Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Vic

Vic

01-03-2013 om 13:09

Wat voor taartje voor partijtje?

Zondag viert mijn dochter haar partijtje en ik ben er nog niet uit wat ik voor taartje moet maken. We beginnen een uur thuis met cadeautjes en gebak en gaan daarna de deur uit. Liefst zoek ik dus iets wat niet teveel rotzooi maakt (dus geen cake versieren met slagroom en hagelslag). De ervaring leert dat veel kinderen echte taart (slagroom- o.i.d.) niet zo lekker vinden.
Ik zat te denken aan scones met mascarpone en aardbeienjam. Daar zijn mijn kinderen dol op, maar wellicht ook niet iedereen? Of anders maar gewoon kleine cakejes met een plaatje erop?
Hebben jullie nog leuke, niet te ingewikkelde of tijdrovende (gut, wat een hoop noten op mijn zang) ideeën?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Chocoladetaart/-cake?

Ik heb ze hier van de week chocoladecake voorgeschoteld. Heeeel simpel recept. En voor de kinderen die dat niet lekker vinden, stond een schoteltje stroopkoekjes klaar.
Die scones-met-mascarpone-en-aardbeienjam zijn vast lekker, maar kunnen qua geknoei de concurrentie met cakejes versieren wel aan denk ik
Ik hoor het wel als je het cakerecept wil. Eigenlijk is het een chocoladetaart, maar ik laat de toeters en bellen weg en giet het in een cakevorm.

Annie

Annie

01-03-2013 om 13:23

Lekker simpel

De heren hier in huis willen geen cake of taart met hun partijtje, hier zijn slagroomsoesjes, al dan niet met chocolade er overheen, favoriet. Ik koop zo'n pak uit de diepvries bij AH, mik de soesjes in een gezellige schaal, zet deze op tafel, schenk de limonade in en de dames en heren snoepen die schaal leeg. Makkelijker kan bijna niet.

Rafelkap

Rafelkap

01-03-2013 om 13:55

Anneque

Anneque, ik zou ook je recept graag willen hebben!!!

Mussie

Mussie

01-03-2013 om 14:16

Ook de soesjes

Hier waren ook de soesjes favoriet op de leeftijd. Ik stapelde ze op tot zo'n toren, eventueel chocoladesaus erover maar dat hoeft eigenlijk niet, dan wat slagroom erop spuiten her en der en dan kun je er ook nog van die mini m&m's over strooien om het wat kleuriger te maken.

Vic

Vic

01-03-2013 om 14:33

Ja, dat is wel wat

Die soesjes is wel een leuk idee. Ik zal eens polsen bij mijn dochter. Overigens heeft oudste dat wel eens getrakteerd toen ze in de kleuterklas zat. Toen had ik de fout gemaakt om mini tompoesjes en mini soesjes te doen, wat tot consternatie leidde toen alle kinderen ineens geen tompoucen bleken te lusten
Het recept voor de chocoladetaart wil ik ook wel! Zou je die ook in kleine vormpjes kunnen maken?

Fiorucci

Fiorucci

01-03-2013 om 15:03

Soesjes en...

Soesjes vallen altijd in de smaak hier, en Tommies, de mini tompoesjes van Maitre Paul, in de diepvries bij AH.

P

P

01-03-2013 om 15:30

Taartcake

Deze taart/cake valt hier altijd wel erg in de smaak, we hebben hem al een paar keer gemaakt in de chocolade en citroenvariant: http://www.oetker.nl/producten/wolken-cake/

Komtie

Chocoladetaart
200 g boter
300 g pure chocolade
100 g melkchocolade
4 eieren
200 g donkere basterdsuiker
150 g zelfrijzend bakmeel
200 g walnoten
125 ml slagroom
Taart bakken: Verwarm de oven voor op 175C. Snijd de boter in blokjes en doe ze in een steelpan met dikke bodem. Breek 200 gram pure chocolade en de melkchocolade boven de pan in stukjes. Laat de chocolade en boter heel zachtjes smelten. Roer er regelmatig in. Neem de pan van het vuur en laat de chocoladeboter nog even afkoelen.
Breek de eieren boven een beslagkom en klop ze goed los. Meng er de basterdsuiker en 1/2 theelepel zout door. Roer ook de chocoladeboter erdoor. Doe het bakmeel boven de beslagkom in een zeef en schud die heen en weer. Schep het bakmeel met een lepel of spatel losjes door het chocolademengsel. Bewaar 12 mooie noten als garnering en breek de rest boven het beslag in stukjes. Schep ze erdoor.
Leg een vel bakpapier in de bakvorm, zodat bodem en wand bedekt zijn (bakvorm invetten met boter en bestrooien met bloem kan ook). Schep het chocoladebeslag op het bakpapier en strijk de bovenkant glad. Zet de bakvorm erop en bak de taart ongeveer 30 minuten (de bovenkant is dan stevig, maar vanbinnen blijft de taart een beetje vochtig).
Taart glazuren: Til de koude taart aan het bakpapier uit de vorm en keer hem voorzichtig om op een schaal. Trek het bakpapier eraf. Verbrokkel de laatste chocolade boven een steelpan met dikke bodem. Schenk de slagroom erbij en laat de chocolade terwijl je roert op heel laag vuur smelten. Laat even afkoelen en schenk de gesmolten chocolade in een dun straaltje over de taart, zodat de bovenkant en zijkanten er helemaal mee bedekt worden. Strijk het glazuur als het nodig is met een spatel verder uit. Versier de taart met de bewaarde noten en andere versiersels. Zet de taart in de koelkast zodat het glazuur hard kan worden.
Mijn aanpassingen: als ik cake maak, laat ik die noten en het glazuur zitten en doe de hele handel in een cakeblik ipv springvorm. Verder maak ik hem tegenwoordig met half melkchocolade, half pure. Is iets zachter van smaak. Oja, ik laat hem na dat halfuur nog even in de oven staan. Ik zet de oven wel uit, maar laat de boel nog ff nagaren. Anders is hij wel erg klef van binnen.

Rafelkap

Rafelkap

01-03-2013 om 17:40

Anneque

dank je wel! Ik zat al de hele middag hieraan te denken, maar het moet even wachten tot volgende week. Mijn oudste vond het geen goed idee (die houdt alleen van citroencake en appeltaart) maar dan eet ik hem zelf op

Rafelkap

Graag gedaan. Hij is lekker hoor! En nog beter met een flinke lik slagroom...

Chocoladecakemix

Laatst kregen wij van iemand een chocoladecake en die vond ik lekker. Groot was dan ook mijn verbazing toen ik zag dat die van het merk Home Made was. Dat zijn kant en klare mixen waar alleen water aan toegevoegd moet worden. Nou had ik al eens kruidkoek van dat merk gemaakt en die was best lekker op de dag dat die uit de oven kwam, maar een dag later was er weinig lol meer aan. Deze chocoladecake echter (er zaten ook nog stukjes chocola in) bleef smakelijk, ook na twee dagen nog (langer heeft-ie het niet uitgehouden).

Maar ik zou geloof ik voor die soesjestoren gaan, en dan inderdaad chocoladesoesjes van AH nemen (de diepvriesvariant is volgens mij veel goedkoper dan de verse).

Groeten,

Temet

Annet

Annet

01-03-2013 om 20:44

Hier zijn de aldi soesjes heel populair

Erg goedkoop en prima van smaak.
Meestal dip ik de helft in chocolade zodat we ook mini bossche bollen hebben.
Ik dip ze als ze nog bevroren zijn, daarna gaan ze gelijk terug in de vriezer. Zo kun je makkelijk voorbereiden en een uurtje voor gebruik uit de vriezer halen (of tussendoor bijvullen)

Jesse_1

Jesse_1

02-03-2013 om 08:12

Slagroom

Iemand zei al: hou ook een schaaltje koekjes paraat voor als er gasten komen die geen slagroom lusten (ja, zo een hebben we hier in huis ).

Vic

Vic

02-03-2013 om 11:25

Wat ze zelf wil

Dochter grijpt graag terug op beproefde recepten, dus we gaan gewoon (weer) kleine cakejes maken die ze zelf gaat versieren. Bedankt voor alle tips, die neem ik zeker mee naar een volgende gelegenheid.

amk

amk

02-03-2013 om 12:34

Idd jesse

er zijn meer dan 1 kind dat echt geen slagroom lust.
Die van mij gruwelt van alle soorten taart behalve appeltaart. Echt heel fijn op een verjaardag. Maar goed ik ben niet anders gewend als complexe feestjes: zonder gluten, geen pannenkoeken, geen patat en geen pizza. Bedenk dan nog maar een leuke maaltijd.

Vic

Vic

04-03-2013 om 09:42

We hadden er zelfs een kind bij dat geen snoep en geen limonade lustte. Heel apart

Hanne.

Hanne.

04-03-2013 om 11:21

Mijn kind

Dat had zo mijn kind kunnen zijn

Geen snoep, alleen een beperkt aantal soorten koekjes koek, geen pannenkoeken, en als je de keuze geeft tussen ijs of een bakje magere yoghurt kiest ze dat laatste.

Mijn doel is dat ze leert dat als je zo veel eisen hebt je soms tevreden moet zijn met een glaasje water en een boterham. En dat is ze dan ook!

Tango

Tango

04-03-2013 om 11:41

Hier ook

Vriendje van zoon dat geen snoep en limonade lust. Eet thuis alleen biologische voeding. Vind ik op zich geen probleem, maar wel handig als die ouders dat dan even melden. Koekjes met chocolade erop eet hij ook niet. Gelukkig had ik eierkoeken in huis, gingen er wel in. Boterham met schuddebuikjes lustte hij ook. Dus er ging wel wat in. Maar drinken deed hij dus gewoon niet. Wilde zelfs geen water.

amk

amk

04-03-2013 om 14:29

Zelfde als hanne

als het gaat om niet lusten hebben ze bij mij al snel pech.

Als het gaat om een allergie zoals gluten, lactose etc of andere medische aandoening ben ik tot heel veel bereid en ook bij geloofszaken wil ik best wat aanpassen.

Dus mijn dochter heeft al snel heel beleefd leren zeggen dat ze iets niet lekker vindt en accepteert dan als er een alternatief geboden wordt dat ze wel lust met een vriendelijk dank je wel. Of anders eet ze maar niet of drinkt water. Maar ze zal er zelf niet om vragen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.