Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Tango

Tango

31-07-2012 om 12:19

Wat doen jullie (bijna) pubers in de vakantie?

Tangodochter van ruim 11 loopt zich deze vakantie aardig te vervelen. Het enige wat ze wil is eindeloos achter de computer afleveringen van Anubis kijken. Ik heb de tijd maar beperkt tot 2 uur, want ze lijkt er echt verslaafd aan te worden. Is heel chagrijnig als ze erachter vandaan komt.
Taakjes e.d. weigert ze te doen of gaat heel langzaam. Haar kledingtas van de vakantie was pas na 3 dagen uitgepakt, toilettas staat nog ingepakt op haar kamer. Cd's zou ze uit gaan zoeken, heeft ze nog niet gedaan. Verder houdt ze zich vooral bezig met jongere broertje te dwars te zitten e.d.
Elke dag ergens naartoe zit er niet in. Ik ben nog bezig met de vakantiespullen op te ruimen en het huis aan kant te brengen. Vriendinnen opzoeken vindt ze ook al geen goed idee, alles is saai.
Ben blij dat ik volgende week weer aan het werk ga. Ze gaat dan 2 dagen naar de BSO, wil ze ook niet maar zolang ze geen alternatief verzint moet ze wel (deze keuze heeft ze van ons gekregen maar ze doet er niets mee).
Voorheen was het altijd Tangozoon die moeite had met vakantie, maar die vermaakt zich dit jaar dus prima. Speelt veel in zijn kamer, verzint van alles en verder veel buiten als het mooi weer is. Maar nu dus dochter.
Hebben jullie nog leuke suggesties?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Lowie

Lowie

31-07-2012 om 14:04

Samen doen

Ik herken het (nog) niet zo bij mijn dochter (is net 11 dus klein jaartje verschil) maar misschien samen dingen doen. Ik ben toevallig nu met haar haar kamer aan het opruimen en die van haar zusje van 6. Ze helpt fanatiek mee maar dan moet ik ook meehelpen anders komt er niks uit haar handen. En dan geldt eigenlijk voor meer klusjes. Ze wil best helpen maar dan samen. Samen koken of iets bakken?

Saai

Het woord "saai" is inmiddels verboden in ons huishouden... Hier ook een 11 jarige die zichzelf en iedereen om zich heen tot last is. Vervelen, snauwen, klieren als de anderen net wel lekker aan het spelen zij., niks willen (behalve op de WII op olympische spelen kijken op tv). Pfff! Geen tips, sorry, wel herkennin!. Gelukkig gaat onze zoon later in de vakantie nog een weekje op een soort survivalkamp (oh, das misschien toch nog een tip: kan ze niet op een of ander kamp?)

Tjee

Ik kan niet meer typen...

Tango

Tango

31-07-2012 om 22:15

Reactie

Dingen samen doen gaan hier ook prima, Lowie. Vanmorgen heeft ze mijn nagels gelakt en vanavond hebben we samen de stapel cd's in haar kamer doorgespit. Maar ik zou het zo prettig vinden dat ze eens iets zelf deed, zodat ik ook even tijd voor mezelf heb en voor het huishouden. Ik word er echt een beetje kriegel van. Tangozoon ging vanmiddag ook gewoon even meedoen met voortdurend maar mijn aandacht vragen.
De komende twee dagen staat er gelukkig weer wat gepland en in het weekend ook nog maar iets ondernemen. Daarna ga ik weer aan het werk en de kinderen naar BSO en daarna logeren. De laatste week hebben ze vakantiespelweek dus dan ook de hele dag onder de pannen. Kamp is dus niet nodig, deze week zullen we nog wel doorkomen, maar echt gezellig is het niet. Ligt misschien ook aan mij hoor. Niet voldoende uitgerust in de weken dat we weg waren.

Maylise

Maylise

31-07-2012 om 23:17

Misschien

Mijn jongste dochter was/is altijd dol geweest op knutselen, tekenen en dergelijke. Wat ze altijd leuk vond was om dingen voor haar kamer te maken. Ik heb haar op die leeftijd leren breien en handwerken en dat vond ze heel leuk. Maar goed daar moet je ook maar net interesse in hebben. Mijn oudste dochter vond dat bijvoorbeeld weer helemaal niet leuk. Die was veel liever buiten bezig.

Helpen met koken en bakken vind de jongste ook altijd heel leuk.

Misschien kan je haar wat grote klusjes laten doen in ruil voor een financiële beloning? Dan denk ik aan echt grote klussen zoals de zolder opruimen, iet schilderen, de tuin onder handen nemen, de auto goed wassen van binnen en buiten... Ik vind het altijd heel prettig als ik dit soort tijdrovende klussen uit kan besteden want ik kom er nooit aan toe, de kinderen zijn weer even bezig & ze verdienen er wat mee.

Deze zomer is mijn dochter bezig om digitale foto albums te maken van al onze foto's van de afgelopen twee jaar. Was helemaal haar eigen idee en ze heeft er veel plezier in. Ze maakt er ook echt iets moois van. Misschien een idee?

Met vriendinnen naar het zwembad gaan? Jammer dat ze daar geen zin in heeft want met vriendinnen wat leuks gaan doen maakt het toch wel wat gezelliger. De hele dag thuis hangen word je ook moe en verveeld van. Wat afwisseling is prettiger.

O nee he

En ik maar hopen dat mijn lauwe kleuter eruit gaat groeien. Hmmm.

Het is tenslotte vakantie

Misschien moet je het idee dat de activiteiten 'verheffend' moeten zijn loslaten? Wat als dochter gewoon achter de computer wil hangen?

Wij hingen vroeger ook hele dagen achter de computer. Heerlijk, gewoon hele dagen doen waar we zelf zin in hebben, zonder beperkt te zijn door de verplichtingen van school..

Ik heb niet het gevoel dat ik daar 'slechter' van ben geworden. En het buiten spelen/knutselen (of een ander pedagogisch verantwoord tijdverdrijf) kwam vanzelf. Of niet. Daar was het vakantie voor.

Fiorucci

Fiorucci

01-08-2012 om 14:31

Dat vind ik ook

Mijn kinderen kijken tv, chillen met vrienden, lezen eens een boek, smeren brood,kijken films....gaan eens naar de bios of het meer, maar dat was het dan ook wel. Heerlijk toch??

Chippie

Chippie

01-08-2012 om 19:44

Hier wordt niet onbeperkt geinternet

Hier wordt niet onbeperkt geinternet of tv-gekeken (maar daar hoef ik geenr egels voor in te stellen, dat doen ze sowieso weinig). De eerste week knijp ik een oogje dicht, heerlijk bijkomen door dat gelummel. Maar daarna wordt de sfeer er niet beter op door dat hang- en computergebeuren.

Ik heb een paar klussen die moeten gebeuren: kamer heel grondig schoonmaken, fiets poetsen en een dag winkelen om schoolspullen, winterjassen, etc te kopen. Van die klussen maken we wel een feestje door bv een lekkere lunch. Ik plan dus 1 klus per week (in de weken dat we niet weg zijn).
Als dat er op zit, gaan we een andere dag iets leuks doen. Museum of iets dergelijks. En de andere dagen doen we iets kleins leuks: cake bakken, op de fiets een ijsje halen, leuke kinderfilm kijken, gourmetten, zelf kiezen wat je wilt eten/boodschappen doen/zelf koken. Ook verzin ik wel eens creatieve uitspattingen. Solderen en het lijmpistool zijn hier nu de hit; ik zorg voor materiaal.

De middelste verveelt zich hier regelmatig. Hij vermaakt zich prima met andere kinderen, zonder zijn vriendjes vind hij het lastig. Deze week zijn al zijn vriendjes (7 stuks) allemaal op vakantie (hoe krijg je het zo gepland!). Ik heb hem voor de vakantie aangegeven dat we ook allerlei activiteiten op kunnen schrijven zodat hij straks kan kiezen. Daar voelde hij weinig voor, maar ik heb hem ook aangegeven dat ik dat wel ga doen op het moment dat het vervelen de spuigaten uit loopt.

De kids hoeven hier maar 1 dag per wek naar de BSO. Ik heb met de oudsten afgesproken dat als ik rustig thuis kan werken, dat ze dan niet naar BSO hoeven. Dat werkt goed. Maar ja, dan moet je wel de mogelijkheid hebben om thuis te werken.

Tango

Tango

01-08-2012 om 21:47

Internetten

Tegen lang achter de computer hangen heb ik op zich niet zoveel bezwaar, maar wel tegen het zo chagrijnig doen als ze er dan achter vandaan komt en dan echt niets anders kunnen bedenken wat ze wel kan doen. En de hele dag achter de computer kan gewoon niet omdat ik er ook weleens achter wil natuurlijk.
Vandaag kwam er spontaan een vriendin langs uit de buurt en is er dus weer samen gespeeld. Jammergenoeg maar kort omdat wij weggingen. Maar goed, misschien is dit een aanzetje om zelf ook weer eens iemand op te zoeken.
Iemand stelde voor grote klussen doen waar dan geld tegenover staat. Hmmm, ik weet niet of dat wat wordt. Ik zie Tangodochter echt geen hele zolder opruimen of de auto van binnen en buiten wassen als ze het al teveel gedoe vindt om haar eigen kamer te stofzuigen. Maar wie weet als er geld tegenover staat....ik ga het eens voorstellen maar begin dan maar met een wat kleinere overzichtelijke klus.

Ik zou wat strenger worden over die klussen

Een kind van 11 voor wie het te veel werk is een auto te wassen of de kamer op te ruimen? Volgens mij kun je nu nog grip op haar hebben om haar wat meer mee te laten helpen in het huishouden, anders heb je over een paar jaar een puber die geen vinger uitsteekt. Als zij niet mee wil helpen met jou met de vervelende klussen, dan faciliteer jij ook niet de leuke dingen. Wat geld ertegenover stellen lijkt me prima.

Hier een dochter van 11, die net gisteren de auto heeft gewassen, weliswaar met 7-jarig broertje, wat weer ruzie opleverde. Ik geef wel altijd alleen maar zachte sponzen en doekjes. De auto van binnen stofzuigen kunnen ze ook prima. Verder kunnen ze best al de was ophangen, hun kamer helemaal opruimen en stofzuigen, meehelpen met koken en misschien op een gegeven moment dan zelf iets koken dat jij ze geleerd hebt. Verder moeten de kinderen van mij de hele tafel telkens afruimen en afnemen. Ik zet daarna alles in de vaatwasser.

Je hebt best veel extra werk aan die kinderen, dus het is niet meer dan redelijk dat ze meehelpen. Ik had een tijdje een Marokkaans meisje die hier schoonmaakte. Ze kwam net uit Marokko en ze was vrij gechoqueerd hoe weinig mijn kinderen in huis deden. Zij komt uit een gezin van 9 kinderen en moest op haar zevende al de vloeren dweilen. Als de kinderen weigerden om mee te helpen, werd hen privileges ontnomen. Dat heeft me aan het denken gezet en ik probeer mijn kinderen meer te laten doen.

Liat ( beetje ot)

"Je hebt best veel extra werk aan die kinderen, dus het is niet meer dan redelijk dat ze meehelpen"

Onze oudste was een jaar of 7 toen ik hem ook vroeg wat mee te helpen, omdat we toch met zijn vijven in het huis woonden. Zijn reactie "Ik heb toch niet om een broertje en een zusje gevraagd, dat was toch jullie beslissing ?!"
En ja, ik schoot in de lach :o)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.