anoniem
16-04-2013 om 11:33
Witte huidskleur
Mijn zoon en dochter zien er altijd wit uit!we eten gewoon gevarieerd en ze komen gewoon buiten we hebben een speeltuin achter het huis!ze zijn zes en drie!papa heel ook een lichte huidskleur en ik word eigenlijk wel bruin in de zon nou ja roodbruin!elk jaar ga ik met ze naar een openlucht zwembad en smeer ik ze in met factor 50 ze hebben allebei geen rood haar of sproeten mijn zoon had blond is nu donker in het haar aan het worden en me dochter blond!is hier wat aan te doen?

toja
16-04-2013 om 11:38
Niks
Daar moet je niets aan willen doen en je kunt er niets aan doen. Niet iedereen heeft veel pigment. Ik zelf heb volgens de huidarts ook weinig pigment. Ik word ook niet echt bruin.
En een lichte huid moet je goed beschermen, dus ik zou blijven smeren als ik jouw was. Dat doe je goed. Ik heb trouwens ook donkerblond haar, net als zoon. Die heeft de zelfde huid als ik.
Waarom vind je het eigenlijk een probleem?
Verstuurd met de Ouders Online iPad app.

anoniem
16-04-2013 om 12:05
Vanwege jeugdzorg
We hebben jeugdzorg en die wil nu weten waarom de kids zo wit zijn en moeten we een schema bijhouden met hoevaak ze naar buiten gaan wat ze eten hoelaat ze gaan slapen enzv!de juf van mijn dochter zei vandaag nog het is gewoon haar huidskleur!

Genista
16-04-2013 om 12:19
Grote genade...
Hier ook vier witte koppies, jaar rond. Volgens de dermatoloog hebben ze het Keltische huidtype. Alleen maar zorgen dat ze niet verbranden is het enige dat we ermee doen.

Rafelkap
16-04-2013 om 12:34
Foto
Geef de jeugdzorg een foto van de vader en print een artikel waarin wordt uitgelegd dat zonnebanken niet voor onder de 16 zijn.

skik
16-04-2013 om 12:43
1 wel 1 niet
Sinds de dag dat ze geboren zijn heeft mijn tweeling een verschillende huidskleur. De één zit er altijd fris en blozend uit, alsof hij net op vakantie is geweest. De ander of hij bloedarmoede heeft, doorschijnend wit is hij haast. De 'witte' is trouwens nooit ziek, de frisse regelmatig. Ze groeien op onder dezelfde omstandigheden (krijgen hetzelfde eten aangeboden enzo) dus het lijkt me echt iets genetisch.
Ben je al bij de huisarts geweest? Misschien kan die bevestigen dat je kinderen kerngezond zijn maar gewoon licht van zichzelf. Lijkt me geen doen om constant bij te houden wat ze precies eten en hoe vaak en hoe lang ze buiten spelen. Hoe denkt Jeugdzorg daar trouwens uit op te kunnen maken wat de invloed van voeding en buitenlucht op de huidskleur is? Hebben ze een kleurenkaart die ze af en toe bij de gezichten van je kinderen houden? Moet de gelaatskleur per zoveel sinaasappels minstens een tint veranderen? Ik zou als ik jou was echt even bij de huisarts langs gaan.
skik

rutiel
16-04-2013 om 12:58
Verduidelijken
Anoniem, blijkbaar maakt jeugdzorg zich zorgen over je kinderen en hangen ze dat aan de kleur die je kinderen hebben. Jouw taak lijkt me niet om je kinderen "bij te kleuren" want dat is (zoals hier ook al is aangetoond) echt onzin. Huidskleur is genetisch bepaald.
Ik zou niet naar de huisarts gaan, want dat lijkt het of jij moet "bewijzen" dat je kinderen gezond zijn. In plaats daarvan zou ik de vraag bij jeugdzorg zelf terug leggen: wat zijn, buiten de kleur van mijn kinderen, de andere redenen waarom jullie twijfelen of wij ze wel gezond opvoeden?
Zijn ze nou helemaal!!
n@nny

Merel
16-04-2013 om 13:43
Ook wit
Hier ook een dochter die heel, heel wit is. Als ik naast haar ga staan lijkt het wel of ik net terug van vakantie ben. Toch was ik vroeger ook zo wit, maar na mijn 20ste begon ik langzaam wat te kleuren in de zomerzon, iedere keer wat bruiner (toen was het echt de trend om lekker bruin te zijn, dus dat wilde ik ook zo graag)
Maar dochter is nu 17 en dus echt heel wit, ze maakt zich graag op en moet echt op zoek naar de allerlichtste foundation en dat is deze vaak nog te donker (om even een indicatie te geven hoe licht ze is) en ze komt (en kwam vroeger ook) gewoon ontzettend veel buiten hoor.
Raar van jeugdzorg om dat te gaan afmeten aan de huidskleur, tja, dan zouden ze mijn dochter ook te licht vinden. En trouwens, mijn zoon, een echte binnenzitter/huismus, die is zelfs donkerder dan dat zij is, en dochter is nota bene vaker buiten dan haar broer.

MariaV
16-04-2013 om 14:15
Nou ja zeg!
Ik heb zelf ook het lichte huidtype, maar mijn (roodharige) dochter is echt in en in wit, bijna blauw doorschijnend. Buiten komen helpt daar helemaal niks aan. Wij smeren ook altijd met factor 30 (normale dagen) en 50 (als ze echt in de zon moet). Anders verbrandt ze, bruin wordt ze echt niet.
Toen we met haar als baby bij de kinderarts kwamen, zei die steevast geschrokken: oooh wat ziet ze bleek! Dan moesten we haar altijd weer even naar pappa laten kijken die ook roodharig en bleek is. En dan zei ze wel: oh ja daar komt het van, maar zo wit zie je ze niet vaak. Tja, je doet er zo weinig aan he.
Als je dan ook nog de "pech" hebt in een wijk te wonen waar de meeste kinderen onlijfkleurig zijn, dan lijkt jouw kind in vergelijking daarmee natuurlijk nog witter. En dat is weer iets waar je helemaal niets aan kunt doen.

skik
16-04-2013 om 14:53
Nanny
Het lijkt me dat je de discussie of witzien al dan niet te wijten is aan de verzorging door de ouders met Jeugdzorg niet gaat winnen. Zij zien dit ongetwijfeld al als mogelijke verwaarlozing.
Als je naar de huisarts gaat laat je in elk geval zien dat je de gezondheid van de kinderen serieus neemt en als blijkt dat er geen reden voor hun bleekheid is behalve aanleg en dat het verder gezonde, verzorgde kinderen zijn, dan neemt Jeugdzorg dat eerder van een huisarts aan dan van de ouders van de kinderen.
skik

toja
16-04-2013 om 16:23
Jeetje anoniem
Dan snap ik je vraag, jijzelf maakt geen problemen.
Pffff lastig hoor, misschien toch eens een dermatoloog of huisarts het vragen uit te leggen? Je kunt niets doen aan weinig pigment.
Sterkte, hopelijk kun je iets uit dit draadje halen
Verstuurd met de Ouders Online iPad app.

anoniem
16-04-2013 om 19:50
Bedankt
De kids gaan echt vooruit en we doen het gewoon echt goed dat is het probleem niet maar de psz en school vinden de kids vaak heel wit!
Maar ik ga gewoon een afspraak maken bij de huisarts!
Dan heb ik een bewijs dat het gewoon hun huidskleur is!
bedankt voor alle reacties

wil40
16-04-2013 om 21:05
De huisarts
De huisarts zal je dan vertellen dat een huidskleur gewoon een huidskleur is en niets met gezondheid te maken heeft. Zolang er geen blauwe vlekken/wallen onder de ogen zitten en het oogwit mooi helder, is je kind gezond als er verder gene klachten zijn.
Ik heb het al een keer aan de huisarts gevraagd over mijn eigen kind. Vooral omdat hij zo vermoeid toonde. Zomers toont hij wel wat gezonder, door een licht getint kleurtje. `s Winters is hij bleek.
Ik ben best benieuwd of jij hetzelfde te horen krijgt.

Vertigo
16-04-2013 om 22:16
Wat naar voor jullie
Want uit wat ik hier van je en gelezen, doe je alles in je macht om het jeugdzorg maar naar de zin te maken.. En gaat het nu prima met je kinders.
Heel rot dat ze niet gewoon aannemen wat je zegt. Succes ermee en zeker naar de huisarts gaan en het feit zwart op wit aanleveren.

albana
17-04-2013 om 06:59
Blauwe vlekken onder de ogen
Zelfs die blauwige kleur onder de ogen kan bij in-in-witte kinderen 'normaal' zijn. 1 nachtje 'doorhalen' van 19jarige hier (dat is tegen de ochtend naar bed gaan en te weinig slapen) en ze ziet er zo uit. W.s. was dat niet opgevallen als haar huid maar een beetje een tintje had. Maar omdat ze zó in en in wit is zie je het wel, zeker met bepaalde lichtinvallen. En echt die komt héél vaak buiten (op die fiets hierheen en op de fiets daarheen...).
's Zomers valt het iéts minder op....dan 'kleurt' ze met name in de onbedekte delen (gezicht, armen) toch nog een kléin beetje. Hoewel in vergelijking met de gemiddelde inwoner van Nederland ze er nog steeds als een melkfles uitziet.
En ook nog hoogblond. Dus dan lijk je nog witter. Ook nog witte kleren aan dan vragen ze allemaal of ze ziek is...(net zo als aan mij .
groeten albana

factor 50
17-04-2013 om 09:24
Beste anoniem....
Mijn kinderen hebben ook een lichte huidskleur en heel blond. Eerst gebruikte ik braaf factor 50, ook als we een dagje naar de speeltuin gingen. Totdat ik zag dat mijn kids het zo warm leken te hebben steeds als ik ze ingesmeerd had. Factor 50 blokkeerd echt de porien. Toen ben ik overgegaan op factor 30. Wel factor 50 als ze een dagje naar het strand gaan. Nu mijn vraag aan jou smeer je ze niet te veel in? Nu ik factor 30 smeer hebben ze toch een natuurlijke heel lichtgetinte kleur. Bij factor 50 bleven ze echt spierwit. Als ze dan een dagje met oma gingen logeren, en die weigert ze in te smeren kregen ze meteen een fikse zonnebrand, grrrr. Vandaar dat ik wil dat ze een beetje een natuurlijke bescherming krijgen. Ik smeer mijn kinderen niet in als het voor 11.uur is of na 16.00 als ze in de tuin of buiten spelen. Juist tussen 11.00 en tot 16.00 moet je wel opletten. Inderdaad irritant dat gezeur over witte kids. Mijn man zegt altijd dat ik mijn kids vergiftig als ik ze insmeer, daar kan ik mij ook zo aan ergeren. Dan vergeet hij het hele huidkanker verhaal. Mijn zus heeft notabene huidkanker gehad.

anoniem
17-04-2013 om 09:38
Misschien
Ik start hier vaak dingen op het forum zoals de taalbegrippen van me zoon bijv!mijn zoon had inderdaad wallen onder zijn oogjes begin vorig jaar en toen heb ik inderdaad zijn bedtijd vervroegd en is het weggegaan!maar inderdaad miss smeer ik ze met een te hoge factor in!ik moet sowieso met mijn dochter zometeen om 11 uur bij de huisarts zijn dus kan ik hem gelijk vragen over haar witte huidskleur!sowieso is hun neef van 10 ook heel erg wit en mijn schoonbroer gebruikt zelfs bruinings doekjes voor zijn gezicht en heeft enorme wallen!jeugdzorg weet hoe we euit zien ook van vader dat hij heel wit is!maar goed laat straks wel wetn wat de huisarts heeft gezegd plus de psz spreekt ontzettend tegen de ene juf zegt het is hun huidskleur de ander zegt ze ogen moe en ze zijn vaak wit:-/

Vertigo
17-04-2013 om 10:38
Zomertijd
Tja, alleen is het net 3 jaar lang winter geweest en is er nog weinig in te smeren..

Serra
17-04-2013 om 12:06
Bovendien... (factor 50)
Bovendien helpt een lagere factor niet om sneller bruin te worden. Wel om niet te verbranden... Hoe hoger de factor, hoe langer je in de zon kan zonder te verbranden. In die zin zou een lagere factor zelfs nadelig werken omdat je dan minder lang in de zon kan blijven om bij ge kleuren.
Vervelend dat zoiets als lichte huidskleur een ding is nu in jouw geval. Sterkte!

Tasja123
17-04-2013 om 18:51
Voor het eerst een gezond kleurtje
Hier heeft mijn 3e deze week voor het eerst in haar leven een gezond kleurtje. De rest van haar leven is ze tot nu toe in en in wit. Helaas is ze nu hartstikke ziek, ook voor het eerst. Heel zielig en helemaal niet gezond....
Mijn kind is ook wel eens moe, hangerig op de speelzaal. Nog nooit iemand die daar over heeft gemopperd. Het wordt wel gemeld , maar ieder kind is wel eens moe enzo...
Is er nog een andere reden dat jeugdzorg er zo op let?
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Marie
17-04-2013 om 20:46
Vitamine d tekort
Hoi
Ik heb ook ergens gelezen dat tegenwoordig vaker een vitamine-d tekort voorkomt door het smeren met een (te) hoge factor zonnebrandcrème. Hoe staan jullie daar tegenover?
Onze oudste is ook vrij wit van zichzelf en wordt ook amper bruin, maar nooit met hogere factor dan 20 gesmeerd.

Vic
17-04-2013 om 21:28
Factor 30/50
Mijn oudste is ook heel erg licht. Vorig jaar waren we op vakantie in Kreta en ik kon haar van verre herkennen aan haar kleur. Ze was voor haar doen best gekleurd, maar in vergelijking met anderen lichtgevend wit. Vanaf het voorjaar heeft ze altijd een tubetje zonnebrandmiddel, factor 30 of 50, in haar tas omdat ze anders al binnen een half uur verbrandt.

albana
18-04-2013 om 09:45
Nu al dan?
Oudste (die witte dus) smeert zich nu nog niet in hoor....Nu met deze zon (het is toch voorjaar?) verbrand ze nog niet. Dat wordt pas een issue over een maand ofzo. En die fietst rustig een half uur...Over een maand kan dat niet meer. Dan wordt het armen smeren en gezicht (eventueel benen/voeten afhankelijk van haar kleding) als ze zover fietst en dus langer in de zon is en dan moet het ook nog rond middaguur zijn, voor 's morgens vroeg en 's avonds is dat niet nodig. En echt 's zomers pas helemaal. Als ze in bikini loopt.
Huidarts heeft ons gezegd ook niet té extreem te smeren. Soms is een beetje beperkt zon ook wel goed, we hebben het nodig.
Wij smeren met P20 en in het gezicht en haren/schouders met factor 50. Dat is genoeg. Hoogzomer (bikiniweer) en in warm land wel eens met 30. Maar ze mag ook gewoonweg niet in de zon komen vanaf 11.30 uur tot 14.00 uur. Dan moet ze in de schaduw blijven. Simpel zat.
Ik ben daar gek om d'r helemaal met 50 of 60 in te smeren. Ze heeft die witte huid nu eenmaal en er is niks mis mee om die korte tijd dat de zon op z'n hoogst is daar rekening mee te houden en die zon te mijden. Is alleen maar gezond want in die tijd is het gezonder om niet in de zon moeten komen voor iedereen.
groeten albana

MariaV
18-04-2013 om 11:58
Ja albana
Mijn kinderen, ook de minder bleke, waren vorige week al rood na een halve dag buiten. Niet heel verbrand, het was de volgende dag al bijna weg, maar het was een waarschuwing. Ik smeer nu nog niet elke dag, maar op een dag als gisteren moeten ze in elk geval hun neus en bovenkant wangen even insmeren (nu factor 30).

Fiorucci
18-04-2013 om 12:13
Juist nu
Er wordt vaak juist gewaarschuwd voor de eerste voorjaarszon. Ik verbrand ook voor ik er erg in heb, ook in het vroege voorjaar. Ik gebruik dus nu elke dag dagcreme met een hoge factor.

Genista
18-04-2013 om 15:16
Ja, juist nu al
Door die wind heb je helemaal niet door dat de zonkracht al aardig groot begint te worden. En als ze eenmaal verbrand zijn, ben je die keer te laat. Dus ja, hier smeer ik ook al.

anoniem
18-04-2013 om 15:37
Rode wangen
Mijn mannetje heeft de afgelopen dagen heerlijk gekleurde wangentjes dus ikkuh uiteraard foto's maken als bewijs:-d
Maar de huisarts zegt hou je nou maar aan dat schema en doe nou maar wat ze van je vragen!

albana
19-04-2013 om 07:37
Felle zon gehad dan?
Maar we hebben hier nog geen 1 (vrije) dag echt de hele dag vollop zon gehad. Wel zonnige dagen, maar daarbij was het ook met regelmaat behoorlijk bewolkt.
'Vroeger' smeerde ik haar wel eens in tussen de middag als ik verwachtte dat ze op school 's middags de hele dag buiten zouden spelen (in de zon dus). Maar nu wat ouder, nu ze niet meer buiten speelt dus...doe ik dat niet meer en zij ook niet. Alleen dus bij langere fietspartijen....
Thuis 'mocht' ze toch al niet uren in de felle zon spelen dus kwam dat amper voor. En onze trampoline staat/stond in de schaduw Dat scheelt al behoorlijk.
Mógen ze van jullie dan uren in de zon spelen? Ik gaf op school ook altijd aan dat ze daar op moesten letten. Na 1 keer een behoorlijk verbrande haarlijn en oren omdat ze op school mijn waarschuwingen niet serieus namen (was op schoolkamp dus juf moest smeren) gaven ze daar altijd wel gehoor aan...dan dirigeerden ze haar gewoon naar de schaduw om daar te gaan spelen.
groeten albana

Fiorucci
19-04-2013 om 12:36
Albana
Ja, we hebben hier, west-NL, al een paar mooie zonnige dagen gehad. En ik haalde mijn kinderen niet binnen bij een mooi lente zonnetje...kunnen ze eindelijk naar buiten...op bloedhete dagen bleven ze vaak wel binnen. Of ze speelden in het badje in de tuin, onder een parasol.

Annet
19-04-2013 om 20:56
Zondag verbrand
Ik heb afgelopen zondag in de tuin gewerkt en mijn gezicht is al verbrand. Niet ernstig of zo, maar de zon was sterk genoeg.
De dag ervoor heb ik bij het sporten staan kijken. Toen was de zon nog niet zo sterk. Dit was in ZW NEderland