Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Heidi*

Heidi*

23-08-2012 om 19:51

Wat kunnen we doen aan zijn angsten?

Ik vraag me af wat wij kunnen doen voor onze zoon van 10 jaar. Hij is in het afgelopen jaar steeds onzekerder geworden, zeker toen zijn beste vriendin hem in de loop van dat jaar heeft losgelaten.
Daar waar hij gisteren nog niet bang voor was, kan hij morgen wel bang zijn. Ik heb het over wespen, stoeltjesliften, kanoen, naar de sportclub gaan, contact maken, niet willen spelen op het plein als andere kinderen er al zijn.
Op school gaat het goed. HIj is onzeker, heeft een paar vriendjes en ligt goed in de groep. Een vrolijk mannetje maar wel onzeker.

Hoe kunnen wij hem helpen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
mama 5

mama 5

23-08-2012 om 19:58

Kinderpsycholoog

Dit is nu echt iets waarvoor ik naar een kinderpsycholoog zou gaan. Je wilt niet dat die angsten zijn leven gaan beheersen of dat hij er 'later' last van houdt. En dan lijkt met het handig om iemand die er voor gestudeerd heeft, mee te laten kijken.

Eens

Ik zou ook professionele hulp inschakelen.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Lowie

Lowie

23-08-2012 om 23:25

Leestip

Herkenning en ik heb het boek Angst bij kinderen gelezen. Daar staan tips en wordt op een heldere manier uitgelegd hoe angsten ontstaan etc.

Naïeve hulpverlener

http://www.balansdigitaal.nl/media/9945/18-21-DeHaan-BM8-2006%20[1118].PDF
Zoek wel een vrijgevestigd iemand. En wees voorzichtig met wie je in zee gaat. Kinderlijke angst kan een reden zijn om jou met argusogen te bekijken en er allerlui duistere zaken achter te vermoeden. Hier was de angst van mijn dochter een reden voor zorgmelding. Bij mijn dochter is het een kwestie van aanleg, haar vader leeft nog steeds in angst en paniek. Haar eigen angst werd versterkt door haar onbegrip voor mensen en het onbegrip van mensen voor haar. Inmiddels heeft ze een diagnose in het autismespectrum.

Zelf doen

Ik denk dat je zelf ook al veel kunt doen. Het is belangrijk dat je kind meer kans krijgt om zelfvertrouwen te ontwikkelen en controle te krijgen, hoe die angst ook ontstaan is.
Mijn zoon was met zijn angsten erg geholpen met haptotherapie en doordat hij keeper werd van het schoolvoetbal. Daardoor werd hij minder gepest. Mijn dochter heb ik veel samen mee gedaan, veel werkjes samen in huis, zoals de was, de afwas, de boodschappen e.d. Maar ook veel leerzame spelletjes van de kinderboekwinkel met memory en kwartetten die over spreekwoorden en gevoelens gaan. Haar hobby, paardrijden gaf haar ook veel zelfvertrouwen. Het kan eenvoudig zijn. Je kind kan veel winnen als hij succeservaringen opdoet en zichzelf leert accepteren. Mogelijk dat je kind ook zonder psycholoog wel terecht kan bij trainingen als Dappere Kat, Denken-durven-doen. Kijk een in je omgeving wat er mogelijk aan aanbod is.
En probeer je zoon niet te overstimuleren maar zoek de balans in over de drempel helpen en controle laten houden in wat je van hem verlangt.

School

Bespreek vooral ook zaken die zich op school afspelen. Mogelijk dat het hem daar wat aan dapperheid en vaardigheden ontbreekt. Die kun je helpen inspreken en mogelijk het contact leggen met de juf zodat zij ook een aanspreekpunt voor hem kan zijn en hem antwoord kan geven op zijn vragen of net dat zetje om over zijn angst heen situaties aan te gaan.

Merel

Merel

24-08-2012 om 10:31

Of hier

Wellicht niet helemaal dezelfde situatie maar hier kon ik met mijn kinderen altijd wel bespreken hoe we de angst konden oplossen of onder controle krijgen. En dan vertel ik ook dat ik bijv. bang ben voor spinnen. En hoe ik dat heb opgelost. Je kunt je kind denk ik ook wel vertellen dat ook andere kinderen dit soort angsten hebben. Tenminste, ik kan me nog levendig herinneren dat ik ook niet op een plein durfde te gaan spelen als er al anderen waren. Ik voelde me dan enorm bekeken, bang om fouten te maken enz enz. Ik vind de tips van Anne ook heel goed, laat hem succes-ervaringen beleven en hem dus realiseren dat hij echt niet de enige is.
(oh en met die wespen, ik zie nog steeds wel op terrasjes, volwassenen opstaan en weghollen (meiden vooral) omdat er een wesp vliegt Dus hij is de enige niet.
En het kan ook een kwestie van aandacht vragen zijn natuurlijk, maar dat kan je zelf het beste bekijken. Nichtje van mij kon zelfs panisch worden om een slak, maar ja, mama kwam haar dan optillen en ze had zeker weer een half uur onverdeelde aandacht.

nonono

nonono

24-08-2012 om 13:23

Merel (o.t.)

Ik ben zo iemand die weg loopt/rent als een wesp te dicht bij komt. Ik ben niet bang voor wespen, maar ben allergisch, en als een wesp me steekt heb ik een groot probleem. Dat kan dus ook nog

Merel

Merel

24-08-2012 om 14:05

Klopt

Ja dat kan ook nog natuurlijk, het is ook niet zo dat ik mensen die wegrennen voor wespen aanstellers vind ofzo hoor, maar het komt gewoon voor. (om welke reden dan ook)
Mijn vriendin vind ze gewoon eng, trouwens ik heb het met grote libelles, ik kan me echt niet beheersen dan te blijven zitten, vind ze te groot en te eng. Gelukkig zie je ze niet vaak op terrasjes, maar bijv. wel bij mij in de achtertuin (en dan hol/duik ik dus weg

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.