Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Heleentje

Heleentje

06-01-2013 om 11:11

Vervoer kinderfeestje

Hoe doen jullie het met het vervoer van de kinderen met een kinderfeestje?
Worden er dan auto's gehuurd of worden andere ouders meegevraagd?
Wij willen gaan bowlen en dat is of een kwartier rijden met de auto of een uur met openbaar vervoer.
Logischerwijs kies ik dan voor de auto maar het liefst wil mijn dochter 10 kinderen uitnodigen. Mijn man en ik hebben allebei een auto dus dan heb ik niet genoeg zitplaatsen.
Het gaat om kinderen van 6,7 en 8 jaar. Dus volgens mij moeten die nog op een zitverhoger zitten.
Als ik daar rekening mee houdt dan kan ik 3 kinderen per auto kwijt en anders 4.
Ik heb dus minstens nog 1 auto nodig.

Zouden jullie het een bezwaar vinden als je kinderen niet op een verhoger zouden zitten?
Zouden jullie andere ouders vragen om mee te rijden en nodig je die dan ook uit om te blijven?
Of huren jullie een busje en regel je dus alles zelf. (dat zou wel een flinke duit kosten)

Groeten
Helga

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
bertje1

bertje1

06-01-2013 om 11:18

Minder kinderen

je haalt je veel te veel op de hals; 2 auto's max. met 4 kinderen. klaar.

Tango

Tango

06-01-2013 om 11:33

Aantal kinderen

Inderdaad het aantal kinderen aanpassen. Doen we hier ook altijd als we ergens met de auto naar toe gaan. Maximaal 7 kinderen uitnodigen, zodat het in de auto past. De kinderen achterin kunnen dan vaak wel op een stoelverhoger, behalve de middelste, dat past bij ons in ieder geval niet. Het grootste kind voorin, evt. ook op verhoger. Extra verhogers kun je evt. aan de ouders vragen, of overleggen met de ouders of ze het goed vinden als ze niet op een verhoger zitten.
Wat ook nog kan, als je echt aan die 10 kinderen vast wil blijven houden, is vragen of de ouders hun kind bij de bowling willen brengen en ook weer ophalen. Hebben wij ook weleens gedaan, scheelt ook weer heel veel tijd met terugbrengen naar huis. Maar ook dan vond ik maximaal 8 kinderen wel genoeg hoor.

Twee opties

Ik neem ook altijd het aantal kinderen mee wat in 2 auto's past. En dan gaat oma met auto mee of een bevriende moeder.
Wat ook kan is de kinderen zelf door ouders naar de bowling laten brengen. Hebben wij ook een paar keer meegemaakt. Niet ideaal vond ik maar ook geen ramp.
Tien kinderen zou ik sowieso niet doen. Veel te druk.

Heleentje

Heleentje

06-01-2013 om 11:58

Al geprobeerd te reduceren

Ik heb al kritisch gekeken naar de lijst.
Maar het is niet zo vreemd: 6 kinderen uit de klas, 2 uit de straat en 2 kinderen van mijn vriendin waar ze allemaal veel mee speelt.(Helaas heeft mijn vriendin geen rijbewijs anders zou dat ook makkelijk opgelost zijn.)

Dus hoewel ik nog een keer naar de lijst zal kijken denk ik dat ik toch weer bij 10 uitkom.

Heleentje

Heleentje

06-01-2013 om 12:04

Geen zin in

Ik zie er eerlijk gezegd ook als een berg tegenop.
Ik ben helemaal geen leuke flexibele moeder die zo goed met andere kinderen kan opschieten.
Meestal ben ik (te) streng en weet ik niet hoe ik het kinderen naar de zin kan maken.
Daarom is een overdekte gelegenheid waar alles verzorgd wordt ideaal voor mij. Hopelijk hoef ik zo niet al te erg op te letten en bovenop te zitten.

Juist omdat we ergens anders zijn dacht ik dat 10 misschien wel zou kunnen. Thuis zou ik dat echt niet aankunnen.
Maar ja, het vervoer is dan inderdaad wel een probleempje.
Ik ga eens navragen wat mijn man vindt van het idee om ze te laten brengen.

ishtar

ishtar

06-01-2013 om 12:25

Laten brengen en halen

als je ze niet zelf kunt vervoeren, kun je prima vragen of de ouders ze zelf kunnen brengen en halen. Eventueel geef je aan op het kaartje dat je, als er problemen zijn met halen en brengen, je nog wel een paar plaatsjes in de auto over hebt. Op deze manier kregen wij ook laatst een uitnodiging voor jongste.
Anders zou ik minder kinderen vragen: nodig er 5 uit, met je dochter erbij heb je er dan 6, past precies op de (2) achterbanken en je hebt mooi 2 teams van 4. (of als er wat grotere kinderen bijzitten, die al voorin kunnen, kun je er 7 uitnodigen. Maak je teams van 5 personen.)
Succes, en veel plezier!

Annet

Annet

06-01-2013 om 12:41

Of alleen laten brengen

Dan kun je ze wel naar huis brengen. Je vriendin blijft dan met haar kinderen nog even wachten bij de bowlingbaan (aangenomen dat ze zelf ook komt). Daarna brengt één van jullie vriendin met kinderen thuis.
Of als vriendin er niet bij is: één ouder brengt alvast vier kinderen naar huis (liefst die vlakbij elkaar wonen zodat je snel klaar bent). Komt weer terug naar bowlingbaan en brengt samen met andere ouder de rest naar huis.

Vervoer van kinderen

Voor het vervoeren van kinderen is leeftijd niet zo belangrijk maar meer lengte en gewicht; gecopieerd van de site van de rijksoverheid: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/auto/vraag-en-antwoord/wat-zijn-de-regels-voor-het-vervoer-van-kinderen-in-de-auto.html

Kinderen kleiner dan 1,35 meter moeten voorin en achterin de auto in een goedgekeurd autokinderzitje worden vervoerd. Kinderen groter dan 1,35 meter moeten voorin en achterin de auto de autogordel om en mogen als het nodig is een zittingverhoger gebruiken.

Kind voorin of achterin de auto
Kinderen mogen zowel voorin als achterin de auto worden vervoerd. Dit maakt voor de veiligheid weinig verschil. Wel is het veiliger kinderen (baby’s) zo lang mogelijk tegen de rijrichting in te vervoeren.

Definitie autokinderzitje
Een autokinderzitje is een babyautostoeltje, een kinderautostoeltje of een zittingverhoger. Een autokinderzitje moet goedgekeurd zijn volgens Europese veiligheidseisen.

Airbag en vervoer kind
Op een zitplaats met een airbag ervoor mag u een kind niet vervoeren in een babyautostoeltje dat tegen de rijrichting is geplaatst. Dit mag alleen als de airbag is uitgeschakeld. Daarnaast is het verstandig kinderen tot 12 jaar niet bij een ingeschakelde airbag te zetten. Kan het niet anders, zet dan de autostoel zo ver mogelijk naar achteren.

Gordels en kinderzitjes goed gebruiken
Het is verplicht de autogordels en autokinderzitjes te gebruiken op de door de fabrikant voorgeschreven manier. Zo zijn ze ook getest. Gebruiktips voor gordel en kinderzitjes vindt u in de brochure Veilig vervoer van kinderen in de auto.

Gordelverlenger niet toegestaan bij kinderzitje
Het gebruik van een gordelverlenger bij een autokinderzitje is niet toegestaan, omdat er geen zicht is op de kwaliteit ervan. Is de gordel te kort, dan moet u een andere goedgekeurde autogordel laten monteren.

Beperkt gebruik aparte gordelgeleider
Een gordelgeleider (gordelclip) zorgt ervoor dat het diagonale deel van de autogordel over de schouder loopt en niet over de hals. Een gordelgeleider maakt vaak deel uit van een zittingverhoger. Er zijn ook aparte gordelgeleiders te koop. Een aparte gordelgeleider mag alleen gebruikt worden door:

kinderen kleiner dan 1,50 meter waarvoor geen zittingverhoger is omdat ze er te zwaar voor zijn (36 kilo of zwaarder);
volwassenen die kleiner zijn dan 1,50 meter.
In alle andere gevallen is het gebruik van een aparte gordelgeleider verboden. Ook mag een aparte gordelgeleider alleen aan het diagonale deel van de autogordel zijn bevestigd. Een gordelgeleider die het heupdeel met het diagonale deel verbindt, is dus altijd verboden.

Pham

Rafelkap

Rafelkap

06-01-2013 om 13:22

Niet moeilijk doen

Niet moeilijk doen: allemaal laten brengen en halen bij de bowlingbaan. Of je moet een taxibusje huren, ik zou mijn kind liever niet op een volgepropte achterbank vervoerd willen zien, dat is niet verantwoord en ik ben er nl. nogal zuinig op
Naar de bowlingbaan grote tassen meenemen voor de cadeautjes en evt. cake-jes. Drinken kan je daar wel kopen.

*bella*

*bella*

06-01-2013 om 13:24

Niet doen

Zo verzorgd is bowlen echt niet. Tien kinderen is echt veel, en echt veel te veel als je ertegenop ziet en er geen zin in hebt. Dan is je vervoersprobleem gelijk ook opgelost.
Hier ook wel vaker meer kinderen, en ik heb het steeds op verschillende manieren opgelost. Ook wel eens auto of busje gehuurd, of anderen ingeschakeld.

Vic

Vic

06-01-2013 om 13:33

Wij gaan ook altijd met twee auto's. Een kind voorin op een stoelverhoger, en drie achterin zonder verhoger. Meestal zet ik de kleinste op de verhoger. Inmiddels (groep 4) zijn de meeste kinderen wel zo rond de 1,35 m. Ik ken ook wel mensen die de kinderen door de ouders naar de locatie lieten brengen en halen. Voor werkende ouders is dat dan wel weer lastig als het niet in het weekend is.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

06-01-2013 om 13:56

Ach jawel

Bowlen gaat prima. Gewoon 2 uur een baan huren, volgorde aangeven, kopje koffie pakken en die kinderen het werk laten doen. Gaat prima.

En wat het vervoer betreft: ik zou of laten brengen en halen, of laten brengen en in 2 etappes naar huis brengen.

Bowlen was hier veruit het meest relaxte feestje allertijden.

Tango

Tango

06-01-2013 om 14:08

Streng

De regels die Pham omschrijft hoeven volgens mij niet zo streng te worden toegepast als het om een kinderpartijtje gaat. Ik heb altijd begrepen dat als je kinderen in een groep vervoert stoelverhogers niet verplicht zijn. Ik zou dus in dat geval overleggen met de betreffende ouders wat zij willen. Teveel kinderen in de auto is het andere uiterste natuurlijk. Maximaal 3 achterin en 1 voorin (liefst airbag uitschakelen). Heb eenmaal meegemaakt dat mijn zoon voorin werd vervoerd naast een ander jongetje op de stoel. Vond ik niet zo geslaagd, dan had ik hem dus liever zelf gebracht.
Maar laten brengen en halen is echt het makkelijkst, op woensdagmiddag zijn veel ouders wel vrij. En als het wel problemen oplevert kunnen die kinderen natuurlijk wel met jullie mee.
Als je er toch tegenop ziet zou ik met je vriendin afspreken dat je met haar en haar kinderen iets anders leuks gaat doen en het aantal dus reduceren. Ook met bowlen moet je zeker met 6/7/8-jarigen er echt nog wel bij blijven. Achterover zitten met een kopje koffie lijkt me bij die leeftijd nog geen optie. Wel als ze 10 of 11 zijn. Misschien kun je dan beter naar een overdekte speeltuin gaan.

P

P

06-01-2013 om 15:07

2 uur bowlen

Twee uur bowlen, houden die kinderen dat vol dan? Ik vind zelf ook wel een uurtje genoeg eigenlijk.

Het meest relaxte feestje is natuurlijk een indoor speeltuin. Je gaat er naar toe, je laat ze spelen, gaat zelf zitten en je schenkt zo nu en dan wat uit de kan limonade en stopt er wat chips en koek in ofzo. Klaar. Dat houden ze ook langer vol dan bowlen. Als ze het zat zijn laat je ze verstoppertje spelen....

Brengen?

Ik zou echt niet blij zijn als ik mijn kind zou moeten halen of brengen bij een bowlinghal of speelhal. Bij iemand thuis is prima dat is meestal op loop- of fietsafstand. Kan ik makkelijk even tussendoor doen.

Maar naar een bowlinghal of speelhal dan moet ik mijn kind met de auto wegbrengen en later weer halen. Of 8 kilometer fietsen. Of van alles regelen met een andere ouder. Daar zit ik niet op te wachten.

Ik zou of minder kinderen uitnodigen of iets anders gaan doen. Zo heeft mijn zoon pannenkoekjes gebakken bij een pannenkoekenboerderij ( op loopafstand, speurtocht erbij) en voor mijn dochter kwam er iemand aan huis om hier taartjes te maken. Ook heel leuk.

bibi63

bibi63

06-01-2013 om 15:26

Niet bowlen

Kinderen van die leeftijd kunnen er vaak nog geen klap van en dan is het ook niet leuk. En 2 uur is sowieso teveel. Ik zou dan 1 uur doen en meestal kan je daar wel een frietje eten ofzo. En inderdaad, zelf achterover gaan zitten is er op die leeftijd ook echt nog niet bij. Ik zou dat bowlen een paar jaar later doen. Indoorspeeltuin lijkt mij de meest relaxte optie (los van het vervoer).
Succes.
Bibi

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

06-01-2013 om 16:16

Wat een superkinderen

hadden wij blijkbaar mee. Moet er dan wel bijzeggen er maar 1 6 jarige bijzat (middelste). De rest was een jaar of 8-9.

Ik zou in ieder geval echt niet maar een uurtje een baan huren. Zeker als je met 10 kinderen gaat, eer ze allemaal een keer gegooid hebben ben je zeker een kwartier verder. Wat je wel zou kunnen doen is halverwege een pauze inlasssen voor een hapje en een drankje. En evt. nog een zakje chips achter de hand houden voor op het eind.

Hier heeft de bowlingbaan overigens van die zijgeleiders naast de baan. Daarmee kan zelfs mijn jongste van net 4 nog enigzins acceptabel bowlen.

Vic

Vic

06-01-2013 om 17:18

Arrangement

Toevallig ben ik ook kinderfeestjes aan het bekijken en een bowlingarrangement bevat meestal 1 uur bowlen, friet en frikadellen en drinken. Bij de bowling in Haarlem is er daarna nog disco.

Mover

Mover

06-01-2013 om 19:26

10 kinderen is 2 banen

Never nooit 10 kinderen op 1 baan laten bowlen, is mijn advies. Dat duurt werkelijk veels te lang voor die koters. Dan gaan ze pas echt de boel verbouwen! 2 banen naast elkaar, met bumpers (zo heet dat hier, dan zijn de goten dicht); uurtje bowlen, en dan frietjes.
Wij hebben ooit een speurtocht naar de bowling uitgezet. Lopend heen, en de kinderen daar laten ophalen door de ouders. Heb je ook minder gedoe met auto's. Je kan het natuurlijk ook omkeren. Kinderen bij bowling laten afleveren, en dan lopend terug alle kinderen thuisbrengen. Is uiteraard afhankelijk van dorp/stad/locatie.

Max. 6 kinderen per baan

is vaak beleid bij de baan al!

En ik zou never nooit twee uur doen, dat duurt te lang, dan worden ze moe en krijgen ze ruzie.

Ik spreek uit ervaring. Een uur lijkt zo kort bij een partijtje, daarom zijn we een keer met een vriendinnetje apart gegaan en toen hadden we 2 uur een baan. Maar na anderhalf uur zijn ze echt kapot.

Ginny: superleeftijd

8 en 9 is de totaal ideale partijtjesleeftijd joh. Dat heeft niets met die kinderen te maken maar alles met hun leeftijd, dat het toen zo goed ging. Niet te oud en niet te jong zijn ze. Ik hoor zo enorm veel enthousiaste verhalen over partijtjes op die leeftijd.

Jesse_1

Jesse_1

06-01-2013 om 21:17

Kwartier rijden

Mensen zelf hun kind laten brengen/halen op een kwartier rij-afstand zou ik niet snel doen.
Ik moet zeggen dat het bowlingfeestje niet onder superrelaxed viel hier. Wat een HERRIE maken de kinderen hierbij zeg en dan nog boven de muziek uit (discobowlen). Kinderen van een jaar of 7 gooien de bal vaak nog op de baan, dus wat begeleiding is wel nodig. En competitiedrang zul je waarschijnlijk minder hebben bij meiden, maar bij jongens loop je ook nog een aardige kans op boze of teleurgestelde kinderen als het niet wil.
Wat ook nog zou kunnen is dat je kinderen van vriendin apart uitnodigt voor een (andere) viering van de verjaardag.
Iig: succes!!!

Tango

Tango

06-01-2013 om 21:23

Bowlen

Vind ik inderdaad ook meer geschikt voor wat oudere kinderen, inderdaad 9 of 10 jaar. Wij gingen destijds met dochter die 7 werd. Was op zich wel geslaagd maar vooral omdat ze won, want ze kon toen echt nog niet tegen haar verlies. Daarna ook geen partijtjes met wedstrijd-elementen erin gedaan. Was gewoon geen succes met haar. Hier hebben ze op woensdagmiddag discobowlen. Uurtje bowlen, daarna dansen, danswedstrijdje en dan eten. Alle jarigen kregen ook nog een kadootje. Wij stonden overigens wel met 8 kinderen op de baan, 1 uurtje en dan speelden we inderdaad net geen heel potje maar was lang genoeg.
Brengen en halen op een kwartier rij-afstand is hier best gebruikelijk. Het zwembad is hier ook op een kwartier rij-afstand en daar wordt regelmatig een partijtje gevierd. Vaak dus ook met brengen en halen. Ik vind het niet zo'n probleem, maar goed ik heb dan ook altijd een auto voor de deur staan.

Als je echt 10 kinderen wilt uitnodigen

Dan kun je ook doen wat ik laatst hoorde:
Op het kinderfeestje - bowlen in jouw geval - 8 kinderen uitnodigen, past mooi in 2 auto's.
Die andere twee kinderen (bijv die twee uit de straat) op de verjaardagsdatum zelf tussen de middag bij je laten lunchen (even speciaal maken) of savonds laten mee eten (evt blijven slapen als je dat zou willen).

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

07-01-2013 om 00:19

Oh is dat het

Toen ze 12 waren braken deze zelfde kinderen namelijk de tent af. Ik wist niet hoe ik het had.

Rafelkap

Rafelkap

07-01-2013 om 06:19

Indoor speeltuin ook twee uur?

Even draadje kapen voor kort advies Wij gaan dit jaar voor het eerst een indoor speeltuin feestje doen. We nemen wel oordopjes mee
Is daar twee uur gangbaar voor (meest) 8 jarigen? En mag je muffins meesmokkelen of moeten we aan de patat?

Vic

Vic

07-01-2013 om 09:16

Indoor speeltuin

Twee uur is te kort. De 6e en 7e verjaardag van mijn dochter hebben we daar gevierd en dat was een groot succes. We hebben de kinderen om 12.00 uur meegenomen uit school, in de speeltuin patat gegeten, en de kinderen hebben gespeeld tot een 15.45 uur. Daarna hebben we ze weer thuis gebracht. Als het aan de kinderen had gelegen hadden ze nog een uurtje doorgespeeld. Bij de speeltuin waar wij gingen was het niet toegestaan om zelf snoep mee te nemen. Afgezien van de patat en limonade hebben ze dus verder niets gehad. Wel een zakje chips na het feestje.
Dochter wil dit jaar eigenlijk weer, maar ik heb gezegd dat ze nu iets anders uit moet kiezen.

Rafelkap

Rafelkap

07-01-2013 om 09:24

Vic -o.t.-

bedankt, dan plannen we zo'n 2,5 a 3 uur. Ik bel nog wel of we eten mee mogen nemen maar dat zal wel niet.
Wij vinden dit zelf helemaal niks maar gunnen ons dit kind een keer.

Fiorucci

Fiorucci

07-01-2013 om 09:42

Rafelkap

Zo dacht ik er ook over, maar naderhand was het het meest relaxte feestje ooit. Ik heb weinig anders hoeven doen dan cappuccino drinken, goed opletten,patat bestellen en Linda lezen..)

Vic

Vic

07-01-2013 om 09:55

Tja

Ik kan ook leukere dingen bedenken dan drie uur in zo'n kakafonie te zitten, maar afgezien van de herrie is het best uit te houden. Koffie, tijdschriftje, telefoon en dan zit ik mijn tijd wel uit. Af en toe kwam er eens een kind buurten en wat limonade drinken, maar verder heb je er geen omkijken naar. Ik heb overigens wel de brillen ingenomen want met al dat gerol en geklauter leek me dat niet heel veilig. Moet wel kunnen natuurlijk, niet dat ze dan niets meer kunnen zien

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.