Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Wel of niet bemoeien met beeldschermtijd kind bij grootouders

Mijn twee zoontjes van 6 en 8 kijken erg graag tv en spelen graag games op de computer. Thuis mogen ze s avonds tv kijken of op de Nintendo. Ongeveer een half uur tot een uur per dag totaal totaal beeldschermtijd. Overdag mag de tv niet aan en ook geen Nintendo. Gewoon omdat het dan duidelijk is dat ze overdag iets anders moeten verzinnen om te doen. Ze zeuren er dan gelukkig niet meer om (door schade en schande wijzer geworden) Tot een jaar geleden mocht het wel wat tot de nodige drama's en niets anders meer willen doen heeft geleid.

Het probleem bij de grootouders is dat mijn zoontjes niets anders willen doen dan beeldscherm. Er is voldoende speelgoed en de wil van grootouders om naar buiten te gaan. Maar de kinderen willen niet... want de tv/ game lokt de hele dag

Ik vind het vervelend want als ik ze na een logeerpartij ophaal en vraag wat ze gedaan hebben. Gamen, tv is dan het antwoord... Waarop oma meteen zegt Ja ze willen gewoon niet naar buiten.

Het liefst zou ik vragen of ze alsjeblieft dezelfde regels over tv en gamen als ik als moeder graag heb. Het is niet dat grootouders tv kijken, maar ze zetten de tv echt voor de kinderen aan. Eigenlijk meteen al als we binnenkomen gaat de tv aan, met als opmerking dan zijn ze tenminste stil....

Er gaat altijd maar 1 kind tegelijk logeren dus voor de stilte hoeven ze de tv niet aan te zetten.

Kan ik er wel wat van zeggen of maar liever accepteren???....

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jesse_1

Jesse_1

26-12-2010 om 17:00

Overleg

"Het liefst zou ik vragen of ze alsjeblieft dezelfde regels over tv en gamen als ik als moeder graag heb."
Dat kan in mijn ogen niet, ieder mag in zijn huis zijn eigen regels bepalen, zolang dat niet schadelijk is voor een kind. En anders moet je ze niet laten oppassen.
Wel kun je aangeven dat ze (als ze _echt_ alleen maar achter een beeldscherm zitten) de tijd wel mogen beperken.
Bij ons is het ook zo dat de regels thuis anders zijn dan bij Oma, maar Oma zegt op een gegeven moment wel dat de schermen uit gaan en dat ze maar wat anders moeten verzinnen.
Maar het hangt er ook vanaf (wat Pelle ook zegt) hoe vaak ze bij de grootouders zijn.
"Er gaat altijd maar 1 kind tegelijk logeren dus voor de stilte hoeven ze de tv niet aan te zetten." Juist wel toch? Tenminste, één kind vraagt meer aandacht dan als ze samen kunnen spelen.
Succes, Jesse

carine70

carine70

26-12-2010 om 18:56 Topicstarter

Toelichting....

Pelle en Jesse:

Ik moet toegeven dat ze ook wel soms langer beeldschermtijd hebben. Bv als het gezellig is en vakantie zijn ze soms wel anderhalf uur tot 2 uur. Zaterdag sowieso wat langer want dan hebben we altijd filmavond met chips en en extra lekkere hapjes. Dat is dan echt een feest voor ze want speciaal. Dus dat is er ook nog hmmm dus toch iets meer beeldscherm... Maar de vaste regel nooit overdag houd ik me bijna altijd aan, mits ik een noodtoestand heb en ik wil absolute stilte in huis. Bv een sollicitatie gesprek met gillende kinderen is niet echt een goed idee...
Als ze naar school gaan is de tijd dat ze thuis zijn zo kort dat een half uur tot een uur soms zelfs er niet van komt.

De regel geen tv overdag is uit nood ontstaan:

Mijn oudste zoontje wou echt niets anders doen dan gamen en tv. Gevolg niet meer spelen alleen hangen op de bank tot de tv weer aanging. Soms uren verveeld op de bank wachtend want wanneer zou het mogen. Ook al zei ik kom we gaan naar buiten als we thuis zijn mag je wel tv. Neeeeheeeheee ik wil niet. Zullen we een spelletje doen Neeeheeeee ik wil tv. Hoe lang nog mam? Het was om gek van te worden. Speelgoed werd nooit mee gespeeld. Huilen, gillen, driftig worden, veel slaan. Dus toen dacht ik, het is genoeg. Mijn zoontje heeft duidelijkheid nodig. Het mag als ik ga koken en het avond is. Na een week was hij gewend aan deze verandering. Ik heb hem helemaal op zien bloeien en tot mijn verbazing kon hij na twee weken vervelen ineens wel spelen. Mijn oudste zoon kan niet goed met die vrijheid omgaan en wil dan niks anders meer doen. Verder is hij onder behandeling van een ergotherapeut omdat zijn fijne motoriek slecht ontwikkeld is, volgens therapeut moet hij zo min mogelijk beeldscherm tijd i.v.m motoriek. Waarschijnlijk ontstaan doordat hij niet speelde met zijn speelgoed... Dus ook hierom vind ik het belangrijk. Verder ligt het ook aan het kind, ik ken zat kinderen doe gewoon na twee uur tv genoeg hebben en lekker gaan spelen... Die van mij dus niet, de oudste blijft zeuren.

Over de grootouders. Ik heb er wel last van als ze de hele dag voor de tv hangen want ze zijn niet te genieten als ze weer thuis komen! Als je met ze iets leuks onderneemt of aandacht geeft komen ze thuis met van die twinkeloogjes vol leuke verhalen. Nu komen ze als zombies thuis, boos huilen zeuren. Dus ja ik heb er wel last van als ouder. De logeertapijtjes zijn ongeveer een keer per maand. Niet echt wekelijks dus, maar toch.

"Er gaat altijd maar 1 kind tegelijk logeren dus voor de stilte hoeven ze de tv niet aan te zetten." Juist wel toch? Tenminste, één kind vraagt meer aandacht dan als ze samen kunnen spelen.

Jesse, nee in ons geval geeft twee kinderen meer werk. Want zodra we bij grootouders binnen komen. Druk doen, lachen, stoeien, gillen, ruzie vechten huilen. Doe eens rustig komt niet aan, horen ze amper. Straf geven, op de gang, terug in kamer weer beginnen. Grootouders doen daarom meteen de tv aan als ze komen. Ze zijn echt super druk samen vandaar dat ze samen niet meer welkom zijn en alleen wel.

Kind alleen, is een stuk rustiger heb ik zelf ook ervaren. Er op uit is veel makkelijker met een kind. Alle aandacht krijgen is leuk. Oke als je de hele tijd zelf een boek gaat lezen en niet naar ze omkijkt dan gaan ze zich vervelen.

Dus toch heb ik de neiging om er wel wat van te zeggen. misschien kan ik beter er niets van zeggen geloof ik. Maar ik vind het echt niet leuk

Kan wel

Ik vind dat je het best kunt aankaarten dat eje het niet fijn vind als ze lang tv kijken gamen, de vraag is of de grootouders stevig genoeg in hun schoenen staan om hun driftbuien aan te kunnen.
Bij mijn schoonouders mag onze zoon ook elke dag een film kijken als hij er logeert. Nu is dat ongeveer 1 a 2 keer per jaar dus vimnd ik het prima, ze doen ook andere leuke dingen met hem. Overigens is hij 9 jaar.
Muizemeis

Ligt eraan

Als ik aan opa en oma zou merken dat ze het zelf ook niet leuk vinden dat het kleinkind alleen bij de t.v. zit zou ik wel wat tips geven. Zeggen dat ze gelijk hebben en de t.v. beter een afgesproken tijd kunnen aanzetten.
Als ik zou weten dat opa en oma het zo wel prima vinden dan zou ik me er niet mee "bemoeien". Ik zou het ook jammer vinden. Als mijn zoon gaat logeren gaat hij met oma boodschappen doen, `s avonds een spelletje doen en samen thee leuten met wat lekkers. Later op de avond als mijn zoon in z`n pyama zit wordt er nog t.v. gekeken. Is toch veel gezelliger? Mijn oma wil haar kleinzoon juist graag goed kennen, gesprekken met hem voeren. Ik zou het ook jammer vinden als mijn zoon bij zijn grootouders alleen voor de beeldbuis zit. Zo bouw je toch geen band op met je kleinkind?
Je schrijft dat oma aangeeft dat je zoons niets anders willen dan een beeldscherm.Ik zou dan toch aangeven dat je als volwassene dan moet ingrijpen.

Draai 't eens om

Hier word overdag ook nauwelijks t.v. gekeken of gebeeldschemt. Eigenlijk altijd al...maar mijn kinderen en wij ook zijn eigenlijk altijd te druk,te bezig met andere dingen om die behoefte te hebben. Dus niet uit voorzorg of om afspraken of omdat we er niet mee om zouden kunnen gaan...
Hoogstens staat ie overdag aan omdat we eens wat willen kijken (bewust dus) zoals nu in de kerstvakantie sommige films.
Bij mijn broer staat de t.v. altijd aan. 24 uur per dag zeg maar. Niet dat ze altijd kijken, welnee.Soms is het gewoon als 'achtergrond' en doen ze allemaal wat anders. Zo zijn ze dat daar gewend. Nou moeten hun weten,toch? Zolang ze er geen problemen mee hebben en het hen goed gaat is dat prima toch?
Zoontje van broer komt hier veel,altijd al...en zodra die binnenkomt zet ie ploep de t.v. aan, al vanaf dat ie erbij kon. En ik (of de kinderen) zetten 'm ploep dan meteen uit,hahaha. Wij vinden het maar 'afleidend' zo'n t.v. op de achtergrond. Hij niet,hij vind het juist gezellig.
Er is een periode geweest dat jongste niet graag meer bij broer logeerde...ze vond het daar altijd zo'n kabaal,klaagde over hoofdpijn naderhand en werd blijkbaar afgeleid van spelen door die t.v.
Ik heb het toen overwogen om broer te vragen die t.v. ook 's uit te doen,maar toen ik het man besprak zei die (heel terecht) en hoe zou jij het vinden als je broer vroeg of hier de t.v. de hele dag aan mocht als neefje logeert? (oepsie) Tja dat zou ik niet bepaald prettig vinden en met mij het hele gezin denk ik. Dus hebben we jongste uitgelegd dat we het niet vragen en dat als ze niet wil logeren dat ook goed is en neefje dan wel hier komt. Een tijd heeft ze toen niet gelogeerd (ondertussen nu weer wel) en broer vroeg toen waarom en dat heb ik uitgelegd en neefje kwam wel hier en broer haalde jongste ook wel eens op voor een dagje speeltuin ofzo.Even goeie vrienden dus.
In je eigen huis ben je eigen baas, met eigen regels.
Maar ik ben het ook met wil40 eens. Als je ouders zelf aangeven dat ze eigenlijk liever eens wat anders zouden doen,zou je ze wel de tip aan de hand kunnen doen hoe jij dat reguleert. Maar meer als tip,niet als 'eis' qua beeldschermtijd. En dan maar zien hoe ze het oppikken.
En ik denk ook dat voor die paar dagen per jaar, je het gewoon bij hen moet laten hoe ze ermee omgaan.
groeten albana

Fianna

Fianna

27-12-2010 om 13:36

Jesse1

'Tenminste, één kind vraagt meer aandacht dan als ze samen kunnen spelen'

Tja, ik weet niet hoor, maar is het niet zo dat een kleinkind bij grootouders gaat logeren om aandacht van opa en oma te krijgen? Anders lijkt me de logeerpartij zo weinig zin hebben.
Ik zou in carine geval er wel wat van zeggen.

Jesse_1

Jesse_1

27-12-2010 om 20:10

Fianna

"'Tenminste, één kind vraagt meer aandacht dan als ze samen kunnen spelen\'
Tja, ik weet niet hoor, maar is het niet zo dat een kleinkind bij grootouders gaat logeren om aandacht van opa en oma te krijgen? Anders lijkt me de logeerpartij zo weinig zin hebben.
Ik zou in carine geval er wel wat van zeggen."
1) ik reageerde op de opmerking van Carine dat 2 kinderen meer aandacht vragen dan één kind, en dat gaat zeker niet altijd op aangezien 2 kinderen samen kunnen spelen, en 1 kind zichzelf maar moet zien te vermaken.
2) uit de posting van Carine was (is) het mij niet duidelijk dat de 'zin' van de logeerpartij gezelligheid was, misschien ligt de zin wel in oppassen? En dan kan het wel voor oude mensen een uitkomst zijn dat een kind zijn tijd 'doodt' voor de tv ipv dat zij het moeten vermaken (ik noem maar wat hoor).
Jesse

Hes@

Hes@

27-12-2010 om 22:16

Tv bij oma

Mijn kinderen worden ook verschrikkelijke draken als ze te lang tv kijken. Precies wat jij beschrijft: boos, huilen, zeuren.

Ik zou me geloof ik eerst afvragen of beide partijen toch ook nog iets positiefs uit de logeerpartijen halen. Kunnen opa en oma ze wel aan? Vinden ze het eigenlijk wel leuk als de kinderen komen? vinden de kinderen het leuk om te gaan? Als de antwoorden op die vragen ja zijn dan zou je het misschien heel voorzichtig eens kunnen aankaarten. Maar verder de beslissing bij oma laten.

Als de antwoorden eigenlijk nee zijn.... Nou, mijn grootste draak gaat dus nooit meer logeren bij opa en oma. Beter voor alle partijen.

Lou

Lou

28-12-2010 om 11:26

Toch iets zeggen

Ik zou er denk ik toch iets van zeggen, hoewel ik begrijp dat het over het algemeen not done is om iets te zeggen over regels bij anderen thuis. Maar voor de kinderen is het uiteindelijk ook niet leuk en de grootouders krijgen zo ook niet echt een band met de kinderen. En voor jullie is het dus ook niet leuk. Dus eigenlijk is het voor niemand leuk, al dat gebeeldscherm bij opa en oma. Tenzij opa en oma dat zelf het liefste willen omdat ze dan stil zijn, maar dan zou ik me nog eens achter de oren krabben of je wel wil dat je kinderen geregeld daar logeren.

Ligt natuurlijk ook aan de band met je ouders hoe je zoiets kunt zeggen. Met mijn moeder zou ik het gesprek makkelijk kunnen aangaan, zo van:"Jammer eigenlijk hè, dat ze alleen maar willen beeldschermen?Je mág natuurlijk zeggen dat het wat minder moet, dat doen we thuis immers ook en dat is uiteindelijk toch een stuk leuker." Mijn moeder zou alleen maar blij zijn met zo'n opmerking en er vervolgens lekker op uit trekken met de kleinkinderen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.