Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Vriendjes sluiten uit...

Ha,
Mijn zoon gaat na de zomer naar groep 3. Ik zit met het volgende.

Hij heeft al jaren een 'beste' vriendje, en speelt ook met nog 3 andere jongetjes in zijn klas. Samen dus 5 jongetjes, niet echt een lekker getal. Zoonlief beklaagd zich steeds vaker dat het oudste en grootste jongetje van dat groepje zegt dat hij niet mee mag spelen. Of benoemt expliciet dat hij niet zijn beste vriend is. Of zegt dat hij "nooit meer met hem wilt spelen" als hij niet dit of dat doet. Of dwingt de andere jongetjes ook om stelling tegen mijn zoon in te nemen of te kiezen: wie is je beste vriend: jongetje A of jongetje B en dan heel hard zeggen dat jongetje A (zoonlief) zeker niet zijn beste vriend is....

Waarom dit gebeurt is me nooit helemaal duidelijk, ik ben er niet bij uiteraard maar zoonlief heeft er last van en is ofwel verontwaardigd, dan wel boos of verdrietig.
Zijn 'beste' vriendje vindt dit grote jongetje heel stoer en gaat nu sinds kort ook dit soort teksten uitslaan. Ik vind dit niet meer leuk en het lijkt nu toch een beetje op pesten of zie ik dat verkeerd?

Wat zouden jullie doen in dit geval? Naar de juf (we moeten nog tot eind juli en grote kans dat dit kleine groepje naar dezelfde groep 3 gaat)? Wat is het beste advies aan je kind in dit geval? Ik vertel mijn zoon dat het heel onaardig is en geef advies om er vooral nonchalant over te doen: boos of verdrietig is voor pestkoppen een leuk resultaat. Maar als dit zo doorgaat is het natuurlijk niet meer te doen voor hem om er nonchalant over te doen. Sterker, ik word er zelf ook boos en verdrietig van!

Wat te doen om dit te doorbreken?
Dank!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Even wachten

kijken wat er volgend schooljaar gebeurt, dan wordt de groep vast gemengd met een andere kleutergroep.

Ik herken het gedrag heel goed, mijn dochter zit al jaren tussen het meidenfenijn, maar zo te zien gebeurt het ook onder jongetjes. Het is denk ik ook een mooi voorbeeld van ontwikkeling op die leeftijd, ze worden sociaal handig en proberen alles uit, ook de negatieve dingen en elk jaar verandert er weer wat en sta je zelf ook wel eens verbaasd over het fenijn waarmee je eigen kind handelt (of niet, mijn dochter kan erg uitdagend stoer doen/grote bek, gemeen kan ze niet terug doen, dat zit niet in haar). Ik heb mijn dochter geleerd stom commentaar van haar af te laten glijden en dan andere kinderen op te zoeken of met mij iets leuks te gaan doen. Ze was nogal een pleaser en bleef zich afhankelijk opstellen, trok dus vaak aan het kortste eind en stootte telkens haar neus bij meisje X (die ik ooit als minibitch heb omschreven zo pissed was ik).

Ik troost vooral, probeer ook te relativeren, wijs ook op andere kinderen die ook leuk zijn om mee te spelen. In groepjes zou ik na school niet meer afspreken, dus 1 op 1 en niet meer meerdere kinderen mee nemen. Verder is het goed om te zeggen dat hij goed is zoals hij is, dat vrienden het leuk hebben samen en niet bezig moeten zijn met dat gekonkel maar samen leuk moeten spelen, want dat gekonkel is zonde van de tijd.

Ja 1 op 1. Ook minder afspreken werkt goed.

jopi

jopi

05-07-2011 om 22:30 Topicstarter

Dank

Dank je wel Manda voor je reaktie. Fijn om te lezen dat de meeste van jouw aanbevelingen ook de toon is die ik bij zoonlief heb in gezet (relativeren, wijzen op andere vriendjes, bevestigen dat hij lief en leuk is) en dan maar hopen dat ze na de zomer in een ander klas met meerdere goden van dezelfde leetijd een ander dynamiek krijgen.

1 op 1 thuis is sowieso de praktijk, de pesterijtjes gebeuren op school. Minder afspreken vind ik dan weer zielig, want dan vraagt ie zich weer af waarom hij niet spelen mag en wordt ie boos dat ie geen 'vrienden' meer heeft.

Maar ik zet in op 6 weken zomervakantie en dan weer een nieuwe groepssamenstelling. Wellicht dat het grote 'stoere' jongetje dan weer een voor hem groter en en stoerder jongetje ontmoet die hem aflleid van zn verveling of hem zovaak op zn nummer zet dat ie de wat kleinere minder primaire jongetjes wat meer gaat waarderen....

jopi

jopi

05-07-2011 om 22:38 Topicstarter

Maarre..

Hoe gaat het met je dochter nu en haar mini-bitch vriendinnen?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.