Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Clowntje

Clowntje

02-09-2012 om 19:47

Wat voorlezen aan 7 jarige dochter?

Wie heeft tips.
Ben op zoek naar leuke voorlees boeken voor 7 jarige dochter.
Ze leest zelf Geronimo stilton, Thea stilton etc. Maar wat ga ik voorlezen?

Ik las altijd voor aan haar en jonger zusje tegelijk, dat was vaak een prentenboek of zo, maar nu ze zelf ook zo aan het lezen is, vind ik het wel leuk om 'echte boeken' voor te lezen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
lisbeth

lisbeth

02-09-2012 om 20:00

Hier

Vaak dezelfde boeken als ze zelf las. Of Roald Dahl, jaques Vriens, paul van Loon, Paul Biegel, Annie MG Schmidt

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Annet

Annet

02-09-2012 om 20:34

Als je nog geen 'echte' boeken gehad hebt

zou ik beginnen met Pluk van de Pletteflet van Annie MG Schmidt. Of Fuchsia de miniheks. Maar beiden zijn meer voor 5-6 jarigen dan voor een zevenjarige die al zelf kan lezen.
Ik weet niet hoe jong het zusje is. Het zou ook goed kunnen zijn om beiden apart voor te lezen. Dan kun je samen in de bieb een passend boek uitkiezen.

amk

amk

02-09-2012 om 21:40

Zelfde boek

ik lees een stuk voor en zij leest zelf verder is bij ons de truck. Of een boek met meerdere verhalen. Zij leest het ene verhaal en ik lees een ander voor.

Leuke boeken: de clasics serie van Geronimo, Annie MG (natuurlijk zou ik bijna zeggen), Foeksia, Mees Kees.
Dolfje Weerwolfje. Pinkeltje wordt hier ook zeer gewaardeerd.

Thursday Next

Thursday Next

02-09-2012 om 21:57

Boze heks

Onze 6-jarige is dol op de boze heks (Hannah Kraan), ook om zalf te lezen maar ook om voorgelezen te worden. Dit zijn allemaal losse verhalen. De verhaaltjes zijn meestal kort genoeg om helemaal voorgelezen te worden, tenmisnte bij ons. En ik vind het heel prettig voorlezen, in tegenstelling tot bv. pinkeltje.

Iets heel anders

Normaliter propageer ik hier Biegel en consorten (en nog steeds hoor! maar ze zijn al genoemd). Maar hier hebben we de laatste weken van iets heel anders genoten: de dierenboeken van Bibi Dumon Tak. "Bibi's bijzondere beestenboek" (laat je niet misleiden door die stomme titel) en "Winterdieren". Geen fictie, maar ze beschrijft een heleboel dieren (waar ik soms nog nooit van gehoord heb) op een oorspronkelijke, toegankelijke en humoristische manier. Heel erg leuk!
Dochter houdt verder van Astrid Lindgren, Foeksia de miniheks, Boze heks.

Clowntje

Clowntje

02-09-2012 om 22:46

Ik was niet helemaal volledig merk ik al

echte boeken had ik beter moeten omschrijven merk ik.....en ook dat ze erg makkelijk en goed zelf leest.

Annie mg schmidt hebben we al veel van gelezen de afgelopen jaren. Dolfje weerwolfje ook, heksje fuchsia ook..... Errug leuk, ga ik mee door voor middelste (en dan luistert jongste ook maar mee).

als ik boeken voorlees die ze zelf ook kan lezen, dan ben ik zo snel de draad kwijt, na het voorlezen mag ze nog een half uurtje zelf lezen en dan zit ze zo een paar hoofdstukken verder en ben ik het verhaal kwijt.
Ze heeft nu zelf de Geronimo stilton reeks en Thea stilton gevonden, mag ze die zelf lezen

Roald dahl is misschien wel een goed idee, kan ik leuk de GVR, Mathilde en zo lezen. Moet eens kijken welke er ook al weer allemaal zijn.

Nog suggesties in die richting?

Clowntje

Clowntje

02-09-2012 om 22:48

Anneque

Dat klinkt heel leuk, kan ze denk ik erg waarderen.
Van de week maar eens naar de bieb en zoeken!

Maylise

Maylise

03-09-2012 om 23:36

Klassiekers

Ik lees juist graag klassieke jeugdboeken voor. Ik vind het toch belangrijk dat ze die boeken leren kennen en bovendien open je zo weer een hele nieuwe wereld voor ze. Natuurlijk kunnen ze die boeken ook zelf gaan lezen maar zo is het in elk geval al binnen.

Voor een 7 jarige meisje is misschien leuk: Narnia boeken, de Hobbit, Alice in Wonderland, de Wind in de Wilgen, het Kleine huis op de Prairie, Anne van het Groene Huis, Onder Moeders Vleugels, De Waterschapsheuvel, Where the Red Fern Grows (ik weet de titel in het Nederlands even niet, de Kinderen van Bolderburen, Pippi Langkous, Heidi...

Mijn dochters vonden deze boeken rond die leeftijd mooi.

A zorac

A zorac

04-09-2012 om 11:41

Klassiekers die je zelf ook leuk vond

Astrid Lindgren (heel veel meer leuks behalve Pippi), Paul Biegel (Kleine kapitein, Yes), boze heks is al genoemd, dat is zeker een aanrader, leuk te doen met stemmetjes, waar is Wally (en andere Wally's, geen voorleesboek, wel leuk om samen te doen), verhalen/fabels van Toon Tellegen. Pinkeltje zou ik niet voorlezen, daar is niet doorheen te komen.

Ik vraag vaak in de bieb naar een suggestie. Daar komen verrassende boeken uit.

Rafelkap

Rafelkap

04-09-2012 om 13:58

Guus kuijer

Ik las vroeger graag de Madeliefboeken van Guus Kuijer. Hier 7 jarige zoon en de Roald Dahl boeken en de boze Heks gaan er in als koek, alleen de GVR en de Heksen (Dahl) lijken hem nog te eng. Blij dus met de tip van Bibi Dumon Tak.

Clowntje

Clowntje

04-09-2012 om 22:17

Oh ja guus kuijer

Ook een goed idee.
Ben blij met alle tips, heel veel 'oh ja die was leuk' momentjes.

Alles op een lijstje en op naar de bieb
(moet ook weer, dochter vertelde vanavond dat ze haar Geronimo en Thea stilton's al weer uit had, wil weer nieuwe).
Heerlijk zo'n lezend kind die daar zo van geniet -!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.