Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Wat mogen jullie kleuters op de tv zien?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Okee

Ik heb wel een vlak scherm maar niet super groot, ook niet heel klein. Ga het overwegen
Muizemeis

buzz

buzz

28-03-2011 om 14:43

Primavera

Nou nou harry potter minder erg, sorry hoor, maar dan ligt het toch aan welke disney films, je ziet bij bamby nog niet eens dat de moeder word doodgeschoten bijvoorbeeld, en al die enge geesten en spannende toestanden bij harry potter, het spijt me maar ik ben het totaal niet met je eens, dat zouden hier slapeloze nachten worden! Ik vind dat een rare kijk op de films, en ik denk ook dat als je de leeftijd op de dvdtjes kijkt dat de commisie daar ook anders over denkt, en nee lionking vind ik ook te heftig.

Primavera

Primavera

30-03-2011 om 12:50

Ander soort eng

Buzz, kleuters vinden vaak andere dingen eng dan volwassenen (en volwassenen in de commissie). Bij Bambi gebeurd toch zo ongeveer het ergste wat een kind kan overkomen, het is zomaar ineens zonder dat de oorzaak grijpbaar is zijn moeder voorgoed kwijt en moederziel alleen. Het gaat niet om dat moederhert zien doodvallen, maar dat ze zomaar ineens na een knal voorgoed in lucht opgelost lijkt. Kleuterbambi heeft niet goed door wat er gebeurd is, misschien is het zelfs zijn schuld wel omdat hij niet snel en hardgenoeg weggerend was, terwijl de moeder achter hem was of iets dergelijks Dat zijn typische kleutergedachten die alles op zichzelf betrekken en zich met het hertje indentificeren.
Geesten daarintegen zijn een stuk minder eng en een duidelijke booswicht die je kan bestrijden en geen vat op je heeft dankzij de liefde van je moeder is veel minder eng. Het engste vonden ze de spinnen, maar wel leuk eng. Ze wilden ze steeds weer zien en vooral dat stukje zodat het eng zijn er vanaf ging.
Mijn oudste dochter deed ook iets dergelijks als dreumes al. We hadden een kinderboekje over een sprookje waarin een wolf voorkwam en hoewel het voor volwassenen helemaal niet eng aan deed, vondt zij die wolf verschrikkelijk eng. Toch wilde ze iedere keer weer dat boekje totdat ze een keer alle plaatjes van de wolf ervan verscheurd had en toen was ze er klaarmee.
Eigenlijk ben ik trots op mijn kinderen dat ze al vanaf heel klein actief hun angsten willen overwinnen en juist opzoeken. Vroeger ben ik zelf altijd overal weggehouden en ik was een verschrikkelijke angsthaas die nergens tegen kon, wat me later wel last bezorgde bij feestje, uitjes en bioscoopbezoeken.
En verder ach commissies verschillen per land. Hier zijn de eerste Harry Potter films AL gelabeld. Het valt me ook op dat kinderen hier veel minder bang voor enge verhalen en films lijken te zijn vergeleken bij Nederlandse kinderen. Ik denk dat het niet alleen aanleg is, maar dat ook de manier waarop de ouders/omgeving ermee omgaat de nodige impact heeft over hoe erg een kind de verschillende soorten eng beleeft.
Groeten Primavera

Renata

Renata

31-03-2011 om 11:45

Onze zoons kijken

naar oude filmpjes van tom en jerry en lachen wat af. Wij hebben een upc aansluiting en daar zit het Boomerang kanaal in het pakket. Ik neem ze op en dan kijken ze elke dag keer op keer die filmpjes.
Sesamstraat en Kindertijd vinden ze helaas nu te kinderachtig. Ik vind Ben10 en Pokemon te agressief en zet het niet op en daarom vragen ze er ook nooit naar. Of ik zet een DVD op als er niks is. Nederlandse kinderfilms (Kikkerdril, Pluk van de Petteflet, Kruimeltje) of Disney, of animatiefilms (Ice Age, Monsters, etc.)
Ze zijn 6 1/2 en bijna 5 jaar.

elsje78

elsje78

03-04-2011 om 09:12

Nick jr

Kijkt dochter van 4 erg graag, niks agressiefs, gewoon leuke kinderprogramma's...Vooral bobo vindt ze nu erg leuk, maar ook Ben en Holly en de bubbleguppies.

Pokemon enz komt er hier niet op...

groetjes

Bianca1969

Bianca1969

05-04-2011 om 08:29

Uitgelachen...

en ze snappen er niks van. onze tweeling van 5,5 jaar kijkt graag naar Nick Jr en JimJam. Allebei zenders met de meest onschuldige filmpjes. Ze weten ook dat ik liever niet heb dat ze naar andere vechtfilmpjes kijken. Vechten doen ze genoeg...ook zonder die filmpjes
Afgelopen week kwamen ze verontwaardigd thuis. Ze waren allebei uitgelachen omdat ze naar Diego en Dora kijken. Daar snapten ze niks van! Hun vriendje had namelijk naar King Kong gekeken en was van mening dat die andere filmpjes voor peuters zijn.
Uitgelegd dat KK echt heel eng is en dat ik graag wil dat zij om half 8 in bed liggen en niet pas om half 12! Ik had verwacht dat er tegengas zou komen....maar nee. Ze vonden het maar raar dat hun vriendje Diego niet leuk vindt en half 8 slapen: geen punt: "Ik ben best moe, mama." Heerlijk!

Poppy

Poppy

05-04-2011 om 08:59 Topicstarter

Tja peer pressure

Daar zullen ze altijd last van hebben. Zoon komt dus wel met spiderman/ben 10 in aanraking op het kdv maar vraagt er thuis nooit naar. En ach, ze zijn oud genoeg om te leren dat alle ouders het anders doen.

Limi

Limi

05-04-2011 om 09:32

Bianca

Dora is ook heel eng Vanmorgen was er een heks! Mijn zoontje zette de tv uit, want dat vond hij toch echt veel te eng. Hij is 4,5. "Zijn er ook heksen in Nederland?" vroeg hij angstig.

(Ik geloof dat het Dora was; kan ook één van de andere series geweest zijn, want ik keek niet echt mee. Maar iig, Nick Jr is bij vlagen ook supereng.)

Massi Nissa

Massi Nissa

05-04-2011 om 14:41

Wat is eng?

Dochter van vier verblikt of verbloost niet bij de gruwelijkste sprookjes, maar is jarenlang volslagen uit het lood geweest zodra er een clown in zicht kwam. Dan moest ik echt een blokje om met een luid huilend en bibberend kind. Je weet nooit van te voren wat ze eng vinden. Onze dochter vindt Avatar 'cool' (ik ruik hier de invloed van jongetjes uit haar klas), ze mag die serie ook kijken van mij (erg he). Pokemonachtige dingen wil ik dan weer niet, gewoon omdat het mij zo tegenstaat. En liever ook geen series waarin uitsluitend via schreeuwen wordt gecommuniceerd, dochter is al luid genoeg van zichzelf.
Hier kijkt ze overigens al jaren het liefst DVD's, ze wil graag zelf kiezen wat ze kijkt. Van de tv vindt ze Charlie en Lola erg leuk (ook de boeken trouwens), Angelina Ballerina, Abi ("Ze zei Marokkaans!" roept dochter altijd trots tijdens het openingsliedje), gewoon die normale kleuterdingen.
Groetjes
Massi

Valkyre

Valkyre

05-04-2011 om 16:35

Massi (enigszins ot)

Toen zoonlief laatst uit het ziekenhuis kwam, hebben we vier DVD's van Charlie en Lola voor hem gehuurd bij de bieb. Daar kijk ik zelfs zonder ergenis naar!

Enge dingen... Tja heksen, inderdaad. Vooral als ze gemeen lachen. En manlief vindt clowns ook eng, haha! Volwassen mannen met schmink... Tja, ik ben ook geen fan. Dragqueens uitgezonderd.

Mathilde

Mathilde

05-04-2011 om 16:46

Eng

Mijn kinderen (5 en bijna 8) vinden soms dingen die mij helemaal niet eng vinden toch doodeng en andersom. Ik vind het moeilijk in te schatten. Zo vonden ze de film Lepel echt verschrikkelijk, die moest na tien minuten af. Disney vinden ze wel spannend maar niet té. Mijn jongste is minder snel bang dan mijn oudste, maar hij kan dus niet tegen bepaalde afleveringen van My little pony. Films met echte mensen zijn sowieso enger dan tekenfilms. En heeeeeeel eng vinden ze een Jip en Janneke verhaaltje waarin Jip niet kan slapen door een sprookje over een reus. Daar konden ze dus prompt niet van slapen en ik mag dat verhaaltje nooit meer voorlezen.
Ik trek de grens bij alle tv-kanalen behalve Zap, maar dat komt omdat ik niet tegen dat geschreeuw op die andere zenders kan . Niet omdat de kinderen het eng vinden. Harry Potter 1 hebben ze hier ook gezien, dat was voor jongste wel op het randje. Soms kleun ik ook wel eens mis en dan gaat het dvd'tje op de stapel met 'mag jongste niet zien' of 'mogen ze helemaal niet zien'.
Verder kijken ze hier Disneyfilms en Zappelin.

Sera

Sera

06-04-2011 om 13:05

Massi nissa

Je dochter heeft gelijk. Clowns zijn ook eng. Ze zijn niet grappig. Ik ga ook nog steeds het liefst een blokje om als ik een clown zie (serieus!)

Sera

Het is een erkende fobie hoor, angst voor clowns, dus kennelijk komt het regelmatig voor. En hoewel ik clowns zelf vroeger altijd wel grappig vond kan ik me er ook wel iets bij voorstellen.

Mijn zoon vond ze ook doodeng, als peuter. Hij is er nu geloof ik wel overheen.

Wat dat betreft vraag ik me ook af of die cliniclowns wel altijd zo'n succes zijn, maar dat terzijde.

Groeten,

Temet

Hier

Vooral Nick Jr. En dan gewoon echt alles ervan en liefst zoveel mogelijk herhalingen per dag . Verder alles van Barbie (tot nu toe is Diamantkasteel favoriet, met als goede tweede Modesprookje) en voor de oudste ("ik wil die meidendingen niet zien") Cars, Thomas de trein, en andere Disney-dingen en ook Nick Jr.
Voor de duidelijkheid, de oudste is een jongetje van 7, dan heb ik nog 2 dochtertjes van 5,5 en net 4.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.