Zilli
27-10-2012 om 17:54
Wat te doen bij acute angst?
Misschien weten jullie raad: mijn dochter van 7 heeft gisteren ergens een heel eng filmpje oer zombies gezien (GRRR) . Nu is ze doodsbang, durft geen seconde alleen te zijn, wilde alleen slapen met het grote licht aan en terwijl ik bij haar lag. Ze krijgt de beelden niet uit haar hoofd . Ik heb uiteraard al van alles verteld over dat t geschminkt is etc, maar t lijkt niet echt te helpen. Heeft iemand tips?

Tineke
27-10-2012 om 18:03
Tekenen?
Misschien dat tekenen helpt, ze tekent dus de zombies, maar ze bedenkt er iets bij waardoor ze grappig worden/ of waardoor zij sterker is. Of ze tekent de zombies en daarna verbranden jullie samen de tekening. Weg zombies.
Zoiets zou kunnen helpen.

Annet
27-10-2012 om 20:11
Nog een keer kijken?
Jij kijkt uiteraard eerst en analyseert hoe de film gemaakt is, waaraan je kunt zien dat het niet echt is, grappige momenten waar ze door de mand vallen, etc.
Daarna kijk je samen. Jij zet de film geregeld op pauze om te bespreken wat er te zien was, spoelt terug, vraagt hoe je kunt zien wat er niet echt is, etc.

Merel
27-10-2012 om 21:37
The making of?
Misschien kan je iets van 'the making of ..." vinden? Van dit stukje wat ze gezien heeft, of van een andere zombie film, misschien helpt dat een beetje?

nonono
27-10-2012 om 22:55
Zelf gehad
Ik heb zelf toen ik klein was een vreselijk enge film gezien waar ik doodsbang van geworden ben. Wat ik daarna nog het allerergste vond was dat mijn moeder steeds riep dat het allemaal nep was en dat je er daarom niet bang voor hoefde te zijn. Maar mijn angst was echt! Het maakt helemaal niet uit dat alles plastic is en je er daarom niet bang voor hoeft te zijn. Misschien kan je dat wel als je groot/volwassen bent, bedenk ik me nu: iets wegrationaliseren. Als kind kan je dat niet en omdat mijn moeder beweerde dat het niks was om bang voor te zijn voelde ik me helemaal niet serieus genomen. Dus neem je dochters angst serieus, wat de oorzaak ook is- die angst is er in gezet. Neem haar gevoel serieus. Overigens wat je er aan kunt doen weet ik niet, ik ben jarenlang bang gebleven. Veel te lang helaas. Ik hoop dat je dochter er sneller leert hoe ze er mee om kan gaan.

Merel
28-10-2012 om 00:02
Zit wel wat in ja
Ik vind er inderdaad wel iets inzitten, wat nonono schrijft. Je kan haar natuurlijk wel zeggen dat het er eng uitzag, en dat het voor de makers ook de bedoeling was om het eng te vinden, maar niet zo eng dat je er niet van slapen kan. Meestal slijt zoiets wel, dan gaat ze toch wel een paar daagjes slapen met het licht aan? Doe je het uit als jij naar bed gaat, ik heb een zoon die 'gewoon zonder reden' niet kon slapen wel eens gewoon bij ons op de bank beneden in slaap laten vallen, en dan naar bed getild als hij eenmaal sliep. (hij moest dan wel op de plek liggen waar hij de tv niet kon zien, anders zou hij nooit in slaap vallen) (bank een beetje gedraaid)
Het heeft echt geen lastig gedrag opgeleverd na een paar keer was het weer over.

Zilli
28-10-2012 om 09:03
Bedankt
Ik heb een mengelmoesje gebruikt; de tekening was een goed idee, maar ook t wél serieus nemen. Dat deed ik al wel, maar t laten zien hoe t gemaakt was hielp niet omdat het eindbeeld voor haar immers wel eng bleef. We zijn gisteren nog nar de feestwinkel geweest, kijken naar de enge maskers , en een vampiergebitje gekocht. Dat vond ze eerst ook eng, maar spelenderwijs ging t steeds beter en nu loopt ze er zelf mee rond, mij bang te maken.

Triple
28-10-2012 om 21:00
Weerbaar
Kan je haar niet leren om meer weerbaar te worden? Door haar te laten inzien dat ze zelf de baas is over haar eigen angsten en dat ze die gewoon kan 'wegsturen'? Hardop zeggen dat die nare gedachten NU weg moeten en san aan iets leuks gaan denken. Eventueel een knuffel inzetten als waak- en wegjaagbeest. Ik heb deze methode mezelf als kind eigen gemaakt en bij mij werkte dat wel.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

albana
29-10-2012 om 08:43
Dromenvanger
Jongste heeft een tijdje gedroomd van 'enge dingen' dat was ook na een film die hoewel voor haar leeftijd geschikt té eng was voor haar. Jongste kan nogal opgaan in een beleving van iets, of het nu een boek is, een film, een verhaal dat iemand verteld,dat doet er dan niet toe. Ze kan ook zitten huilen om een disneyfilm waarin een hertje z'n moeder kwijt is ofzo...Of het nu werkelijk dromen was of gedachten voordat ze insliep, daar ben ik nooit achter gekomen. Ik denk zelf een combi, door dat angstige inslapen droomde ze eng. Zoiets.
Wij hebben een dromenvanger gekocht en die ook maar meteen geschikt gemaakt voor enge gedachtes ().
Die is prominent boven haar bed gehangen en de afspraak dat als het minder nodig was de vanger wat verder weg zou worden gehangen (normaal hangt daar haar klamboe en waar moest die dan hangen als het zomer werd?).
Die dromenvanger hielp geweldig. Ze stuurde alle enge gedachtes er heen en die beschermde haar ook nog in bed alleen....
O en of ie niet soms 'vol' raakte, wilde ze nog weten. Om dat te voorkomen heb ik toegezegd dat ik 'm als ik haar kamer schoonmaakte ook de vanger zou schoonmaken
groeten albana

Manda Rijn
29-10-2012 om 09:29
Oh ja
op die leeftijd had mijn dochter ook iets, iets met stemmen die ze hoorde, ook eng. In ieder geval kon ze bij ons slapen als ze bang wakker werd of niet kon slapen. Na een tijdje ging het vanzelf weer over, dus niet al te groot maken denk ik, niet cultiveren. Ik heb wel aangegeven dat ik ook wel eens ergens heel bang voor ben geweest en dat ik enge films (dat is echt waar) niet moet zien want dan durf ik niet alleen te slapen.

Primavera
29-10-2012 om 09:51
Met dank aan harry potter
In één van de Harry Potter boeken (en films) moeten de studenten hun grootste angst visualiseren en dat angstbeeld vervolgens ombuigen in iets belachelijk grappigs om die angst te kunnen overwinnen.
Toen dus een week of twee geleden de oudste Una(14) die fan van horrorfilms is een eng filmpje op de PC heeft gezien waarbij ook de jongste Ultima(7,5) meekeek met als gevolg dat de jongste niet kon slapen heb ik dat maar eens geprobeert.
Ultima gaf zelf al prima aan dat ze wel wist dat dat nep was, maar dat ze dat beeld nou eenmaal in haar hoofd had en ze bang was dat zo'n gedrocht haar kamer binnen zou komen want: "als ik slaap weten mijn dromen niet meer dat het nep is, want die zijn ook nep".
Dus zijn we toen fijn samen gaan fantaseren over wat dat ongelukkige monster wel allemaal niet zou kunnen overkomen als hij ook maar zou durven te proberen om haar kamer binnen te komen. Op het laatst had ik bijna medelijden met die onhandige sul en was hij haast sympathiek geworden voor mijn dochter. Het gevolg was dat ze schaterlachend naar boven ging en als een roos heeft geslapen.
De oudste heeft vervolgens wel een stevige preek gehad dat ze geen kleine zusjes mee moet laten kijken met dit soort filmpjes, omdat dingen waar zij tegen kan niet automatisch dingen zijn waar iedereen tegen kan.