Pedro
03-07-2014 om 21:34
zakgeld
Hallo,
Wij hebben twee jonge kinderen. De oudste is nu 4 en een half. Ik was benieuwd wat jullie zoal op het gebied van zakgeld doen / hebben gedaan.
Zelf heb ik nooit zakgeld gekregen. Hadden we geld nodig, dan kregen we dat.
Zijn de bedragen die hier vermeld zijn, een beetje gangbaar? http://financieel.infonu.nl/diversen/134949-zakgeld-in-2014-hoeveel-zakgeld-is-normaal.html

Leen13
03-07-2014 om 22:16
hier
Zoon wilde met 4 jaar zelf een boodschap doen aan het einde van de straat. Dan liet ik hem voor mij een krant halen en voor hemzelf een snoepje uitzoeken. Ergens tussen 4 en 6 jaar begon hij met wekelijks een euro. Met de belofte dat het geld dat hij spaarde op zijn verjaardag verdubbeld werd zodat hij een groot ding kon kopen.
Dochter ging later ook mee doen.
Zo hebben ze een gameboy en nintendo bij elkaar gespaard en grote playmobiel opstellingen.
Snoepjes heeft niet lang geduurd, dus ze hielden meestal alles over. Ik gaf ze elke zaterdag een euro voor hun spaarpot.

Linda
03-07-2014 om 22:54
Vanaf 6 jaar
Wij hebben zakgeld gegeven vanaf 6 jaar. Eerder schijn weinig zin te hebben omdat ze nog te wei,ig besef ervan hebben of nog niet goed genoeg kunnen tellen.
We deden 10 cent per levensjaar, dus met 6 60 cent, daarna 70 cent etc totdat ze 10 jaar waren. Vanaf 11 jaar iets meer omhoog. Op Nibud kun je ook kijken, maar ik vind dat ze wat hoog zitten.

Pedro
03-07-2014 om 23:27
Interessant
Leuk om dit te lezen.
Linda, ik had zelf ook het idee, dat die bedragen wat hoog waren. Vooral bij de jongere kinderen.

Hanne.
04-07-2014 om 08:07
hier vanaf 4
Hier krijgen ze vanaf 4 jaar zakgeld. 50 ct per week en dan per jaar 25 ct er bij.
Hoogte van het zakgeld is ook afhankelijk van wat ze er mee moeten doen . Hier krijgen ze bv niet vaak zomaar speelgoed. Loom spullen oid moeten ze zelf financieren.

Thursday Next
04-07-2014 om 10:24
hier
vanaf 6 jaar 50 cent per week, vanaf 8 jaar een euro. Geen gedoen met 10- en 20-centstukken.
Daarna geloof in naar 2 euro of 2.50, maar toen moest dochter wel zelf cadeautjes gaan betalen.
Vanaf de brugklas zakgeld & kleedgeld 55 euro per maand.
Ik vergeet trouwens vaak zakgeld te geven, om eindeloze discussies "vorige week heb ik nog niet gehad..." te voorkomen heb ik Voor de jongste (nu 8) een briefje gemaakt met alle zakgeld-dagen er op, die steept ze door als ze wat gekregen heeft. Oudste krijgt het op de bankrekening.

Molleke
04-07-2014 om 11:52
Hier
Oudste vanaf 6 jaar destijd begonnen met 50 eurocent. Ik verhoogde dat met 50 eurocent per jaar en soms ook wat meer. Ik geloof dat ze in groep 8 op 3 euro pw zat. In het eerste jaar brugklas kreeg ze 5 euro per week. Vanaf het begin moest ze hier cadeautjes voor kopen voor de andere gezinsleden en opa en oma. (vanaf haar zesde dus). Nu krijgt ze sinds kort 65 euro kleed en zakgeld. Hier moet ze alles van doen. Wij betalen alleen abbo telefoon.
Jongste krijgt vanaf 6 jaar 1 euro. Ze is nu 8 en zit op 2 euro per week. Hier ook cadeautjes van kopen en voor de rest kan ze het zelf besteden. Ik vind de bedragen van nibud niet hoog. Het hangt er wel vanaf wat je zelf te besteden hebt.

Molleke
04-07-2014 om 11:53
Oja
Ik vind zelf 4 jaar te jong maar dat is persoonljk. Rond 6 a 7 jaar begint het meer te leven.

Pedro
07-07-2014 om 23:36
Bedankt!
Ik denk dat wij ook maar met zes jaar gaan beginnen. Waarschijnlijk 50 ct of iets dergelijks.
Bedankt voor de reacties en de info.

Ardenna
08-07-2014 om 10:40
Bedragen
Ik vond de (gemiddelde!) bedragen helemaal niet te hoog. Een kind leert pas wat van zakgeld als het het zakgeld ook kan uitgeven. Voor vijftig cent per week kún je alleen maar snoep kopen en in mijn ogen leer je daar dan te weinig van. Sparen duurt te lang en dat is voor sommige kinderen erg lastig. Het geld brandt in de zak en dan alleen maar snoep kunnen kopen schiet dus niet op. Begin met een euro per week als ze naar groep 3 gaan.

Mijntje
08-07-2014 om 10:55
geen snoep
We hebben maar 1 eis : ons kind mag er geen snoep van kopen.
We begonnen met 5 of 6 jaar met 50 cent. Dat werd even opgespaard en daarna meteen uitgegeven aan kleine legodoosjes. Nu is hij 9 en pot alles op. Hij spaart voor grotere dingen (lego vaak) maar verandert zijn wensen nogal vaak. Dus hij moet eerst wat langere tijd iets wensen voordat hij het mag uitgeven aan iets groots. Loomen betaalt hij zelf, dus z'n vetpot is al wat geslonken. Hij heeft nu 1,50 per week, als hij 10 is wordt dit 2 euro, verder weet ik nog niet. Hij hoeft er nog geen cadeautjes voor te kopen nu.
Ik vind het heel leerzaam, maar 4,5 is nog wat jong.

Limi
08-07-2014 om 11:57
hier wel met 4 jaar
Maar dat is omdat hij de tweede is en ook iets wil. Hij krijgt 50 cent. Kan prima rekenen en uitrekenen of hij er nog iets van kan kopen, of als ik het heb voorgeschoten hoeveel hij uit zijn portemonnee moet halen. De portemonnee pakken en tellen hoeveel geld hij heeft doet hij toch wel een keer per week.
De oudste heeft pas met 6 jaar zakgeld gekregen. Eerst vond ik de nibudbedragen ook best hoog, maar het is wel de bedoeling dat ze iets kunnen kopen en daarvan leren.
Hier kopen ze nooit snoep, maar altijd speelgoed.

Euro
08-07-2014 om 14:17
Hier
Zakgeld vanaf 6 jaar. Want dan gaan ze er op school ook mee rekenen (geld sommetjes).
We zijn nu zo ver dat ze 2,50 en 3,00 euro krijgen (11 en 12 jaar).
Sinds een paar jaar hebben ze ook een eigen rekening met pinpas. En het zakgeld wordt automatisch overgemaakt. Zo wordt het ook nooit vergeten.
Grappig is dat ze beiden totaal verschillend met geld omgaan. Oudste is heel zuinig en weegt alle voors en tegen af voor ze iets koopt. Als ze koopt is het vaak wat duurder en groter en wilde ze het ook heeel graag.
Jongste is bijna altijd blut en koopt veel flutspul wat zo stuk is.

Tijgeroog
08-07-2014 om 14:22
Hier
Met 6 jaar 50 cent, daarna 70 cent en een euro. Nu met 9 hebben we het verhoogd naar 1,50 en moet hij er voor de gezinsleden verjaardagscadeautjes voor kopen. Met de afspraak dat bij grotere, duurdere cadeaus wij geld bijleggen. En zo willen we elk wat jaar wat meer vrije bestedingsruimte geven, maar ook wat meer verantwoordelijkheden over eat ergekocht moet worden. En loomen en dat soort dingen moet er inderdaad zelf van gekocht worden. Maar de oudste heeft ook al wat grotere dingen bij elkaar gespaard.

creabea
10-07-2014 om 14:48
tweede kind
kreeg hier ook eerder zakgeld. Is nu 5, en krijgt iets minder dan zijn broer van 8.
Wat ik nog niet heb gehoord: moeten jullie kinderen nog iets dóen voor het zakgeld?

Ansjo
13-07-2014 om 19:51
wat ik niet goed begrijp
is hoe kinderen kadootjes moeten kopen voor in feite best weinig geld.
Als je uitgaat van een euro in de week, je bent thuis nog met bv 3 of 4 anderen en je wilt niet altijd met een zeepje van 50 cent aankomen, dan blijft er op jaarbasis naar verhouding nog maar vrij weinig over waar je zelf de zeggenschap over hebt, zeker als je er ook nog van moet sparen. Sparen naar iets groots wordt dan wel een jarenplan en dat is, lijkt me, vrij onoverzichtelijk voor kinderen.
Of ben ik te lang uit de kleine kinderen en zie ik iets over het hoofd?
Ik weet nog dat mijn dochter van toen ongeveer 3 jaar liever een handje kleingeld had dan 1 gulden of een briefje van 5....was toch veeeeel meer!

Linda
13-07-2014 om 20:07
Ansjo - cadeautjes en te veel zakgeld
Van mij hoefden ze pas op latere leeftijd (11 jaar) cadeautjes voor gezinsleden te kopen. Ze kregen toen 2 euro per week.
Reken maar uit: 52 x 2 = 104 euro.
Daar kan je wel (bij ons) 5 x 5 euro = 25 euro per jaar voor cadeautjs (verjaardagen, vader- en moederdag) voor kopen. Houd je nog 79 euro per jaar over voor eigen besteding. Prima toch? Hoeft toch echt niet meer?
Daarnaast krijgen ze hier overigens nog wel soms wat rapportgeld van opa's en oma's, soms geld verdienen met vrijmarkt (ca. 25-30 euro pp), verjaardagsgeld (vriendjes en familie). Al jarenlang krijgen ze dat soort dingen en als je dan spaart op momenten dat je niet dure wensen hebt, dan heb je op een gegeven moment echt wel wat.
Echt mijn kinderen zijn "stinkend rijk", ook al krijgen ze relatief niet veel zakgeld.
Hebben echt meer dan genoeg te besteden, en doen daar dus dure dingen mee met mobiele telefoons, I-pads etc. (grotendeels zelf betalen).
Ik verbaas me er altijd over dat kinderen tegenwoordig zoveel zakgeld krijgen en dat ik denk: wat moeten ze nou echt ervan kopen? Daar kopen ze toch alleen maar (te veel) snoep, hamburgers, fris en rotzooi (niet noodzakelijke makeup en frutsels) van?
En als ze echt dure wensen (of teveel wensen) hebben, kunnen ze toch met een heitje voor een karweitje geld bijverdienen?

creabea
14-07-2014 om 09:42
kadootjes enzo
het lijkt me heel goed als je kinderen als ze iets ouder zijn zelf het geld meer in eigen beheer geeft, dus op zijn minst zelf de telefoonkosten betalen enzo. Bij ons is de oudste pas 8 dus zover is het nog niet. En kadootjes enzo, tja, het ligt er een beetje aan hoe vaak er een feestje is enzo. Onze kinderen hebben gemiddeld zo'n 6-7 kinderfeestjes per jaar, en we besteden meestal zo'n 8 euro aan een kadootje. Dan lijkt me meer dan 50 euro een flinke hap uit de begroting (als je ook nog kadootjes voor gezinsleden moet kopen). Maar goed, ik weet niet hoeveel feestjes er zijn over een paar jaar, misschien loopt dat wel iets terug?
Ligt er misschien ook nog aan hoeveel de kinderen voor de rest nog krijgen aan geld van opa en oma enzo. Dit weekend nog op een feestje geweest bij vrienden die heel veel familie hebben, en daar kreeg het jarige kind ont-zet-tend veel. Ook hebben de kinderen wel 3 opa's en oma's (door scheiding). Daarbij viel wat onze kinderen krijgen op verjaardagen (met 'slechts' één opa en oma en 2 ooms en tantes) nogal in het niet. Een 9-jarig vriendje van mijn oudste koopt ook allerlei dure spullen van zijn zakgeld, zoals een DS, games en legodozen uit de duurste categorie. Ik weet niet hoe hij aan al dat geld komt, maar die van ons zou 3 jaar moeten sparen voor hij een DS kan kopen, laat staan die andere spullen. Maar goed, dat jongetje haalt per verjaardag ook wel 150 euro op.

Linda
14-07-2014 om 09:51
cadeautjes vriendjes /vrienden
Bij ons op de basisschool geven kinderen (hun ouders) ook vaak 8-10 euro aan een jarig kind.
Op de middelbare school waar de kinderen vaak zelf hun cadeautjes voor vrienden/vriendinnen moeten betalen wordt dat vaak een stuk minder, iets van 3-5 euro!
Handig om daarmee rekening te houden bij het vaststellen van het zakgeld als ze naar de middelbare school gaan.
Ik heb 8-10 euro per kind altijd overdreven veel gevonden - ze krijgen dan wel erg veel geld, vind ik. Maar ja, ik wilde als ouder ook niet teveel naar beneden afsteken, dus deed dan ook maar mee (we kunnen het missen).

Ardenna
14-07-2014 om 10:06
Creabea
Ik denk niet dat veel ouders hun kind verplichten de kadootjes van vriendjes te kopen van hun zakgeld. Beetje zielig ook als het ene kind vaker uitgenodigd wordt dan het andere. Gezinsverjaardagen zie je aankomen, daar kun je op budgetteren, partijtjes niet, daar kun je er zo drie in een paar weken van hebben. Een kind krijgt te weinig geld om daarop te budgetteren.
Als mijn kinderen naar de middelbare gaan moeten ze van hun geld ook de telefoon betalen en als ze eens iets lekkers willen kopen op school. Ze mogen gratis lunch meenemen maar ik wens geen gezeur over 'iets lekkers'. Mijn oudste doet dat dus bijna nooit en pot alles op maar als mijn jongste andere keuzes gaat maken dan heb ik daar niet zo'n probleem mee.

creabea
14-07-2014 om 11:05
kadootjes (ot)
ach ja, maar voor iets leuks voor een kadootje (een legodoosje of een stripboek) betaal je al gauw 8 euro. Dat is het ook een beetje. Maar ik zie wel dat de prijzen aardig worden opgedreven; de buren geven de kinderen altijd een kinderboek kado (toch gauw 15 euro) en vrienden van ons geven bijvoorbeeld al zo 20-25 euro uit aan een kadootje voor onze kinderen. Dat vinden wij dan weer veel te gek maar dat is ieder zijn ding natuurlijk. Het moet ook maar net kunnen; deze maand hebben we alweer 6 verjaardagen, dan tikt het ook aardig aan. Voor sommige verjaardagen moeten we ook nog een eind rijden, kost ook nog wat. Dan geven wij geen cadeaus van 15-20 euro pp; (wel voor een goede vriendin als ik iets leuks zie, of voor de lieve buren die altijd wel willen oppassen) maar zeker niet voor kinderen.

Ardenna
14-07-2014 om 12:29
Creabea
Ik mis je punt geloof ik, het ging hier om zakgeld maar blijkbaar heb je het nu over je eigen geld?

Sanneke*
18-07-2014 om 08:39
En hier
Vanaf 6 jaar zakgeld, 50 cent per week. De oudste is op zijn 9e verjaardag omhoog gegaan naar 1 euro per week. Ze hoeven er niks van te kopen, kadootjes voor feestjes e.d. koop ik gewoon.
Als we naar een braderie gaan mogen ze allebei wat geld uit hun spaarpot meenemen om uit te geven. De oudste denkt echt na en geeft niet veel uit. De jongste vindt het allemaal zo leuk, enveloppen trekken, eendjes vissen, snoepjes kopen. Die denkt er heel anders over dan haar oudere broer
Overigens gaat ook geld voor verjaardag en rapportgeld in dezelfde spaarpot en hier sparen ze mee voor grote dingen. Zoon heeft vorig jaar zelf een tablet bij elkaar gespaard. En de jongste spaart nu voor een Lego Friends boot. Dus bij allebei zit het sparen er goed in. Kan ook bijna niet anders met 2 ouders die financieel opgeleid zijn
Sanneke*

vlinder10
12-08-2014 om 20:10
per leeftijd
Ik heb 3 kinderen 13 jaar krijgt 13 euro 11 jaar krijgt 11 euro en 6 jaar krijgt 6 euro.
Mijn oudste heeft een krantenwijk en daar verdiend hij ook iets mee en hij krijgt soms wat extra om op school iets lekkers te kunnen kopen als hij dat wilt.

+ Brunette +
13-08-2014 om 21:40
Geef gul en zonder mitsen en maren
Iemand merkt op dat je van 50 cent niet veel meer dan snoep kunt kopen. Ben ik het helemaal mee eens. De bedragen in de link vind ik redelijk. Ik ben zakgeld gaan geven vanaf dat mijn dochter 6 jaar is, eerder heeft inderdaad geen zin. Verjaarscadeautjes e.d. verplicht van het zakgeld kopen ga ik pas vanaf de middelbare school doen. De basisschool vind ik de periode om met geld te leren omgaan, vandaar ook geen restricties. In het begin ging het geld natuurlijk meteen op aan snoep. Maar dochter had al snel door dat het zonde was. Niet dat ze nooit snoep koopt maar zoals in het begin is het niet meer. Nu gaat de strijd meer om op korte termijn een goedkoop speeltje of even doorsparen voor iets interessanters.

Urslau
17-08-2014 om 10:08
Ben denk ik gemiddeld
De jongste van 6 heeft zakgeld vanaf 5 jaar. Krijgt nu 1 euro.
De oudste van 11 krijgt nu 2 euro 50.
Hier mogen ze er ook voor kopen wat ze willen. Moedig ze wel aan om te sparen voor iets interessants. Bij tijd en wijlen gaat dat goed; soms alleen prullaria of snoep. Daar leren ze van.

Dendy Pearson
17-08-2014 om 11:13
Hier
krijgt jongste van bijna 6 af en toe wat kleingeld. Maar dat zijn dus geen vast bedragen.
De oudste van nu 12 kreeg rond haar zevende 50 cent en dat hebben we langzaamaan verhoogt. Toen ze 10 was kreeg ze 10 euro per maand en daarvan kocht ze haar rommeltjes. Uitjes en kadootjes hebben wij betaald.
Nu gaat ze naar de middelbare en gaat ze 20 euro per maand krijgen. Het is de bedoeling dat wij verder geen geld meer gaan geven voor de film oid.
Hoe het zal gaan met kadoos weet ik nog niet.
De meeste verjaardagen zijn van kinderen die wij ook goed kennen en daar geven we altijd wel wat meer aan uit. Of er nog verjaardagen van klasgenoten worden gevierd weet ik niet.
En eens in de drie maanden krijgt ze 50 euro en daarvan mag ze wat kleding kopen. De eerste keer was dat voor haar een mooie les. 50 euro is niet veel als je bij Coolcat naar binnen gaat. En toen kwam ze er later ook nog achter dat dat geld was uitgegeven aan weinig kleding wat kwalitatief slecht is. Tegenwoordig zoekt ze toch meer de markt en de goedkopere zaken op.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.