Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
waakzaam

waakzaam

05-11-2012 om 12:03

Waarschuwen voor vreemden

Na (gelukkig nog maar) een nachtmerrie vannacht, en omdat ik onze oudste van 6 niet meer constant in het oog heb in de speeltuin en dergelijke, vind ik het tijd om haar te waarschuwen voor niet al te beste bedoelingen van vreemden. Daarmee bedoel ik dingen als niet meegaan met vreemden, niet in een auto stappen bv als iemand haar aanspreekt met een smoesje. Hoe doen jullie dat? Ik wil ook niet dat ze plots het idee krijgt dat niemand te vertrouwen is en dat er overal gevaar loert.
Groeten,
Waakzaam

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
koentje

koentje

05-11-2012 om 12:49

Ik deed dit

door hem steeds eens een situatie voor te leggen en te vragen wat hij zou doen. Daarna praat je over het goede/verkeerde van dat antwoord en over wat er allemaal kan gebeuren als je op die manier reageert.

Gewoon zeggen

....niet wat voor viezerikken vreemde mannen kunnen zijn, of dat er mensen zijn die kinderen vermoorden ofzo natuurlijk. Maar je kunt wel gewoon vertellen dat niet iedereen te vertrouwen is. Bij mij moeten de kinderen (7 en bijna 4) altijd eerst komen zeggen als ze bij iemand naar binnen willen gaan. Weet ik ook gelijk waar ze uithangen als ik ze kom halen. En je kinderen laten weten dat als ze zelf buiten spelen, je altijd thuis bent; daar bedoel ik mee dat ze altijd kunnen terugvallen op jou als ouder bij twijfel.

Tine Winkel

Tine Winkel

05-11-2012 om 14:42

Vreemden hoeven niet gevaarlijk te zijn

en buren kunnen heel gevaarlijk zijn...
Kortom, ik wilde van mijn kinderen altijd weten waar ze naar toe gingen. Als je bij iemand wil spelen of met iemand mee wilt, ga je dat eerst thuis komen vragen en dat vond ik dan (bijna) altijd goed - waarbij ik ze natuurlijk vaak even een compliment gaf over het feit dat ze het zijn komen vragen.

Mari

Mari

05-11-2012 om 14:46

Ik deed dit:

'Ik wil altijd weten waar je bent, dus je mag met niemand mee gaan, ook niet met mensen die ik ken, je moet altijd zeggen dat je het eerst aan mij wilt vragen'. En ook situaties doorspreken: iemand vraagt je te helpen naar zielige puppie, kat, hond, kind etc. Wat zeg je dan? 'mijn moeder houdt ook van puppies ik ga haar ook vragen. en ze is ook heel sterk.
Altijd eerst de ouder vragen. Waarom? ik wil weten waar je uithangt. Nu (11 jaar) nog steeds trouwens.

guera

guera

05-11-2012 om 17:00

Idem als cabra

mijn kinderen worden daar niet bang van hoor. Het is gewoon de realiteit. Laat weten waar je zit. Mensen hebben niks met jou te maken. Hoeven je niet thuis te brengen etc. Altijd zeggen dat je het aan mama gaat vragen. Vinden ze normaal hier. Gelukkig nog nooit echt voor de situatie gestaan want ik blijf het spannend vinden of ze het ook echt niet zullen doen. Nu is mijn jongste nogal hysterisch met vreemden. Die gaat echt niet mee. Maar oudste is een hele behulpzame knul van 10.....hopelijk is hij spoedig geen doelgroep meer Op de vraag waarom doen die mensen dat? kreeg ik ook de wedervraag wat doen ze dan met die kinderen? Ik heb echt eerlijk verteld dat sommige mensen dan aan de blote lijfjes van die kinderen willen zitten omdat ze dat fijn vinden. Mijn kinderen vonden dat natuurlijk werkelijk belachelijk. Dat doe je toch niet? Meteen ook een gesprekje aan gewijd dat ook de buurman of vrouw niet aan jouw blote lijfje mag zitten en de juf ook niet. Het gaat niet alleen over vreemden. Ze zijn daar niet bang van geworden. Of het echt heeft geholpen zo'n gesprekje? geen idee. Hopelijk hoef ik daar nooit achter te komen....

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

05-11-2012 om 19:38

De regel hier

Altijd melden waar je heen gaat én ik laat je nooit ophalen door iemand die je niet kent. Als jij die persoon niet kent ken ik hem ook niet. Ook niet mee met politie oid.
Dit nav gesignaleerde kinderlokkers: één vertelde dat mama in het ziekenhuis was en om kind had gevraagd. Hij kwam kind oppikken om het gauw naar mama te brengen. De ander in een neppolitieuniform.
Kind met ass gaat overal naar binnen, valt er niet in te krijgen.

Rosa van der Zanden

esther

esther

05-11-2012 om 22:23

Ik ook

Ik heb onze kinderen ook op deze manier gwaarschuwd. Als de situatie ernaar was vragen; wat zou jij doen?

Toch heb ik het niet goed gedaan. Ik heb een bange dochter van 11 jaar die niet zelf wat langere afstanden durft af te leggen op de fiets/lopend omdat je 'niet weet wie je tegenkomt'.

Ik heb het gevoel dat ik haar bang gemaakt heb. Maar ik weet niet hoe ik het anders had moeten doen.

Zo moeilijk om dit goed te doen

waakzaam

waakzaam

05-11-2012 om 22:32

Dank

Dank jullie voor de reacties. Ik kan me goed vinden in hoe de meesten dit aangepakt hebben (altijd zeggen waar je bent, als je ergens anders naar binnen wil gaan, ...) En zeker klopt het ook dat vreemden niet altijd slecht en bekenden niet altijd goed zijn. Ik heb onze kinderen altijd wel duidelijk gemaakt wat prive-delen zijn en dat die door iedereen gerespecteerd moeten worden. Dat lijkt me wel doorgedrongen.

Evanlyn

Evanlyn

05-11-2012 om 22:35

Ik ook

Ik had het geijkte verhaal afgedraaid: nooit met iemand naar binnen of mee zonder te melden waar je bent, ook niet met de buurman of iemand anders die je kent. Gewoon omdat ik altijd moet weten waar je bent. Vervolgens vertelt grote zus - zonder dat ik het weet - allerlei griezelige verhalen. Dan stapt zoon rustig op buurman af: "Ik mag niet met u praten want u bent een kinderlokker." Het kostte me jaaaaren om weer een enigszins normale relatie met de buurman te krijgen.

Evanlyn

Die situatie ken ik ook. Mijn vriendin vroeger vertelde als grote zus ook wat enge verhalen aan haar jongere broertje. Op een middag waren wij bij hen in de buurt aan het spelen en er kwam een bekende van hen voorbij. Hij groette ons vriendelijk en vroeg of wij een pepermuntje lustten. Het broertje sprak verbolgen: "Moe ik jou een schóp geven?!?" Ook die ouders hebben wel een paar blaren op hun tong moeten praten om het recht te breien.
Wij pakken het zelf ook aan met "altijd komen vertellen waar je bent/heen gaat". Maar ik weet natuurlijk niet welke enge verhalen onze kinders dan weer in de buurt horen.

Grappig maar wel lastig

Ik heb t hele scala keurig gedaan, doorspreken, oefenen. Dacht dat dochter t begreep. Nog eeeeentje oefenen; 'en als iemand je een snoepje geeft als je meegaat, wat zeg je dan???'
'Dank u wel', zei dochter beleefd.

Tijgeroog

Tijgeroog

06-11-2012 om 14:01

En hier

Zomervakantie, vlak na het ontbijt. Ik zit in de tuin een boek te lezen en de kinderen komen vragen of ze een snoepje mogen. Nee, natuurlijk niet, we hebben net gegeten. Ze gaan weer weg en komen even later terug, met een snoepje. Van de buurvrouw gekregen, om op te eten als ze wel een snoepje mogen.
Ze weten dat ze het moeten komen vragen, maar de manier van communiceren is nog niet helemaal duidelijk.

mix

mix

06-11-2012 om 16:12

En hier...

moest ik wel eens even de hond uitlaten en vond ik het vooral belangrijk wat te doen bij brand of mensen aan de deur.
Enfin, herhalen herhalen herhalen en uiteraard herhalen.
Ik nam de proef op de som en ging de deur uit, liep een eindje weg, liep weer terug en belde aan.
Dochter deed open, zonder enige aarzeling.
Ik vroeg toch ietwat geirriteerd waarom ze in vredesnaam de deur opendeed (ze kon niet zien dat ik het was), waarop ze beledigd zei: als ik niet opendoe als er iemand aanbelt is dat onbeleefd. En dat mag ik toch óók niet...onbeleefd zijn?

Hoe vaak ik ook heb geoefend, ze is altijd de deur blijven opendoen. Behalve als ik thuis was, dan was het te vermoeiend om op te staan natuurlijk.

Nffnt

Nffnt

07-11-2012 om 08:57

En hier was de waarschuwing nodig

Toen mijn oudste bijna 6 was is hij dus echt aangesproken door een man die hem binnen uitnodigde. Een vréémde man. Eerst hadden ze een praatje gemaakt over de auto van de man (stond op de oprit, werd gewassen). Daarna mocht mijn zoontje het huis wel even bekijken.
Gelukkig had ik hem al verteld dat er mensen waren die van kinderen "houden" en dingen met kinderen willen doen die de kinderen niét willen. Aan billen zitten enzo. Dus mijn zoon heeft "nee" gezegd en is het direct thuis komen melden. Kennelijk is onze uitleg voor hem afdoende geweest, hij heeft juist gehandeld én heeft er geen angst voor vreemden aan over gehouden. Nu zijn broertje (die is nu 5) nog vertellen over deze personen. Dat is meer een allemansvriend dus lastiger. Misschien een paar toneelstukjes oefenen met hem, al dan niet met hulp van Playmobil.

Maar ook als ze even alleen thuis zijn

Ik heb mijn dochter ook ingelicht zoals de meeste hierboven. Nu komt ze op een leeftijd (8 jaar)dat ze af en toe even alleen thuis is en bijvoorbeeld niet mee wil boodschappen doen. Ik vertel haar voor niemand de deur open te doen. Dit doet ze ook keurig. Laatst stond een vriendinnetje met haar moeder voor de deur, terwijl ik even weg was en had ze door de brievenbus geroepen, dat ze de deur niet open mocht doen. (hoorde ik dus later van die moeder). Prima toch!

Ik ben best voorzichtig (lees bezorgd), maar bespreek het wel met haar (in onze buurt de afgelopen paar maanden weer kinderen benaderd en geprobeerd van hun fiets af te trekken) Dit horen ze ook op school, dus ja ik ben hier wel open in.

waakzaam

waakzaam

08-11-2012 om 12:44

Wat goed

Wat goed dat jullie kinderen de raad zo goed opvolgen. Misschien soms wat te goed, maar beter zo dan andersom. Nffnt, flink hoor van je zoon om niet mee binnen te gaan, en een hele opluchting voor jou waarschijnlijk dat je het op voorhand goed besproken had.

Boontje

Boontje

09-11-2012 om 07:08

Taxi

Er is een periode geweest dat bij school een taxi stopte en kinderen zei in te stappen want mamma had autopech. Brr. Wij hebben zoon in de oren geknoopt, als er een auto naast je stopt, dan stap je naar achteren, NIET naar voren en je loopt door. De weg vragen doen ze maar aan iemand anders en als het een bekende is, dan roepen ze je naam wel! Gisteren nog maar weer eens rollenspel gedaan, en ja, hij stapt naar achteren! Nou maar hopen dat hij het NOOIT nodig zal hebben.

Mari

Mari

09-11-2012 om 19:54

Niet alleen voor vreemden waarschuwen!

Kinderen worden vaker misbruikt door mensen in de omgeving van het kind. Dus naast het waarschuwen voor vreemden heb ik ook veel aandacht besteed aan het sterk maken van het eigen grenzen-gevoel: niemand mag aan je zitten als jij dat niet wilt. Als volwassenen of oudere kinderen aan je zitten wil ik graag dat je dat meldt, hoeft niet per se bij mij, mag ook bij je vader, (volwassen) zus of broer, stiefmoeder, juffrouw, maar vertellen. En: leuk geheimpjes mag je voor jezelf houden, nare geheimpjes moet je toch maar vertellen. Jij hoeft je voor mij nergens over te schamen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.