Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Waarom zwemdiploma?

Dochter 3 kan prima zwemmen, zit op les, maar doordat de rugcrawl nog niet perfect gaat mag ze nog niet afzwemmen. Ze verveelt zich tijdens de les; maakt er een potje van . Als ik haar nu van zwemles afhaal dan kan ze toch zwemmen? Waarom is het zoveel beter als ze wel de rugcrawl kan en goed genoeg is voor haar diploma?
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Primavera

Primavera

08-04-2012 om 18:47

Kringetje

Volgens mij draait de redenatie nu in een kringetje rond. Aan de ene kant worden zwemdiploma's door nederlandse zwembaden geprogandeerd als veilgheidseisen. Aan de andere kant blijkt het behalen van een zwemdiploma meer vast te liggen aan (locale) schoonheidseisen dan aan veiligheid. Uit verschillende verhalen op dit forum is gebleken dat er Nederlandse zwembaden zijn die een kind zolang het niet aan hun schoonheidseisen voldoet niet vrij willen laten zwemmen (zelfs al blijkt dat kind wedstrijden te zwemmen!). Zogenaamd voor de veiligheid, maar het heeft niks met veiligheid te maken als een kind z'n tenen anders houdt, geen schone rugslag heeft of nog niet goed kan duiken. Die kinderen kunnen allemaal best gewoon vrij zwemmen en het is belachelijk om ze uit het diepe te houden of te dwingen om bandjes om te doen (waardoor je juist slecht gaat zwemmen). Over die zwembaden denk ik inderdaad heel slecht.
Als een buitenlands kind zonder diploma gewoon door de badmeester kan worden beoordeeld of het goed genoeg kan zwemmen, dan neem ik aan dat daar ook niet gevraagd wordt om door een gat te zwemmen, met kleren aan te zwemmen of op gekrulde tenen beoordeeld wordt. In een paar seconden ziet de badmeester wel of het kind vertrouwd is in het water of niet. Hij/zij beoordeeld dan werkelijk op veiligheid en laat niet zo'n kind een heel zwemexamen afleggen om ze op zwemschoonheid te beoordelen. Dat kunnen ze net zo goed doen bij Nederlandse kinderen, die hun diploma (nog) niet hebben. Hier inn het buitenland sturen ze trouwens alleen de kinderen weg die geen toezicht hebben, een gebrekkig zwemmend kind mag prima in het diepe als er een goedzwemmende ouder constant naast zwemt.
De meeste ongelukken in zwembaden gebeuren trouwens niet doordat er kinderen van basisschoolleeftijd zonder diploma in het diepe gaan. Ze hebben in Wallonië geen bosjes verdonken kinderen in zwembaden. Ongelukken gebeuren met kleine kinderen die nog niet geleerd hebben om met water om te gaan (zowel met als zonder vleugels) en aan de aandacht ontsnappen, door onveilig of ondeugelijk materiaal van het zwembad zelf (vallende lampen, niet afgeschermde sterk zuigende roosters), door onwel worden (en dat kan ook de beste zwemmer overkomen), door onveilig gedrag (bovenop anderen springen, duiken in ondiep water, in de glijbaan gaan staan, enz.)
Groeten Primavera

Elx

Elx

11-04-2012 om 15:28

Zelf ook alleen a diploma

Ik was zo'n kind wat niet durfde te duiken en de 7m onder water zwemmen net niet haalde.

We hebbend opgegeven en paar jaar later heeft mijn oudere broer me op een vakantie leren duiken en vervolgens zwom in lengte van zwembad onderwater.

Ik weet ook nog heel goed dat ik bijna mocht afzwemmen bij mijn gewone zwemles. Ik werd door schoolzwemles weer in ondiepe badje gestopt. Wat heb ik geprotesteerd als 6jarige. Week ofzo erna, liet ik hun vol trots mijn A-diploma zien en kon ik zonder problemen (behalve dan duiken) in diepe zwemmen.

Nederlanders hebben zo hun regels. Zo doen we dat hier, al jarenlang dus is t goed.

In andere landen (hier Australië) gaan ze er heel anders mee om, maar ook groot verschil tussen zwemscholen qua aanpak en kwaliteit.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.