Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
maria

maria

14-01-2011 om 13:07

Zakgeldverhoging - tips? (11 jaar)

Dochter wordt binnenkort 11 jaar.
Ze krijgt nu 1 euro pw zakgeld (10 ct per levensjaar), blijkt wat weinig te zijn. We willen het nu dus wat meer laten stijgen, naar 1,50 euro pw. Als ze 12 is naar 2 euro pw. Tot nu toe mag ze ervan kopen wat ze wil (alleen in principe geen snoep).

Ik wil haar nu eigenlijk iets meer van haar zakgeld laten betalen dan voorheen, zodat ze iets meer leert omgaan met haar geld (plannen aankopen die er nog aankomen).
Wie heeft tips wat je eronder kunt laten vallen en wat vinden jullie dan van de bedragen?

Ik zat te denken om haar misschien te laten kiezen: 1,50 en dan voortaan de cadeautjes voor papa, mama en broer zelf betalen (mogen kleine cadeautjes zijn - voorheen hoefde ze dat niet te doen, al kocht ze voor broertje vaak wel iets - heel lief) of misschien toch nu al 2 euro en dan cadeautjes voor papa, mama, broer en vriendinnen (evt. max aantal als het anders te veel wordt - wat denken jullie?) zelf betalen.
NB Vaak heeft ze nog extra geld door het jaar van verjaardag, beetje van rapport (opa's en oma's), geld van vrijmarktverkopen en soms een heitje voor een karweitje.

Ik ben benieuwd hoe jullie er tegenaan kijken en of jullie nog goede tips hebben hoe we hier mee om kunnen gaan.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jesse_1

Jesse_1

14-01-2011 om 13:21

Hier

Met 9 jaar hebben wij het zakgeld naar € 2 p/w gedaan en dan moeten cadeautjes voor verjaarspartijtjes en broertjes/pa/ma (richtbedrag € 5) zelf gekocht worden. Met 10 jaar hebben we dit verhoogd naar € 2,50 p/w. Hij spaart met name, cadeautjes zijn meestal wel een euro of € 7.
Jesse

Vic

Vic

14-01-2011 om 13:24

Laatst een begroting gemaakt

Ik heb laatst met mijn dochter (ook 11) een begroting gemaakt, waarin ik ook cadeautjes voor ouders, zusjes en vriendinnen heb opgenomen. We kwamen uit op 11 euro per maand. Omdat dochter er niet echt werk van maakt, krijgt ze momenteel nog steeds 6 euro per maand (en koop ik nog steeds haar cadeautjes). Ik denk dat ik haar vanaf de brugklas (september) meer ga geven, en dan ook een bedrag meeneem voor evt iets te drinken op school.

Lou

Lou

14-01-2011 om 13:32

Geen cadeautjes

Ik vind persoonlijk dat je met 1,50 per week niet kan verlangen dat ze er zelf cadeautjes van koopt voor anderen. Ik zie wel wat in het systeem van Jesse: 2 euro er week en dan alleen cadeautjes voor het eigen gezin, met een max van 5 euro of zo. Dan blijft het nog overzichtelijk. Je weet van tevoren toch niet voor hoeveel feestjes je dit jaar wordt uitgenodigd.

Mijn dochter van 9 krijgt trouwens 1,50 in de week en mag dat helemaal naar eigen inzicht besteden. Met uitzondering van snoep, dat dan wel. Ik zit eraan te denken om dit ook te verhogen en uit te breiden met gezinscadeautjes, zoals hierboven beschreven. Misschien wel leuk voor als ze 10 wordt.

maria

maria

14-01-2011 om 13:35

Zelazny e.a.

Bedankt voor je reaktie, maar ik vind 10 euro voor een cadeautje voor een kind belachelijk veel. ik houd 5 euro aan, soms 6 (zijn genoeg dingen voor te krijgen hoor! Kinderen worden echt teveel verwend met dure cadeaus n.m.m.). alleen voor haar beste vriendinnetje (2 stuks) ga ik tot 8 a 10 euro als dat zo uitkomt.
dus bij mijn ideeen voor zakgeld en cadeautjes ga ik uit van 5 euro per cadeautje (nb ook voor ons en broertje).
Maar nog even voor de duidelijkheid: we komen van 1 euro pw, willen inderdaad omhoog, maar verdubbelen (naar 2 euro) lijkt mij nu het max. Het jaar erop kan het wel weer verder omhoog.
De vraag is dus: als wij omhoog gaan naar 1,50 of 2 euro zouden jullie haar dan nog iets anders laten betalen en zo ja wat en hoeveel (dus cadeautjes van hoeveel vriendinnetjes bijv.)?
Ik ben benieuwd.

Vic

Vic

14-01-2011 om 13:48

Maria

Het hangt er helemaal van af hoeveel partijtjes je verwacht. Ik ben uitgegaan 5 cadeautjes voor familie, en 5 partijtjes, met cadeautjes van 5 euro per stuk. Dat red je niet met 2 euro per maand.

Vic

Vic

14-01-2011 om 13:50

Hmmmm

Laten we het er maar op houden dat ik heel erg zat te slapen hier Je komt op 8 euro per maand (om en nabij). Dat moet dan wel mogelijk zijn, maar niet als je erg veel partijtjes verwacht.

Je wilt toch verhogen?

dus nee, ik zou niets extra laten betalen als je van 1 euro naar anderhalf of 2 euro gaat.

Hier trouwens 6 euro per maand voor jongen van 9.

Zakgeldcalculator

zie: http://www.jmouders.nl/Zakgeld-calculator.htm
Misschien kan deze je wat verder helpen.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

14-01-2011 om 14:18

Wat wij deden

Op de basisschool kreeg oudste zoon (en jongste nu ook) 10 cent per leeftijdsjaar. Vrij te besteden (alleen snoep mag niet). Vanaf een jaar of 10 kreeg hij daar een extra bedrag bij om kadootjes te betalen. Wij gingen uit van 3 x een verjaardagskadootje in het gezin (ca. 15 pp), Sint-kadootje/suprise op school (ca. 5 euro), ongeveer 7 kinderfeestjes (ca. 7 euro pp). Dat is zo'n 100 per jaar, dus 2 euro per week. Dit kreeg hij dus naast zijn gewone zakgeld. Zoon heeft het trouwens heel lang in een aparte portemonnee bewaard, hij vond dat prettig om gescheiden te houden. Een beetje het kleed-geld-idee eigenlijk.
Op de middelbare school hebben we het verhoogd naar 25 euro per maand. Nu aanzienlijk minder feestjes, maar wel andere verplichtingen: schriften, pennen, kopietjes op school etc. Als hij meer nodig denkt te hebben om veel te kunnen bellen of wat dan ook maar, dan mag hij een baantje zoeken... (hij heeft nu ook al een paar keer in vakantie meegewerkt in het internetbedrijf van zijn oom, leert hij ook nog eens erg veel van!).

soepstengel

soepstengel

14-01-2011 om 15:01

Als je verhoogd

en ze meot er meer dingen van betalen dan zal ze in de regel er op achteruit gaan. Dus dat zou ik niet doen. Ik heb dochter tot de lagere school ook 1,50 gegeven en dat was voor haar meer dan genoeg, de feestjes betaalde ik. Nu krijgt ze meer( VO, 15 euro per maand) maar als ze erg veel feestjes heeft leg ik nog wel eens bij.
Soms als ze ergens naar toe ga stop ik haar wat toe om iets te kopen.
Zoon( groep 8) krijgt 10 euro per maand en heeft daar meer als genoeg aan.

Lou

Lou

14-01-2011 om 15:05

Maria

"De vraag is dus: als wij omhoog gaan naar 1,50 of 2 euro zouden jullie haar dan nog iets anders laten betalen en zo ja wat en hoeveel (dus cadeautjes van hoeveel vriendinnetjes bijv.)?"

Wat ik al schreef, dat zou ik doen: naar 1,50 en dan geheel vrij te besteden, óf naar 2 euro en dan alleen cadeautjes voor het gezin met een max van 5 euro per cadeautje. Lijkt me alleszins redelijk en houdt ze nog aardig wat over voor zichzelf.

Ook weinig

Ik vind 1.50 ook erg weinig, onze 9jarige krijgt dat en leert te sparen voor dingen die hij graag wil, lego, scheenbeschermers en keeperhandschoenen etc etc. Snoep mag van ons ook niet, en het doel van zakgeld is leren sparen en leren dat spulletjes een waarde hebben. Hij hoeft geen verjaarskadootjes te kopen, dat gaat hiervan niet lukken.
Mischien heb je hier iets aan: http://www.nibud.nl/omgaan-met-geld/kinderen-en-geld/zakgeld.html
Muizemeis

Hendrika64

Hendrika64

14-01-2011 om 17:00

Dochters net 9 en bijna 8

Onze dochters krijgen ook 10 cent per levensjaar per week. Ze sparen 0,30 per week voor cadeautjes voor papa, mama, hond en elkaar. Daarnaast krijgen ze van oma nog eens 2 euro per maand aan zakgeld. Ook voor het rapport krijgen ze zo'n 2 tot 6 euro van grootouders.
Ze doen het leuk met dit geld. Voor de verjaardag willen ze ook wel eens geld vragen. Zo heeft oudste laatst met verjaardag een karoake set gekocht van haar geld. Nu willen ze fashion design kopen. Mijns inziens is dit zakgeld toereikend. Misschien ook omdat wij als ouders ook elk dubbeltje omdraaien voor we het uitgeven.

Annet

Annet

14-01-2011 om 19:12

Tot en met 9 jaar

hebben wij ook het systeem gebruikt van 10 cent per levensjaar. Ik vind dat voldoende geld voor kinderen van die leeftijd. En inderdaad, met rapport of andere gelegenheid krijgen ze ook wat tussendoor.

Vanaf 10 jaar zijn wij gestart met meer zakgeld, maar dan ook met meer verantwoordelijkheden, zoals kadootjes. Ik geloof dat het 10 euro per maand werd toen, gestort op een bankrekening. Oudste had toen ook zelf een bankpas.

Vanaf de brugklas is het zakgeld weer omhoog gegaan, met nog meer verantwoordelijkheden zoals schoolspullen (ná aanschaf spullen brugklas), kadootjes, zwembad- en bioscoopbezoek, beltegoed, etc.

Annet

Annet

14-01-2011 om 19:14

Nog vergeten

Ik lees soms dat ouders vinden dat hun kind lang moet sparen om iets te kunnen kopen (6 weken). Ik vind dat helemaal niet lang. Waarom zou een kind elke 6 weken iets moeten kopen van Lego of zo? Dat krijgen ze ook niet als ze nog geen zakgeld hebben.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

14-01-2011 om 19:49

Eens met annet

Annet, ik ben het helemaal met je eens. Zes weken sparen voor een doos lego vind ik geen enkel probleem. Kind hoeft toch niet iedere drie weken een door Lego ofzo te kunnen kopen?

Yta Chalne

Yta Chalne

14-01-2011 om 20:43

Waarom toch dat gemekker over snoep?

Het valt me op dat een heleboel mensen vermelden dat het zakgeld vrij besteed mag worden behalve aan snoep. Wat is daar het leerzame effect van? Als je kind brugklasser is en het heeft nooit snoep mogen kopen dan weet ik wel waar het straks bij 9 van de 10 kinderen aan uitgegeven wordt: lions, marsen, nuts en m&m's uit de snoepautomaat. Net als ik vroeger op de middelbare school Leer dat stukje er nou ook gewoon even bij, inclusief het gewichtsprobleem en het tandengebeuren. Stel dat je kind z'n hele 1 euro zakgeld af en toe aan snoep uitgeeft, dat is toch volledig onschuldig? Kun je amper een ijsje voor kopen.

Lou

Lou

14-01-2011 om 21:13

Yta

Ik ben het op zich wel eens met je redenering (de verboden vruchten) maar ik vind het voorlopig fijner als ik kan bepalen wat mijn dochter eet en niet eet. Als jouw kind wel snoep koopt, mag ze het dan ook opeten wanneer ze zelf wil? Dat wordt dan natuurlijk de volgende vraag. Zou ik ook niet zo blij mee zijn. Bovendien: het leerzame effect van zakgeld blijft zonder snoep ook wel overeind, als je ziet wat ze zoal aan rommel koopt .

En oja, wat betreft de brugklas: je hoeft toch niet dat moment van zelf snoep kunnen kopen zo ver mogelijk naar voren te halen zodat ze er dán goed mee om kan gaan? Ik weet van mijn dochter dat zij op dit moment moeilijk maat kan houden met snoepen, en ik vind dat ik nog mag zeggen wat ze eet en niet eet. Aan de andere kant vind ik de nietsnoepkoopregel overigens ook niet heilig hoor. Ik had het ooit zo ingesteld omdat ik haar toen echt nog te klein vond daarvoor, maar dat is jaren geleden (ze is nu 9) en nu komt ze niet eens meer op het idee.

Yta Chalne

Yta Chalne

14-01-2011 om 22:46

Ja joh

Ja, als mijn kinderen snoep kopen mogen ze dat ook zelf opeten. Wanneer ze willen, maar gebonden aan de vaste eetregels: geen rotzooi maken, niet in bed eten, niet in je eentje eten als er anderen bij zijn die niks hebben. En uiteraard weten ze van tanden poetsen. Maar ja, als mijn vijfjarige zijn vijftig cent zakgeld he-le-maal aan snoep wil uitgeven dan mag dat. En dan mag hij ál dat snoep (dat zal me een berg zijn ook helemaal opeten. Kunnen zijn tanden denkelijk wel hebben. Hij wil het trouwens nooit, geen van mijn kinderen is erg snoep-gefocusd, maar het mag best. Ik mocht het niet, vroeger, uit louter goede bedoelingen uiteraard maar wat een overdreven flauwekul was dat. Snoep is niet de as van het kwaad

Lou

Lou

14-01-2011 om 23:08

Ja die berg

Die berg snoep van vijftig cent zou ik ook niet zo indrukwekkend vinden En ook grappig, ik mocht vroeger wel snoep kopen en nu mag mijn dochter het niet, haha. Niet dat ik er zulke slechte herinneringen aan heb, en bovendien, wat ik zei, heilig hoeft zo'n regel ook weer niet te zijn. Maar mag jouw zoontje bijvoorbeeld ook een tientje bij elkaar sparen en daarvan snoep kopen? Of van verjaardagsgeld of zo, als het dus niet meer om de waanzinnige berg van vijftig cent gaat? Ik zou dat niet fijn vinden en daarom vind ik de regel "geen snoep van zakgeld" wel zo overzichtelijk. Het heeft er denk ik ook mee te maken dat ik een heel lichte vorm van begrenzing wel prettig vind. Dochter mag van mij bijvoorbeeld ook geen huisdier kopen van haar zakgeld. Of iets van de snackbar, om in etenstermen te blijven. Vind je dat ook raar?

Lennest

Lennest

14-01-2011 om 23:22

Zakgeld

Hier krijgt dochter van bijna 10 een bedrag van € 3,25 oer week. Dit lijkt veel, maar ze moet hiervan ook de cadeautjes voor de feestjes voor kopen, verjaardag papa en mama, vader- en moederdag en de vullingen voor de stabilo pen en potlood. Als je deze items eraf haalt, blijft er € 1 over om vrij te besteden. Extra geld is te verdienen met de auto wassen, was opvouwen etc. Ze heeft voor elk doel een spaarpot en het gaat super! Ook haar 'echte' zakgeld wordt gepland: zo veel voor de Donald Duck pocket, zoveel voor playmibil, etc. En: ook voor goede doelen en dat vind ik echt bijzonder. Snoep lust ze niet, dat scheelt?

Fiorucci

Fiorucci

15-01-2011 om 10:15

Maar...verbod

Snoep heb je al vanaf 10 ct. Hebben jullie met het verbod werkelijk de illusie dat ze dus nooit snoep zullen kopen, checken jullie dan portemonnees ofzo?

Lou

Lou

15-01-2011 om 10:46

Fiorucci

Ja, die illusie heb ik wel ja. In mijn geval is dat ook geen illusie want dochter (9) is nog nooit met portemonnee en zonder mij of mijn man de deur uit geweest geloof ik. Los daarvan komt het idee van snoep kopen dus niet in haar op. Maar mocht ze nu toch een keer een dubbeltje of wat verbrassen aan snoep dan zal ik daar geen punt van maken hoor. Het is een regel van jaren her en ik vind het een goede gewoonte om niet extra te gaan snoepen van je eigen geld, maar de betrekkelijkheid ervan zie ik ook wel in. Bij de as van het kwaad denk ik niet direct aan een kauwgombal.

Jade

Jade

15-01-2011 om 11:17

Hier....

....hebben ze van hun zakgeld ook wel snoep gekocht. De afspraak was dat ze dat niet zouden doen (snoep ligt hier wel), maar heel soms kochten ze iets wat ze erg lekker vonden. Daar heb ik nooit een probleem van gemaakt.

Een vriendje van hen kocht altijd zakken vol met snoep...dat vind ik weer het andere uiterste (en mijn kinderen vonden dat eigenlijk wel raar)

Fiorucci

Fiorucci

15-01-2011 om 12:04

Snoep

Mijn reactie ging uit van een elfjarige, zoals in de beginposting, en die gaan wel zelfstandig op stap hier,vandaar.

Lou

Lou

15-01-2011 om 12:57

Fiorucci

Misschien is dat ook wel een mooie logische grens om het snoepkoopverbod te laten varen. Zodra ze zelfstandig op stap gaat.

Yta

Ik heb wel snoep thuis en vind het niet nodig om het zakgeld te versnoepen. Bovendien is ons doel dat hij leert met geld om te gaan, niet gelijk uitgeven, maar sparen voor iets wat je graag wilt hebben. Voetbalhandschoenen die hij laatst gekocht heeft waren 12 euro, en als je 1.50 per week krijgt is dat dus 8 weken sparen. En dat heeft hij er voor over.
Muizemeis

Zelazny

Ik ben het met je eens dat je voor 5 -6 euro nagenoeg geen kadootje meer voor een verjaarsfeestje koopt. Tot ongeveer 8 jaar gaat het nog, maar daarna haast niet meer. Ik zit niet te wachten op verdrietspeelgoed, wat leuk lijkt maar niets is. Ik doe inmiddels ook al wat duurder.
muizemeis

Fiorucci

Fiorucci

15-01-2011 om 14:50

Echt?

Mijn dochter wordt 11 binnenkort, maar meestal lukt het mij toch wel om iets leuks te vinden voor weinig, voor haar vriendinnen. Zo vond ik laatst bij een speelgoedwinkel een hele leuke set met doucheschuim en Minnie Mouse sloffen voor zes euro. Was echt een schot in de roos. Of een biosbon voor 7.50, is ook een succes.

Fiorucci

Fiorucci

15-01-2011 om 17:08

Lou

Nou, helemaal laten varen...ik hou het wel in de smiezen. Ik heb nooit een totaalverbod uitgevaardigt, ze mocht best weleens een ijsje halen enzo, maar als ik ook maar vermoed dat er veel snoep gekocht wordt, praat ik wel met haar.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.