Orakel
14-01-2026 om 15:52
Vriendjes en partijtjes
mijn zoon is acht en zit in groep 5. Doet het prima op school en volgens leraar kan hij met iedereen opschieten en het is een leuk sociaal vrolijk kind. Hij wordt niet gepest.
Waar ik mee zit is dat ik merk dat mijn zoon bijna niet op feestjes wordt uitgenodigd qua verjaardagen van klasgenoten en dat hij op de dagen dat hij geen bso heeft de helft van de keren een vriendje meeneemt of ergens gaat spelen. Met de kinderen in de straat en omgeving speelt hij prima.
Ik begon me zorgen te maken dat er iets met mijn zoon aan de hand is en dat er een isolement dreigt ofzo.
Maar ja ik moet ook eerlijk zijn ik ben in de basisschool en middelbare school heel erg gepest en kreeg pas vrienden op mijn twintigste dus vermoedelijk ben ik ook heel hard aan jet projecteren en wil ik mijn zoon hier niet mee lastig vallen. Hoe kijken jullie hier tegenaan?
Tona
14-01-2026 om 16:15
Goed dat je hier even komt vragen.
Ik lees niks geks. En ik denk dat je zoon het hartstikke goed doet.
PhilDunphy
14-01-2026 om 16:21
Als hij geen BSO heeft, neemt hij de helft van de keren een vriendje mee.
Dat is toch prima? Dat klinkt niet als een sociaal isolement.
Mijn eigen kind van vergelijkbare leeftijd neemt maar 1 of 2x per maand een kind mee naar huis. Hij vindt het gewoon fijn om lekker thuis te zijn. Vergis je niet, ze zijn 5 dagen per week én de BSO dagen al volop onder de kinderen. Die BSO dagen hadden wij zelf vroeger niet (ik ga er tenminste vanuit dat jij net als ik van een leeftijd bent dat dat nog niet bestond) dus we rekenen dit niet als speelafspraak. Maar feitelijk worden ze dan al gedwongen om de heeele middag samen te spelen met andere kinderen. Mijn eigen kind gaat 2x en vindt dat behoorlijk intensief. Heerlijk juist om de volgende middag lekker thuis in alle rust te kunnen spelen met je lego of iets anders.
Mochten er vriendjes zijn die wel vaak bij die speelvriendjes zitten (hij bij hen of zij bij jullie) en die nodigen hem niet uit bij een kinderfeestje, dan zou ik dat wel apart vinden.
Orakel
14-01-2026 om 16:22
Roos57 schreef op 14-01-2026 om 16:17:
Klaagt hij zelf ?
Nou nee niet echt.
Als er kinderen uit de straat aanbellen zegt ook weleens mee omdat hij geen zin heeft.
Projectie had ik al gezegd?
SibellaxMonty
14-01-2026 om 16:22
Heeft hij wel een vast vriendenclubje? Of is het meer dat het een allemansvriend is? Mijn zoon op die leeftijd had 2 vaste vriendjes en meer niet. Hij krijg daarom ook maar 2 uitnodigingen per jaar. Als je met iedereen omgaat ziet niemand je echt als dat ene vaste vriendje en wordt je ook niet uitgenodigd. Als je volgende week met weer iemand anders gaat spelen dan kan je niet investeren in langdurig contact.
LindaPinda11
14-01-2026 om 16:23
ik weet nog wel dat mijn ouders zaten te pushen dat ik vaker vriendjes en vriendinnetjes mee moest nemen na school omdat ik zoveel alleen was. Ik vond de hele dag tussen die kinderen op school zitten al lang genoeg haha… speelde liever in mijn eentje.
Orakel
14-01-2026 om 16:24
Roos57 schreef op 14-01-2026 om 16:17:
Klaagt hij zelf ?
Nou nee niet echt.
Als er kinderen uit de straat aanbellen zegt ook weleens mee omdat hij geen zin heeft.
Projectie had ik al gezegd?
SibellaxMonty schreef op 14-01-2026 om 16:22:
Heeft hij wel een vast vriendenclubje? Of is het meer dat het een allemansvriend is? Mijn zoon op die leeftijd had 2 vaste vriendjes en meer niet. Hij krijg daarom ook maar 2 uitnodigingen per jaar. Als je met iedereen omgaat ziet niemand je echt als dat ene vaste vriendje en wordt je ook niet uitgenodigd. Als je volgende week met weer iemand anders gaat spelen dan kan je niet investeren in langdurig contact.
Nee geen clubje maar dat is ook niet iets wat ik met deze leeftijd in verband breng. Mijn vrouw zegt dat het allemansvriend is en dat het allemaal wel goed komt.
Poezekat
14-01-2026 om 16:57
Je zoon heeft dus genoeg speelafspraken buiten school en bso om. Is dat meestal met dezelfde kinderen of wisselt dit vaak? Bij min of meer vaste vriendjes zou ik ook wel iets sneller een uitnodiging verwachten voor een feestje. Denk dat daar je zorg zit?
Gioia82
14-01-2026 om 17:38
Klinkt heel normaal hoor! Mijn dochter wordt ieder jaar op zo'n 3 kinderfeestjes uitgenodigd, ze wil zelf ook maar een paar kinderen uitnodigen. Speelafspraakjes gaan in vlagen, soms elke week soms een maand niet. Bij de bso speelt ze ook met andere kinderen maar soms hangt ze ook op de bank met een boek.
RaSa
14-01-2026 om 17:51
Klinkt vrij normaal. Mijn dochter is van dezelfde leeftijd. Ze spreekt gemiddeld 3x per week af. Maar ze gaat niet naar de BSO dus dat scheelt enorm. Feestjes wordt ze wel voor uitgenodigd. Maar dat is altijd bij haar 4 vaste vrienden/vriendinnen. Niet bij de kinderen waarmee ze af en toe speelt. Als we zelf haar feestje vieren nodigen we ook alleen het vaste kliekje uit. Je kunt nu eenmaal maar een paar kinderen uitnodigen, dus dan kom je al snel op degene waar ze het meest mee spelen. Ik denk dus dat het bij je zoon ook wel goed komt als hij eenmaal wat vastere vrienden krijgt.
Joszy
14-01-2026 om 19:12
Orakel schreef op 14-01-2026 om 16:24:
[..]
Mijn vrouw zegt dat het allemansvriend is en dat het allemaal wel goed komt.
Heb je meer vertrouwen in de mening van een groep totaal onbekende forummers die jouw kind niet kennen, dan in je vrouw?
Due-scimmie
14-01-2026 om 20:02
Onze zoon van 8 (bijna 9) heeft wel een vast groepje vrienden. Zijn 6 jongens en die zie je dan ook bij ieder kinderfeest waar zoon heengaat terug. Eigenlijk sinds groep 3 al wel. Het kan dus wel op die leeftijd. Onze jongste in Groep 3 is meer een fladderaar nog qua vrienden.
Junio
14-01-2026 om 21:18
LindaPinda11 schreef op 14-01-2026 om 16:23:
ik weet nog wel dat mijn ouders zaten te pushen dat ik vaker vriendjes en vriendinnetjes mee moest nemen na school omdat ik zoveel alleen was. Ik vond de hele dag tussen die kinderen op school zitten al lang genoeg haha… speelde liever in mijn eentje.
Hier kind van dezelfde leeftijd, geen bso en neemt echt zelden iemand mee. Speelt op school graag met enkele kinderen en kan met iedereen wel prima overweg volgens mij. Heeft drie feestjes per jaar denk ik. Na school wil hij gewoon rust, lekker tekenen, lezen, zelf spelen. Tijdens een vakantie wil hij tegenwoordig wel eens afspreken.
In mijn omgeving ken ik meerdere kinderen (veel jongens toevallig) die precies zo zijn. Ik kon me er ook wel eens zorgen over maken, maar ik zie nu gewoon dat kind zo is. Genoeg gesocialized na een dag school.
Dweedledee
14-01-2026 om 21:53
Joszy schreef op 14-01-2026 om 19:12:
[..]
Heb je meer vertrouwen in de mening van een groep totaal onbekende forummers die jouw kind niet kennen, dan in je vrouw?
Er is niets mis met de mening van anderen vragen. Juist heel goed zelf, vooral als je van jezelf al weet dat je de neiging hebt tot projecteren.
Goed dus dat je het even in de groep gooit, TO. Ik denk dat je je onnodig zorgen maakt. Zo te lezen doet je zoon het heel goed
yasmijn27
15-01-2026 om 07:36
Junio schreef op 14-01-2026 om 21:18:
[..]
Hier kind van dezelfde leeftijd, geen bso en neemt echt zelden iemand mee. Speelt op school graag met enkele kinderen en kan met iedereen wel prima overweg volgens mij. Heeft drie feestjes per jaar denk ik. Na school wil hij gewoon rust, lekker tekenen, lezen, zelf spelen. Tijdens een vakantie wil hij tegenwoordig wel eens afspreken.
In mijn omgeving ken ik meerdere kinderen (veel jongens toevallig) die precies zo zijn. Ik kon me er ook wel eens zorgen over maken, maar ik zie nu gewoon dat kind zo is. Genoeg gesocialized na een dag school.
Hier ook zo. Na schooltijd wil hij gewoon zijn eigen gang kunnen gaan. Inmiddels 17 en het is nog steeds zo.
Hij vond kinderfeestjes trouwens ook nooit zo leuk. Vanaf zijn 8e gaf hij die zelf ook niet meer. Ging liever met één vriendje een dag iets leuks doen.