LindaJ
07-08-2012 om 15:50
Wagenziekte middeltjes
Dag allen,
Mijn jongen van net 8 heeft nogal last van wagenziekte. Soms gaat het goed, maar soms gaat het ook mis. Probleem is vooral dat hij zelf zich verschrikkelijk opwind als we met de auto (of bus, taxi) moeten. Zo wordt ieder uitje voor hem een drama. Niet leuk.
We hebben Primatour, maar dat is vreselijk vies. Daar ziet hij soms nog erger tegen op dan de autorit zelf. Maar werkt wel
(behalve dan die ene keer in onze nieuwe auto, toen hij toch moest spugen; dus het heeft waarschijnlijk ook met stress te maken)
Ik heb laatst wat zitten googlen naar andere pilletjes, maar vind nogal wat tegenstrijdige berichten (middelen alleen tegen misselijkheid, of middelen die dan ineens uit de handel zijn genomen).
Hebben jullie tips/ ervaringen voor andere middeltjes? Behalve frisse lucht, niet lezen etc. Bv. andere pilletjes, bandjes etc. En werken deze bij jullie?
Bedankt alvast (ook namens mijn zoontje!)
Groetjes,
LindaJ

mix
07-08-2012 om 16:52
Voorin laten zitten
en vooruit kijken met de weg mee helpt hier goed.
En verder de primatour innemen in evt verkruimelde vorm (apotheek verkoopt vergruizers) in een hap yoghurt/vla of iets anders zoets en gelijk een hap zonder pil er achteraan om het weg te werken.
Primatour werkt hier ook goed, dochter gebruikt het vaak en wordt er niet suf van.

Rafelkap
07-08-2012 om 17:35
Honing
Primatour doen we hier met een hap honing, even fijnstampen en door een lepel honing mengen. Proeven ze de vieze smaak niet meer.

Fiorucci
07-08-2012 om 17:56
Polsbandjes
De polsbandjes tegen wagenziekte helpen bij mijn dochter erg goed.

Sahara
07-08-2012 om 18:25
Waarom?
Waarom smaakt primatour eigenlijk zo vies?. Ik kan mij die smaak nog steeds herinneren. Het was vroeger al smerig en blijkbaar nu nog steeds.
Voorin zitten helpt. Pepermunt eten ook. En een automaat rijden ipv een schakelwagen helpt ook goed. Ik word nog steeds misselijk in schakelwagens.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

ijsvogeltje
07-08-2012 om 19:39
Raam open
Hier een zoon van 10 die veel last van wagenziekte heeft. Of had, moet ik eigenlijk zeggen, want het gaat wel wat beter nu. Hij heeft ontzettend vaak overgegeven, maar op den duur ging ook het psychische aspect mee spelen. Hij staat dan al voor vertrek buiten de auto te kokhalzen. Sinds hij voorin de auto zit, en het raam open staat, gaat het echt beter. Hij lijkt er inmiddels ook wat meer vertrouwen in te krijgen dat het goed kan gaan, en staat niet meer standaard van te voren te kokhalzen.
Alle middeltjes hebben we geprobeerd. Primatour enzo werkte wel, maar hij werd er erg slaperig van, een hele dag. Dat was te heftig.

Dis
07-08-2012 om 20:24
Muziek
niet echt een middeltje in de vorm zoals jij bedoeld maar mijn dochter heeft bijna geen last meer sinds ze meteen haar mp 3 speler opzet en de hele weg naar muziek gaat zitten luisteren. Tussen de oren? Het helpt in ieder geval.
De primatour vind ik niet zo geweldig. In ons gezin drie wagenziek lasthebbers en de primatour werkt naar mijn idee alleen tegen niet spugen, ziek worden deden we er toch mee. Het nadeel dus is dat je heel lang ziek bleef omdat je niet hoefde te spugen.
Voorin zitten is het best maar omdat we met drie personen last hadden was dat ook geen optie.

lisetje
07-08-2012 om 22:13
Frankrijk
Wij kopen in Frankrijk Mercalm, dat is het enigste wat bij dochter helpt.
Het is alleen in Frankrijk en ik geloof Brazilie te krijgen maar het helpt goed en dochter wordt er niet duf van, het werkt 8 uur.
Lisetje

Dendy Pearson
07-08-2012 om 22:22
Lolly's
Niet goed voor de tanden, maar bij dochter het enige wat helpt: lolly's.
Wij hebben verder alles geprobeert van bandjes tot pilletjes.
Dendy

Tango
07-08-2012 om 22:47
Primatour en stoelverhoger
Tangodochter van 11 heeft ook last van wagenziekte. Meestal gebruikt ze Primatour, ze vindt het niet lekker maar als je het snel doorslikt en er nog een flinke slok water of iets anders achteraan neemt lukt het wel en ze is echt geen makkelijke met pillen en drankjes innemen.
Toen we deze zomer naar Duitsland reden was ik vergeten haar Primatour te geven, maar ging ze op de stoelverhoger zitten die Tangoman toevallig op de achterbank had gegooid omdat hij in de achterbak van de auto lag, waar natuurlijk andere bagage in moest. En vreemd genoeg heeft ze de gehele rit nergens last van gehad. Ze is 1.45 m dus eigenlijk te groot voor de stoelverhoger, maar het hielp zo goed dat ze er de hele vakantie op heeft gezeten. Beter vond ik, want anders wil ze altijd voorin en moet ik of Tangoman achterin zitten. Ikzelf wordt dan soms ook misselijk dus dat schiet dan ook weer niet op.

Wiske71
08-08-2012 om 10:10
Diversen
Hier hebben alle kinderen last van wagenziekte.
Wat helpt bij ons:
- Hoog zitten, ook een auto met hogere zit helpt, als ze mee met de weg kunnen kijken gaat het beter.
- Automaat rijden, maar werkt bij slechts 1 van de kinderen.
- Muziek via ipod.
- geen schermpjes(ds/dvd) en niet lezen.
- de geur van verse gember
- primatour (maar vies en sufmakend)
- frisse lucht
- veel stoppen onderweg
en naar mijn idee maakt het erg uit welke auto je rijdt. In de audi van opa en oma spugen ze binnen 30 minuten, net als in de opel astra die ik heb gehad.
ik rijd nu (nog) een seat ibiza, dat is ook niet denderend voor de kinderen. Hiervoor reed ik een altea, toen hadden ze veel minder klachten. Maar gelukkig kan ik mijn nieuwe altea binnenkort ophalen.

Valkyre
08-08-2012 om 19:13
Nog niet genoemd
Een watje in het ene oor (rechts voor rechtshandigen, dacht ik). Mijn schoonmoeder had er baat bij. Schijnt iets te doen met het verstoorde evenwichtsorgaan. Dit zou je ook aanvullend kunnen doen natuurlijk. Verder helpt bij mij en zoon alleen frisse lucht (raampje ipv blower) en vaak stoppen en even wandelen. Sterkte!

lowski
08-08-2012 om 21:35
Rijstijl aanpassen
Wat hier erg hielp was erg veel oefenen op een rustige en gelijkmatige rijstijl. Voor de bocht remmen en schakelen, de bocht zo gelijkmatig mogelijk rustig doorrijden, en pas als je de bocht weer helemaal uit bent weer opschakelen en versnellen, zeg maar. Niet helemaal zoals je met rijles hebt geleerd en de achterliggers denken dat je tachtigplusser bent, maar goed.
Verder vooral snelwegen kiezen en zorgen dat het koel is in de auto. Geen leuke kleine kronkelende weggetjes dus.
Met Primatour hebben we nogal wisselende ervaringen. Soms lijkt het te helpen, maar meestal zie ik eigenlijk geen verschil.

Triple
09-08-2012 om 00:24
Ontbijtkoek
Ik kneedde vroeger van ontbijtkoek een balletje en stopte daar een primatour tabletje in. Dat slikt makkelijk door (glad!) en de smerige smaak proef je niet. Gelukkig wordt ik nu bijna nooit meer misselijk. Alleen nog wel eens als ik navigator ben tijdens een rally.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

albana
09-08-2012 om 11:02
Ook auto
Jongste heeft jaren reisziekte gehad en eigenlijk nog steeds. Wat hielp/helpt. Niet te vet eten, primatour (soms), op stoelverhoger zitten, naar buiten kijken, koele auto, voorin zitten.
Maar wat pas écht helpt is een andere auto. Met een hogere zit, dus hoog op de wielen, waarin je minder merkt van de bochten en de rijstijl.
Deze combi heeft haar ong. vrij van overgeeefsessie's gemaakt, tenminste in onze auto....
Soms rijd ze mee in lage auto's en heeft ze het nog steeds....(altijd dus zakjes mee in jaszak).
Wij nemen haar ook altijd mee als we een andere auto willen kopen. Na 10 minuten kan ze al vertellen of deze auto fijn is of misselijkheid veroorzaakt.
groeten albana

Irma2
09-08-2012 om 17:53
Lowski
Jij schrijft :" Voor de bocht remmen en schakelen, de bocht zo gelijkmatig mogelijk rustig doorrijden, en pas als je de bocht weer helemaal uit bent weer opschakelen en versnellen, zeg maar. Niet helemaal zoals je met rijles hebt geleerd "
Dit heb jij niet geleerd? voor de bocht afremmen en schakelen???????? Mijn mond valt echt open.

A zorac
10-08-2012 om 01:33
Middeltjes
Zelf portierraam kunnen openen en sluiten (tunnels)
Waarschuwen als er scherpe bochten en rotondes komen
Film kijken (!)
Voorin zitten (!)
Zakje bij de hand (vermindert de angst voor opkomende misselijkheid en daardoor de misselijkheid zelf)
Kauwgom
Zo snel mogelijk weg achter auto's met stinkende uitlaatgassen
Niet lezen
Naar buiten kijken
Als je al leest, niet naar buiten kijken.

lowski
10-08-2012 om 13:31
Irma2
"Dit heb jij niet geleerd? voor de bocht afremmen en schakelen?"
Geen zorgen, dat heb ik ook geleerd
Het ging meer om dat versnellen uit de bocht. Een constante, rustige snelheid in de bocht scheelt hier wit weggetrokken gezichtjes is mijn ervaring.
Ik had het inderdaad wat onhandig opgeschreven.
Overigens kreeg ik ooit de tip om telkens te zeggen wat je gaat doen ("Nu grote bocht naar rechts, dan gaan we weer remmen"), zodat kleine passagiers bewegingservaringen beter met de visuele indrukken kunnen afstemmen. Ik weet niet echt of het helpt, maar het levert in elk geval wel de grootste lol in de auto op...

Thursday Next
11-08-2012 om 11:07
Wagenziekte...
komt doordat de evenwichtsorganen elkaar tegenspreken. Het evenwichtsorgaan in het oor zegt dat er beweging is, terwijl de ogen zeggen dat je vrijwel stil staat. Daarom is lezen vaak funest, en naar buiten (vooral door het voorraam) kijken helpt omdat je ogen dan de beweging ook registreren.
Bij Mythbusters hebben ze een keer een onderzoek gedaan naar allerlei middelen. Adam en Grant bleken wagenziek te zijn. Middeltjes als armbandjes en watjes hielpen hen niet. Wat wel redelijk goed hielp waren gemberpillen. En een "echte" pil ook. Bij Grant hielp een placebo-pil zelfs, waarbij hij dacht dat hij een echt middel had gekregen.
Wat bij mijzelf helpt en hielp: niet lezen, raam open, geen diesel-auto, voorin zitten, biscuit eten.

Bennikki
11-08-2012 om 23:37
Gemberbier
Op vakantie in Maleisie namen we op een gegeven moment een taxi op de 'weg met 1000 bochten'. Ik ben nog nooit van mijn leven zo verschrikkelijk misselijk geweest. In de berm zaten volgens de chauffeur 'spitting cobras' maar dat belette me niet een aantal keren uit de auto te springen om over te geven.
In elk geval, we moesten natuurlijk ook weer terug. Via dezelfde weg, alleen dan met de bus. Nog erger! Nou had ik ergens gelezen dat gember hielp bij wagenziekte. Maar je kunt toch moeilijk op een stuk gemberwortel kauwen. Dus heb ik in een winkeltje een blike rootbeer en een rietje gekocht. In de bus zat ik achterin (niet een goede plek!) aan mijn rietje te lurken. Tot mijn grote verbazing ben ik niet misselijk geworden. Misschien placebo-effect, zou kunnen, maar bij mij helpt het: gemberbier!

Marmiek
16-08-2012 om 15:20
Kruidvat-pilletjes
Daarin zit dezelfde werkzame stof als in Primatour (cinnirazine), maar ze zijn een stuk minder vies.
En niet snoepen, mijn zoontje geeft aan dat dat ook helpt.

Temet
17-08-2012 om 09:49
Hoe vies is primatour dan wel niet?
Ik gebruik zelf al jaren die Kruidvatpilletjes indien nodig, maar ook die zijn vies. Hoe vies is Primatour wel niet, als dat nog erger is?
Laten doorslikken met een hap vla oid lijkt mij de beste manier. En misschien is dit totaal overbodig, maar toch: die dingen moet je dus ruim van tevoren innemen. Als je ze pas inneemt als de reis al is begonnen ben je te laat. Als je ze inneemt als je al misselijk wordt ben je veel te laat, en werkt de vieze smaak alleen maar averechts.
Maar ik zweer bij tabletjes. Bij mij het enige dat echt tegen wagenziekte helpt. Mijn kinderen lijken in dit opzicht gelukkig op hun vader dus die hoeven vooralsnog niet.
Aardig te lezen trouwens van iemand hierboven dat zij ook ervaart dat het soort auto uitmaakt. Ook ik heb zeer slechte ervaringen met Opel (en heb dat meer gehoord).
Groeten,
Temet

Wiske71
17-08-2012 om 10:00
Temet
Mag ik vragen wat voor een auto bij jou effect heeft op de klachten? (verbetering of verslechtering)
Hier gaat het gegarandeerd mis met opel en audi (alleen ervaring met lage modellen). En mijn huidige auto (seat ibiza) is ook niet denderend, dus ga ik weer terug naar een altea xl, daarin hadden de kinderen veel minder klachten.

Caroline
17-08-2012 om 10:21
Leren slikken van pilletjes
Het is natuurlijk het fijnste als je zo'n pilletje wat vies smaakt snel kunt doorslikken, maar niet ieder kind kan dat, en pilletjes zonder glad laagje gaan dan heel snel vies smaken, want die beginnen op te lossen op je tong.
Mijn moeder heeft me het vroeger helemaal verkeerd aangeleerd, ik moest dan een pilletje nemen en mijn hoofd achterover houden en dan slikken (wat natuurlijk nooit lukte!) Uiteindelijk mezelf toen ik volwassen was aangeleerd een pil op mijn tong te leggen en te denken dat daar niets ligt en gewoon een slok water te nemen. Weg is de pil. Bij mijn kinderen was dat iets lastiger, tot we een keertje een buisje met van die hele kleine smarties hadden. (kleiner dan de normale smarties) daarmee heb ik ze een keer geleerd hoe je moet slikken als het een pilletje zou zijn. Sindsdien snappen ze de truc en gaat slikken echt heel makkelijk als het nodig is.

Temet
17-08-2012 om 11:31
Wiske
Ik heb alleen duidelijk negatieve ervaringen met Opel. Verder heb ik nog geen lijn kunnen ontdekken. Zelf hebben wij heel lang geen auto gehad, sinds 2009 wel, twee verschillende, beide Renault Megane en met beide geen problemen.
Die Opels waren trouwens geen eigen auto's, maar in bezit bij vrienden of familie. Verder zoals gezegd nog geen lijn kunnen ontdekken, als ik wagenziek word kan het vaak ook aan iets anders liggen: niet uitgeslapen, erg bochtige weg, slechte chauffeur etc. Dan is een verband met het soort auto niet snel te leggen.
Groeten,
Temet

skik
18-08-2012 om 10:53
Hoe vies een primatour is
Zo vies, dat mijn dochter na het inslikken van het pilletje (verstopt in een stukje banaan) meteen moest overgeven. Het hielp dus niet tegen misselijkheid, maar wel tegen braken, omdat ze met een lege maag de auto of het vliegtuig in ging.
skik

Fiorucci
18-08-2012 om 14:22
Niet vies
Mijn dochter neemt die tabletjes met een slokje water en vindt ze nauwelijks vies,eigenlijk....

Yaron
18-08-2012 om 23:22
Vies
Ik was vroeger altijd wagenziek en moest Primatour slikken voor we weggingen, ondanks dat ik geen probleem heb met pilletjes slikken kan ik de vieze smaak nog terughalen. Want nodig zijn ze al jaren niet meer, mijn ouders hebben, tot 10 jaar terug altijd Opel gereden en zelf rijden we nooit Opel. Nooit gedacht dat het aan het merk auto kon liggen.