DanielH
12-05-2026 om 20:36
Welke app of aanpak gebruiken jullie om schoolmails, WhatsApp-berichten en gezinsplanning bij te houden?
Hoi allemaal,
Ik ben benieuwd hoe andere ouders dit doen. Ik zal me eerst even voorstellen. Ik ben Daniel een vader van 2 kinderen (jongen 13jr/meisje 10jr), beiden hebben de diagnose ASS en hebben veel behoefte aan structuur en planning. Dus geen vader die afspraken vergeet of toch Ranja meegeeft naar school in plaats van water. Ik merk dat het bij ons thuis vaak is dat moeders de
tassen in pakt, maar wanneer moeders moet werken komt het op mij aan. En dan begint het.. Wat moet er mee naar school, hoeveel.. Moest de fiets nu mee of niet ?Daarnaast speelt nog gezinsinformatie vanuit verschillende hoeken..
Bij ons komt gezinsinformatie overal vandaan: schoolmails, WhatsApp-berichten, briefjes, screenshots, sportclub, zwemles, BSO, tandartsafspraken enzovoort. En uiteindelijk moet iemand daar dan weer acties van maken: gymspullen klaarleggen, lunchpakket mee, formulier invullen, afspraak onthouden, kind eraan herinneren, partner informeren.
Ik merk dat dit niet alleen “planning” is, maar vooral mental load: losse informatie moet steeds worden vertaald naar taken, checklists en herinneringen. Losse blaadjes, een kalender in de keuken (die steeds uitgebreider wordt). De mental load die je als ouder als kiespijn kunt missen.
Ik ben daarom bezig met het ontwerpen/testen van een Nederlandse Android-app: GezinsGrip. Het middelpunt is planning. Deze planning wil ik zo makkelijk mogelijk vullen; Het idee is dat je losse informatie kunt plakken of delen naar de app, bijvoorbeeld een schoolbericht of screenshot. De app maakt dan lokaal een voorstel voor een taak, checklist, herinnering of afspraak. Je kunt handmatig taken invoeren en ook verjaardagen (met een herinnering voor het welkbekende kinderfeestje 30 dagen vooraf) of andere bijzondere momenten. Als ouder controleer je altijd eerst zelf voordat er iets wordt toegevoegd.
Ik zoek geen klanten en de app is nog niet officieel live. Ik wil vooral weten of dit probleem herkenbaar is en of ouders zouden willen meedenken/testen.
Mijn vragen:
- Hoe houden jullie nu schoolinfo, WhatsApp-berichten en gezinstaken bij?
- Gebruik je een agenda, notitie-app, papieren lijst, WhatsApp naar jezelf, of iets anders?
- Wat gaat daarin vaak mis?
- Zou een “gezinsinbox” die berichten omzet naar acties/checklists voor jullie handig zijn?
- Zijn er ouders met Android die eventueel 14 dagen willen testen via Google Play gesloten test?
Privacy vind ik belangrijk: de verwerking van geplakte tekst of screenshots gebeurt lokaal op het toestel. Er wordt niets automatisch toegevoegd zonder dat je het voorstel zelf controleert. (Gezins)namen worden niet via de cloud verstuurd, daarnaast kies je uiteraard zelf wat je vastlegt.
Ik hoor graag eerlijk wat jullie hiervan vinden, ook als je denkt: dit zou ik juist niet gebruiken.
Peiling
Is dit ook een hindernis in jullie dagelijkse organisatie? En zou je de app willen testen/proberen?
Netherfield
12-05-2026 om 20:49
Ik heb zelf een iphone dus geen android. Ik gebruik de kalender-app voor reminders aan mezelf. Elke week piept hij als de kinderen gym hebben. Soms is dat ook nodig en zouden ze dan geen gymkleren mee hebben. Als gezin hebben we Klender. Daar zetten we alle gezinsafspraken in.
Kampeerder
12-05-2026 om 20:59
Destijds heel ouderwets, werd alles in een gezinsagenda geschreven. Elk kind eigen vakje.
Vandaaruit ging het zondag op het whiteboard in de keuken waar ook iedereen een eigen vakje had. Picto's voor wie nog niet goed genoeg kon lezen. Agenda lag er dan naast, alvast op de volgende week.
Zou het nu nog zo doen als ik voor een heel gezin moest plannen.
Bakblik
12-05-2026 om 21:22
Wat Kampeerder zegt, een grote papieren family planner die ik beheerde. Toen ze klein waren en nu nog steeds.
Als ik je moet rijden naar de controle bij de oogarts moet je mij appen en dan schrijf ik het op.
Als je zelf de auto wil gebruiken kan je via mij reserveren.
Wie niet thuis de warme maaltijd gebruikt geeft dat tijdig door.
MamaE
12-05-2026 om 21:30
Verdeel taken zoveel mogelijk, leg de verantwoordelijkheid neer waar die hoort, laat je kinderen ook zelf verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen spullen op het juiste moment mee hebben. Ze zijn 13 en 10, dan kunnen ze echt wel zelf hun lunch klaarmaken en hun tas inpakken en hun gymtas op de juiste dagen meenemen.
Wij hebben een mailadres gemaakt voor onze dochter toen ze net geboren was. Daar kunnen wij beide in en alle info van opvang, school, bso, clubjes etc. krijgen we dus beide binnen.
Kalender met voor ieder een vakje per dag in de keuken is handig. Elke week even doornemen wie welke taken en verantwoordelijkheden op zich neemt als brengen/halen naar sport, naar tandarts/ortho/oogarts/therapie.
Sommige dingen kun je ook een vaste verdeling in hebben bijvoorbeeld jij doet sport x en je vrouw sport y. Of jij de ene dag en je vrouw de andere dag.
Qua ritme/structuur is dat voor jullie kinderen waarschijnlijk fijn. Vaste routines zijn dan niet alleen voor jullie kinderen prettig, maar ook voor jullie.
Qua appgroepen kun je ofwel beide in appgroepen gaan ofwel verdelen. Dat betekent dan wel dat je soms informatie communiceren/overdragen.
Schemerlampje
12-05-2026 om 21:33
Poezenmeisje schreef op 12-05-2026 om 21:00:
Een hele grote, kale, papieren kalender.
Hier ook, met 5 vakjes. Voor ieder gezinslid één, en één vakje voor gezamenlijke dingen.
Bakblik
12-05-2026 om 21:50
MamaE schreef op 12-05-2026 om 21:30:
Verdeel taken zoveel mogelijk, leg de verantwoordelijkheid neer waar die hoort, laat je kinderen ook zelf verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen spullen op het juiste moment mee hebben. Ze zijn 13 en 10, dan kunnen ze echt wel zelf hun lunch klaarmaken en hun tas inpakken en hun gymtas op de juiste dagen meenemen.
Wij hebben een mailadres gemaakt voor onze dochter toen ze net geboren was. Daar kunnen wij beide in en alle info van opvang, school, bso, clubjes etc. krijgen we dus beide binnen.
Kalender met voor ieder een vakje per dag in de keuken is handig. Elke week even doornemen wie welke taken en verantwoordelijkheden op zich neemt als brengen/halen naar sport, naar tandarts/ortho/oogarts/therapie.
Sommige dingen kun je ook een vaste verdeling in hebben bijvoorbeeld jij doet sport x en je vrouw sport y. Of jij de ene dag en je vrouw de andere dag.
Qua ritme/structuur is dat voor jullie kinderen waarschijnlijk fijn. Vaste routines zijn dan niet alleen voor jullie kinderen prettig, maar ook voor jullie.
Qua appgroepen kun je ofwel beide in appgroepen gaan ofwel verdelen. Dat betekent dan wel dat je soms informatie communiceren/overdragen.
Dit inderdaad. Als de kinderen naar de brugklas gaan moeten ze het zelf kunnen dus heel goed om met die van 10 alvast te gaan oefenen.
Die van mij hadden al vanaf kleuterleeftijd zelf de taak hun brood in hun tas te doen en de tas mee te nemen. Vanaf groep 4 moesten ze ook 2 dagen in de week de gymtas mee en daar zelf aan denken. Dat stond wel op de gezinsplanner dus ze konden altijd op de planner kijken wat ze me moesten nemen.
Kampeerder
12-05-2026 om 22:00
Bakblik schreef op 12-05-2026 om 21:50:
[..]
Dit inderdaad. Als de kinderen naar de brugklas gaan moeten ze het zelf kunnen dus heel goed om met die van 10 alvast te gaan oefenen.
Die van mij hadden al vanaf kleuterleeftijd zelf de taak hun brood in hun tas te doen en de tas mee te nemen. Vanaf groep 4 moesten ze ook 2 dagen in de week de gymtas mee en daar zelf aan denken. Dat stond wel op de gezinsplanner dus ze konden altijd op de planner kijken wat ze me moesten nemen.
Dit!
Blijf het op papier/bord zetten tot ze het helemaal zelf kunnen. Kleuters kunnen al op zo'n bord kijken, hoef je als ouder alleen maar de dag van vandaag aan te duiden. Met een pijl of zo.
Kampeerder
12-05-2026 om 22:05
MamaE schreef op 12-05-2026 om 21:30:
Dit ook. Alles omtrent de kinderen had een vaste ouder. Taak van de verantwoordelijke ouder om het te regelen als hij/zij zelf verhinderd was.
Mailadres per kind hadden wij nog niet, want meeste info kwam destijds nog op papier. Zou ik in deze tijd zeker doen.
BlairW
12-05-2026 om 22:17
Hier iPhones allemaal en alles staat in de gezamenlijke agenda. Ik kan dus precies zien wie wanneer een afspraak heeft en als er ergens een afspraak gemaakt moet worden dan zie ik ook meteen of man er wel of niet is. Gaat eigenlijk nooit mis.
Qua school regelt kind het vooral zelf. Op de middelbare hebben we geen groepsapp meer of zo, heerlijk! Gymkleding en wel of geen fiets doet ze zelf. Mail van school krijgen man en ik allebei en hoeven we vaak niks mee. Is vooral informatief. Er gaat hier eigenlijk nooit echt wat mis qua planning, omdat alles dus voor iedereen te zien is.
MMcGonagall
12-05-2026 om 22:29
Wij hadden een kalender in de gang hangen waarop alle afwijkende zaken stonden. De normale gang van zaken wisten we uit ons hoofd.
Peaches
12-05-2026 om 22:36
Hier zit alles in mijn hoofd, en in een gezamenlijke agenda omdat ik geen zin heb om dingen tig keer te moeten herhalen.
De gezamenlijke agenda wordt nauwelijks gelezen, zodat ik dingen alsnog tig keer moet herhalen.
Een app zou hier niet bij helpen.
MamaE
12-05-2026 om 22:41
Ja de gymdagen en sport staan niet op de planning, tenzij het een keer niet doorgaat. Of er een extra training is, of een wedstrijd of activiteit.
Malm
12-05-2026 om 22:43
Wij hebben vaste dagen en vaste ‘taken’. Man regelt alles mbt voetbal, dus ook kleding, schoenen. Kinderen zijn zelf verantwoordelijk voor hun voetbalwas, niet in de wasmand: wordt niet gewassen. En zelf broodtrommel (jongste van 6 helpen we). Gymtas doet dochter zelf vanaf groep 4 denk ik? We herinneren ze er wel aan, is ook weleens mis gegraan.
Ik doe de planning mbt school: studiedagen etc zet ik in gezamenlijke agenda voor begin schooljaar en daar passen we evt onze werktijden/dagen op aan. Doen we zo eens per maand voordat man planning op het werk maakt. Terugkerende dingen zetten we gewoon in gedeelde agenda met bijv wekelijkse herhaling. En we zetten alles er gelijk in. Heb ik geen andere app voor nodig.
duizel
13-05-2026 om 01:14
voor mij zou een app geen toegevoegde waarde hebben. Het gaat gewoon in mijn agenda en dat werkt voor nu prima. Mijn kind van 11 heeft sinds kort een telefoon en ik bedenk me nu dat het handig is als zij de agenda ook zelf gaat gebruiken.