Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Pien

Pien

16-06-2014 om 14:29

Voetbalwedstrijden kijken, tot hoe laat mag je kind?

Afgelopen vrijdag, de eerste wedstrijd van Oranje, om 21.00 uur. Mijn zoon, bijna 7 jaar, groep 3, mocht daar van ons niet naar kijken, ik vind dat veel te laat. Hij heeft er verder ook niet om gevraagd gelukkig.

Maar nu hoorde ik, tot mijn verbazing, vandaag op school dat er wel een heel aantal kinderen uit zijn klas, en zelfs uit de kleuterklassen, naar die wedstrijd heeft gekeken. Ligt het nou aan mij , ben ik zo streng? Het hangt er misschien vanaf hoe 'goed' je kind is in opblijven en of hij wel of niet kan (en gaat) uitslapen, maar persoonlijk vind ik 23.00 naar bed veel te laat. De argumenten die ik van een aantal ouders hoorde, vond ik ook verrassend: "ik krijg mijn kind echt niet naar bed als Nederland moet spelen", of "ach, het zijn toch de laatste weken van het schooljaar". Tja....ik denk daar heel anders over.

Nou zijn man en ik redelijk strikt en best streng qua bedtijden en ritme/regelmaat, daar varen onze kinderen wel bij, dus ik vroeg me af hoe dat hier gaat met de andere basisschoolkinderen.

De wedstrijden van komende woensdag en maandag zijn gelukkig lekker om 18.00 uur. Pizza eten voor de televisie, mijn kinderen hebben er nu al zin in
Ik zie net dat de kwartfinales voor Nederland (die gaan ze natuurlijk halen!) ook vroeg zijn, maar de halve finales om 22.00. Pfff, lekker dan. De finale is om 21.00 maar ja, daar moet Nederland eerst maar eens in terechtkomen.

Hanne.

Hanne.

16-06-2014 om 14:57

hier

Ik vind tot 23 uur voetbal kijken ook te laat. Maar ik denk dat de mate waarin een kind voetbal mag kijken sterk afhankelijk is van de voetbalmidedness van de ouders . Voor een volkomen andere reden mocht mijn 4 jarige vorig weekend nl wel tot 22 uur opblijven.

Hier had alleen oudste (bijna 10) gevraagd of het mocht. Partner heeft nee gezegd, ik had waarschijnlijk gezegd alleen de eerste helft. Vier jaar geleden heeft mijn toen bijna 6 jarige volgens mij helemaal niets gezien. Behalve de eerste helft van de finale.

Komende woensdag wordt er niet gekeken (avondvierdaagse) en as maandag zien we dan wel.

Katniss

Katniss

16-06-2014 om 14:59

In het weekend

Ik kijk alleen als het me uitkomt, en dan nog met een half oog, maar mijn dochter van 9 is afgelopen vrijdag met haar vader naar familie geweest om te kijken. Ik geloof dat ze uiteindelijk om 00.30 uur in bed lag, en tot 10 uur heeft uitgeslapen Als ze in het weekend hier is mag ze ook best tot 22.30 uur opblijven, ik ben daar niet zo moeilijk in.
Doordeweeks liever niet, omdat anders het opstaan een drama wordt. Als ze het heel graag zou willen en het een 'belangrijke' wedstrijd is zou ik wel met de hand over het hart strijken.

Sneeuwitje

Sneeuwitje

16-06-2014 om 15:22

hier kwam de vraag ook

Dochter is nagenoeg even oud, vorige maand 7 geworden, groep 3. Mama, mag ik voetbal kijken, iedereen uit de klas mag kijken. Van ons mocht ze niet. DAar waren een paar redenen voor:
- we zijn zelf geen voetballiefhebbers, dus het is voor ons geen 'must'.
- ik vond het te laat voor dochter die wel kon uitslapen, maar de laatste tijd echt last heeft van het 'laatste weken voor de zomervakantie-syndroom' (chagrijnig, snel uit het lood, moe-maar dat niet willen toegeven)
- en manlief wilde ook op tijd naar bed (bij ons staat de tv op de slaapkamer), omdat hij om kwart over 4 op moest. Helaas voor hem werd het 5-1 en kon hij niet slapen van het lawaari Toen is ie toch maar gaan kijken!

Of de rest van de klas daadwerkelijk mocht kijken, dat weet ik niet. Er zullen er vast een aantal zijn en het was natuurlijk vrijdagavond. Neefje (even oud) mocht de helft kijken, en lag dus om een uur of 10 op bed. Ik ben zelf overigens blij dat ik het niet gedaan heb, want ze had het niet getrokken. Woensdag mogen ze van mij best een stuk kijken. Of dat de hele wedstrijd wordt, weet ik nog niet, want ze hebben ook nog cito's deze week op school (in elk geval bij zoon in gr. 1), dus die wil ik niet te laat in bed hebben. Ze moeten nog een beetje fit zijn voor school.

Sneeuwitje

Ava

Ava

16-06-2014 om 15:34

getoeter

Kinderen (7 en 8) mochten vrijdag de eerste helft zien. Dat wilden ze heel graag. Het 'leeft' nogal op school en dus is het heel belangrijk, vandaar.

In de pauze moesten ze naar bed. Maar in de tweede helft kwam de oudste al 't bed uit vanwege het getoeter en gejoel na elk doelpunt. Ik vond het ook wel erg laat geworden maar gelukkig was het weekend en hebben ze de neiging in de zomer al later in te slapen. En ja het is bijna zomervakantie, veel gebeurt er niet meer op school. Gelukkig bleef de jongste wel slapen want die is veel sneller uit 't ritme dan de oudste.

tot bedtijd

Afgelopen vrijdag hebben beide kinderen niet gekeken, de wedstrijd begon pas na bedtijd. Woensdag mogen beide kinderen kijken tot bedtijd. De jongste tot 20.00 uur de oudste tot 20.45. Zeker al in de pyama, alleen nog tandenpoetsen en dan in bed. Dan liggen ze 5 minuten na bedtijd, dat gebeurt wel eens vaker. Ze zijn overigens 12 en 9. Dit trouwens alleen als Nederland speelt. Bij andere landen liggen ze gewoon op hun eigen tijd. Jammer is wel dat sommige buren zoveel kabaal maken bij een doelpunt.

bij ons

Zoons van 5 en 8. Die van 5 mocht niet kijken, die van 8 heeft de hele wedstrijd gekeken. Het was op een vrijdag, doordeweeks had dat niet gemogen. Woensdag zal hij ook gewoon mogen kijken. Ik heb daar niet zo'n moeite mee en hij vindt het hele WK reuze spannend. En inderdaad, de hele klas kijkt (gr 5).

creabea

creabea

16-06-2014 om 16:08

op vrijdag

mocht onze 8-jarige een stukje van de wedstrijd zien, tot half 10 ongeveer (dus niet de hele 1e helft). Mocht Nederland heel ver komen en er komt een (halve) finale op vrijdagavond, dan mag hij best de hele wedstrijd zien. Voor onze 5-jarige is dat uiteraard te laat. Maar..... het is net wat Hanne zegt, het is net hoe erg de voetbalgekte toeslaat en voor andere dingen zijn onze kinderen wel eens later op bed gekomen (oud en nieuw met vrienden, uitjes in de vakantie).

Wat ik 4 jaar geleden wel idioot vond was dat er zelfs in de kleuterklas op school voetbal werd gekeken. Hoe gek wil je de kinderen maken?

Jaina

Jaina

16-06-2014 om 16:20

Van mij mag het wel maar ik ben sowieso vrij makkelijk met bedtijden. Het wordt hier in het weekend meestal laat. Op een doordeweekse dag tot 23:00 kijken zou alleen bij uitzondering mogen (finale of zo) maar in het weekend mag het best. Afgelopen vrijdag hebben de kinderen gekeken inclusief de nichtjes waarvan de jongste 7 is.

Gisteren Frankrijk-Honduras gingen ze kijken op een plein ergens en toen heb ik de nichtjes thuis gehouden. Ze moeten vandaag wel naar school. Bovendien dan had ik ook meegemoeten en ik hou niet zo van voetbal. Mijn eigen kinderen mochten wel maar die zijn een stuk ouder (middelbare school en hoger) dus die moeten dat zelf maar weten. Jongste zoon was om 2 uur pas in bed en die moest er om 06:30 uur weer uit. Daar was hij niet blij mee vanochtend maar dat is echt eigen keuze.

Overigens is het kleine nichtje helemaal geen voetbal liefhebber maar ja de sfeer en gezelligheid zijn natuurlijk wel leuk en dat begrijp ik prima. Deze vrijdag is er geloof ik weer een late wedstrijd Frankrijk tegen iemand dus dan mag ze ook best kijken. De wedstrijden om 18:00 zijn sowieso geen enkel probleem. Zolang ik maar niet hoef te kijken. Ik bedenk me net dat ze dan wel voor de televsie zullen willen eten. Nou ja, lekker rustig voor man en mij. Kunnen wij samen met de voetbal hatende zoon rustig aan tafel zitten terwijl de rest zich voor de TV vermaakt.

Pien

Pien

16-06-2014 om 16:29

Ava

" En ja het is bijna zomervakantie, veel gebeurt er niet meer op school."

Dat hoorde ik dus ook ouders hier op school als argument geven, maar ik vind dat dat niet waar is! Er gebeurt juist heel veel op schoo. Cito's, eindejaar-methodetoetsen, maar ook genoeg leuke schooldingen die wel energie vreten.

Pien

Pien

16-06-2014 om 16:32

Woensdag

Woensdag gaat eigenlijk ook al over onze gewone bedtijd heen. Ze liggen er hier elke avond tussen 19.00 en 19.30 in. Komende woensdag zal het dus 20.00 worden.

Idd is veel afhankelijk van de voetbalgekte in je gezin. Mijn man houdt van voetbal en ik kijk ook graag als het een wedstrijd van Oranje is.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

16-06-2014 om 16:34

ach

Ach, weet je: jij voedt jouw kind op. En de andere ouders voeden hun kind op. Er zullen wel meer verschillen zijn tussen jouw aanpak en die van een ander. Iedereen doet wat hem het beste lijkt voor zijn kind. En je hoeft het toch helemaal niet eens te zijn met hun argumenten? Je hebt met die andere ouders helemaal niets te maken. Gewoon doen hoe het jou het beste lijkt - voor jouw kind.

hier nu wel, kind in groep 8

Kind in groep 8 mag het nu wel, maar 4 jaar geleden niet.Kind zei dan wel "de hele mag/mocht kijken"maar daar trek ik me dan niets van aan, want dat geloof ik nooit zo.

OT Net als dat de hele klas nu een mobiel heeft, want dat is ook niet zo. dat weet ik zeker omdat ik dit van een andere moeder gehoord heb.

Hier

Hebben we geen voetbal gekeken en lagen de kinderen er op tijd in. Had achteraf weinig nut vanwege alle herrie buiten.......
In de loop der jaren heb ik wel gemerkt dat strikte bedtijden iets erg Nederlands is. Zuid-Amerikaanse familie doet daar nooit moeilijk over en ze hebben ook een heel flexibel kind wat altijd uitslaapt (ook niet altijd handig maar goed). Zelf probeer ik de gulden middenweg te kiezen. Wel beetje flexibele kinderen kweken maar ook zorgen dat ze genoeg slaap krijgen.

hier

Vrijdag hadden de kinderen schoolreisje gehad, dus die waren moe. Dochter van 5 snurkte al ruim voor 8 uur, zoon van 8 lag er voor of in de eerste helft in, maar hoorde het getoeter etc van de gelijkmaker wel (weet niet of hij al was ingedut). Is vervolgens kennelijk in de rust (dieper) in slaap gevallen, want daarna heeft hij niets meer gehoord.

Als hij heel erg had gesmeekt, geen schoolreisje had gehad die dag en niet de volgende ochtend vroeg zwemles had gehad, dan had ik voor hem misschien wel met de hand over het hart gestreken. Maar daar kan geen sprake van zijn als er een schooldag volgt of hij om een andere reden vroeg op moet, een half uurtje later ofzo is dan wel bespreekbaar (normaal ligt hij rond kwart over 8 in bed) maar dat is het dan ook wel.

Mocht Nederland tot de finale geraken dan denk ik ook niet dat hij mag kijken, of een van ons moet de dag erna vrij nemen van het werk zodat kind kan uitslapen. Halve finale kunnen ze in elk geval vergeten.

Groeten,

Temet

Tango

Tango

16-06-2014 om 17:03

Hier had zoon mazzel

Zoon van 9 was afgelopen weekend op voetbalkamp en heeft daar de hele wedstrijd gezien. Thuis mocht hij w.s. alleen maar de eerste helft zien, hoewel ik vrees dat hij die tweede helft ook niet in bed was gebleven met al het lawaai op straat. Wedstrijden van 18.00 u. zijn geen probleem, die mag hij zien, ook op doordeweekse dagen. Dan ligt hij nog redelijk op tijd in bed. Normaal gaat hij ook rond 20.00 u. 22.00 u. wordt wel een groot probleem, zeker al het doordeweeks is. Maar eerst maar eens zien hoe ver ze gaan komen. Ik ga me er nog maar niet druk om maken. Opnemen kan natuurlijk altijd nog.
Ik vind dat het ook wel te maken heeft met hoe gek je kind op voetbal is. Zoon hier is er helemaal weg van, dus dan mag hij meestal wel kijken, als het niet een al te gekke tijd is. Laatst mocht hij van mij ook een livetraining op Facebook van Nederlands elftal zien terwijl dochter van 13 al in bed lag. Maar goed, toen was zoon ook vrij de volgende dag terwijl zij naar school moest.

Overigens, LiesK. een voetbalwedstrijd duurt maar 2 keer 3 kwartier, dus om 20.45 u. is die wedstrijd van 18.00 u. al lang afgelopen hoor. Dus je beide kinderen kunnen hem af kijken.

geen idee

Had gehoord dat Nederland vroeg moest spelen geen idee hoe laat dat is. Dat hele voetbal interesseert mij niet.

guera

guera

16-06-2014 om 19:54

wij ook streng

Wij zijn ook best streng met bedtijden. Het uitslaapeffect komt nl pas 2 a 3 dagen later.....NA het weekend dus. Zaterdag heel laat naar bed staat garant voor op zondag om 7 u wakker en maandag en dinsdag drama
Mijn kids zijn 11 en 8. Ze mochten beiden vrijdag de eerste helft zien. Ik denk dat het ook had gemogen als ze een jaar jonger waren. Wat ik wel doe is meteen naar bed. Geen lezen, stoeien en gedoe. Dan liggen ze ook echt in 5 minuten. Ik heb er weleens strijd over met jongste. Oudste gaat graag naar bed. Jongste kan ook beter tegen later naar bed gaan maar doordeweek ligt ze er om half 8 in. De hele buurt speelt hier dan nog buiten, ook kindjes die jonger zijn. Ja jammer de bammer. Die ouders geven eerlijk toe dat kids ALTIJD wakker gemaakt moeten worden. Ik vind dat gewoon niet gezond voor een kind. Dan is het structureel niet uitgeslapen en dat komt mijns inziens de schoolresultaten ok niet ten goede. Maar misschien ben ik hysterisch. Ik hecht ook erg aan mijn eigen avond (zie ouder draadje

Annet

Annet

16-06-2014 om 20:44

Uitslapen lukt hier wel

Jongste is nu 11 maar uitslapen (na één late avond) gaat al goed vanaf ongeveer 7/8 jaar.
Kind moet inderdaad altijd wakker gemaakt worden (daarom is het ook zo'n goede uitslaper). Mij gaat het erom hoe hij wakker wordt. Als hij binnen 1 minuut uit zijn bed springt en actief is, zit het goed.
Hij ligt er door de week om 21.30 uur in. Voor hem werkt dit prima (hij moet om 6.30 uur op)

Oudste was net zo, behalve dat zij 's morgens suffer is, maakt niet uit hoe lang ze geslapen heeft.

vlinder72

vlinder72

19-06-2014 om 12:04

Ma van drie

Even o.t.

Onze zoon zit ook in groep 8. Hij heeft ook een mobiele telefoon. Ik denk als een van de laatste. Als ik op zijn what's app kijken dan zie ik daar toch echt de hele klas op reageren. Reuze handig trouwens als hij niet meer weet wanneer een toets was.

Ik vind het wel handig. Ik hou het in de gaten en ik kan hem nu nog wat bijsturen met wat je wel en niet erop moet zetten. Straks op de middelbare gaan ze ervan uit dat kinderen een mobiel hebben geloof ik want mijn neef heeft er niet een en die is dus al twee keer vergeefs op school gekomen omdat hij niet had meegekregen dat een les uitviel (werd gecommuniceerd via What's App en dat heeft hij niet).

Dan on topic.

Mijn oudste zoon mag alles kijken. Normaal gesproken gaat hij om 21.00 uur naar bed. Nu mag hij als hij dat wil de eerste helft zien van een wedstrijd om 21.00 uur. Zou Nederland spelen dan mag hij de hele wedstrijd zien. Ze doen nu toch nauwelijks nog iets op school. En een paar keer laat naar bed gaan kan ook geen kwaad.

Nummer twee, drie en vier gaan normale tijden naar bed (alledrie rond 20.00 uur). Nu is mijn jongste zoon wel echt een avondmens dus die is niet vroeg in bed te krijgen. Dus niets lekker om 19.00 uur naar bed. Voor 20.00 uur is het bij hem echt een kansloze actie. En hij is vijf jaar.

mama2

mama2

19-06-2014 om 13:30

hier

inderdaad, kind en ouder afhankelijk. Als je kind niet vaart bij een late avond dan dus niet.

Hier wel gekeken (10) vrijdag. Woensdag natuurlijk ook. De wedstrijd om 22.00 dus even niet als die door de week valt, mag blij zijn als ik die zelf red . Zou die in het weekend vallen, mag het weer wel, vader kijkt ook dus ik kan fijn mijn bed in.

Mobiel heeft zoon hier ook en ja, vrijwel de hele klas ook. Ik persoonlijk vind het reuze handig. Zoon wil nog wel eens de tijd vergeten en zodoende hoef ik hem niet te halen, wel zo makkelijk met nog een 2 jarige in huis.

Jesse_1

Jesse_1

19-06-2014 om 14:03

Tja

Ieder z'n ding toch? Ligt er ook aan hoe erg je kind van voetbal houdt en of de ouders (ras-echte) fans zijn. Toen oudste op de basisschool zat waren er diverse klasgenoten die regelmatig championsleague wedstrijden e.d. keken door de week.

Mij maakt het niet zoveel uit (kinderen 10/11/14), vooral op zo'n vrijdagavond niet. De CL finale hebben ze ook gezien (op een zaterdagavond, tot een uur of 12) en daar deed behalve de scheidsrechter ook geen Nederlander mee .
Dit WK mogen ze alle wedstrijden van NL zien. Als dat een keer midden in de nacht zou zijn, dan eerst naar bed en dan 's nachts er uit, lijkt me juist een leuke en speciale belevenis! Jammer dat de wedstrijden van NL sowieso niet later dan 22.00 zullen beginnen .
En ach, dan zijn ze de volgende dag moe, volgende dag wat eerder of ze slapen tzt wel een keer uit.

Ik moet zeggen dat toen de oudste nog 7 was, ik er waarschijnlijk ook niet over gedacht zou hebben hem zo laat naar bed laten gaan hoor.

Tango

Tango

19-06-2014 om 21:52

22:00

Zag verder dat die wedstrijden van 22.00u. inderdaad op doordeweekse dagen zijn, dinsdag en woensdag. De halve finales dus. Dat wordt dus hooguit de eerste helft kijken.
En de finale om 21.00 u. op zondag! Ook niet echt ideaal, maar heb nu al gezegd dat zoon die mag kijken als Nederland erin zit. Dan zit hij de volgende dag maar half slapend op school. Hij zal de enige niet zijn.

jaarwisseling

Tja, wat zullen we daarvan zeggen. Er zijn ook ouders die kleine kinderen uit bed halen of laten opblijven met Oud en Nieuw. Het is maar net hoe belangrijk je het maakt. Als je zelf niks met voetbal hebt, zul je niet geneigd zijn het dagprogramme zo ingrijpend aan te passen.
Kleuters zou ik niet laten opblijven hoor, ik vind sowieso dat kleintjes tegenwoordig al erg jong met vanm alles meedoen waar ze eigenlijk nog te klein voor zijn. Maar kinderen van zeven, acht, dat kan best.
Mits ze de volgende dag nog een beetje mee kunnen dan, qua humeur.

De emoties kunnen wel hoog oplopen, en dan valt het daarna gaan slapen niet altijd mee misschien.

Ik herinner me een vriendje dat huilend naar boven ging toen Nederland achter stond, hij kon het niet meer aanzien. Na een tijdje konden we roepen: kom maar weer naar beneden Willem, er is weer gescoord!
Maar ja, het kan ook anders gaan en dan slaat de voetbaldepressie toe
Voetbalhaters hebben het veel makkelijker.

Expat

Expat

20-06-2014 om 17:15

Hier nog eens 6 uur later...

Hier zijn de kinderen zo 'gewend' aan jetlags en tijdsverschillen, dat het volkomen geaccepteerd is dat kinderen slapen, opstaan voor een wedstrijd, en weer gaan slapen. Bovenstaande discussie lijkt bijna ondenkbaar. Hoewel ik zonder deze ervaring ook zeker 'tegen' zou zijn geweest. Ze kunnen (meestal) meer aan dan je denkt, weet ik nu. Juist als ze weten dat het bijzonder/ uitzonderlijk is.
Groet,
Expat.

amk

amk

20-06-2014 om 17:56

Maandag

as maandag gaan bij ons de groepen 4 tot en met 6 gezellig met z'n allen op school kijken. De kinderen zijn nu al hyper.

Pien

Pien

20-06-2014 om 21:52

Leuk!

Leuk amk, van de school van jouw kinderen!

En alles is natuurlijk heel ouder-, kind- en voetballiefde-afhankelijk inderdaad. Hier thuis gaat het me dus om het kind dat niet tegen opblijven kan. Hij is vanavond, vanwege een feestje, om 20.30 gaan slapen, dat is een uur later dan normaal en ik zie al uit naar morgenochtend....(zwemles)...

Bromvlieg: "Kleuters zou ik niet laten opblijven hoor, ik vind sowieso dat kleintjes tegenwoordig al erg jong met van alles meedoen waar ze eigenlijk nog te klein voor zijn."
Mee eens! En ik vraag me weleens af of die kinderen dat zelf willen, of dat ouders het zo grappig en schattig vinden als hun kinderen aan grote-mensen of grote-kinder-dingen meedoen. Hier klasgenootjes van Oudste (groep 3) die naar de maandelijkse kinderdisco gaan tot een uur of 21.30. No way hier, al zal zoon er gelukkig ook niet over beginnen. Maar wat ik bedoel: ik vermoed dat de ouders van die kinderen het zo leuk vinden, hun kleine kroost in een disco, kijk eens hoe groot ze al zijn.

Ik heb het er hier eerder over gehad: zoon durfde vorig jaar op school niet te vertellen dat hij naar de Nijntje film was geweest (hij was toen 5), want voelde dus aan dat anderen dat kinderachtig zouden vinden. Jammer vond ik dat! Dat hij nu al bezig moest zijn met hoe je overkomt.... Een tijdje later liet een vriendje me een filmpostertje zien van een of andere moeilijke film voor grote kinderen waar hij met zijn broers en neefjes naar toe was geweest. Hij kon alleen niet navertellen waar het over ging, want het was veel te moeilijk. Moeder zei: tja, we gingen met de hele familie....

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.