Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Maartje

Maartje

10-03-2010 om 16:16

Wanneer alleen buiten spelen?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
liora

liora

03-04-2010 om 13:14

Haha

Vlinder,

Ken je het boek: Vos en Haas en de dief van Iek? Kopen!!!

Verder vind ik het juist zo raar dat veel inbrekers gewoon in de eigen wijk inbreken, en meestal ben je geen inbreker omdat je het zo goed hebt.

Overigens dragen heel veel kinderen van 'rijke' ouders helemaal geen dure merkkleding, zeker niet tijdens het buitenspelen.

Liora

Ik ben de gek

Ik ga niet met een term als "verwaarlozing" spreken.

Ik ben echter wel de gek die kinderen van 2 of 3 jaar (van een ander!) van de straat af moet trekken, omdat er een auto aankomt, zij dit niet zien en de ouders ook niet, want die zitten binnen en denken dat hun kind het wel kan, alleen op de stoep spelen. Niet dus.

Een kind kan pas vanaf een jaar of 7 enigszins (met nadruk op enigszins) overzien of een straat veilig is om over te steken. Dat risico neem ik in ieder geval niet.
Linda

mopperkont

mopperkont

08-04-2010 om 11:23

Verwaarlozing en leeftijd

Het gaat om dit draadje dus wanneer ze zonder toezicht buiten kunnen spelen. Ik vind zelf dus dat 4 jaar echt te jong is. Wanneer ik het over verwaarlozing heb doel ik op de kindjes van 2-3 jaar die alleen door de buurt scharrelen.

mopperkont

mopperkont

08-04-2010 om 11:28

@ egbertien, baby in de speeltuin

Het punt dat ik wil maken is waar je de grens dan wel legt. Natuurlijk laat je een baby niet alleen in de speeltuin. Maar waarom een kind van 2 dan wel?

Mopperkont

>Natuurlijk laat je een baby niet alleen in de speeltuin. Maar waarom een kind van 2 dan wel?

Omdat dat kind van 2 (inmiddels trouwens bijna 4) geen baby meer is, en in een "speeltuin" is waar dat prima kan. In mijn geval is er dus geen sprake van "door de buurt scharrelen".

Lol, pelle,

de magische mopperkontgrens...

amk

amk

08-04-2010 om 16:11

Mag die bij het hib-je (ot)

in het oo lijstje?

Dendy Pearson

Dendy Pearson

08-04-2010 om 21:45

Hier ook een verwaarloosd kind

Mijn dochter liep met 2,5 al op straat te spelen. Een doodlopende straat, hier pal achter het huis. Met 3 mocht ze rondom het blok en voor haar 4e stak ze de straat over naar de speeltuin. Samen met de andere "verwaarloosde" kinderen hier.
Zoon van bijna 1,5 kruipt ook al in diezelfde doodlopende straat rond. Geweldig hoe al die verschillende leeftijden zo heerlijk samen kunnen spelen.
Ik gun mijn dochter echt dit buitenspelen, het elkaar ophalen en proberen zoveel mogelijk ijsjes te scoren op een dag.

Dendy

Dendy Pearson

Dendy Pearson

08-04-2010 om 21:48

Overigens

is het wel zo dat ik als dochter buitenspeelde altijd een raam of deur openhad, zodat ik wel wat hoorde.
Nu is dochter 7 en fietst de hele buurt door. En gaat ook regelmatig een boodschapje doen voor mij bij de AH oid. Kan hier in de buurt prima.

Massi Nissa

Massi Nissa

08-04-2010 om 22:21

+jip en janneke

Valt mij altijd zo op aan Jip en Janneke, die zijn vier (ofzo) en mogen altijd allerlei boodschappen doen in het dorp. Heb naar aanleiding daarvan dochter van drie al een keer brood laten halen in haar eentje (ik stond drie meter verderop verdekt opgesteld, dat wel) - en dat ging supergoed! Ze was apetrots.
Misschien zijn we ook wel ietsje te voorzichtig soms.
Groetjes
Massi

Niet eenduidig

de ene straat is de ander niet en idem geldt dat voor kinderen. Dan heb je ook nog dat de situatie kan wijzigen.

Sindskort loopt er in onze wijk een rare jongen/man rondt die contact zoekt met kinderen en er zijn afgelopen tijd wat vervelende dingen gebeurt. Dus dan ga ik weer mee naar dat speeltuintje.

Hier in de straat zie ik ook kleine kinderen alleen op de stoep, ik vind dat totaal onverantwoord. Ik vind onze straat veilig vanaf een jaar of 5, 6, dan kunnen ze zonder toezicht op de stoep blijven en duiken ze niet impulsief achter elke bal aan die op de straat rolt. Verder heb je dus ook dat de ene kant van de straat soms interessanter is dan de ander, dus dan willen ze oversteken. En dan blijft er dus wel eens een kind alleen achter omdat die niet mag oversteken. Allemaal verleidingen, je moet hier heel duidelijke regels maken en die heel consequent handhaven anders gaat het gewoon fout.

Bianca1969

Bianca1969

09-04-2010 om 16:39

Ook nog even reageren

onze tweeling mochten toen ze 3 1/2 waren op de parkeerplaats voor onze tuin spelen. Wat zij niet in de gaten hadden is dat ik dan altijd buiten bezig was. (was de tuin ook weer eens onkruid vrij of de auto was toch weer schoon)
Vanaf hun vierde verjaardag mogen ze alleen naar het speeltuintje aan het eind van de straat. Niet verder en als ze ergens anders geen willen (tuin of huis van een vriendje), moeten ze dat eerst komen vragen. Ik moet wel eerlijk toegeven dat ik om de 10 minuten kijk of ze nog steeds in de speeltuin zijn, hoor. Dat zien zij overigens niet....Ze voelen zich erg stoer en groot nu ze dit mogen.
Het is natuurlijk wel zo dat het afhankelijk van je woonsituatie is. Hier durf ik dat (weinig autoverkeer, veel kids in de speeltuin en onze kids zijn geen "dwalers" en zijn altijd samen). De afspraak is nu dat ze als ze 5 zijn weer een stukje verder mogen.
Alles staat of valt met afspraken, de buurt waar je in woont en jouw eigen gevoel.

Nyntje

Nyntje

15-04-2010 om 13:14

Onverantwoord...

Wen kind wat zo jong is ( 2,3 of 4 jaar)hoort simpelweg nog niet buiten de poort te spelen, je moet er toch niet aan denken wat er gebeuren kan. zo'n kleintje kan helemaal nog niet aangeven waar het woont, hoe het heet en uberhaupt een telefoonnummer van thuis onthouden.

sorry hoor, maar ik vind de meeste van jullie erg naief hierin.

Mijn kids mochten voor hun 5e jaar niet buiten de poort spelen, daarnaast ging ik het 1e jaar nog ongeveer elke 5 minuten kijken. De oudste is nu bijna 11 en die fietst niet eens de wijk door, nergens voor nodig. Uitvliegen kunnen ze altijd nog!

Natuurlijk hangt het er vanaf waar je precies woont, maar toch, ik zou het nooit doen

Hanne.

Hanne.

15-04-2010 om 13:25

Tja

Tja Nyntje, ik denk dat je het op dit punt goed kan vinden met mopperkont (hoewel de magische mopperkont grens volgens mij op 3 ligt, en jij 'm liever op 4 ziet)

maar ik denk dat jij erg naief bent als je denkt dat 3 en 4 jarigen niet kunnen zeggen hoe ze heten en waar ze wonen!

Hermiena

Hermiena

15-04-2010 om 13:53

Onverantwoord

Eigenlijk vind ik het heel onverantwoord als je je zoon van 11 jaar nog niet door de wijk laat fietsen. Je leert een kind hierdoor niet om aan het verkeer deel te nemen. Een kind leert niet met dingen om te gaan door het dingen te onthouden.
Kinderen weten heel goed grenzen als je ze een beetje vertrouwt. Vraag eens aan je kind tot hoe ver weg hij zou mogen. Toen ik dit aan mijn zoon vroeg wist hij heel goed een prima grens. Wel de aanliggende wijk met veilige oversteek, maar niet naar de speeltuin, want dan moest hij een te gevaarlijke weg over. Dat durfde hij niet. Beetje vertrouwen hebben in je kind.

Hermiena

Hermiena

15-04-2010 om 13:56

Wijk

Mijn zoon ging alleen naar de andere wijk om met zijn vriendinnetje te spelen als hij had afgesproken. Ronddwalen in een vreemde wijk vond hij niet goed.

Nyntje

Nyntje

15-04-2010 om 14:13

Niet mee eens, sorry

ieder zn eigen mening, natuurlijk, maar ik ben t er niet mee eens. Tuurlijk, konden mijn kids hun naam al zeggen, maar als er paniek uitbreekt, om wat voor reden dan ook, weten ze echt niets meer hoor!
ik ga altijd uit van het ergste, een kind van 2 of 3 neem je makkelijker mee dan een van 5 of ouder

Nyntje

Nyntje

15-04-2010 om 14:16

Door de wijk fietsen

ze fietst wel door de wijk, maar alleen voor school en heeft altijd haar mobiel bij zich ( de perfecte uitvinding. En als ze in de wijk is, moet ik weten waar ze is. Hangen op straat en dus door de wijk heen banjeren of fietsen vind ik op die leeftijd gewoon niet nodig.
Oma woont nog geen 15 minuten fietsen bij ons vandaan, maar daar gaat ze echt niet zelf heen. Jullie zijn veel te goed van vertrouwen echt waar...

Talia

Talia

15-04-2010 om 15:37

Sjee

Sjee ik dacht dat ik (over)bezorgd was, maar jij spant de kroon Nyntje. Wanner mag je kind dan wel iets doen zonder jouw toezicht? En, nog belangrijker, hoe heeft ze dan geleerd wat ze moet doen en laten?
Naar mijn mening is het belangrijk om een kind langzaamaan meer eigen ruimte te geven, zodat ze kunnen ervaren hoe het is om eigen keuzes te maken en de (niet al te spannende) gevolgen ervan te bemerken. Ik ben ALTIJD bezorgd als mijn kinderen niet in mijn gezichtsveld zijn, maar dat wil niet zeggen dat ik ze die ruimte wil ontnemen. Ik ben niet naïef over risico's, ik denk alleen niet dat de kinderlokkers, ontvoerders en ander laaghartig volk op wacht staat tot mijn dochter de deur uit gaat. Natuurlijk mag ze niet heel ver weg alleen en natuurlijk hou ik contact en maak ik goede afspraken. Het is alleen naïef om te veronderstellen (zoals jij doet) dat als je je kind onder de vleugel houdt, dat het dan niets overkomt. Als ze 15 zijn kunnen ze ook onder een vrachtwagen komen of ontvoerd worden. Nog los van het feit dat ik echt denk dat je je kind weerloos maakt als je het niet laat oefenen met zelfstandig zaken ondernemen.
En 2 of 3 of 4 jaar, daar wil ik af wezen, dat lijkt me zo afhankelijk van waar je woont en van hoe je kind is, dat is helemaal niet interessant. Het gaat erom of je ze vasthoudt of ruimte geeft.

memmie

memmie

15-04-2010 om 20:38

Ligt er erg aan waar je woont

Ik dacht dat ik heel erg makkelijk was maar ik wil mijn kinderen eigelijk in de tuin houden tot ze een zwemdiploma hebben. Dat zal zo rond 6 jaar zijn denk/hoop ik. Dan zijn ze ook verantwoorde in het verkeer.

Nu denk ik dat het er ligt waar je woont. Ik woon aan een stoeploze weg,waar echt als idioten wordt gereden ookal is het hele dorp 30 kilometer en aan de overkant van ons huis is een vaart(zijtak van het kanaal) en verder in het dorp ook veel water.

Gelukkig hebben wij een hele ruime tuin die volgebouwd staat met speeldingen en daar zal als het aan mijn dochters ligt nog wel het een en ander bij komen. Trampoline en wipwap staan hoog op dochters lijst.

Gerdina

Gerdina

15-04-2010 om 22:29

Nyntje

11 jaar en nog geen 15 min naar oma mogen fietsen? Ik sta echt versteld. Toen ik 11 was fietste ik 12 km naar de middelbare school. Ik hoop voor jou dan maar dat de middelbare school dichtbij is.

Talia

Talia

16-04-2010 om 14:22

Maar memmie

Je hebt gelijk dat het eraan ligt waar je woont, maar toch. Ik ben zelf ook opgegroeid in een waterrijk gebied met een brede, diepe sloot 1 straat verderop. Ik mocht wel alleen buiten de tuin spelen, maar absoluut niet naar de sloot. Dat was de deal, anders had ik een probleem. Ik was zo'n kind dat dat graag echt wil weten, dus ik ben wel bij het water geweest, teruggehaald door woedende moeder en straf gekregen (zij zegt dat ik niet onder de indruk was, maar dat was ik wel, ik weet het nog!). De moraal is denk ik nog steeds dat je een kind groot moet brengen, niet klein moet houden. Elke keer hun reikwijdte wat groter maken en in de gaten houden of ze het aankunnen (dus ja, net als Pelle zegt, buiten zitten met een boek, elke 5 minuten gaan checken etc.). Dan zie je snel genoeg of ze teveel of voldoende speelruimte hebben. En natuurlijk hangt het af van hoe (on)veilig de directe omgeving is, dat kun jijzelf als ouder het beste inschatten. Als ik aan een drukke verkeersader woonde zou ik ook langer wachten met de alleen op pad sturen en als ik bij water woonde, zou ik lang mee naar buiten gaan.
Het nadeel van kinderen erg lang begrenzen in hun vrije ruime is dat ze niet weten wat ze ermee moeten als het dan eenmaal mag/moet. Je ziet vaak genoeg dat juist die kinderen dan gaan rondrennen als een kip zonder kop, wat voor hun ouders bewijst dat ze niet zelfstandig zijn ... nee, dat hebben ze ook niet geleerd ...

Mathilde

Mathilde

16-04-2010 om 14:30

Dat mocht ik ook niet zo snel

En als ik nu zie hoe mijn oudste (bijna 7) in het verkeer is, dan denk ik dat 12 al vroeg genoeg is om alleen te fietsen . En waar zij te dromerig is om op te letten, is mijn jongste (4) veel te onbesuisd. Als die ooit brommer gaat rijden, krijgen we ongetwijfeld een keer de politie aan de deur omdat meneer in het ziekenhuis ligt. Tegen die tijd heb ik weinig meer te verbieden, maar nu lekker nog wel .
Mijn oudste zou ik nu gerust alleen in een speeltuin laten spelen, daarvoor is ze betrouwbaar genoeg en ze kan goed op zichzelf passen. Maar jongste echt nog niet. Die piept er het liefste tussenuit om iets heel stoms te gaan doen. Als we een sloot in de buurt zouden hebben, zou hij ongetwijfeld de eerste zijn om erin te vallen. Als er een kerel langskomt die vraagt of hij poesjes komt kijken, staat meneer met zijn neus vooraan. Als grote jongens hem uitdagen, brengt hij zichzelf in moeilijkheden. Enzovoorts. Dus die houd ik voorlopig kort .

Terpi

Terpi

16-04-2010 om 19:02

Nyntje?

Gewoon uit nieuwsgierigheid he... Waar STAAT dat, dat het niet hoort dat kinderen van die leeftijd alleen buiten spelen? Ik heb die handleiding nooit aangeleverd gekregen en ik heb toch al 3 kinderen.

Nyntje

Nyntje

16-04-2010 om 22:08

Terpi

het staat natuurlijk nergens, maar iedere weldenkende moeder zou zo moeten denken in mijn ogen.
nogmaals, er is verschil in waar je woont, en voor velen zal ik te wantrouwend zijn, maar ik voorkom liever...

Re:

Ik lees nu al een tijdje mee en ik wil nu toch eens reageren.

Mijn dochtertje van nu 4 speelt al een 2 jaar buiten. In het begin was ik in de voortuin bezig als zij aan het spelen was, maar sinds een hele tijd ben ik meer binnen gaan doen. Wij hebben een groot grasveld voor de deur, dus erg veilig voor kids. Bovendien zijn er grotere kids in de buurt waar ze mee speelt en die weten heel goed tot waar die kleine meid mag komen. Onze achtertuin is ook erg groot en is begrenst met een sloot en we hebben zelf een vijver, maar ze komt er niet in de buurt. We hebben haar altijd verteld dat ze daar alleen mag komen als papa, mama of een andere volwassenen bij is. En wij hebben denk ik ook wel het geluk dat ons kind erg verstandig is wat dat betreft. Dus ik denk dat het heel erg van het kind af hangt wanneer en hoever het alleen buiten kan spelen. Maar ik vind het wat te bot om te zeggen dat een kind pas vanaf bv 7 jaar buiten de tuin mag spelen. Daar help je een kind niet mee in zijn verdere leven. Dan krijg je idd van die kids/vroeg volwassenen die helemaal los gaan op het moment dat ze wel vrijheid krijgen.

memmie

memmie

21-04-2010 om 13:32

Talia

Wij wonen stijf aan de weg, geen voortuin geen stoep (ja voordeurstoepje).
in de straat is geen speelruimte voor de kinderen, geen gras en geen stoep plus het water aan de overkant vind ik het nu nog niet nodig.(ze vraagt er ook nog niet om)

Ik zou ze daarom liefst zo lang mogelijk achter de hek houden, maar ik weet ook wel dat dat misschien niet heel rieel is. Ik ga het steeds per moment bekijken of ik het vind kunnen. voor speel ruimte moet ze een straat achter ons zijn daar is gras, een sportveldje, een speeltuintje en het schoolplein.

En ze te leren wat wel en niet kan buiten de veilige tuin hek dat leert ze ook wel als we samen door het dorp wandelen, fietsen, steppen.

mopperkont

mopperkont

21-04-2010 om 14:33

Daar ben ik weer!

Ha, ik heb toch nog een medestander gevonden, gelukkig
En ik heb een eigen uitdrukking, geweldig!
Wat betreft zelfstandigheid, je kunt je kinderen toch in de gaten houden zonder dat je je met ze bemoeid. Dan kun je inderdaad goed observeren wat ze kunnen. Mijn kinderen zijn echt niet minder zelfstandig dan andere kinderen, zelfs zelfstandiger denk ik. Ik heb nl ook grotere kinderen.
En wat betreft alleen fietsen, dat schijnen ze pas vanaf een jaar of 10 goed genoeg te kunnen om echt in het verkeer te fietsen.
Opvoeden is loslaten vind ik nog steeds een domme uitdrukking omdat ze opgevoed moeten zijn voordat je ze los kunt laten. Net als bij autorijden: eerst laten zien dat je het kunt en dan pas het verkeer in.

memmie

memmie

21-04-2010 om 15:04

Pelle

Ik ben geen mem die de hele dag boven op haar kinderen zit, ik zou mezelf zelfs een luie moeder noemen (artikel ouders van nu deze maand).
Ik laat ze heel veel zelf ontdekken en uitzoeken.

Wordt wel vaker dan eens als een harde mem bestempeld om dat ik niet reageer op elke van de fiets val partij of iets dergelijks
Laatst sprong er iemand van zijn stoel omdat ie vond dat mijn kleinste te dicht op de rand zat bij de glijbaan.....Terwijl ik zo iets heb als ze vallen dan vallen ze en misschien leren ze daar weer wat van.
Ik laat mijn 2 dochters alleen in de tuin spelen en doe zelf mijn ding in huis....Een buurtvrouwtje met kinderen in de zelfde leeftijd kan nog niet eens een boek lezen in de tuin als haar kinderen buiten spelen want die vind dat je overal boven op moet zitten wat er kan wel weet ik wat gebeuren....

Ik vind alleen in het verkeer anders, als ik voor mijn huis een speelveldje/tuintje had gehad dan had ze daar wel van mij mogen spelen maar zolang mijn oudste nog rustig met haar poppenwagentje midden op de weg gaat lopen......de fuctie van een stuur op je fiets niet wil begrijpen ....tijdens het steppen alleen naar de grond kijkt....vind ik dat ze nog niet alleen over straat kan....en die dingen kan ze leren als ze samen met mij door het dorp loopt/fietst/stept.....

mama75

mama75

21-04-2010 om 19:59

Nog een medestander

Wij wonen aan een hele drukke weg waar ze als gekken rijden. Oudste (net 8) mocht vorig jaar voor het eerst alleen buiten voor op onze stoep en de stoep de hoek om volgen tot aan de volgende hoek. Het hele rondje van de stoep volgen mocht ze niet, want daar zit een hele steile berg in die ze NIET met wielen (fiets, step, skeelers) af mag. Omhoog lukt niet eens met wielen, dat red ik nog niet op mijn fiets. Nu mag ze lopend naar het speeltuintje twee straten verder (door die straat met die berg). Als ze met een vriendje mee wil, moet ze wel komen melden waar ze naartoe gaat. Vind ik niet meer dan logisch.

Jongste (4) is een enorm weglopertje dat nergens gevaar in ziet. Zij moet dus nog in de tuin blijven. Wij hebben een hele grote tuin dus ruimte genoeg, ik zit lang niet altijd buiten als zij buiten is. Ze mag lekker rommelen in de tuin, waar ik niet ieder hoekje van kan zien. Is ze toch een beetje alleen, maar dan wel veilig. En we gaan regelmatig samen op pad, om de wereld verder te verkennen.

Ik denk dat je naar je kind en je woonsituatie moet kijken. Als we bij mijn tante zijn mag jongste wel met oudste samen in het speeltuintje voor. Maar daar rijden geen auto's.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.