Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Lou

Lou

16-07-2010 om 17:02

Zakgeld en vakantiegeld

Mijn dochter is 9 en krijgt 1,50 per week zakgeld. Dat is gemiddeld, volgens het Nibud, zag ik net. Ze hoeft er niets voor te kopen en mag er alles voor kopen behalve eten en kleren. Ze hoeft ook niets te sparen. Ze krijgt ook vakantiegeld, dat is dubbel zakgeld. Nu wilde ze haar vakantiegeld in één keer krijgen, ook best. Dus heeft ze ineens wat te besteden en ze wilde ermee naar de boekenwinkel. En daar begon mijn twijfel. Boeken kocht ik altijd voor haar. Ze krijgt altijd met Sinterklaas een of twee boeken, en in de zomervakantie ook een of twee, soms drie. En dat dan los van de vakantiespelletjesboeken, die ze ook altijd van ons krijgt voor onderweg.

Maar goed. Vandaag dus leuk met haar naar de kinderboekenwinkel geweest, waar ze erachter kwam dat nieuwe boeken (ja, ze wilde zelf graag nieuwe boeken en beslist geen tweedehands) best duur zijn. Ik heb uiteindelijk de helft betaald. Het zijn vier mooie nieuwe leesboeken geworden, bij elkaar 60 euro, zij heeft dus 30 betaald en ik ook. En wat ze niet weet, is dat ik ook al een ander boek voor haar had gekocht. Dat is dan de verrassing op de camping.

De vraag is: is dit een wel erg riante deal voor haar geworden zo, of vallen leesboeken (geen flutboeken of tijdschriften dus) bij jullie meer in de categorie opvoeding en hoeven de kinderen daar juist niets aan mee te betalen? Of hangt dat af van hoe graag ze het zelf wil? Ze is namelijk gewoon dol op boeken dus ze vond het zelf een uitstekende besteding van haar vakantiegeld plus wat ze nog had in haar spaarpot.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Annet

Annet

16-07-2010 om 18:26

Wat hier zou gebeuren

Dochter is al 12 en ook gek op boeken.
Ik zou in dit geval net zoiets gedaan hebben als Pelle. Ze had iets mogen uitzoeken van haar eigen geld.
Als ik toch boeken zou kopen, zou ik dit uitleggen aan haar. Dan had ze kunnen kiezen of we de aankopen in één keer zouden doen. Maar dan had ik wel verteld dat één boek al gekocht is als verrassing. Want anders krijgt ze inderdaad dubbel.
Ik weet niet of er nog andere (jongere) kinderen in huis zijn. Want alleen om die reden al is het ook niet eerlijk om voor oudste geld bij te leggen. Zij heeft dus extra boeken.
Mijn oudste krijgt nu meer zakgeld dan op de basisschool. Dat betekent ook dat ze de losse extraatjes (die broertje nog wel krijgt) zelf moet betalen. Nou ja, niet alle, maar wel veel meer dan eerst.
Dochter koopt hier vaak boeken van haar verjaardagsgeld. Opa/Oma geven graag geld want dat is makkelijk. Dochter vindt het prima want zij koopt graag boeken.

Lou

Lou

16-07-2010 om 20:19

Pelle

Jazeker is het mijn beslissing, maar ik vroeg me af hoe dat bij andere ouders gaat: vallen boeken onder opvoedkundige aankopen en koop je ze daarom voor je kind, of moeten ze ze zelf kopen van hun zakgeld of vakantiegeld? Fifty/fifty, zoals ik nu gedaan heb, wat vinden jullie daarvan? De beslissing ga ik niet meer terugdraaien hoor We hebben overigens geen andere kinderen, dus daar hoeven we ook geen rekening mee te houden.

Boeken

koop ik gewoon. Voor mij is het inderdaad deel van de opvoeding en ik wil lezen stimuleren. Ik vind overigens niks zo heerlijk als geld uitgeven aan kinderboeken.

Hier

hier zou ik geen deal hebben gemaakt.

bij ons vallen fietsen, papier/kleurpotloden, knutselspullen enzovoort allemaal onder 'opvoedkundige kosten'. ze hebben dat wat nodig is (en vaak meer...).

Als ze een boek willen lezen dan gaan we naar de bieb, en kunnen ze zoveel boeken lenen als ze willen.

als ze dan een boek willen kopen, dan is dat eigen uitgave omdat je die boeken ook in de bieb kunt reserveren.

Gruffalo

una

una

17-07-2010 om 17:50

Nee

ik zou hier ook geen deal hebben gemaakt maar bij ons loopt er nog een zoon rond en dat maakt het toch net iets anders vind ik. Zoon is dol op die zelf doen spelletjes, hoe heten die ook alweer....scheikundige dingen enzo, aangezien die ook pedagogisch verantwoord zijn zou ik die dan ook moeten vergoeden.

Wij zijn allemaal dol op lezen en zijn daarom ook lid van de bieb. Boeken die daarbuiten gekocht willen worden zijn dan ook voor eigen rekening. Dochter vraagt met verjaardagen of 5 december hele series compleet om wat sneller aan de boeken te komen.

Lou

Lou

17-07-2010 om 20:14

Okee

Dank voor alle reacties. Ik heb geen spijt van mijn keuze (al heeft het me flink geld gekost) maar ik heb nu wel wat duidelijker voor mezelf onderbouwd en ook verteld aan dochter dat we niet voortaan van elk boek dat ze wil kopen de helft gaan meebetalen. Dat ik dat in dit geval wel deed, had er meer mee te maken dat ik toch al van plan was nog een boek te kopen. Nou, dan viel deze deal wat duurder uit dan het anders had gedaan, dat was dan ook voor een keertje niet erg. Het was ook voor het eerst dat ze zo veel geld had én voor het eerst dat ze van haar eigen geld iets anders kocht dan een tijdschrift, een knuffel of een zakje edelstenen. Het volgende boek mag ze dan aan Sinterklaas vragen, of er helemaal zelf voor sparen.

Geven jullie trouwens ook vakantiegeld, bovenop zakgeld? Wij geven dus dubbel zakgeld, en verder niets. Maar ze hoeft er ook niets mee, ook niet haar eigen ijsjes te betalen of zo. Dus het is echt voor de lol.

Maylise

Maylise

17-07-2010 om 22:18

Lijkt me prima

Ik kan me goed voorstellen dat je het zo gedaan hebt. Had ik zelf waarschijnlijk niet gedaan maar dat is echt alleen omdat ik meer kinderen heb. Als ik 1 of 2 kinderen zou hebben gehad was het een heel ander verhaal. Dan zou ik zoiets ook wel doen.

Zelf heb ik trouwens ook de neiging om eerder iets te sponsoren waarvan ik zelf ook het belang in zie. Voor een of ander speelgoedje waarvan ik weet dat het binnen een paar weken of kapot of vergeten is trek ik minder vlug de portemonnaie dan voor iets waar ze langdurig plezier van hebben. Boeken zijn natuurlijk een prima aankoop waar ze veel plezier van zal hebben dus het lijkt me een uitstekende beslissing. Je mag ze toch ook wel af en toe even verwennen of wat extra's geven? Bovendien zijn boeken ook nog eens zeer educatief verantwoord.

Hier krijgen de kinderen ook in de zomer wat extra geld voor de vakantie. Ze krijgen dat pas als we op vakantie gaan en dan kunnen ze in het vakantie land wat souveniertjes, prulletjes of speelgoed van kopen.

Maylise

Annet

Annet

17-07-2010 om 23:48

Vakantiegeld is ongeveer 2x zakgeld

Alleen in dit geval krijgen oudste en jongste hetzelfde bedrag. Dat is bestemd voor wat ijsjes en een extra speeltje of souvenir.
Hier krijgen ze 10 euro voor drie weken. Voor jongste is dat meer dan 2x zakgeld, voor oudste minder. Maar voor oudste geldt in de vakantie dan ook dat wij de uitjes betalen. Zij heeft ook haast geen uitgaven. En dat is buiten de vakantie wel anders.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

18-07-2010 om 00:45

Zakgeld

Zoonlief (9) en ik zijn leesmonsters Leesboeken hoeft zoonlief niet zelf te betalen of aan mee te betalen want dat hoort mi gewoon bij de opvoeding. Daarnaast zijn wij lid van de bieb en ook krijgt hij (als hij dat wil) een boek voor zijn verjaardag, voor sinterklaas, voor zijn rapport etc. Aan wekelijks zakgeld doe ik eigenlijk nooit omdat ik zelf nauwelijks geld heb (ik zit in de schuldsanering). Ik wist trouwens niet dat kinderen ook nog vakantiegeld zouden moeten krijgen... Hij krijgt wel ook altijd wat geld van oma bij dezelfde gelegenheden als hierboven al genoemd en wat hij daarmee doet mag hij helemaal zelf weten. Als ik wat extra's overhou doe ik weleens wat in zijn spaarpot. Hij kan erg goed sparen; hij heeft twee jaar geleden de helft van zijn nintendo bij elkaar gespaard (ik heb de andere helft voor zijn verjaardag bijgelegd samen met oma) en nu is hij aan het sparen voor een Playstation. Als hij de helft van het bedrag heeft leggen oma en ik weer de andere helft bij en mag hij die Playstation (of Wii of wat dan ook) kopen. Maar ik besef heel goed dat het bij ons waarschijnlijk wat anders gaat dan bij de meeste andere ouders/kinderen puur omdat ikzelf erg weinig geld te besteden heb (ik mag dus ook nauwelijks tot geen vakantiegeld houden). Met als gevolg dat zoonlief zich al enkele jaren zeer bewust is van de waarde van geld en hij zijn eigen geld niet zo snel uitgeeft aan "flutdingen" laat staan verwacht dat ik spontaan meebetaal of geld uitgeef aan luxe-dingen. Hij krijgt zijn natje en droogje en als het even kan wat extra's zoals een ijsje of een ander kleinigheidje maar voor zaken als luxe-speelgoed moet hij gewoon meebetalen. Maar hij vindt het allemaal best en snapt het prima. De schat kan zelfs niet wachten totdat hij oud genoeg is om een bijbaantje te hebben en dan wil hij mee gaan sparen voor een tweedehands auto

Nee

bij ons krijgen ze geen vakantiegeld. ze krijgen ook geen geld/kado voor hun rapport. We vieren een goed rapport wel (samen een ijsje halen, of een taartje in de winkel kopen) maar geen geld.

Ze krijgen wel wat geld voor hun rapport van opa en oma, en dat wordt meegenomen als we op vakantie zijn, kunnen ze veel tijd aan besteden waar ze het aan uit willen geven. dat is ongeveer 10 euro p.p. en afgelopen jaar hebben ze daar op vakantie samen playmobil van gekocht.

Gruffalo

Jessica O

Jessica O

18-07-2010 om 15:16

Boeken

Hier ook vreselijke boekenwurmen. Voor de vakantie koop ik zelf altijd wat nieuwe boeken. Zoonlief mocht er 1 uitzoeken voor zijn rapport. Kon niet kiezen, ach, dan alle 2 maar, 1 van papa en 1 van mama
Hier ook 1 kind en ik heb wel het idee dat je dat dan makkelijker doet. Je hoeft ze niet beide evenveel te doen, omdat je anders scheve gezichten krijgt.

Vakantie geld krijgt hij wel, als we op vakantie gaan 5 of 10 euro. En van oma, opa, tante en noem maar op krijgt hij vaak ook nog wat...

Jessica

Bastet

Bastet

18-07-2010 om 17:29

Kopen...

Ik koop nog steeds heel veel boeken voor de kinderen,en ook via bijvoorbeeld via MP of bol.com tweedehands.
Scheelt scheppen geld!Boeken vinden wij bijna een eerste levensbehoefte..
Bastet

Carmen

Carmen

18-07-2010 om 20:41

Herkenning

Ook ik ben heel gemakkelijk met boeken. En met kleding in tweedehands winkeltjes. Dat weet mijn dochter, en zij deelt de passies bovendien. Maar ook hier geldt dat ik niet weet wat ik zou doen als ik een tweede kind met andere interesses zou hebben.

Carmen.

Chippie

Chippie

18-07-2010 om 21:55

Elisa

"Maar ik besef heel goed dat het bij ons waarschijnlijk wat anders gaat dan bij de meeste andere ouders/kinderen puur omdat ikzelf erg weinig geld te besteden heb (ik mag dus ook nauwelijks tot geen vakantiegeld houden). Met als gevolg dat zoonlief zich al enkele jaren zeer bewust is van de waarde van geld en hij zijn eigen geld niet zo snel uitgeeft aan "flutdingen" laat staan verwacht dat ik spontaan meebetaal of geld uitgeef aan luxe-dingen."

Sorry, je 'met als gevolg' vind ik echt tenenkrommend. Dáár gaan we weer. Ouders met meer geld voeden hun kinderen financieel gezien altijd heel gemakzuchtig op?
Dat is wat ik hier tussen de regels lees.

Hier dan de andere kant. Wij hebben het financieel heel erg goed. En hier toch ook kinderen die bewust zijn van de waarde van geld, geld niet uitgeven aan flutdingen etc. Hier is 100 euro van de Nintendo bij elkaar gespaard (1 euro zakgeld per week, 5 euro van opa en oma bij een goed rapport - > dat is dus heel lang sparen) en de rest hebben ze gekregen van ons - als grote uitzondering - voor het harde werken op school.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

18-07-2010 om 22:40

Chippie

"Sorry, je 'met als gevolg' vind ik echt tenenkrommend. Dáár gaan we weer. Ouders met meer geld voeden hun kinderen financieel gezien altijd heel gemakzuchtig op?
Dat is wat ik hier tussen de regels lees."
Helemaal niet. Dat is wat jij denkt te lezen maar dat is natuurlijk niet zo. Ik heb het puur over onze eigen situatie en niet over anderen. Ik ken zat ouders die er financieel warmpjes bij zitten en die echt niet zomaar geld over de balk smijten; niet voor zichzelf en ook niet voor hun kinderen. Dat is prijzenswaardig want in dat geval is het een bewuste keuze om verstandig met geld om te gaan. Ik bedoelde alleen maar aan te geven dat het in ons geval dus geen keuze is maar bittere noodzaak; een rechtstreeks gevolg van een oorzaak. En ook al weet zoonlief dat ik in de WSNP zit, dat het een laatste kans is, dat het eindig is en zeurt hij niet om van alles en nog wat; het blijft moeilijk om steeds "nee" te moeten zeggen. Echt. Want je gunt je kind zoveel meer. Want ook hij wil wel eens echt op vakantie, zeker nu bijna al zijn vriendjes en klasgenootjes op vakantie zijn. Maar als je maar 100 euro overhoudt om een hele maand van te leven ben je allang blij als je je kind fatsoenlijk te eten kan geven. En hij weet uiteraard hoeveel moeite ik daarvoor moet doen... Ach, nog twee maandjes en dan zit vijf jaar ellende erop. En dan nooit meer geld lenen of op krediet kopen!

Eurie

Eurie

19-07-2010 om 10:35

Hier ook meer dan genoeg geld

Wij zijn geen patsers. Wij leven -denken we - heel bewust en sober.Kinderen krijgen hier ook niet zomaar een DS;Maar als ik zie wat wij in een maand uitgeven (buiten de woonlasten om) en wat een modaal gezinsinkomen is ...
ZE zitten bijvoorbeeld wel op allerlei clubjes, muziekles, tennisles etc; de kosten komen niet ter sprake (ik weet eerlijk gezegd zelf niet eens wat die clubjes kosten. Bij die clubjes hoort ook kleding/instrumet ... wordt gewoo gekocht
Zo kan ik nog wel meer zaken noemen als ik er even voor ga zitten.
Bij het uitzoeken van een vakante kijken we eigenlijk niet naar prijzen.

Ik ben het dus helemaal eens met Didi.

Chippie

Chippie

19-07-2010 om 11:07

Didi68

Lees dan nog eens de posting van Lou. Daar wordt die 60 euro voor een DS of Wii wél bijgelegd. Ik vond dat opmerkelijk, maar ga me niet bemoeien hoe iemand zijn geld uitgeeft.

Lou

Lou

19-07-2010 om 11:19

Chippie

Huh, waar word ik nu weer van beticht? Ik heb nooit bijgelegd voor een DS of een Wii. Ik heb de helft van de boeken betaald die mijn dochter van haar vakantiegeld wilde kopen, omdat ik toch al van plan was een boek voor haar te kopen. Daar ging mijn vraag ook over: zakgeld, vakantiegeld, boeken.

Nu ben ik iets duurder uit dan ik van plan was, maar ik vind dat niet erg, ook omdat een boek wel een beetje bij de opvoedkundige kosten hoort. Ik heb wel gezegd dat ze niet automatisch een deel van ons krijgt als ik haar aankoop zelf ook leuk vind Dus het volgende boek gaat geheel van haar eigen geld, of komt van Sinterklaas of zo.

Lou

Lou

19-07-2010 om 12:08

Pelle

Ja, ze zal inderdaad Elisa bedoelen, ik zie het nu ook

Nee, ik vind koopboeken zeker niet beter voor de opvoeding dan biebboeken. Qua opvoeding maakt het me niets uit, het gaat om het lezen. Maar ik begrijp ook de behoefte om sommige boeken te willen hebben, en dan liefst nog nieuw. Die neiging heb ik zelf soms ook. Dus ik vind ook niet dat je, omdat er nu eenmaal bibliotheken zijn, dan maar nooit een boek moet kopen.

Lou

Lou

19-07-2010 om 13:40

Geld

En oja, voor de volledigheid: rapportgeld hebben we dan weer niet, en verjaardagsgeld ook niet. Beide oma's geven ook nooit geld tussendoor of zo.
Vakantiegeld is dubbel zakgeld, dat had ik ooit gehoord van iemand anders en ik vond het wel een goed idee. Ik hoor om mij heen dat sommige kinderen veel meer vakantiegeld krijgen, en anderen juist weer helemaal niets. Of wel iets, maar dan moeten ze er ook hun eigen ijsjes van betalen of zo. Nou ja, dan zitten we denk ik wel ergens in het midden met onze financiële opvoeding. Toch leuk om te weten.

Chippie

Chippie

19-07-2010 om 14:39

Lou

Sorry, ik bedoelde inderdaad Elisa! Nogmaals excuses!

Elisa Gemani

Elisa Gemani

19-07-2010 om 15:43

Chippie

Nou Chippie, of je leest iets wat er niet staat of je leest over iets heen wat er wel staat. Nee, ik kan het me zeker niet veroorloven om 65 of 80 euro oid bij te leggen voor een Nintendo maar gelukkig heeft zoonlief een lieve oma die het grootste deel dan kan en wil bijleggen... En mag ik toch nog even zeggen dat ik het knap vindt van een jochie van 8 dat hij twee jaar heeft gespaard om de helft van z'n Nintendo bij elkaar te krijgen? O nee, vast niet. Je mag op dit forum niet eens meer meeleven met een ander want ook dat wordt uit z'n verband gerukt door mensen die op alle slakken zout gaan leggen... Het zal wel door het weer komen maar de laatste tijd reageert iedereen zo raar...

Wat is er zo erg aan om 60 euro bij te leggen voor een Nintendo? Hebben wij ook gedaan voor onze zoon.

Didi

Dat snap ik, weet ik ook uit eigen ervaring toen ik opgroeide (weinig geld). Ik heb niet alles gelezen maar viel over dit:
' Daar wordt die 60 euro voor een DS of Wii wél bijgelegd. Ik vond dat opmerkelijk, maar ga me niet bemoeien hoe iemand zijn geld uitgeeft. '

Maar wie weet heb ik dit verkeerd opgevat...

alberta

alberta

19-07-2010 om 21:40

Hier maakt het niet uit

Wij hebben het financieel niet slecht, maar ook niet heel goed. Moet er wel degelijk op letten. Maar de kinderen merken er niet zoveel van geloof ik, want hierin ben ik nogal lui. Ga soms ook te makkelijk met geld om, en vind het moeilijk soms de kinderen niet te verwennen etc. Krijgen eigenlijk teveel. (in mijn ogen dan, relatief tov andere kinderen uit omgeving valt het best mee, maar ik vind dat veel kinderen teveel krijgen)
En toch gaan de kinderen hier zeer verantwoord met hun geld om. Altijd al. Hebben nog nooit onzin ervan gekocht, terwijl dat best mag. Ze willen best wel wat, en vragen het me dan, en zeg ik nee en dat ze het best zelf kunnen betalen dan bedenken ze zich altijd. Heel soms geven ze geld uit, dan wordt gewikt en gewogen en goed uitgezocht en het is altijd groot, duur, zeer gewenst, solide speelgoed, waar ze lang voor hebben moeten sparen. Het enige waarin dochter zich niet zo goed kan beheersen is in kadootje kopen voor broer, met kerst of verjaardag. De laatste keer heb ik haar echt moeten afremmen want ze wilde veel teveel uitgeven (en krijgt dat nooit retour van hem!) maar voor zichzelf dus niet. Dus mmhh, ik weet het niet zo. Ik vrees dat ze niet zo´n verantwoorde opvoeding krijgen op dit gebied, maar zelf zijn ze anders. De ev zorgen of vragen rondom geld die we soms wel hebben worden ook nooit besproken waar de kinderen bij zijn. (maar zouden de kinderen zich grenzeloos gedragen op dat gebied zou ik wel meer proberen op te gaan voeden hoor)
Lou, het zou mij dus zeker ook kunnen gebeuren dat ze het voor elkaar krijgen mij de helft te laten betalen, zeker als het boeken betreft.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.