iwidekiwi
04-03-2014 om 15:11
Wat is er met haar aan de hand??
Dag allemaal,
Ik schrijf een bericht op dit forum omdat ik de wanhoop nabij ben.......Mijn dochter van bijna 8 zit in groep 4 en al vanaf groep 2 is er door iedere leerkracht opgemerkt dat er ' iets' met haar aan de hand is. Klachten: ze is impulsief, ze luistert niet, is motorisch niet zo vaardig en aansluiting met kinderen van haar leeftijd werkt niet altijd even goed. ABC is in groep 2 een uur (!) langgewenst om haar te observeren. De conclusie was dat ze een impulsief kind is dat structuur nodig heeft. Goed, wij hebben nog meer structuur geboden. In groep 3 werd ik al de eerste week door de meester aangesproken: ze luistert niet, heeft heel veel aandacht nodig, eigenlijk vond hij haar maar een lastig kind. Ook het lezen en schrijven ging niet goed. We hebben haar toen laten testen door een psycholoog van buiten school. De conclusie was: gemiddelde intelligentie, geen ADHD, nog net geen kloof verbaal/ performaal, maar wel op onderdelen erg grote tegenstellingen. In sommige dingen is ze extreem goed, in andere dingen extreem slecht. Aan het einde van het schooljaar werd duidelijk dat ze geen enkele vooruitgang gemaakt had, lezen en schrijven nog steeds dramatisch, rekenen ook. Cito scores E. Nu, in groep 4 hetzelfde verhaal. Ze mocht pas halverwege groep vier op dyslexie getest worden, dat gaat nu hopelijk gebeuren, aanvraag is in behandeling. Net zag ik haar iets opschrijven, en het is echt onleesbaar, het doet me verdriet om te zien. Zij is af en toe ook erg verdrietig: ze is de slechtste van de klas, zegt ze zelf, doet vreselijk lang over haar opdrachten, en haar cito scores waren weer E. De tussentijdse toetsen in de klas gaan beter, dat is iedere keer matig of voldoende. Ik vraag me af wat er met haar aan de hand is, bij wie moet ik te rade gaan, reageert school wel alert genoeg? Ik vind het allemaal vreselijk lang duren voordat er iets duidelijk wordt, en ondertussen gaat haar zelfvertrouwen omlaag.
Mijn vraag is vooral: heeft iemand dezelfde ervaringen? Wat heb je toen gedaan? Wat zijn de plichten van school? Iedere keer is het commentaar van de juf en de IB-er: " we zien wel waar het schip strandt" ??!! Dat is toch niet normaal....? Alle commentaar is welkom ......veel dank alvast, groeten Eef

bertje1
04-03-2014 om 16:02
jee
het kan natuurlijk dat eea gewoon laat op gang komt (lezen bij mijn zoon duurde ook eeuwen). maar dit klinkt wel minder.
2 dingen die ik me afvroeg: heeft iemand wel eens naar haar ogen gekeken?
en: hoe is ze thuis? heb je het idee dat ze slecht luistert (orgen? of gewoon 'lastig gedrag) of heb je een idee dat ze dingen gewoon niet snapt? (intelligentie).
ik zou inderdaad toch verder kijken, weet niet meer tips te geven.

MarSy
04-03-2014 om 17:35
Andere school
Als je al testen hebt laten doen en daar kwam niets uit, zou ik kiezen voor een andere school, deze school is duidelijk niet in staat om je dochter te begeleiden

dc
04-03-2014 om 20:26
lastig
Kun je haar verder omschrijven? Wat vindt ze leuk om te doen en wat kan ze allemaal wel goed?
En wat bedoelt school met "niet luisteren?". Is ze uit het raam aan het staren, of zit ze te kleppen met iemand, of is ze steeds aan het bewegen en denken ze daarom dat ze niet luistert? "niet luisteren" is bijzonder vaag.
En herken je het beeld wat school heeft terug? Hoe gaat het thuis? Wat vindt je als je samen met haar leest?
Ondertussen zou ik de fijne motoriek thuis stimuleren door dingen te doen die ze wel leuk vindt. Dus niet nog meer schrijven oefenen, maar dingen waar ze ook fijne motoriek voor nodig heeft, zoals legpuzzels, borduren, kleurplaten, kraaltjes, lego, dat soort dingen. Als ze het leuk vindt, dan zal ze veel meer doorzetten. En begin met typen te leren. Dat kan goed vanaf deze leeftijd.
En verder stomme vraag, maar heeft iemand ooit weleens de moeite genomen om haar uit te leggen wat er van een test verwacht wordt? Dingen die voor ons ontzettend logisch lijken, zoals de instructies eerst goed lezen, zijn voor een beginner vaak helemaal niet zo logisch. En dat de test een methode is om te kijken wat je nog wat meer moet oefenen, heeft een veel fijnere insteek dan te denken dat het iets is om je fouten te laten maken. Google eens op citos voor haar leeftijd, en ga gewoon samen eens kijken naar die dingen.

Tango
04-03-2014 om 20:44
Onderzoek
Wat voor onderzoek is er eerder bij haar gedaan? Ik zie dat een psycholoog haar onderzocht heeft maar ik vind de conclusie ervan heel vaag. Welke IQ-test is er bij haar afgenomen/ Is er weleens naar haar gehoor gekeken? Waar is ze precies goed in en waarin niet?
Waar ik me over verbaas is dat ze met allemaal E-scores over is gegaan naar groep 4. Dan weet je toch bij voorbaat al dat ze dat niet aan kan.
Ik zou een veel breder onderzoek doen dan naar dyslexie alleen, ook omdat ze met rekenen niet vooruit gaat.
Wij zijn met onze zoon destijds naar een audiologisch centrum geweest, omdat wij ook zorgen hadden om zijn spraak/taal ontwikkeling. Dit lees ik bij jou niet maar onze ervaring hier was wel erg goed. Bij onze zoon kwam er ook duidelijk een wat lager IQ uit waardoor heel veel dingen te verklaren zijn. Daarna kwam er nog weer dyslexie bovenop. Dit is later weer apart onderzocht.
En wat zijn de motorische problemen? Misschien kan een fysiotherapeut hier nog iets in doen.

Mea Proefrok
04-03-2014 om 20:50
Iwi
Ik ben geen deskundige en kan uit jouw verhaal zeker niet afleiden wat er met je dochter aan de hand is, maar ik vind de reactie van school enorm tekortschieten. Als een kind uitsluitend E's scoort, lijkt het me zeker niet de aangewezen weg om dat maar gewoon op zijn beloop te laten zonder uit te zoeken waarom de aangeboden lesstof niet beklijft. Ik zou een gesprek aanvragen met de juf en van te voren wat concrete vragen op papier zetten. Schrijf tijdens het gesprek mee wat de juf eraan gaat doen en maak een vervolgafspraak over bijvoorbeeld drie weken waarin jullie gaan evalueren wat er is gedaan/onderzocht etc.

Jutta
09-03-2014 om 17:32
hulp
Beste mama,
Er is vast wel een vorm van hulp voor jouw dochter mogelijk hoor.
Ze wordt nu onderzocht op dyslexie, en dat is heel goed want de kans dat er zoiets speelt is groot, gezien de lees- en spellingproblemen. Wanneer ze werkelijk ernstige dyslexie heeft dan komt ze in aanmerking voor vergoede hulp.
Dan het onleesbare schrijven. Is het vooral de spelling die dramatisch is, of kan ze ook de lettervormen niet goed maken? Wanneer het laatste een probleem is dan kun je aan (kinder) ergotherapie denken. Daar kunnen ze jouw kind helpen met de schrijfbewegingen.
Wanneer de luisterhouding niet verbetert en constant problemen geeft in de klas dan kun je aan logopedie denken: Luistertraining.
Ook dit wordt vergoed door de zorgverzekeraar wanneer de logopedist een auditief probleem onderkent.
Laat je dus niet uit het veld slaan maar ga op zoek naar hulp. Heb je eenmaal de eerste stap gezet dan gaat het balletje vanzelf rollen. Houd wel zelf de vinger aan de pols: levert het op wat jullie willen?
Succes, Jutta
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.