het dus wel om haar geld en niet om weinig. Als het om een doos lego ging, dan liet ik haar lekker haar gang gaan. Nu gaat het om zoveel.
Ik weet nog niet wat we gaam doen hiermee.
Dendy

Annet
22-08-2012 om 20:05
Duidelijk wiske
Met bedragen van 200 euro voor een 7-jarige snap ik je punt. Wat enorm veel geld zeg!
Hier mogen de kinderen alleen geld aan familie en vriendjes vragen als ze een doel hebben waarvoor ze sparen. Familie en vriendjes weten waaraan ze bijdragen.

Annet
22-08-2012 om 20:14
Het mooie van een ipod
is dat je er veel gratis of betaalde apps op kan zetten, net zoals op de ipad. Er zijn zoveel leuke spelletjes en andere toepassingen.
Je kunt facetimen met andere ipod/pad/etc bezitters, dus gratis bellen met beeld erbij.
Je kunt internet op met een ipod.
Een ipod voegt dus wel wat toe aan een gewone mobiel.
Met een ipod erbij heeft ze straks geen smartphone nodig.

Dendy Pearson
22-08-2012 om 20:42
Annet
Op internet gaankan ze in huis overal, zelfs op haar eigen kamer. Andere vriendinnen hebben niet zo'n ding, dus facetimen kan niet. Daarbij kan ze bellen, mailen of gewoon op de fiets stappen als ze iemand wil spreken. En voor de spelletjes hoeft het ook niet. Ze heeft een laptop op haar kamer en beneden ligt een tablet voor algemeen gebruik.
Als ze nou op de middelbare zou zitten en iedereen heeft zo'n ding, dan zou het wat anders zijn.
Dendy

Ely
22-08-2012 om 21:09
Eens met aantal anderen
Tv op kamer duidelijke huisregel (hier hetzelfde) maar dat van de iPod snap ik echt niet. Wat geeft het nou dat jij vindt dat het niets toevoegt? Jij hoeft er toch niet mee te spelen? Het is toch niet iets wat ze voor jou koopt maar voor zichzelf? Laat haar toch lekker, je ondervindt er toch geen schade van?
En dan heeft de straks spijt misschien, marktplaats is geduldig en van je eigen fouten leer je het meest.
Of.... Kom met een niet te versmaden alternatief. Maar ik denk dat met deze dubbel nee je bij een prepuber niet lekker in gesprek blijft.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Annet
22-08-2012 om 21:11
Toch is die ipod een wens
Spelletjes op je eigen ipod is heel wat anders dan een tablet voor algemeen gebruik.
En als 10-jarige wil je misschien wel graag de eerste zijn met een ipod.
Samengevat: een ipod is een heel gewoon doel voor verjaardagsgeld. Er zitten geen bezwaren aan zoals een tv op haar eigen kamer. Natuurlijk is er een risico dat het niets toevoegt. So what? Daar leert ze van.
Of het voegt voor haar veel toe maar geen dingen die jullie een toevoeging vinden.
Of je moet een veel beter doel weten op dit moment? Ze is nu jarig geweest en een doel voor over 1-2 jaar lijkt me niet zo leuk . Grote kans dat het dan ook om een scherm gaat.

sinas
22-08-2012 om 21:14
Wel vrij besteedbaar
soms probeer ik wel bij, in mijn ogen, goedkope zeer onzinnige zooi, mijn mening door te voeren, maar uiteindelijk beslissen ze zelf. Het is inderdaad ipv een kado. Dus vind ik niet dat ze het hoeven te sparen, tenzij ze echt zelf iets groots willen en het verjaardagsgeld is nog niet voldoende.

Dendy Pearson
22-08-2012 om 22:09
Tja
Ik vind dat jullie erg makkelijk denken over zo'n groot bedrag. Ik wil mijn kinderen toch graag meegeven dat je zulke bedragen niet zomaar uitgeeft. Als dochter over een paar jaar mag gaan werken en zo een tv-tje bij elkaar werkt, dan zal ik er niets van zeggen en dan krijgt ze ook gewoon kabel op haar kamer. Maar een meisje van 10 zomaar zoveel geld laten uitgeven stuit me tegen de borst. Daarom ook mijn/ons dilemma. En eigenlijk verbaast het mij ook dat jullie een grietje van 10 met een Ipod zo gewoon vinden
Dendy

Dendy Pearson
22-08-2012 om 22:13
Nou ja, die hond valt onder het kopje Nee. Net als die tv op haar kamer. En huisdieren in een kooitje. Want eigenlijk wil ze dat ook en wij niet, want wij vinden dat dieren niet in een kooi horen. Tjonge, ze heeft het slecht getroffen met ons als ouders
Dendy

marieke
22-08-2012 om 22:14
Hier een ipod
Ook hier was de wens voor een ipod voor de verjaardag. Helaas was het bedrag wat dochter had gekregen niet genoeg, inclusief onze bijdrage. Maar: er was nog geld over van de konnginnedagverkoop, dat werd erbij gedaan en toen was het wel genoeg. en wat een plezier heeft ze van dit ding! Eigenlijk hetzelfde als destijds met de nintendo ds die ze versleten heeft. Die ds heeft z'n geld echt wel opgebracht! Van haar allerlaatste geld werd een itunes card gekocht om spelletjes te kopen, want we hebben een account aangemaakt zonder creditcard. Ze heeft nu een cadeau wat ze echt wilde hebben en wat ze wat mee doet, prima toch?

Dendy Pearson
22-08-2012 om 22:17
Nog eens p
Je hebt het over grenzen, waar die liggen. Wij hebben nogal wat grenzen, waar trouwens niet zo moeilijk over wordt gedaan door dochter. De grens wb de uitgaven van dochter proberen we nu dus te bepalen.
Dendy

marieke
22-08-2012 om 22:33
Nogmaals verjaardag
Sommigen vinden het bedrag voor een ipod te hoog, dat kan, ik kan niet in ieders portemonnee kijken, maar het is haar eigen geld, gespaard, gekregen, ervoor gewerkt, maakt niet uit. Stel dat ze voor dit geld cadeaus had gekregen, had ze dan de helft moeten teruggeven, weg leggen, weggegeven of iets anders? de ipod kostte 179 euro, da's veel geld, dat is helemaal waar. In ons geval heeft ze per vriendje/vriendinnetje gemiddeld 7,50 gekregen: in totaal 78 euro. Ok nog 125 euro. Van ons kreeg ze 50 euro, nog maar 50. Van opa en oma 15 euro, nog maar 35 en dat bedrag had ze zelf. Stel ze had 10 kleine cadeautjes gekregen: een vlieger (vorig jaar: nog nooit gebruikt), drie knutselpaketten (met koninginnedag maar verkocht, want wat doe je ermee), 1 etui (nummer 4, zucht), een ketting die ze nog nooit gedragen heeft enfin, ik kan nog wel even doorgaan. Wat heeft ze daaraan? Nee, dan liever geld, alles bij elkaar leggen en iets kopen wat ze wel wil en waar ze wat aan heeft. Ik weet ook wel dat we 't gaan vergelijken met hetgeen wij vroeger kregen, maar dat moet je niet doen. De tijd is anders. Jouw verjaardag ziet er waarschijnlijk ook anders uit dan die van je ouders. Dat geldt ook voor je kleding, je vakantie, je auto, kortom, alles is anders. Kijk eens om je heen naar alle apparaten en hebbedingen: wat hebben wij meer dan onze ouders? Heel, heel erg veel. Natuurlijk kun je ervoor kiezen om hieraan niet mee te doen, da's ieders goed recht, gelukkig maar! Maar mag mijn kind dan van haar eigen geld het cadeau kopen wat ze echt wil? Die 35 euro heeft ze zelf bij elkaar geschraapt door de verkoop op koninginnedag, o.a. gefinancierd met verjaardagscadeautjes die ze niet wilde. Ik bedoel maar.

wil40
22-08-2012 om 22:50
Ipod voor 10 jarige
Ik heb daar eens over na zitten denken. Mijn zoon is 13 en heeft een ipod. Vind ik dat een normale aanschaf voor een 10 jarige? Mijn zoon had op de leeftijd van 10 een nintendo ds(ook bijna 200 euro) en een wii(250 euro).Laten we het niet hebben over de dure spellen die je erbij moest kopen.Leuke apparaten die hun geld zeker waard waren en nog steeds zijn.
De ipod is nu de trekpleister. Dus als hij nu 10 zou zijn en veel verjaardagsgeld zou hebben dan mocht hij die kopen.
Het ligt ook aan het kind. Mijn zoon is zuinig op zijn spullen en doet grote aankopen zeer goed overwogen.
De ipod is overigens een super leuk apparaat!(geen aandelen, jammer genoeg)

Dendy Pearson
22-08-2012 om 23:04
Tja
Wij hebben ook een ds en een wii in huis, maar die isgekocht voor iedereen. Wij spelen er ook allemaal mee. Dat dochter zoveel geld in de schoot geworpen krijgt en er helemaal niets voor hoeft te doen vind ik niet prettig. Als ze het met een baantje bij elkaar had verdient was het al anders.
Dit is iets waar mijn man en ik even op een lijn in moeten komen. Want dit blijft ook terugkomen natuurlijk. Zakgeld mag ze nu vrij besteden, maar hoe zit dat straks met het geld wat ze met foldertjes gaat verdienen? Wod dat sparen of verbrassen?
Dat het vroeger anders was vind ik kul. Wij moesten en moeten overal voor werken en dat zal bij haar ook zo gaan.
dendy

A zorac
22-08-2012 om 23:08
Ipod heel gewoon voor 10-jarige?
Ik kan me je twijfel wel voorstellen hoor Dendy. Ik zou denk ik precies hetzelfde hebben.
Ik vind het belangrijk om kinderen te leren dat ze een tijdje moeten sparen om iets groots te kunnen kopen. Een i-pod is in mijn ogen iets groots. Je hebt vast een heel grote familie dat een kind na een verjaardag 200 euro rijker is. Als het van maar een paar familieleden afkomstig is zou ik zeggen dat het best wat minder kan of een deel van het geld inderdaad sparen.
Hier krijgen de kinderen sinds opa en oma niet meer uit de voeten kunnen per verjaardag 50 euro. Daar wordt zonder pardon 30 euro van op de bank gezet. 20 euro is vrij besteedbaar, omdat we dat een acceptabel bedrag vinden voor een verjaardagscadeau. Dat is ook wat opa en oma vroeger besteedden aan cadeaus.
Of een i-pod gewoon is voor een 10-jarige: nee. Het is een behoorlijk duur bezit voor een 10-jarige. Maar het is ook weer niet zo buitenissig dat je er per definitie nee tegen zegt.
Ik vind het bij opvoeden horen om kinderen erop te wijzen dat een aankoop misschien niet verstandig is, om welke reden dan ook. Omdat het overbodig is, omdat het snel kapot gaat, omdat je er rotte tanden van krijgt, omdat ze er te jong of te oud voor zijn. Verbieden is niks (behalve dingen die je echt niet wilt, zoals een hond, of een tv op de kamer), maar ik vind het niet meer dan normaal dat je een kind leert om heel bewust de voors en tegens van een aankoop te overwegen.

A zorac
22-08-2012 om 23:18
Toch kopen
En als een kind na het zorgvuldig afwegen toch de aankoop doet, is ze er nog blijer mee.
Overigens denk ik, net als veel anderen hier, dat de i-pod wel iets toevoegt. Ligt er een beetje aan wat voor telefoon ze heeft.
Maar volgens mij gaat het jou er meer om het principe dat ze zo'n duur cadeau zomaar in de schoot geworpen krijgt, zonder dat ze er iets voor heeft hoeven doen (al was het maar maandenlang reikhalzend uitkijken naar de volgende verjaardag waarop er weer wat cash bijkwam). Je wilt gewoon niet dat het een verwend nest wordt.

Ciska22
22-08-2012 om 23:20
Tja
Ik vind het toch een beetje raar dat ze geen ipod mag kopen van dat geld. Zij heeft het toch gekregen? En een Ipod is iets wat erg leuk is ,zeker op die leeftijd.
Mijn dochter (10 jaar) heeft m vorig jaar gekocht. Van haar zakgeld gespaard want bij ons niet van dat soort grote bedragen met verjaardagen.
Ze gebruikt m bijna iedere dag en ligt soms op haar bed met vriendinnen uitgebreid te facetimen. Zo'n lol dat ze dan hebben. En natuurlijk ziet ze haar vriendinnen veel vaker ook in het echt. Heel veel kinderen uit haar klas hebben er een.

wil40
22-08-2012 om 23:38
Dendy
"Wij hebben ook een ds en een wii in huis, maar die is gekocht voor iedereen."
Die begrijp ik eerlijk gezegd niet zo goed. Als je dure spullen deelt is het wel een verantwoorde aankoop? Dus als je dochter enig kind zou zijn dan was er geen wii en/of DS in huis? Als iedereen in jou gezin 50 euro lapt dan mag de ipod er komen en moet iedereen hem delen?
"Als ze het met een baantje bij elkaar had verdient was het al anders."
Dat gaat nu eenmaal niet, ze is 10. Maar als ze 13 is en een baantje heeft krijgt ze toch nog steeds verjaardagsgeld? Als ze dan gaat oppassen en daar geld mee verdient en ze doet haar verjaardagsgeld erbij mag ze wel een ipod kopen?

A zorac
23-08-2012 om 00:39
Ik snap het wel
Wat snap je er dan niet precies aan, Wil? Bekijk het eens uit het oogpunt van verwennen. Misschien is het hele punt wel dat ze zoveel geld krijgt voor haar verjaardag dat ze zoiets duurs kán kopen. In één keer beschikken over 200 euro is raar voor een kind van tien. Voor dit kind is 200 euro vier jaar zakgeld. Buitenproportioneel veel geld dus en vandaar de twijfel denk ik om dat dan maar in één keer aan een i-pod te besteden.
"Als je dure spullen deelt is het wel een verantwoorde aankoop?" Ja, dan is het wel een verantwoorde aankoop, want dan leren kinderen dat dure spullen iets bijzonders zijn waarvan je je er (in het geval van drie kinderen) niet zomaar drie kunt permitteren.
"Dus als je dochter enig kind zou zijn dan was er geen wii en/of DS in huis?" Ja, daar kan ik me wat bij voorstellen. Dat je een enig kind wil leren dat ze, ook al is ze maar alleen, niet alles hoeft te hebben wat er op de wereld te koop is.
"Als iedereen in jou gezin 50 euro lapt dan mag de ipod er komen en moet iedereen hem delen?" Yep, goed idee. Samen sparen voor iets duurs wat je met zijn allen graag wilt hebben, zorgt ervoor dat je wens sneller in vervulling gaat. Onze twee jongsten hebben samen gespaard voor een ds. Die hebben ze ook een tijdje gedeeld. Totdat een van de twee het zat was en is gaan sparen voor een ds van zichzelf. Daarvoor heeft hij, heel lief, een bijdrage van zijn zus gekregen, bij wijze van uitkoopsom.
"Als ze dan gaat oppassen en daar geld mee verdient en ze doet haar verjaardagsgeld erbij mag ze wel een ipod kopen?" Lijkt me wel. Dan heeft ze ervoor gewerkt en ziet ze meer de waarde van dat geld.
Alles is relatief natuurlijk, ook bij het kijken naar een i-podje meer of minder. Ik hoorde dit weekend over een veertienjarige die voor zijn verjaardag een zeilboot kreeg. Waarschijnlijk vonden zijn ouders dat ze hem niet verwenden, want zijn beste vriend had al sinds zijn achtste een eigen zeilboot.

Prakje
23-08-2012 om 06:46
Juist wel een ipod
Zoon heeft hier een hele hele hele oude iphone (afdanker van opa) en heeft recent toch een ipod gekocht. Hier heeft hij goed over nagedacht.
Als de iphone stuk gaat krijgt hij van ons een simpel toestel waar hij mee kan bellen en sms-en, geen smartphone. Als hij zelf een smartphone moet kopen dan wil hij die liever niet mee naar school nemen ivm. Diefstal/schade. Dus... Hij heeft de ipod voor thuis en alle leuke zaken, en (als de iphone van opa stuk gaat) een simpel telefoontje voor het bellen.

Dendy Pearson
23-08-2012 om 07:27
Wil40
De ds en de wii is van iedereen. Wij als ouders spelen er ook graag mee. Ze zijn gewoon gekocht voor het gezin en niet gegeven als duur verjaarskado.

Dendy Pearson
23-08-2012 om 07:36
Nog even een uitleg
Dat ze zoveel geld heeft gekregen komt doordat ze samen met een vriendin een discofeest voor de hele klassheeft gegeven. 23x ong een tientje tikt hard aan. Ze heeft aan iedereen geld gevraagt.
Het is dus niet iets wat ieder jaar gebeurt.
Dendy

skik
23-08-2012 om 07:38
Prakje (ot)
En hele, hele, hele oude iphone? Kan toch maximaal vier jaar oud zijn, zo lang zijn die dingen nog niet op de nederlandse markt. Zowel grappig als triest hoe snel de ontwikkeling van die apparaten gaat en hoe snel die dus als verouderd beschouwd worden. Als ze het fysiek al langer dan een jaar uithouden.
skik

dirksmama
23-08-2012 om 07:40
Doe niet zo lelijk zeg.
Ze heeft het geld en ze heeft een wens.
Een eigen iPod die je van je eigen geld koopt is toch iets heel anders dan een afgedankte telefoon van je vader of computerspellen die je met de rest van het gezin moet delen?
Mijn dochter nheeft afgelopen jaar van het geld van 2 verjaardagen haar eigen N3DS gekocht (was in Amerika oor fractie van kosten in Nederland te bestellend). Ze had eerst een jaar heel trots gelopen met 'ik heb 75 euro en ik spaar voor een 3ds' en bij de volgende verjaardag vroeg ze alleen maar geld omdat ze die 3ds wilde kopen.
Nu bijna een jaar later is ze er nog steeds dolblij mee, en ja, nu wil ze graag een iPod, ook al zijn er iPhones en IPads en noem maar wat in huis. En ze weet ook al dat dat misschien niet in 1 jaar gaat lukken. Koninginnedag helpt helaas niet...dan zijn we nooit in Nederland.
Ik vind het belangrijk dat kinderen niet blasé worden of verwend, maar ik vind dat ze ook mogen genieten van wat ze hebben.

Dendy Pearson
23-08-2012 om 08:08
Ja maar dirksmama
Je dochter heeft daar voor gespaard,dat is toch heel anders?