Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
ikke

ikke

15-12-2011 om 18:11

Wanneer leer je de letters

Mijn zoon zit in groepje 2 en gaat na de zomer vakantie naar groe 3. Nu wil hij geen letters leren wat we ook doen hij wil gewoon niet. Wat moeten ze eigenlijk kennen als ze naar groepje 3 gaan. Tellen gaat wel redelijk maar letters NEE. Nu heeft hij wel een kleine achterstand. Hij is heel speels voor zijn leeftijd en heeft moeite om zich te concentreren. Hij is van oktober 6 gelukkig een late leerling.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Zoon

Onze zoon kende in groep twee alleen de letters van zijn naam. Verder interesseerde het hem totaal niet. Ook hij leerde lezen in groep 3 en hij doet het nu prima in groep zes.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

dorle

dorle

15-12-2011 om 20:07

Ikke

Wanneer je kind de letters leert hangt af van het kind en de omgeving.
Maar dat zal je vraag wel niet zijn.
Het zal wel aangeboden worden in groep 2. Volgens mij moeten ze niets, maar wordt er vaak uitgegaan van een bepaald aantal letters dat ze zouden "moeten" kennen. Sommige juffen zullen het misschien een reden vinden voor zittenblijven, als ze die niet kennen.
Is hij 6 geworden in oktober of 5?
Mijn kind heeft als peuter spelenderwijs alle letters geleerd. Gewoon van haar ontbijtbord waar toevallig letters opstaan, zo van dit is jouw letter, die is van je broer etc. En buiten, dat is de P van parkeren enz.
Probeer er leuke spelletjes van te maken.

pabrroda

pabrroda

15-12-2011 om 21:00

Hij is 6 jaar

Hij is nu pas 6 geworden, en ik maak me inderdaad zorgen over wat ze nu wel en niet(moeten)kunnen. Ik doe vaak spelenderwijs spelletjes met hem een winnie spel met letters. Maar als ik op de computer echt ga oefenen met geluiden en letters dan duwt hij maar wat in en gaat hij huilen dat hij het niet weet. Ik ben zo bang dat hij dan van school moet omdat hij niet nog een jaar groep 2 mag doen. We zijn bezig met hulp omdat hij achter ligt maar toch is er twijfel of hij groep 3 aan kan. Hoe kan ik hem daarbij helpen op een manier dat hem wel aan spreekt. Of verlang ik misschien wel te veel van hem omdat ik me daar druk over maak (nu al).

Tango

Tango

15-12-2011 om 21:06

Wat zeggen ze op school?

Wat zegt de juf op school ervan? Je schrijft dat hij in oktober 6 is geworden, dan zou hij eigenlijk dus al in groep 3 kunnen zitten. Of wordt bij jullie nog streng de oktobergrens aangehouden?
Verder zou ik hem vooral niet onder druk zetten en met hem gaan oefenen, want dat werkt averechts als ik dit zo hoor. Laat dit lekker bij school. Hij heeft nog ruim een half jaar tot hij naar groep 3 gaat, in die tijd kan hij nog heel veel leren. Soms moet ineens het kwartje vallen of raken ze ineens geinteresseerd in letters en lezen.
Maar wel even op school erover praten of ze daar je zorgen delen. Als dat zo is, kunnen ze hem misschien op school wat extra gaan helpen.

ikke

ikke

15-12-2011 om 22:13

Dat is het hem net

Op school is hij heel anders als thuis, op school vind hij het leuk om daar mee bezig te zijn en thuis doet hij er helmaal niks aan. De juf maakt zich wel een beetje zorgen over groepje 3 of hij het wel aan kan. Bij ons is het nog altijd zo late leerlingen en vroege leerlingen en die van ons is dus een late leerling. Daar heb nog niet zoveel moeite mee dat hij groep 2 een half jaartje langer heeft gedaan. Maar als ik naar ander kinderen kijk uit zijn groepje die zijn veel verder. Ik weet ik mag niet vergelijken ieder kind is natuurlijk anders.

Mamvantwee

Mamvantwee

15-12-2011 om 22:50

Ontspannen en voorlezen

Ik vind het wel logisch dat hij op school wel leuk meedoet met letters leren en thuis niet wil. Thuis is ontspannen. Ik weet niet of hij op school op zijn tenen moet lopen? Als dat zo is, is het natuurlijk helemaal niet fijn als je thuis ook weer aan de slag moet...
Laat hem dit jaar gewoon in groep twee meedraaien en probeer er thuis alleen maar geïnteresseerd in te zijn wat hij op school doet. Ga lekker voorlezen zonder thuisonderwijs. Thuis is geen school.

Groet, Mamvantwee

School

Je schrijft dat hij het op school heel leuk vindt om met letters leren bezig te zijn en dat hij er thuis geen zin in heeft. Ik snap niet dat de juf zich zorgen maakt en die met jou deelt. Omdat hij op school wel meewerkt lijkt dat me de uitgelezen plaats om er mee aan de slag te gaan, en de juf dus de aangewezen persoon. En als het niet goed genoeg gaat volgens de juf, moet zij er wat aan doen.

Mijn zoons hebben de letters geleerd door dit boekje met DVD: http://tinyurl.com/d84lsv7 (alleen nog tweedehands verkrijgbaar).

Op de DVD zie je korte filmpjes van Afrikaanse dieren (Aap, Buffel, Cheeta, Dikdik) waarbij de beginletter van het dier door het beeld danst. In het boek staat van elk dier een leuk gedichtje om voor te lezen. In de hoek van de bladzijde staat de naam van het dier met de beginletter vetgedrukt.

Weet je wat voor poezenbeest
wij zagen op safari?
Het moet een cheeta zijn geweest
maar 't leek wel een Ferrari!

Ik had het voor mijn jongens gekocht vanwege de dieren en de letters hebben ze zo ongemerkt geleerd.

Misschien wil jouw zoontje thuis niet letters oefenen omdat hij thuis geen schoolwerk wil doen, misschien is hij al wat gestresst en onzeker omdat de juf hem misschien wel het gevoel geeft dat hij het nog niet goed genoeg kan.

Mocht je hem deze DVD iets dergelijks aanbieden, leg dan de nadruk op de dieren en heb het niet over de letters, laat hem er gewoon voor de lol naar kijken.

skik

Schanulleke

Schanulleke

16-12-2011 om 10:25

Verschillend

Hier wordt op scholen verschillend mee omgegaan. Er is volgens mij een landelijk advies over het aantal letters dat kinderen zouden moeten kennen eind groep 2 en onze school hanteert deze ook streng. Volgens mij moeten ze hier 15 of 16 letters kennen willen ze doormogen.
Toen mijn kinderen in de kleuterklas zaten lag de norm nog op 9 geloof ik. Zoon haalde dat met moeite, mocht net door naar groep 3 waar hij de laatste was die ging lezen maar eind van het jaar AVI 4 haalde. Waarom ik dus extra moest oefenen in de kleuterklas en dreigen met zittenblijven e.d snap ik nog steeds niet. Niet alle kinderen doen alles op dezelfde tijd. Zeker kleuters ontwikkelen zich grillig. Er waren kinderen die wel braaf alle letters kenden maar niet sneller leerden lezen. Had ik met Kerst groep 3 nog een ernstig gesprek, een half jaar later zat hij op niveau groep 4.
Dochter kende ze gelukkig wel op tijd, die was in groep 3 Avi uit.
Maar ik weet zeker als mijn zoon nu in groep 2 had gezeten hij nog niet door had gemogen in verband met zijn desinteresse in letters. (later bleek hij een lichte vorm van dyslexie te hebben, ik heb hem zelf leren lezen met behulp van gekleurde letters die ik aan waslijnen door de kamer had hangen, daardoor ging hij lezen. Niet door het aanbod op school)

Andere taal?

Spreken jullie thuis misschien een andere taal en heeft hij daar al zijn handen vol aan? Ik vraag het omdat het me opvalt dat je steeds groepje 2 en groepje 3 zegt in plaats van groep 2 en groep 3.

ikke

ikke

16-12-2011 om 18:00

Julli hebben gelijk

Het is inderdaad waar ik moet niet zoveel druk op hem zetten. Vandaag kwam hij en wilde graag kerstkaartjes voor school. Ik heb ze hem zelf laten schrijven, wel voor geschreven maar hij schreef het na. op een gegeven moment zei hij uit zich zelf welke naam er stond. Ik denk dat ik er te veel druk achter zet. En nee we zijn geen buitenlanders.

ikke

ikke

16-12-2011 om 18:06

Correctie

Ik bedoel dat laatste niet verkeerd, we spreken gewoon abn.

Inge M

Inge M

16-12-2011 om 21:47

Ikke (over het woord groepje)

Het is wel tijd dat je uitstraalt naar je zoon dat hij in groep 2 zit ( en niet in groepje 2). Jij wilt graag dat hij school serieus noemt. En daar hoort ook bij dat je de klassen serieus benoemt, zoals groep 2 en groep 3.

buzz

buzz

18-12-2011 om 07:50

Hier

zoon met faalangst. in oktober 6 geworden en zit in groep 2. Hij snapte helemaal niet hakken en plakken, helemaal niets. terwijl andere al menig letter herkent. Niet om hem het te leren, maar omdat hij blokeerd door faalangst ben ik thuis gaan oefenen. Ik dacht misschien kan ik hem wat zekerheid bij geven. Natuurlijk had hij daar helemaal geen zin in. Gootgelijk dacht ik van de ene kant, ze zijn nog zo jong en moeten al veel meer, veel meer als vroeger toen ik kleuter was. Maar ja, dus toen maar een middeweg gekozen, dus afgesproken, ieder weekend 10 min oefenen. Ik teken een boom, schrijf de letters er naast, zet er streepjes onder en hij moet het na schrijven en ondertussen de letters noemen (wel goed opgelet dat ik de school schrijfletter gebruik, en de klank uitspraak). en op die manier 3 woordjes die op elkaar lijken. (boom oom droom heeft hij lekker vaak de ooo en de mmm geoefend)Onder elk vel kreeg hij een stickertje. Na een maand dacht ik oh het gaat hem echt nooit lukken. Maar nu nog eens 3 weken verder loopt hij ineens te roepen, Mam vis begint met een vvvvv, dan komt de i en dan de ssss. En laatst zij hij, mam ik wil kerstmis schrijven kan jij het voor schrijven.
Dus ik schrijf het op een papiertje, en met maar 2 keer kijken schrijft hij het hele woord. Ik vroeg nog hebben jullie veel geoefend op school, nee we zijn met getallen bezig zij hij.
Nou het kwartje is een gevallen hoor zo maar ineens van de ene op de andere dag lijkt wel. En daar heeft jou kind ook nog een half jaar voor. Zoizo licht de taak bij school he, huiswerk voor kleuters is er niet hoor, spelenderwijs en je niet te druk maken, kinderen leren niet geleidelijk aan maar in stapjes.

pabrroda

pabrroda

18-12-2011 om 09:05

Dankje

Bedankt allemaal voor de lieve reactie's. Ik zal waarschijnlijk wel de overbezorgde moeder zijn. Soms, dan word je in een twijfel gebracht en kijk je teveel naar anderen en niet naar je eigen kind. Het zal wel goed komen in GROEP 2. We gaan het spelenderwijs doen, zonder druk. is toch de beste optie.

Langer kleuteren is soms goed

Mijn zus had hetzelfde 'probleem' bij mijn nichtje. Omdat ze ook verder nog erg speels was, hebben ze besloten om haar nog een jaartje langer te laten kleuteren. Ze is nu de oudste kleuter en maakt enorme sprongen. Zowel op leer- als sociaal vlak. Ze vindt het nu -in tegenstelling- tot vorig jaar geweldig als haar magnetische weekplanner aangeeft dat de schoolweek weer begint.

Hanne.

Hanne.

21-12-2011 om 08:50

En daarbij

Mijn dochter zit ook in groep 2 en interesseert zich ook voor geen meter voor de letters. Cijfers zo mogelijk nog minder. Die tekent alleen maar.

Althans, dat zou ik 2 weken geleden gezegd hebben. Nu is ze ineens alleen maar bezig met letters. Schrijft hele boeken over, heeft zelf de kerstkaarten geschreven en staat op elke beslagen ruit die ze tegen komt woordjes te schrijven.

Ontwikkeling van kinderen gaat niet geleidelijk. Kan soms heel sprongsgewijs gaan!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.