Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
TamTam

TamTam

19-11-2013 om 09:21

Vriendjes mee op vakantie, hoe zit het met de kosten?

Wij overwegen deze vakantie vriendjes van de kinderen mee te vragen. Los van de vraag of dit de ouders schikt, vroeg ik mij af hoe je zoiets 'hoort' te regelen wat de kosten betreft. Is het zo dat wij de kinderen meevragen en dus ook voor de kosten 'horen' op te draaien, of is het logisch dat ouders je toch een bijdrage geven voor de extra kosten? Die zijn ongeveer 7,50 per kind per dag.

hmm...

ik denk wel dat als mij kinderen zouden worden meegevraagd ik uit mezelf al een bijdrage zou geven in de kosten. Lijkt me wel zo beleefd. Misschien kun je eerst even aankijken hoe 'beleefd' de betreffende ouders zijn? Hoe lang ben je van plan op vakantie te gaan? En waarom vraag je de vriendjes mee, en hoe is de financiële situatie van de ouders van de vriendjes? (hier een vriendje dat best een keer zou mee mogen, waarvan ik weet dat ouders geen geld hebben voor vakantie. Die zou ik natuurlijk niet om een bijdrage durven vragen).

TamTam

TamTam

19-11-2013 om 09:39

Kinderen

Het gaat om kinderen uit verschillende gezinnen. Het zijn gezinnen die net als wijzelf hun best moeten doen om rond te komen, maar geen armoede-gezinnen. Meevragen is op verzoek van eigen kinderen, ze hebben het vorig jaar erg leuk gehad, maar gaven aan de dingen die we gedaan hebben ook zo graag eens met beste vrienden te willen doen. De vriendjes zelf hadden daar ook wel oren naar. De combinatie die we in gedachte hebben kan ook thuis heel goed met elkaar overweg: spelen veel met zijn vieren. Wij gaan zelf twee weken op vakantie en doen dat goedkoop (camping), maar kosten zijn er natuurlijk altijd.

wizzer

wizzer

19-11-2013 om 09:46

duidelijk zijn

Als je een bijdrage wilt moet je daar van te voren duidelijk over zijn zodat ouders op grond daarvan kunnen beslissen of hun kind mee mag.

Merel

Merel

19-11-2013 om 13:19

hoe wij het deden

Wij hebben ook wel eens een vriendje meegevraagd (op verzoek van ons kind) en toen hebben we alleen met de ouders overlegd dat er een bedrag gevraagd werd voor de extra slaapplaats, omdat we die ook extra moesten betalen (appartement voor 5 personen ipv 4) de autorit, daarvoor maakte het natuurlijk niet uit en als je wat eten kookt in het appartement, dan maakt het amper uit of je voor 4 of 5 kookt.
Uit eten deden we op eigen initiatief en dan was hij gewoon onze gast. Dus de ouders wisten precies waar ze aan toe waren, en de rest van de kosten (ook bijv. toegangsprijs pretpark) hebben wij betaald, juist ook omdat ons kind het zo ontzettend leuk had met het vriendje erbij)
Dus ik geloof dat ik in jullie geval niets extra's zou vragen, een extra iemand die mee eet kost volgens mij geen 7,50 per dag.

Puck

Puck

19-11-2013 om 13:20

Beetje dubbel

Aan de ene kant nodig je zelf de kinderen voor jullie eigen plezier (in dit gegval het plezier van je eigen kinderen) uit. In dat geval zou ik het moeilijk vinden om een bijdrage te vragen, je vraagt de visite toch ook niet om hun eigen drinken en koek mee te nemen. Maar aan de andere kant: als jullie het financieel niet echt ruim hebben dan kun je toch best aangeven dat jullie graag die kinderen mee willen nemen, maar dat jullie, omdat je zelf niet zo royaal bij kas zit, graag een bijdrage van x euro zouden willen vragen.

Dalarna

Dalarna

19-11-2013 om 13:42

Maar

Maar als je van plan bent om geld te vragen vind ik het niet netjes dat die kinderen het nu al weten. Zoiets moet je eerst met de ouders bespreken en niet eerst die kinderen lekker maken.

Jesse_1

Jesse_1

19-11-2013 om 14:17

Merel

Voor een extra persoon op de (niet eens dure) camping ben je zo € 4 tot € 5 per nacht kwijt in het hoogseizoen. En dan nog evt een extra tentje. Ik denk dat je zo € 7,50 kwijt bent!

Jesse_1

Jesse_1

19-11-2013 om 14:18

Een bijdrage...

... is zeker niet onredelijk. Maar geef het duidelijk bij voorbaat bij de ouders aan dat je dat verwacht.

Jesse_1

Jesse_1

19-11-2013 om 14:19

Dalarna

Waar lees jij dat TamTam de kinderen lekker heeft gemaakt?
Zoals ik het lees kan het heel goed zijn dat de kinderen hun vriendjes hebben gevraagd of ze het leuk zouden vinden om mee te gaan.

bibi63

bibi63

19-11-2013 om 15:14

bij ons

Bij ons gaat al een aantal jaar een (wisselende) vriendin mee. Dochter is alleen, dus nu ze wat ouder is toch wel erg leuk en belangrijk voor haar (en dus ook voor ons). Voor een groot deel dus ook eigen belang. Dus dat is natuurlijk wel een iets andere insteek. Verder gaan we altijd met de auto en altijd naar een huisje (4 persoons, 3 persoons bestaat eigenlijk niet), dus reis en verblijfskosten extra zijn er niet. Die extra boterham, glas limo of avondeten zijn ook niet echt grote kostenposten. Wat we buitenshuis consumeren is natuurlijk aan ons. We kunnen in zo'n geval er zelf voor kiezen dat minder te doen enz. En verder krijgen de wisselende meiden altijd iets mee van ouders (variend tussen 50 en 100 euro). Daar vragen wij niet om, dat wordt blijkbaar als vanzelfsprekend beschouwd, om een keer te trakteren op een etentje en evt. entrees deels zelf te kunnen betalen. Hoe dan ook, het kost ons uiteindelijk natuurlijk best wel wat (we belanden toch regelmatig op een terrasje en meer dan 1x uit eten doen we ook). Maar in een dergelijke situatie vinden wij dat het prima is. Vliegreizen e.d. is natuurlijk anders.
Gr. Bibi

Jaina

Jaina

19-11-2013 om 15:15

Duidelijk zijn

Als je iemand uitnodigt dan is dat normaal gesproken gratis. Als iemand mijn kind zou uitnodigen voor een vakantie zou ik niet gelijk denken dat hier een geldelijke bijdrage verwacht zou worden. Ik zou het dus erg vervelend vinden als dat niet gelijk duidelijk wordt gemaakt. Ik zou dus bij de uitnodiging duidelijk vermelden dat je het heel leuk lijkt als ze meekomen maar dat je vanwege de extra kosten en krappe beurs het helaas niet helemaal zelf kan betalen. Ik zou het helemaal niet erg vinden als iemand dat zou zeggen. Ik kan dan immers op dat moment bepalen of ik dit kan en wil betalen.

Het meest vervelende lijkt me een uitnodiging te ontvangen, ja te zeggen en dan pas te horen over de bijdrage. Dan sta je zo voor het blok want inmiddels weten de kinderen er dan al van en dan is het zo zuur om alsnog nee te moeten zeggen.

Ook vervelend is als de ouders die uitnodigen er stilzwijgend vanuit gaan dat er een bijdrage wordt geleverd en ze dat vervolgens niet uitspreken maar nadat je na afloop via via misschien toch verwijten daar over krijgt.

Dus wees gelijk eerlijk over de bijdrage die je wilt vragen. Ik zou daar geen enkele moeite mee hebben want dan weet ik tenminste waar ik aan toe ben.

Polletje Piekhaar

Polletje Piekhaar

19-11-2013 om 16:01

inderdaad

ik zou ook direct duidelijkheid geven over je verwachtingen m.b.t. de kosten. Het hele verhaal over dat je gasten geen vergoeding vraagt, vind ik ook niet helemaal kloppen: het is tenslotte heel gebruikelijk om van te voren af te spreken dat iedereen iets meeneemt of om een verlanglijstje mee te sturen als het om een verjaardag gaat, of om om entree geld te vragen als het om een gehuurde zaal gaat o.i.d.
Wat ik ook niet zou doen is je verontschuldigen voor het feit dat je om een bijdrage vraagt. \Gewoon een take it or leave it voorstel, evengoede vrienden, zeg maar.

TamTam

TamTam

19-11-2013 om 17:21

Bedankt voor de reacties

Bedankt voor de reacties. Het gaat idd om de extra kosten voor de camping en een pas die ik via de camping wil kopen om tijdens de vakantie naar een aantal attracties te mogen. Alle basiskosten betalen we zelf, maar zeker omdat het om twee extra kinderen gaat, gaan de extra kosten er te diep inhakken om zelf te betalen.

Uiteraard zijn de kinderen nog niet lekker gemaakt, wat hierover gezegd is, is dat mijn kinderen in bijzijn van de andere kinderen gevraagd hebben of deze kinderen volgende keer meemogen. Hierop werd 'jajajaja'gezegd door de andere kinderen. Dus vandaar mijn conclusie dat ze er wel oren naar hebben. Ik zou het uiteraard altijd eerst aan ouders vragen. Je weet immers nooit wat iemand zelf voor plannen heeft. Ik vroeg mij nu gewoon af wat eigenlijk de norm is in dit soort dingen.

Dalarna

Dalarna

19-11-2013 om 21:38

TamTam

Tja, ik vind het vragen aan de kinderen een vorm van lekker maken maar blijkbaar verschillen we daarin van mening.

TamTam

TamTam

19-11-2013 om 22:16

Beter lezen...

Wie heeft er wat aan de kinderen gevraagd? Ik niet hoor. Mijn kinderen hebben in hun enthousiasme over de vakantie en dat ze hun vriendjes weer zagen, in bijzijn van de andere kinderen gevraagd of de andere kinderen een volgende keer mee mogen, waarop de andere kinderen jajajaja gezegd hebben en waarop ik gezegd heb dat de volgende keer nog een jaar weg was.

Nu dan de vakanties aangevraagd moeten worden op het werk kwam dit onderwerp bij ons weer boven en dacht ik: eens polsen wat gebruikelijk is voor wat de kosten betreft. Want het is heel simpel. Als de ouders zelf al geen plannen zouden hebben en het goed zouden vinden dat wij de kinderen meenemen en de kinderen dit zelf ook nog steeds zouden willen, dan is het alleen haalbaar als er bijgedragen zou worden. Dus volgens mij handel ik heel integer en in de juiste volgorde.

in dat geval inderdaad duidelijk zijn

want dan zou het mij ook een beetje duur worden om 2 kinderen te bekostigen tijdens de vakantie. (Als het nu een lang weekend was in een huisje ofzo...) Lijkt me niet gek om van tevoren te laten weten dat je wel een bijdrage in de kosten verwacht. En of je nu een vast bedrag per dag noemt of het aan de beleefdheid van de andere kant wil overlaten hoeveel ze het kind meegeven, dat moet je dan maar inschatten. (mijn ouders zijn van het type die alles voor de ander betalen, maar achteraf altijd verbolgen zijn dat anderen niet zo genereus zijn als zij zelf. Ook weer suf...)

Mover

Mover

20-11-2013 om 18:23

Afspraak maken met andere ouders

Ik zou een keer een afspraak maken met de andere ouders, en vertellen wat jullie idee is: hun kind mag mee op vakantie met jullie als de ouders bereid zijn bedrag X te betalen.
En zoals hierboven al genoemd: niet betalen = niet mee = even goede vrienden. Geef ze vervolgens de mogelijkheid om er over na te denken, dwz ze hoeven niet gelijk ja/nee te zeggen.

Ga het in elk geval niet via de mail doen, of telefoon. Probeer ze persoonlijk je verhaal te doen. Dan hou je het zo zuiver mogelijk.

Twee weken

De kosten zou ik geen probleem vinden. Maar wel het tijdsbestek. Twee weken vind ik lang, dan krijg ik heimwee naar mijn kind Zit je in Nederland? Dan kom ik na een weekje mijn zoon ophalen. Zo hebben wij het al vaker gedaan. Wel twee weken op vakantie, één weekje met vriendje, één weekje zonder. Een periode doorbrengen met mijn eigen gezin blijf ik toch ook erg prettig vinden. Wij zaten in een tent of huurhuisje, weinig extra kosten, vriendjes namen we gratis mee. Het was ook eigen belang. Gezellig voor mijn enig kind. Ik weet niet hoe oud de vriendjes zijn, maar kunnen ze makkelijk 2 weken van huis?

Tango

Tango

20-11-2013 om 22:01

Dat vroeg ik me dus ook al af, Wil

Maar had nog niet gereageerd omdat dit niet gevraagd werd. Ik zou mijn kind ook niet gauw 2 weken aan iemand meegeven, dat vind ik te lang. Een weekje is prima. Andersom zou ik ook niet graag een of meerdere kinderen van een ander zo lang meenemen, inderdaad omdat het ook wel weer lekker is om als gezin met elkaar te zijn. Kinderen kunnen na een week of langer ook op elkaar uitgekeken zijn, ze zijn niet gewend zo lang zo dicht bij elkaar te zijn. Ik zie dat tenminste bij mijn eigen dochter. Als ze te lang met een vriendin samen is krijgen ze steevast ruzie.
Als je in Nederland blijft is het geen probleem als de kinderen eerder terug naar huis willen, maar zit je in het buitenland dan is dat erg lastig natuurlijk.
Kinderen kunnen al gauw zeggen dat ze mee willen maar overzien zo'n lange periode vaak niet. Ook ik vroeg me al wat de leeftijd is van de kinderen.
Kosten zou ik inderdaad ook niet onoverkomelijk vinden, ligt eraan hoe duur de camping is en of we zelf ook nog weggaan. uiteraard zou ik het wel van tevoren willen weten.
Dochter hier is ook weleens een aantal dagen (zeker geen week want dat vond ik al te lang) met een vriendinnetje mee geweest naar hun vakantiehuisje. Dat kostte ons niets, alleen de benzinekosten om haar op te halen. Ik heb wel wat geld meegegeven zodat ze eens op een ijsje kon trakteren.

Polletje Piekhaar

Polletje Piekhaar

21-11-2013 om 11:12

oei...

gaat het om twee weken?? Dat zou ik ook een lastige vinden hoor. Ik zou het eerlijk gezegd ook niet prettig vinden om tijdens je vakantie zo lang een 'vreemde' bij je te hebben.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.