Carla
17-10-2013 om 04:05
Wat kan ik ondernemen met zoon van 11?
Ik heb 3 kinderen waarvan er 2 op de middelbare school zitten. Jongste is 11 en zit in groep 8. Hij valt op het moment een beetje tussen de wal en het schip. Hij verveelt zich snel en wil het liefste gamen. Ik wil graag dat hij wat anders gaat doen, maar hij weet niet wat. Op woensdagen is de middag lang. Hij spreekt wel eens af, maar niet heel vaak. Ik wil best iets met hem ondernemen , maar ik krijg hem nergens toe gezet. Museum wil hij niet, iets koken of bakken ook niet meer. Terwijl hij dat zo leuk vond altijd. Ergens lunchen is ook geen succes: hij wil alleen maar naar de Mac. Is een moeilijke eter.
Naar het bos is 1x leuk, net als het strand. Dan heeft hij dat ook weer gehad. Geocachen heeft hij gedaan met opa, maar nu heeft hij dat ook weer gezien. Volgende week is het vakantie en ik vrees dezelfde taferelen als in de zomervakantie: niks willen en alles laten draaien om gamen. Dat mag hij iedere dag een uur, dus er blijft genoeg tijd over voor iets anders. Maar wat kan ik doen met een kind wat niks wil. Natuurlijk kan ik het ook zijn probleem laten zijn. Hij wil niks, ok dan doen we niks. Maar dan gaat hij toch uit verveling lopen klieren. Daar heeft iedereen last van. Hij vindt alles maar zo kort leuk. Is geen speler in dezin van lego dtc. Leest ook niet graag. Pffff vind het echt lastig hoor. Wat doen jullie zonen van dezelfde leeftijd in hun vrije tijd?
Ik hoop eigenlijk dat jullie wat ideetjes hebben om hem op woensdagen en in de vakantie uit te dagen met mij iets te gaan doen. Oh ja een club is geen optie. Hij voetbalt al 3x per week, zit op judo en drumles en doet een Loi cursus. Er kan niks meer bij wat dat betreft.

Dalarna
17-10-2013 om 06:57
hmm
Hij doet genoeg buitenshuis en spreekt ook nog wel eens af en dan nog maar een uur gamen op een dag? Ik denk dat er heel veel jongens zijn die minder doen en als hij zoveel blijft doen in de brugklas en daarnaast nog een stukje fietst sport hij al meer dan gemiddeld.
Ik heb helaas geen tips om met hem te doen maar een beetje dwingen in de herfstvakantie zal het wel worden. Gewoon: ik wil straks weg, wil je naar het bos of naar een museum?

Fiorucci
17-10-2013 om 07:19
film
Draait er geen leuke film? En dan naar de mac, zou ik niet zo'n probleem vinden voor een keer.

Jasam
17-10-2013 om 07:36
mijn idee
[Quote:Natuurlijk kan ik het ook zijn probleem laten zijn. Hij wil niks, ok dan doen we niks. Maar dan gaat hij toch uit verveling lopen klieren.]
Been there: Heb het probleem altijd bij de persoon gelaten, ik ben geen speelkameraadje, als hij er voor kiest nergens zin in te hebben is dat zijn probleem, en ik laat het in geen geval mijn probleem worden, bij dit soort negatieve aandachtvragerij kunnen ze meteen vertrekken naar hun kamer.

Angela67
17-10-2013 om 08:06
'schema' en iets meer computeren
bij ons is jongste 9 en oudste 12. Oudste kan zich prima alleen vermaken, jongste zelden . . . en dan is hij ook qua humeur niet altijd vrolijk en soms snel boos dus da's ook een uitdaging voor mij om rustig te blijven. Wat hier ongeveer helpt:
1. er mag 2 uur gebeeldschermd worden op een dag (in het weekend en op vakantiedagen). Zelf in te zetten, per half uur
2. Spelletjes doen vindt jongste altijd erg leuk, zelf met eenvoudige potjes pesten kunnen we zo een half uur verder zijn en is altijd veel gelach (helpt ook om energie te krijgen). Potje stoepranden buiten ben ik ook wel voor in als hij wil.
3. We spreken aan het begin vd dag het e.e.a. af qua acties/tijden/etc. waarbij hij maximale invloed heeft zodat hij het gevoel heeft dat het zijn keuzes zijn. dus ook hoe laat we lunchen, hoe laat we bijv even boodschppen gaan doen (en dan mag hij tijdschriftje uitkiezen bijvoorbeeld) etc.
maar het beste helpt toch als ik inderdaad uitstraal dat ik het jammer voor hem vind dat hij zich verveelt maar dat ik altijd bereid ben mee te denken wat hij dan (in z'n eentje!!) kan gaan doen .
groet,
Angela

*bella*
17-10-2013 om 11:00
nou
Ik vind dat hij al veel activiteiten heeft. Ik zou hem in de vakantie een beetje met rust laten, waarom niet wat meer gamen? En proberen er een spel van te maken, samen activiteiten te verzinnen. En laten kiezen: vervelen, of klusjes doen? Het hoeft niet altijd leuk..
Hier ook het probleem maar beduidend minder activiteiten, in jouw geval zou ik me geen zorgen maken.

Rafelkap
17-10-2013 om 11:02
afspreken
Kan hij niet gewoon afspreken met wat vrienden om te spelen? Als hij zich verveelt kan hij de telefoon pakken.

An
17-10-2013 om 14:56
Tijd voor het huishouden!
Als ik iets heb voorgesteld en een kind geeft aan nergens zin in te hebben, dan word ik helemaal blij, want dan heb ik ineens zomaar extra tijd voor het huishouden en andere aanverwante klussen. Dat betekent dat, in plaats dat we wat "leuks" gaan doen, ik ga rennen door het huis met schoonmaakspullen en dan geef ik in mijn loopje even de pan en de aardappelbak aan het kind, wat nergens zin in heeft, of hij krijgt de stofzuiger en dweil in zijn handen geduwd of de schoonmaakspullen voor ramen zemen of de wc schrobben. En ik tolereer echt geen nee op dat moment, want hij had tenslotte geen zin om iets te ondernemen en bij een aanhoudende "nee" heb ik nog een hele lijst achter de hand met klussen waar hij de rest van zijn vakantie zoet mee is. Er wordt hier echt niet eerder gegamed, dan wanneer het klusje af is.
Mijn zoon van elf vindt alles leuker dan mijn huishoudklussen, dus in de vakantie of op woensdagmiddag zorgt hij er altijd voor dat het er niet uit ziet alsof hij zich verveelt en doen we meestal ook wat dingen samen zoals kaartspelletjes, spelletjes buiten, naar een museum, zwemmen, ijsje halen in de stad, een stuk fietsen, een film huren en samen met een bak chips op de bank, pannenkoeken bakken, voetballen of naar de binnenspeeltuin.

Tango
17-10-2013 om 21:37
Met hem overleggen
Ga met hem om de tafel en maak een lijstje met wat hij en jij willen doen in de herfstvakantie. Dat kunnen uitstapjes zijn maar ook klusjes in huis, film kijken, gamen (misschien in de vakantie wat meer dan 1 uur per dag) etc. Samen kom je vast wel op wat activiteiten die jullie allebei leuk vinden en anders een beetje schikken: we gaan naar de Mac als jij me helpt met een klusje in huis.
Je kunt ook een planning maken met per dag 1 activiteit en voor de rest laat je het bij je zoon. Wil hij iets met je doen, prima. Zo niet dan ga jij aan het huishouden, boodschappen halen e.d. Met 11 jaar kan hij ook best even alleen thuis zijn.
Ik herken het wel hoor. Hier dochter van 12 die dit ook had, niets meer leuk vond om te doen en liever thuis achter de computer zat. Daarnaast een zoon van nu 9 die zichzelf niet kan vermaken maar gelukkig de meeste uitstapjes nog wel leuk vindt, behalve dan boodschappen halen.
Wij maken dan ook meestal een planning met een aantal activiteiten die we gezamenlijk doen en voor de rest wordt er inderdaad wat meer gecomputerd e.d. maar daar is het vakantie voor. Zoon zal ook nooit een vriendje bellen. Dochter werd door ons een tijdje 'verplicht' om dingen af te spreken en anders ging ze gewoon in de vakantie een aantal dagen naar de BSO. Tja, dat wilde ze niet dus dan sprak ze wel af.
En oh ja, logeren doen ze ook regelmatig in de vakantie. Bij opa en oma en dochter steeds vaker bij vriendinnen.

troelahoep
18-10-2013 om 09:41
goeie, An!
dit ga ik onthouden voor als onze kinderen alleen maar willen computeren!

krasje
18-10-2013 om 14:40
bouwdoos
Mijn zoon is gek van vliegtuigen. Van vrienden van mij heeft hij nu zo'n modelbouw geval gekregen, dat vindt hij leuk en we doen het af en toe een stukje samen, best gezellig. In de tuin helpen wil hij ook wel, in ieder geval met meer enthousiasme als klusjes in huis...Verder ook veel computer hoor, lastig die magnetische aantrekkingskracht.

Loes3
06-11-2013 om 13:30
Leuke lererzame games
Ik vind het wat anders als mijn dochter 2 uur schooltv op de ipad kijkt dan wanneer ze twee uur disney junior kijkt.
Games idem dito. Laat 'm lekker minecraften bijvoorbeeld, heel goed voor het ruimtelijk inzicht. Er zijn genoeg games waar ze evht wat van opsteken. Misschien een goed compromis?
Loes
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.