Jolinar
23-12-2012 om 12:16
Zakgeld en kleedgeld
Omdat ik bij "werk,recht & geld"meer de volwassen dingen zie staan zet ik mijn vraag maar even hier neer. Kan verder nergens iets vinden hierover op ouders.nl.
Ik heb wat vragen over OF jullie zakgeld en kleedgeld aan je kinderen geven. En zo ja hoeveel en wat mogen ze ermee doen? Staat er ook nog iets tegen over?
Betreft bij mij kind 1 van 10 en kind 2 van 8. Eerste krijgt 1,40 per week en tweede 1,20. Helft daarvan gaat in hun pot voor kado's voor jarige gezinsleden. De andere helft in hun portemonnee. Daar mogen ze mee kopen wat ze willen. In de regel sparen ze het op voor iets dat ze graag willen hebben. Ze kopen nooit snoep ofzo, talen ze niet naar.
Volgens Nibud betaal ik ze te weinig, maar kleding betalen wij 100% voor beiden. En ze zitten beiden op de hobby's en sporten die ze willen (beiden hebben in totaal 4 hobby's/sporten waarvan 3 gezamenlijk) en daar betalen wij ook alles voor/ aan.
Wat ze moeten doen is meehelpen in de verzorging van hun/onze dieren (verschonen, voeren) tafeldekken/afruimen in beurtdiensten, was sorteren van zichzelf en opruimen, slaapkamer regelmatig opruimen.
Worden ze nou echt zo onderbetaald? En hoe hebben jullie het geregeld?

skik
23-12-2012 om 12:26
Onderbetaald?
Het zijn toch geen werknemers en het Nibud is toch geen CAO?
Mijn 9-jarige zoons krijgen 4 euro per maand (vanaf 2013 5 euro per maand). Daar mogen ze mee doen wat ze willen en ze hoeven er geen klusjes voor te doen. Ze hoeven sowieso geen klusjes in huis te doen, alleen hun eigen zooi opruimen. Kleding, hobby's, sport en kadootjes voor vriendjes betalen wij.
Mijn 13-jarige krijgt 15 euro per maand (vanaf 2013 20 euro). Daar moet ze kadootjes voor vrienden en familie voor kopen en verder mag ze zelf weten wat ze er mee doet. Ze krijgt geen geld mee om op school iets te eten te kopen, dat kan ze van haar zakgeld doen als ze dat wil. Een mobiel heeft ze niet. Kleding betalen wij nog, ik vind haar te ongeorganiseerd voor kleedgeld.
Oudste van 16 krijgt 20 euro zakgeld per maand, een telefoonabonnement, kleedgeld en een sportschoolabonnement. Van het zak- en kleedgeld moet ze alle prive-uitgaven betalen, dus ook de kapper, schoolfeestkaartje, ov-tegoed als ze met de tram wil gaan enzovoorts.
skik

gruffalo
23-12-2012 om 12:38
Nou
hier ook een kind van 8 en een van 10.
Beide krijgen ze 1 euro zakgeld per week waar ze mee mogen doen wat ze willen, alleen snoep/eten mogen ze er niet van kopen.
Daarnaast krijgt oudste 7,50 per maand op een rekening gestort waar ze kadootjes van moet kopen voor familie en voor vriendinnetjes. wat over blijft mag ze vrij besteden.
de rest wordt door ons betaald. Ik vind dat ze niet 'onderbetaald' worden. Het is natuurlijk ook net wat je kinderen belangrijk vinden. Als oudste een mobieltje zou willen kopen en een abonnement er bij tsja... dan zal het lang duren voor ze zoiets kan kopen. Hetzelfde met make up, ze is er nog niet mee bezig maar stel dat ze dat wil kopen dan is dat een flinke kostenpost voor haar.
maar dat zien we tzt wel, vooralsnog is dit ruim.

amk
23-12-2012 om 12:51
Minder
die van mij is 7 en krijgt nu 50 ct per week. Per 1 januari wordt dit 1 euro, en dan komt er ook een opdracht bij voor mijn kleine vrek.
Ze moet dan 3 kadootjes per jaar kopen, verjaardag papa, mama en bonus mama. Anders komt er nooit geld uit die pot.
Voor de rest wordt alles gefinancieerd.

Merel
23-12-2012 om 13:42
Archief
Als je op zoeken 'kleedgeld' of 'zakgeld' invult krijg je heel veel draadjes hierover. Erg leuk om door te spitten, er is al heel veel over geschreven.

P
23-12-2012 om 13:56
Tja
Ik ben van mening dat zakgeld leergeld is en je kunt er minder van leren als je weinig krijgt.
Ik zou dus helemaal nooit zo'n regel instellen van 'de helft in de spaarpot voor jarige gezinsleden' maar: je bent verplicht voor iedereen 1x per jaar een kadootje te kopen. Ik vind dat ze zelf moeten leren 'begroten' en dat gaat niet als je het ze zo oplegt. Leer ze maar eens in de 'problemen' komen als ze niets meer hebben als X of Y bijna jarig is. Dat gebeurt ze ook maar 1x waarschijnlijk.
In dat geval zou ik dan wel de mogelijkheid geven dat ALS ze met dat probleem bij je komen dat ze mogen lenen (met rente natuurlijk) of geld bij je mogen verdienen of iets anders.
Ik heb hier een kind wat erg graag en goed spaart en eentje waar het geld uit de zak brandt. Juist handig dat ze ook zien wat de andere manier is bij elkaar.
Hier kregen ze vanaf een bepaalde leeftijd 10 euro per maand (op hun rekening, ik had nooit kleingeld in huis, ik zou niet weten waar ik elke week die bedragen vandaan moet halen) en vanaf de brugklas meer maar inclusief hun belabo van (nu bij oudste) 5 euro en inclusief zelf eens wat kopen op school.

Jolinar
23-12-2012 om 16:05
Reactie
Tsja, iemand (in mijn omgeving) riep dat ik mijn kinderen zou "onderbetalen" volgens het Nibud als je dus kijkt wat 'gebruikelijk' zou zijn volgens die site. daarom dacht ik, ik pols eens wat ouders. En waar beter dan hier.
Ik bedoelde niet dat ze die klusjes moeten doen in ruil voor zakgeld overigens. Bedoelde meer aan te geven dat ze heus niet verwend worden en niks hoeven te doen.
Merel: kom hier niet zo vaak, weet niet hoe of waar ik in het archief zou moeten zoeken?
Voor ons is het zakgeld ook zeker leergeld. het budgeteren doen ze dan ook omdatz e zelf moeten kijken hoeveel in de pot zit/komt en wat voor kado's ze dan kunnen kopen. En de inhoud van hun portemonnee idem dito...

Merel
23-12-2012 om 20:52
Jolinar
Oh het heet tegenwoordig geen archief meer, maar kijk maar bij 'zoeken' twee regeltjes onder het knopje inloggen. Daar kan je intypen wat je zoekt en als je niets invult bij 'dagen' krijg je heel veel, wil je wat recenters zoeken dan moet je dat wel invullen.

+ Brunette +
23-12-2012 om 22:44
Geen regels en wel hierom.
Als de ouders richtlijnen geven hoe het geld uitgegeven moet worden, dan leert een kind er toch niets van? Hier ben ik begonnen met zakgeld toen dochter zes jaar was. Meteen naar de snoepwinkel hollen natuurlijk. Maar nu ze negen is, denkt ze bewust na en spaart uit zichzelf.

Lou
24-12-2012 om 11:06
Eerlijk gezegd
Onderbetaald zou ik het niet noemen hoor maar ik vind 70 cent per week vrij te besteden voor een kind van 10 wel een beetje weinig eerlijk gezegd (want de andere 70 cent was verplicht sparen). Niet dat het erg is om weinig geld te krijgen, maar wat kun je nou met 70 cent?
Mijn dochter van 11 krijgt 2 euro per week vrij te besteden. Daarnaast 40 euro kleedgeld per maand. Daarvan koopt ze alles, dus ook de ongezellige dingen als sokken en schoolgympies. We geven haar alleen één paar goede schoenen per jaar.

Annet
24-12-2012 om 22:52
Leuke conclusie oudste
Oudste vAn 15 jaar had een interessante concludie: de ouders met het meeste geld geven het minste geld aan hun kinderen! De discussie tussen deze 15-jarigen ging niet alleen over zakgeld en kleedgeld maar ook over : wat betalen je ouders nog meer? Voorbeelden waren aankopen voor de lunch op school, uitstapjes en reisjes met school. (Dan gaat het over lunch ter plekke en zo, krijg je daar geld voor mee ?) cadeautjes, verjaardagrn, treinreisjes, etc.

Marieke
27-12-2012 om 20:05
Hier
Dochter van 11 krijgt in 2013 ? 8,50 per maand op haar rekening gestort en vanaf volgende week ? 40 per maand kleedgeld. Van het zakgeld betaalt ze ook haar telefoon, bekostigt ze haar tekenhobby en koopt ze wat lekkers bij de sportclub. En ze spaart voor grotere aankopen.
Jassen/schoenen en sportkleding betalen wij, er is voorgeschreven sportkleding en die is zo duur dat we dat voor onze rekening nemen. Ook hebben we afspraken gemaakt dat we, als ze weer zo hard groeit, gaan bijbetalen. Afgelopen jaar is ze zo hard gegroeid, dat ze twee keer in een seizoen nieuwe kleren moest. Dat redt ze dan niet van dit bedrag. We hebben een jaar lang bij gehouden wat we voor haar gekocht hebben, van broeken tot sokken, van ondergoed tot shirts van handschoenen tot shirts. Dat bedrag hebben we door 12 gedeeld en naar boven afgerond. Gelukkig is ze geen voorstander van merkkleding en zegt ze geen nee tegen mooie tweedehandskleding.

JansjeRommy
28-12-2012 om 14:25
Bijgehouden
Dochter is tien en heeft nog geen kleedgeld, maar ik heb het al jaren bijgehouden en kom zeker op 60 euro per maand. Maar misschien dat ze zelf goedkopere kleding zou kopen, dat kan ook natuurlijk. Ik houd wel van goede merken, al koop ik die dan wel weer vaak in de uitverkoop. Zakgeld krijgt ze twee euro per week. Kadootjes en tijdschriften en soms boeken kopen wij voor haar. Haar zakgeld spaart ze meestal op voor iets groots van lego of zo of af en toe ook een mooi boek.

P
28-12-2012 om 15:18
Jansje
Je vergeet dat de grootste groeispurt nog moet komen in kleding die duurder wordt (grotere maat is vaak een hogere prijs).

Tink
28-12-2012 om 17:02
Hier
Ik moet het voor mijn zoons eens bekijken wat ze aan kleedgeld gaan krijgen. Oudste (dochter) krijgt ook 60 euro kleedgeld en betaalt daar alles van, ook jassen, schoenen, sokken, ondergoed e.d. Voor beha's heb ik heel af en toe wat bijgesprongen, omdat ze de laatste jaren een erg lastige maat heeft en dan automatisch in de dure zaken terecht komt, Hunkemöller heeft dit stomweg niet in het assortiment, en dat slaat natuurlijk meteen een stevig gat in de begroting. Ook de schoolgymspullen hebben wij in het begin nog betaald.
Zaken als dure beha's hebben onze jongens natuurlijk niet nodig dus voor hen kan het kleedgeld wat minder zijn. Ik geloof dat de oudste 14 was toen ze voor het eerst kleedgeld kreeg, hangt er ook een beetje vanaf wanneer een kind daar zelf behoefte aan krijgt.
Dochter is er altijd prima mee uitgekomen, ze heeft zo haar voorkeuren qua winkels/merken maar let ook op koopjes. En vraagt soms iets van kleding voor bijvoorbeeld haar verjaardag. Telefoonkosten (prepaid) betaalt ze ook zelf. En ook beltegoed is natuurlijk een leuk kadootje voor sint of verjaardag.
Dochter krijgt naast kleedgeld 5 euro zakgeld in de week. Zoon van 11 heeft 2,50 in de week, als ie naar de middelbare school gaat zullen we dat net als bij dochter weer verhogen. Zoon van 9 zit nu op 2 euro, krijgt met zijn 10e jaar ook nog 1x 50 cent verhoging en dan voorlopig niet meer tot ook hij naar de middelbare gaat.
Meestal sparen de zoons het op, voor een doos Lego oid inderdaad, of iets anders waar ze plots niet zonder blijken te kunnen. En ze hebben beiden nog steeds niet geleerd dat ze het restant van het geld ook weer mee terug kunnen nemen, dat brandt dan blijkbaar in de portemonnee en wordt uitgegeven aan snoep . Maar ze kopen ook altijd zelf een kadootje voor jarige gezinsleden, en ook kadootjes voor een jarige klasgenoot bekostigen ze zelf. Dat doen ze overigens spontaan, wij hebben dat niet gepusht ofzo. Ze gaan er blijkbaar gewoon vanuit dat je een kadootje voor iemand zelf betaalt
Overigens is dochter bijna 18, dan gaat het stoppen. Ze zal dan dus moeten zorgen dat ze zelf meer gaat bijverdienen. Ze heeft stufi en zal binnenkort ook haar eigen ziektekostenverzekering moeten gaan regelen.
Uitjes e.d. betalen wij overigens al een hele poos niet meer. Treinkaartjes soms deels, afhankelijk van waar het voor was: treinkaartje voor een uitje = zelf betalen, treinkaartje voor open dag universiteit bezoeken bijvoorbeeld betaalden wij dan (of deels). Inmiddels heeft ze een studenten-OV dus naar die reiskosten hebben we nu geen omkijken meer.