Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
03-12-2012 om 21:50
Het wordt een rommeltje met het gebit van mijn 7-jarige dochter. Haar melktanden hebben er allemaal moeite mee om eruit te gaan, waardoor de nieuwe tanden er soms naast doorkomen. Daarbij heeft ze een heel kleine kaak en passen de nieuwe tanden niet op een rijtje. Momenteel zijn de derde en vierde snijtand (naast het midden) onder aan het doorkomen, waardoor haar hoektanden los en scheef gaan zitten. Dat gaat gepaard met regelmatig bloeden en pijn. De tandarts wil ze er liever niet uit halen omdat de hoektanden sowieso pas over twee jaar aan de beurt waren om te wisselen. Doordat haar snijtanden zo breed zijn worden ze er nu 'voor hun tijd' uit geduwd.
Komt dat vaker voor en hoe groot is de kans dat de kaak nog groot genoeg gaat worden voor het hele blijvende gebit? Hebben jullie nog tips wat we aan de pijn en het bloeden kunnen doen?
03-12-2012 om 21:56
Beperkte ervaring
Een een 10-jarige zoon waarvan de tandarts zei (toen hij 6/7 jaar was): dat wordt een beugelklantje. Toen ik doorvroeg bleek er veel te weinig plek te zijn voor zijn nieuwe tanden/kiezen. De kaak was te klein.
Nu zijn we drie jaar later. Zoon heeft een veel bredere kaak gekregen, dat begon al vanaf zijn 8e. Tot nu toe past alles prima!
03-12-2012 om 22:23
Helaas
Helaas hier ook ervaring. Dochter van nu 8 had een prachtig recht melkgebitje. Niet geduimd, nauwelijks een speen gehad. Maar met het wisselen ging het fout, de nieuwe tanden kwamen achter de melktanden, nieuwe voortand staat daardoor met een hoek van 45 graden op de andere voortand, het is een zootje. Het wordt iets beter langzamerhand, door tong- en lipdruk volgens de tandarts. Maar helemaal goed komen gaat het pas na een beugel.
En tot die tijd de tip van de tandarts: veel wiebelen aan de tanden die ook maar enigszins los zitten.
04-12-2012 om 08:19
Naar ortho
Hier 2 van zulke monden. En grote tanden Bij oudste kwam het goed, kaak groeide groot genoeg. Bij jongste niet, die heeft een beugel, maar ook in de wisselfase is ze al gemonitord door ortho.
Ortho heeft er ook wat laten trekken, die kan in de gatwn houden wanneer er een nieuwe komt. Dat scheelt pijn en bloeden.
Groetan albana
04-12-2012 om 23:40
Hoektand is eruit
Vanmiddag is de hoektand eruit gegaan. Daar ben ik wel opgelucht over want hij zorgde regelmatig voor drama. Het ziet er heel apart uit, want die vier ondertanden vullen nu het hele gat tot voorbij de ruimte waar de hoektand zat (en zit aan de andere kant). Nou ja, het komt zoals het komt. Volgende maand moet ze weer naar de tandarts dus dan zal ik eens vragen of het zinvol is om een ortho te laten kijken.
Ze heeft het trouwens niet van een vreemde, zo'n kleine kaak. Bij mij zijn destijds 8 kiezen getrokken en nog staan alle elementen strak tegen en langs elkaar.