Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Vrek :-)

Vrek :-)

26-03-2009 om 22:29

Zakgeld 9-jarige


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

27-03-2009 om 15:21

Lol

"Dat geld is volledig vrij besteedbaar, alleen mogen er geen huisdieren voor gekocht worden."
Die is leuk

Annet

Annet

27-03-2009 om 15:44

Leuk, die regel voer ik ook in....

Geen snoep en huisdieren kopen voor je zakgeld.

Dat is weer eens wat anders als: We kunnen wel een poes nemen maar dan moet Papa weg (allergisch)

De yakuitleg

Het lijkt me een vrij algemene uiting van afgrijzen, maar speciaal voor jou wil ik het nog wel even uitleggen Manda.
Als een 6-jarige haar neus ophaalt voor 5 euro vind ik dat behoorlijk decadent en verwend overkomen. Hier op twee verschillende basisscholen is het gebruikelijk dat op een kinderfeestje een bedrag van 5 euro of een equivalent aan cadeautje wordt gegeven aan de jarige. Wat zegt jouw dochter dan? Die 5 euro kan ik niks mee, en neem dat cadeautje ook maar weer mee naar huis, want ik vind cadeautjes van 5 euro niks aan?
adem in
adem uit

Zo en nu even heel politiek correct: Wij hebben blijkbaar verschillende normen mbt geld, en onze kinderen kijken blijkbaar van ons af hoe wij (zowel jij als ik) tegen waarde van geld aankijken. Maar er is geen goed of fout. Gewoon op je gevoel afgaan...

Ach ja decadent

ik ga er ook niet op in, je trekt hele rare conclusies.

Vrek :-)

Vrek :-)

27-03-2009 om 19:21

Juist...

Nou, ik heb dus gelijk als ik zeg dat ik de kinderen uit mijn dochters klas niet geloof! Er is vrijwel geen enkel kind dat vijf euro per week krijgt. Mooi
Overigens snap ik niet zo goed wat het probleem is met het oma/opa zakgeld. Het gaat ten slotte niet om een idioot hoog bedrag. Op een spaarrekening is niet nodig want oma en opa sparen ook al via een spaarrekening voor de kleinkinderen.
Bedankt voor alle reacties!

koentje

koentje

28-03-2009 om 11:42

Silone en manda

Ik begrijp niet goed waarom de toon van silone zo neerbuigend wordt naar Manda toe. Jullie zijn het ergens niet over eens zo what?
Manda reageert dan eigenlijk ook, logisch, met iets van nouja, ik hoef me van jou niets aan te trekken en dat gaat ten koste van de discussie,

Jammer, want op zich is het een leuk iets om eens over te hebben. Ik begreep zelf in eerste instantie de opmerking van Manda ook niet zo en had hetzelfde idee : namelijk dat ik het een slecht teken vind dat een kind haar neus ophaalt?/ 5€ geen bedrag vind om serieus te nemen. Daar kun je inderdaad heel wat mee. En wat Silone zegt geldt hier ook zo'n beetje: een verjaardagskadootje mag zo rond de 5€ kosten en daar kun je heel wat mee toch?

Neus ophalen voor 5 euro

Ik lees nergens dat Manda-dochter haar neus ophaalt voor 5 euro (waar staat dat dan?) . Er staat dat ze geconcludeerd heeft dat je voor 5 euro niet zo heel veel kan kopen (aan speelgoed) vandaag de dag. En helaas is dat toch ook zo? Noem maar iets op wat niet in de categorie "rotzooi, stuk na een week" valt (viltstiften, potloden en papier niet meegerekend). Een playmobielpoppetje kost godbetert al 3 euro. Over lego zullen we het helemaal maar niet hebben. Barbiekleertjes? Voor 5 euro kun je het niet kopen en een barbie ook niet (tenzij je eentje bij de action koopt die na inderdaad een week kapot is inclusief de kleertjes die de pop aanheeft).
Een cars-autootje (hier zeer geliefd bij zoon kost al 6 euro). Ik kan nog wel even doorgaan. Voor feestjes van vriendinnetjes en vriendjes geef ik tussen de 7 en 10 euro uit. De 5 euro van nu is niet het tientje van vroeger. Jammer maar waar en ik vind het een beetje raar dat Silone er dan maar voor het gemak van uitgaat dat Manda en dochter een verwend stel zijn. Ik geef liever iets meer uit aan iets moois dan mijn huis vol te hebben met goedkope prullaria en dat geldt ook voor speelgoed.

Kiki

Kiki

28-03-2009 om 12:01

Ik vind het juist superpositief dat de dochter van manda

al zo jong kennelijk waarde hecht aan kwaliteit.
Een troep, geen plastic dingen van een euro die zo kapot gaan, geen prullaria van slechte kwaliteit.

Ik vind het niet decadent en ook niet verwend. Het geeft juist blijk van een goed onderscheidingsvermogen van kwaliteit en kitsch
Ik vind dat Manda trots kan zijn op haar dochter en ik hoop dat mijn zoontje en beebje onderweg later op die leeftijd dezelfde conclusie trekken.

Cobi ik denk

dat het verschilt per kind, de een heeft het door na 1 keer oefenen met iets, de ander kan met 16 jaar nog geen onderscheid maken tussen nuttig en totaal overbodig. Dat zei ik hier boven al ergens, ik zie een groot verschil tussen onze nichtjes en neefjes die toch redelijk hetzelfde opgevoed worden.

Natuurlijk helpt het wel hoe je als ouder het goede voorbeeld meegeeft. Samen boodschappen doen geeft trouwens best al inzicht vind ik hier, dochter van 6 weet nu al dat de goedkopere dingen onderaan staan (euroshopper logo) en dat de dure dingen (wc papier bijvoorbeeld) op ooghoogte staan en dat je dus de getallen kan vergelijken met elkaar.

Waarde van dingen

mijn dochter moet nu zo'n 2,5 maand sparen voor E 5,-.
Eerder was dat nog veel langer toen kreeg ze E 0.20 per week. Dus zo stond ze vorig jaar met haar zak met muntjes (totaal E 5 aan kleingeld) voor het eerst in de intertoys, en alles waarvan ze dacht dat ze dat wel kon betalen was te duur. Dus ook het playmobile setje met de cavia's en ook de puzzel van Wall E die zij erg leuk vond, die waren namelijk 6 of 7 euro. Dus dan kan je wel zeggen dat ze die pot met smurfensnot leuk had moeten vinden maar dat slaat in deze context gewoon nergens op.

De keer erop ging het weer zo, weer teleurgesteld er achter komen dat E 5 niet genoeg is en sindsdien heeft ze niet meer aangegeven naar de winkel te willen om zelf iets te kopen.

Wel heeft ze nog een keer een dure pratende my little pony gekocht die ze niet van mij mocht hebben, ze heeft toen met koninginnedag geld verdient met verkoop van haar oude speelgoed. Dat was geloof ik het laatste wat ze zelf heeft gekocht. Hier geldt het dus gewoon wel, voor E 5 kan je weinig leuks kopen. MIsschien een kwestie van smaak inderdaad of gewoon goed weten wat je wel wil.

Dat zelf sparen en iets uit gaan zoeken als 5 of 6 jarige is niet te vergelijken met wat je krijgt op je kinderfeestje of wat je zelf geeft op een kinderfeestje. Mijn dochter was blij met alles wat ze kreeg op haar feestje.

Neerbuigend?

Dat had ik niet bedoeld hoor. Geërgerd, ja dat wel! Maar ik ben blij dat je in je laatste berichtje toch tekst en uitleg geeft, Manda. Ik snap je nu beter, maar eens ben ik het nog steeds niet.
Overigens met zoon in de puberteit denk ik dat ik zo langzamerhand wel in Cobi's standpunt kan meegaan (net een gruwelijke ochtend lang met zoon het centrum doorkruist voor 'coole' schoenen. Ik begin nu toch sterk aan kleedgeld te denken).

angel3

angel3

28-03-2009 om 18:29

Ik vind ook

dat er voor 5 euro bijna nik is. Dat gaf ik eerder al eens aan ivm verjaardagspartijtjes. Blijkbaar heeft de hele klas er last van want het minimale dat zoon kreeg op zijn feestje (6 jaar) was een euro of 7 a 8. Dat hoeft van mij niet maar dat geeft aan dat een beetje iets gewoon zo duur is. Geen action hier overigens, dus de intertoys doet goede zaken hier En nee zeker GEEN eliteschool....
Zoon komt ook steevast met lego of playmobil aanzetten iets anders boeit hem minder dus inderdaad wat doe je dan?

angel3

angel3

28-03-2009 om 18:30

Aanvulling

laatst ergens bij zeeman iets gekocht van 3 euro....na 1 dag kapot...

Ja moeilijk

tot nu toe heeft dochter nooit wat hoeven te betalen van ons maar wanneer verander je dat ? Straks als ze 7 wordt dan wordt haar zusje 1, is het dan logisch dat ze dan zelf iets koopt van haar geld ? Ik denk toch echt dat ik dat blijf doen, dat ik dus geld geef zodat zij wat kan uitzoeken.

Voor onze verjaardagen en vader/moederdag wil ik helemaal niet dat mijn kind geld uit geeft, ja straks als ze volwassen zijn en geld verdienen kopen ze misschien wel iets, tot dan toe ben ik blij met een tekening of een taakje (bon om de was te strijken ofzo).

Astrid

Astrid

28-03-2009 om 21:08

Mijn kinderen krijgen geen zakgeld

Hier zoon bijna 11 (groep 8), dochter 8 (gr. 5) en dochter bijna 6 (gr. 2) en ze krijgen nog steeds geen zakgeld. Wil het al jaren doen, maar vergeet het steeds.

Mijn oudste (bijna brugklasser) heeft totaal geen behoefte aan iets kopen. Hij krijgt bij een rapport en verjaardag best veel geld, maar hij doet er niks mee (zit zeker 150,= in z'n spaarpot). Hij heeft echt nog nooit wat gekocht. Komt wel in winkels hoor, maar wil nooit wat hebben. Zo ook met de de kadobonnen die al jaren op z'n prikbord hangen. Gebeurt niks mee. Zakgeld hoeft voor hem niet zegt hij.

Nr. 2 is een ander verhaal. Die is erg op haar centen en wil wel heel graag zakgeld. Nu krijgt ze geld door klusjes te doen. Ze heeft zelf bedacht dat ze een deel spart en een deel op mag maken. Moet bij haar maar eens gaan beginnen met wekelijks zakgeld.

Nr. 3 is nog te jong.

mijnkinderenzijnmnalles

mijnkinderenzijnmnalles

28-03-2009 om 21:19

10 euro per maand

Mijn kinderen 9 en 10 jaar krijgen 10 euro per maand. Eerst gaf ik ze 2 euro per maand maar ik vergat het steeds. En als ik het ze gaf renden ze bij wijze van spreke direct naar de winkel om er iets lulligs voor te kopen. Want wat koop je voor 2 euro. Daarom vind ik het per maand ook beter. Krijgen ze in 1 x een groot bedrag en daar kunnen ze een maand mee doen. Ze rennen niet meer meteen naar de winkel want ze kunnen iets groots kopen. Dus vaak als de volgende maand er aan komt zeggen ze oooooh ik heb nog 10 euro. Willen ze iets kopen wat duurder is dan moeten ze wachten.

Huh, niks voor 5 euro?

het verbaasd mij dat er hierboven gezegd wordt dat er 'niks' te koop is voor 5 euro. Nou wordt het wel later gereduceerd tot 'niks fatsoenlijks' maar alsnog is het onzin.
Hier een 11 jarige die toevallig net jarig is geweest en dus 'geld zat' heeft (euh dus buiten d'r zakgeld van 4 euro per maand dan). En vorige week met vriendin is wezen shoppen voor 5 euro. Gewoon 'verbrassen' zeg maar...
En ze kwam thuis met (houd je vast, zitten jullie goed? anders vallen jullie van verbazing misschien om...):
- 1 springtouw á 1,99
- 1 elastiek van 1,99
- ienieminiezakje knikkers voor 1 euro
dus hoezo is er 'niks' meer te koop voor 5 euro???
of is er niks 'fatsoenlijks' meer voor 5 euro???
jaha, voor kinderen die alleen op die geld-klopperij-merkdingen vallen misschien....maar voor gewone buitenspeelkinderen is er zát te koop voor 5 euro.En ook heel 'fatsoenlijk' en degelijk spul hoor. Gewoon bij intertoys en zulke speelgoedwinkels.
o,ja en ze had met die knikkers nog wel getwijfeld, de stoepkrijt (á 1 euro) was ook heel aanlokkelijk...om te hinkelen. Dus die is ze van plan volgende week te kopen...van d'r zakgeld dus.
groeten albana

Lynna

Lynna

29-03-2009 om 10:10

Angel 73 -kleedgeld

Ik ben met kleedgeld begonnen toen mijn kinderen naar de middelbare school gingen. Mijn zoon was toen 12 en mijn dochter ruim 10. Dat ging van het begin af aan goed.

Maylise

Maylise

29-03-2009 om 15:00

Genoeg voor 5 euro

Ik vind ook dat je genoeg leuke kleine dingen kan krijgen voor 5 euro. mijn zoontje spaart zijn zakgeld zelden echt op en komt altijd met allerlei goedkope spulletjes thuis. Soms is dat niks maar soms zijn het speeltjes waar ze echt wel lol van hebben. Zo heeft hij een keer voor 2 euro een hele grote stuiterbal gekocht. Dat ding heeft al voor veel uurtjes speelplezier gezorgd. Er ligt hier van de oudere kinderen nog een hele stapel van die goedkope barbie popjes. Bij sommige zitten de beentjes en armpjes wat los maar er kan echt nog wel meegespeeld worden. Goedkoop rotzooi speelgoed kan soms echt lang meegaan. Soms zelfs langer dan je wilt

Lego en playmobil is inderdaad een ander verhaal (hoewel de kleine doosjes onder de vijf euro zijn) dus daar moet zoon dan wat langer voor sparen. Doet hij niet want sparen lukt nog niet echt dus dat vraagt hij dan op zijn verjaardag.
Overigens zou hij met 2 maanden sparen 20 euro kunnen hebben en daar kan je best een leuke kleine playmobil doos van kopen. Maar goed tot nog toe wordt zakgeld door hem meer gebruikt voor pokemon plaatjes, spulletjes uit van die automaten en andere kleinigheden.

Maylise

Voor 5 euro kopen wij ook weinig

Oudste 6 krijgt zakgeld. Hij spaart vooral voor (strip)boeken, is ook nog wat betreft kosten te overzien. Toevallig laatst een Kapla uitbreiding gekocht, extra geld had hij verdiend door klussen te doen. Dat moest ik vroeger ook, wilde ik extra dan moest ik ervoor werken.
Ik ben zo'n moeder die dure cadeaus geeft, zo tussen de 7,50 en 10 euro. Liever iets duurzaams dan prullen van plastic uit China. Is mijn Maatschappelijke Bewuste bijdrage , ik ben er erg fanatiek in geworden om eerlijk te zijn.

mijnkinderenzijnmnalles

mijnkinderenzijnmnalles

31-03-2009 om 10:43

Tuurlijk heb je iets voor onder de 5 euro maarre...

Tuurlijk kan je wat kopen voor weinig geld. Maar springtouw hebben ze al 3 jaar geleden gekocht of gekregen,
knikkers hebben ze zat maar hier wordt er op school nooit geknikkerd. Stuiterballen, hoeveel wil je er hebben. En ga zo maar door. Dat bedoel ik nou. Ze kopen prulletjes maar willen nooit iets weggooien. Ze zijn hartstikke blij met kleine dingetjes maar ik word er goed gek van. Ja, ze hebben er een dag plezier van en misschien 2 dagen maar de berg word steeds hoger van die kleine prulletjes. En in de speelgoedwinkel zien ze van alles wat wel duur is en kunnen het dan niet kopen omdat het geld op gaat aan tientalle kleine dingetjes. Daarom heb ik liever dat ze sparen voor iets groots wat ze nog niet hebben. Mijn zoon is nu voor schoenen met wieltjes aan het sparen. iets wat hij echt heel graag wil. Ik vind het niet verkeerd hoor om ze te laten inzien dat iets niet zomaar komt aanwaaien. Ze moeten inzien dat het leuker is om iets te kopen waar ze voor moeten sparen en wat ze nog niet hebben.

Fraz

Fraz

31-03-2009 om 11:06

Wat wij ook wel doen

is als ze voor iets sparen waar wij zeg maar achter staan (dus geen prularia) dat we bijleggen als ze minstens de helft hebben gespaard. Willen ze dus een boek of een spel o.i.d. kopen dan leggen we bij. Ze hebben dan nog steeds de keuze te doen met hun zakgeld wat ze zelf willen maar iets duurder spul komt zo ook binnen handbereik en sparen wordt daardoor beloond. Wil zoonlief een pokemonei kopen moet hij dat zelf weten maar daar betalen wij niet aan mee.

Schoenen met wieltjes? mijnkinderenzijnmijnalles?

welke maat heeft je zoontje? ik heb hier nog een paar schoenen met wieltjes staan,zgn clickers.het is maat 36/37.
dochter heeft ze 1 seizoen gebruikt en ze zijn nu te klein.
laat maar horen of je interesse hebt.

mijnkinderenzijnmnalles

mijnkinderenzijnmnalles

31-03-2009 om 14:43

Susanne

Heel lief van je susanne. Helaas woon ik in Spanje. Ben binnenkort wel in utrecht maar omdat mijn zoontje bang was dat de schoenen na zo lang wachten niet meer in de aanbieding waren (16,= helft van de prijs) heb ik ze alvast gekocht. Ik heb zitten kijken op internet hoeveel ze in Nederland kosten want mijn dochtertje wil ze nu ook graag maar dan het liefst wel meisjes schoenen. Zij heeft maat 32/33 dus die van jouw dochtertje past ze niet. Heb jij enig idee wat de gemiddelde prijs is van die schoenen? Ik heb ook al via internet gekeken bij scapino want daar zijn de schoenen vrij goedkoop maar ik zag ze niet op internet staan. Zijn ze veel te koop in nederland? En weet je ook waar?
Alvast bedankt voor je aanbieding.

Mijn kinderenzijnmijnalles

dochter heeft ze vorig jaar bij bart smit gekocht voor 30 euro.
intertoys had ze toen ook.
geen idee of ze dit seizoen er ook weer zijn,ik heb ze nog niet gezien
ik denk dat je eerder slaagt bij een speelgoedwinkel dan bij een schoenenzaak.
( ik had ze graag in Spanje bij je gebracht,als ik tenminste een weekje kon komen logeren,lijkt me een heerlijk uitstapje haha)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.