Mamalein
07-11-2012 om 13:58
Zakgeld, hoeveel?
Hoi-
Hoeveel zakgeld is 'normaal' tegenwoordig?
Momenteel krijgen onze kinderen beiden 5 euro per week, waarvan dan 2,50 de spaarpot in gaat.
Daarnaast krijgen ze, omdat we zelf niet van die snoeperds zijn, af en toe wat extra geld om snoepjes te kopen.
Ik wil er echter naar toe werken dat ze beiden wat meer zakgeld krijgen en daarmee dan ook hun eigen snoep kopen, zonder verder nog bij ons te komen voor extra.
Wat zou hierin een 'passend'bedrag zijn? De kinderen zijn 11 en (bijna) 9 jaar.
Thanks!

Guinevere
07-11-2012 om 14:04
Mama mia wat een bedrag
5,- per kind per week vind ik heel veel geld. Daar kunnen mijn kinderen voorlopig alleen maar van dromen. Moeten ze daar dan ook alle kadootjes van kopen?
Hier een 10-jarige met 1 euro per week, kan worden aangevuld tot 2 euro bij goed gedrag. Maar hij hoeft er geen kadootjes van te kopen. Sparen moet hij daar ook van doen. Als hij snoep wil halen, ook van die ene euro. Jongste is 5 en die krijgt 50 cent per week.

madelief
07-11-2012 om 14:13
Wauw
Hier 12 en 1,20 per week en die van9 0,90. Eigenlijk doen ze er niets mee alleen af en toe iets van kopen wat wij onzin vinden. Voor extra geld moeten ze op de rommelmarkt of zo gaan zitten. Volgend jaar zal het wel anders zijn op de middelbare school. Snoep kopen gebeurt niet, wonen te ver van de supermarkt
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Carthy
07-11-2012 om 14:14
Hier
2 kinderen van 11 en 7 jaar. Oudste krijg 2.50 per week en jongste 1.50 per week. Hier kopen ze cadeautjes van voor elkaar, papa, mama, opa en oma. Bedrag mogen ze zelf bepalen. Voor de rest is zakgeld vrij besteedbaar. Ze zijn nogal spaarderig hier dus de spaarpotten zitten aardig vol. Snoep hebben we in huis. Mogen ze ook van hun zakgeld kopen maar doen ze nooit.

Mamalein
07-11-2012 om 14:23
Zakgeld
Het lijkt erop dat wij dus al aan de hoge kant zitten met het zakgeld als ik het zo lees.
In principe is het per week momenteel 2,50 vrij te besteden, en 2,50 sparen.

ijsvogeltje
07-11-2012 om 14:42
Sparen
Ik snap dat nooit zo goed: een deel vrij te besteden en een deel sparen. Wat houdt dat sparen in? Moet dat in de spaarpot, of op een spaarrekening? Wanneer mogen ze wel over dat geld beschikken? En worden ze dan geacht dat vrij te besteden bedrag wel helemaal op te maken? Betekent dat in de praktijk iedere week frummeltjes en dingetjes kopen van 1 (of 2 of wat dan ook maar) euro?
Hier een 10-jarige die 1 euro per week gaat. Dat gaat in zijn spaarpot (waar moet een kind het anders laten), en zo nu en dan koopt hij er wat van.
Ik vind 5 euro (maar ook 2,50) vrij te besteden zakgeld per week erg veel voor een kind op de basisschool. Vrij te besteden wekt bij mij in ieder geval de indruk dat er niets van hoeft, maar alles mag. Als een kind bijvoorbeeld wel kadootjes moet betalen, dan vind ik het bedrag wel weer redelijk.

Marit
07-11-2012 om 15:02
Boel
Hier ook niet zoveel: ?1.50 per week
Kijk eens op de site van het Nibud voor richtlijnen.
Marit
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Maylise
07-11-2012 om 16:12
2,50
Nichtje op de basisschool krijgt 2,50 per week en daar mag ze meedoen wat ze wil. Ze is redelijk makkelijk met geld dus ze heeft nu een lade vol met kindersurprises en andere rommel. Pas recentelijk is ze wat meer gaan sparen. Voor van die kleine lego en playmobil doosje.Moet ze ongeveer een maand sparen,kan ze net overzien. Verder zit het sparen er nog niet. In tegenstelling tot haar kleine zusje die alles opspaart. Die krijgt 1 euro per week (kleuter nog)

Zus
07-11-2012 om 17:55
Mijn dochter van 11 krijgt 5 euro per week en moet daar ook kadootjes voor verjaardagen en sinterklaas voor kopen. Dat plant ze dan ook netjes in. Verder vrij besteedbaar en ze koopt dan af en toe een haarfrutsel of zo.

Marieke
07-11-2012 om 18:41
Zakgeld
Onze dochter krijgt sinds ze 11 is een maandbedrag van 8,50 zakgeld en 10 euro voor cadeautjes. Het zakgeld is redelijk vrij besteedbaar, in de praktijk wordt er elke maand een tijdschrift van gekocht en de rest gespaard voor bijv. een Itunescard. Soms koopt ze iets lekkers bij tennis, maar meestal neemt ze het van thuis mee: dat is gratis en anders kost het haar geld, dat heeft ze al heel goed door! De 10 euro gaat in een apart potje (letterlijk) en daar wordt iedere keer maximaal 7,50 uit gehaald voor een feestje. Onze verjaardagen, vader- en moederdag plus iets met kerst wordt er ook van betaald. De praktijk blijkt dat het genoeg is. Ze houdt keurig van beide potjes een kasboek in Excel bij en bij grote spaardoelen maakt ze een 'ladder': ze schrijft het totaalbedrag op en iedere keer als ze wat geld apart legt, schrijft ze dit af van het grote bedrag zodat het bedrag iedere keer kleiner wordt. Extra zakgeld kan verdiend worden met klusjes en dit geld wordt meestal gespaard. Als ze naar de middelbare school gaat, gaat het zakgeld naar 10 euro in de maand, dan moet er ook beltegoed van gekocht worden, dat betalen wij nu: 50 cent tot 1 euro in de maand.

Prakje
07-11-2012 om 19:12
Hier
Wij hebben 3 kinderen.
Oudste van 13 krijgt, sinds hij op het VO zit, 14 euro in de maand plus een beltegoed van 5,-. Die 14 euro is voor kadootjes broers, bankkosten en verder vrij te besteden. Beltegoed heeft hij meer dan genoeg aan, hij krijgt geen data op zijn mobiel. Daarvoor hebben ze de wifi uitgevonden
Middelste van 11 krijgt 1,50 per week en jongste van 9 krijgt 1 euro.
5 euro in de week daar dromen ze hier van... En dat mogen ze blijven doen no way dat ik/wij zoveel zakgeld ga geven.

Thursday Next
07-11-2012 om 19:28
En hier...
een 10-jarige die 2,5 per week krijgt en een 6-jarige die 50 cent krijgt. De jongste hoeft er niks mee te doen, de oudste moet er cadeautjes van kopen voor vriendinnen, zusje en ouders.

skik
07-11-2012 om 19:57
1 euro
Mijn negenjarige zoons krijgen een euro per week. Ze mogen zelf weten wat ze daarmee doen. Snoep kopen ze er nooit van hoewel we dat thuis ook niet veel hebben. Meestal sparen ze voor een speelgoedding of een computerspelletje, dat laatste kopen ze vaak samen. Kadootjes voor feestjes betaal ik.
Vanaf de middelbare school krijgen ze meer (te beginnen met 15 euro per maand), maar dan moeten ze er ook kadootjes voor gezinsleden en vrienden voor kopen.
skik

Mamalein
07-11-2012 om 20:43
Zakgeld
de 2,50 is vrij. Echter als ze een speelgoedje o.i.d willen hebben, zullen ze het hier van moeten doen. Gelukkig weten ze beiden wel dat wanneer ze iets van 5 euro willen kopen, dus moeten wachten tot het geld er is.
De andere 2,50 gaat in een spaarpot. Wanneer de spaarpot vol is, word deze naar de bank gebracht en op een eigen spaarrekening gestort.
Het is iig wel duidelijk dat ze dus al meer dan genoeg krijgen.

gabbertje
07-11-2012 om 21:29
8 jaar krijgt 4 euro
Hier een 8 jarige die 4,- per week krijgt. Hiervan moet ze we een cadeautje kopen bij verjaardagen van papa, mama opa's en oma's, moederdag, vaderdag (denk aan badschuim o.i.d.); dus niet voor kinderfeetsjes etc.
Daarnaast spaart dochter vooral, koopt zelden iets voor zichzelf, laatst een paar oorbelletjes, maar geen grote uitgaven. Als er veel geld in haar spaarpot zit, wordt dit gestort op haar eigen rekening.
Let wel, als ze haar pyjama en vuil ondergoed rond laat slingeren op de grond van haar kamer, staat hier een "boete"op van 50 ct. Deze regel ingevoerd, maar nog nooit toe hoeven passen afgelopen half jaar. Sindsdien ligt pyjama netjes onder haar kussen en ondergoed gaat de wasbox in.

Tango
07-11-2012 om 21:44
11 en 8 jaar
11-jarige krijgt 20 euro per maand. Hier moet ze kadootjes voor partijtjes en verjaardagen van gezinsleden van betalen. Verder zit er een klein deel kleedgeld in omdat ze nogal een dure smaak heeft. Ze hoeft er niet alle kleding van te kopen natuurlijk, wij betalen de basis, maar voor extra broeken, vesten en hemdjes kan ze haar eigen geld gebruiken. Ze is heeeel zuinig. Kadootjes voor vriendinnen en voor ons koopt ze echt zo goedkoop mogelijk, vaak wel leuke dingen hoor. Verder spaart ze het geld echt op om er leuke kleding van te kopen en heel soms eens een nagellakje.
Zoon van 8 is het andere uiterste. Hij krijgt nu 1 euro per week en geeft die het liefst meteen uit. Soms spaart hij een paar weken maar koopt dan meestal toch weer wat van een paar euro.

sonj@
07-11-2012 om 21:52
De helft van hun leeftijd
Hier zijn ze 9 en 11 jaar. Ze krijgen 1x per maand zakgeld (iedere week vergeet ik steeds) en dan de helft van hun leeftijd. Dit mogen ze vrij besteden, maar tot nu toe worden er weinig "niksnut" dingen van gekocht.
Verder krijgen ze iedere maand automatisch 2,50 op hun spaarrekening bijgeschreven.
Jongste van 5 vraagt nog niet om zakgeld. De automatische 2,50 krijgt ze wel op haar spaarrekening.

Manda Rijn
07-11-2012 om 22:48
Hier
oudste van 9 jaar krijgt 2 euro per week, moet daar alles zelf van kopen wat ze voor de 'leuk' wil hebben (dus ook snoep wat ik zelf zelden koop), alle in mijn ogen nuttige dingen voor school, sport, clubjes en kadootjes voor verjaardagsfeestjes betaal ik. Ik heb oook regelmatig kadootjes in voorraad liggen.
Oh en ze betaald ook zelf de kadootjes voor onze verjaardagen (papa, mama, zusje) en het kadootje van 5 euro straks met sinterklaas in de klas.
Ik ga het straks als ze 10 wordt uitbreiden maar heb nog geen duidelijk idee wat ze dan zelf moet betalen, ik dacht iets van 5 euro om de week, dan gaat ze er netto 2 euro per maand op vooruit.
In ieder geval heb ik wel zo uitgedacht dat als ze 12 wordt ook kleedgeld krijgt en ipv elke week eens per maand haar toelage krijgt, dus daar moet naar toe gewerkt worden.

Vic
07-11-2012 om 22:58
Hier
Mijn 7-jarige krijgt 70 cent per week, maar daar komt regelmatig de klad in. Volgens mij heb ik al sinds januari een betalingsachterstand Als ze 8 wordt krijgt ze 80 cent per week. Oudste van 13 kreeg in groep 8 6 euro per maand en zat daarmee aan de ondergrens van het gemiddelde. Ze hoefde er echter amper iets van te doen want cadeautjes of uitjes betaalde ik gewoon. Nu krijgt ze 62,50 per maand, waarvan 12,50 zakgeld. Het is dan wel de bedoeling dat ze er 'alles' van doet. Met het kleedgeld (50 euro) komt ze aardig uit, en ze plant ook echt uitgaven maanden van tevoren.

Tango
08-11-2012 om 00:11
Hmm, vic
Al sinds januari een betalingsachterstand? Dat vind ik wel een beetje sneu hoor. Zou hier niet lukken trouwens. Tangozoon vraagt elke zaterdag echt wel om zijn zakgeld.

Genista
08-11-2012 om 09:13
En bellen?
Wat ons betreft is een mobieltje geen noodzakelijke levensvoorwaarde. Wij doen niet kinderachtig met zakgeld voor onze 12-jarige, maar als hij een mobieltje wil, wordt dat gewoon volledig uit zijn zakgeld bekostigd. Hij heeft op grond van wat onderzoek naar wat het kost besloten dat hij nog even geen mobieltje wil. Daardoor heeft hij wel vrij royaal zakgeld, maar dat is een keus. Wij zijn niet van plan om aan aparte beltoeslagen te gaan doen.

P
08-11-2012 om 15:23
Mamalein en genista
Maar wat moeten/mogen ze doen met dat geld op de bank? Wat zijn de regels daarover?
Genista: ik deed het andersom (want ik wil wel mijn zoon kunnen bellen): ik heb een abo voor 5 euro genomen en een goedkope foon en die 5 euro bovenop zijn zakgeld gedaan zodat hij weet dat als hij over zijn belbundel gaat hij zelf bij moet betalen (en dat is maar 1x gebeurd en dat had te maken met internet ofzo, heel vreemd, gelukkig was het maar 75 cent).

Vic
08-11-2012 om 19:08
Tango
Tja, het boeit haar echt helemaal niet. Dat was bij oudste overigens net zo toen ze nog contant zakgeld kreeg (nu maak ik het over, dus kan ik het ook niet meer vergeten).

Guinevere
08-11-2012 om 22:13
Bellen
De 10-jarige hier heeft zijn telefoon zelf gekocht van zijn spaargeld. Het beltegoed hebben wij tot nu toe geschonken, aangezien wij als ouders het zelf zo gemakkelijk vinden als hij bereikbaar is (en wij voor hem). Behalve naar ons belt hij er niet mee. Als hij ook vrienden gaat bellen, dan mag hij dat zelf gaan betalen.
Hij heeft ook een uitgebreide voorstudie gedaan naar de kosten, daarom heeft hij een android-toestel met wifi genomen om zoveel mogelijk te kunnen doen tegen lage kosten.

Sukran
09-11-2012 om 06:59
Inzichtelijk
Onze 9 jarige zoon krijgt een 'toelage'. In het Nederlands klinkt het zo stom, in het Engels (we wonen in Maleisië) dus een 'allowance'. En die krijgt hij als alle taken worden uitgevoerd, als tas opruimen na school, vaatwasser leegruimen, helpen opruimen, dat soort dingen. Dus als hij de hele week de kantjes eraf loopt, dan minder geld. Verder wordt het bedrag opgedeeld in 25% sparen, 10% weggeven en 65% uitgeven. Dat spaargeld gaat ook daadwerkelijk op een spaarrekening, waarvan hij de afschriften ziet en dus weet hoeveel er is. Hij heeft nu zelf bedacht dat hij het geld gaat gebruiken als hij 16 is voor rijbewijs en auto. De 10% weggeven gaan in een apart potje en wordt gebruikt voor een kaartje naar ziek vriendje of in de collectebus van Leger des heils, in ieder geval niet voor jezelf. En de resterende 65% zijn voor hem. Soms spaart hij voor Lego dus blijft het weken onaangeroerd en soms gaat het op aan prul en soms betaalt hij het ijsje als we ergens zijn (trakteren, zo leuk!). Overigens wilde hij zelf z'n 65% op een rekening zodat hij er rente over krijgt dus dat hebben we geregeld. De bank heeft het zo geregeld dat hij een jeugdspaarrekening heeft waar hij rente krijgt over zijn geld maar ook een pinpas voor heeft met pincode. Hij krijgt omgerekend E4 per week. Dus E1 naar de spaarrekening, E0,40 het goede doel en E2,60 spenderen. Aan wat hij maar wil. Er is een standaardbedrag voor cadeautjes. Wil hij een vriendje een duurder cadeautje geven, betaalt hij zelf bij. We doen dit al heel lang zo dus hij ziet nu duidelijk het resultaat van de kleine beetjes bij elkaar. Overigens, hele flauwe ouders hier: als hij geld voor zijn verjaardag krijgt, gaat er ook 25% naar de spaarrekening. Daarover is discussie geweest maar van een oma krijgt hij gewoon echt veel (meer dan E100) dus daar kan best wat van opzijgezet. En komt die Ferrari langzaam in zicht

Jesse_1
09-11-2012 om 23:25
Bellen (genista)
Een mobieltje is geen noodzakelijke levensvoorwaarde. Maar dat is een tv thuis ook niet
Tijden veranderen, zolang jullie zoon er zelf niet erg om verlegen zit, hoef je het niet te faciliteren, maar ik denk dat voor 'de jeugd van tegenwoordig' SMS-en (of whatsappen) wel een gangbare manier van communicatie is. Net zoals je 'in onze tijd' iemand kon bellen met een vaste lijn (ik had één vriendin zonder telefoon! Echt heel apart).
Onze zoon heeft ook nooit om een mobiel gevraagd, veel populaire klasgenoten (of whannabee's ) hadden die wel al in groep 7 of 8. Hij heeft er een van ons gekregen omdat hij elke dag 3 kwartier heen en weer terug moet fietsen. [En ja, precies die keer dat hij een aanrijding had met een brommer was hij zijn telefoon thuis vergeten...].
Dus denk er nog eens over na, vooral nu jullie zoon er nog niet om vraagt, want we leven nu gewoon in een andere tijd dan wij vroeger.
Jesse.