Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Mien

Mien

25-02-2012 om 23:44

Wanneer schaamhaartjes?

Hallo,
Mijn dochter van 8 en een half jaar, heeft al best wat schaamhaartjes. Wel nog onderaan, vlak bij haar spleetje, maar toch al wel flink wat. Niet meer eenpaar haartjes.
Ik heb het idee dat dit wel heel vroeg is. Wie weet hier meer over? Verder heeft ze nog niet echt uiterlijke tekenen dat ze al verder is dan haar leeftijd.
Natuurlijk kan ik er mee naar de huisarts gaan, maar ik wou eerst eens hier vragen. En op internet kan ik niet echt concreet iets vinden.
Bedankt
Mien

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Lijkt me normaal

Volgens wikipedia begint schaamhaargroei bij meisjes vanaf een jaar of 9, met een gemiddelde leeftijd van ongeveer 11 jaar. Dus het lijkt erop dat je dochter aan de vroege kant is, zonder dat dat abnormaal is:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Schaamhaar

Afgelopen zomervakantie speelden onze kinderen met een meisje van 8, zij had al veel okselhaar. Komt dus wel voor, er is een grote range van leeftijd waarbinnen alles nog normaal is. Maar natuurlijk kun je ff met de huisarts bellen als je het zeker wil weten.

Zit er een volgorde in?

Ik doe even mee aan dit draadje.
Dochter van net 10 begint (aan 1 kant!) wat okselhaartjes te krijgen. Ook moet ze regelmatig wat deodorant gebruiken. Schaamhaar kan ik nog niet ontdekken (wel gecheckt, bij goed daglicht ) Nu vroeg ik me af of er een bepaalde volgorde zit in de groei van meisje naar vrouw. Okselhaar, schaamhaar, borstvorming en dan ongesteld?? Want volgens mij gaan meisjes pas menstrueren als ze al een beetje borsten hebben?
Groetjes, een nieuwsgierige moeder met bijna-puber

Febe

Ik werd op vroeger op mijn 10e al ongesteld, had toen al wel wat schaamhaar (die je moet een loep moest zoeken, maar was er bere trots op!) Verder had ik nog geen okselhaar en borstvorming kwam bij mij pas laat. Ben tot mijn 13e vrij plat gebleven en mijn 1e BH had ik pas op mijn 14e. Terwijl er genoeg meisjes in de 6e klas de basischool verlieten met genoeg borstvorming maar die waren nog niet ongesteld.

Ik denk dat elk meisje zich op haar eigen manier in haar eigen volgorde ontwikkeld.

Pham

Linde

Linde

26-02-2012 om 23:07

Niet altijd onschuldig

Mijn zoon kreeg ook schaamhaar toen hij een jaar of 8 1/2 was. Daarnaast kreeg hij ook puistjes. Na vele onderzoeken door de kinderarts bleek dat hij een bijnierafwijking heeft. Zonder medicatie zou hij veel te vroeg in de puberteit gekomen zijn. Dit is een vrij zeldzame afwijking en ik denk ook niet dat je dochter dit heeft (meisjes hebben bij deze ziekte nog andere symptomen). Ik wil er alleen maar mee zeggen dat dit soort verschijnselen niet altijd helemaal onschuldig zijn.

Groetjes,
Linde

Puck

Puck

27-02-2012 om 10:38

Linde

Prima waarschuwing, maar je vergeet wel even dat een jongen van 8,5 een hele andere ontwikkelingsfase heeft dan een meisje van 8,5. Meisjes zijn eerder in de puberteit dan jongens dus wat bij een meisje van 8,5 al als normaal gezien wordt is bij een jongen dan misschien nog extreem vroeg waardoor verder onderzoek nodig is.

Linde

Linde

27-02-2012 om 17:22

Puck

Nee hoor, ik was niet vergeten dat meisjes een andere ontwikkeling doormaken. Maar ook voor een meisje lijkt het me vrij vroeg om al zoveel schaamhaar te hebben. Ik zou ook bij een dochter op die leeftijd toch even een huisarts raadplegen. Gewoon, voor alle zekerheid.

Linde

->Siemoon<-

->Siemoon<-

02-03-2012 om 13:37

Hier andere volgorde

Onze dochter is bijna 10. Heeft flink wat schaamhaar, geen okselhaar, ja oké al je heel goed kijkt zie je er misschien één of twee. En weer wel borstvorming.
Bovendien heeft ze regelmatig onverklaarbare buikpijn...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.