Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
*Veertje*

*Veertje*

05-04-2011 om 16:49

Zes jaar en nog een speen!

Mijn dochter wordt deze zomer zeven jaar en heeft 's nachts nog een speen. Ze zou toen ze vijf werd de speen weggooien. Dat heeft ze ook gedaan alleen is ie weer opgevist. Hele dram's hebben we meegemaakt. Soesoe de spenenfee ingeschakeld, beloningsysteem etc. Hielp niet, kind volledig in paniek zonder speenl Hetzelfde ritueel herhaalde zich op zesjarige leeftijd. Ze heeft speen alleen 's nachts en is er ontzettend aan gehecht, net als aan haar knuffels. Het is bizar maar knuffels, papa mama én speen staan op nummer een.
Mijn dochtertje heeft een behoorlijke ziektegeschiedenis en heeft daaraan nogal wat angsten overgehouden, dus heb ik die speen - qua veiligheid en koestering altijd gedoogd. Maar ze gaat nu wisselen en ik kan me voorstellen dat het niet goed voor nieuw gebit is.
Ze gaat ook regelmatig uit logeren (en vice versa) en niemand pest haar ermee. Toch voelt het als genoeg. Voor mij. Helaas niet voor dochter.
Iemand nog tips?
Groetjes, Veer

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rafelkap

Rafelkap

05-04-2011 om 17:20

Tandarts

Vraag de tandarts het haar eens uit te leggen. Ik heb wel eens gehoord dat dat kan helpen (vreemde ogen dwingen?)

*Veertje*

*Veertje*

05-04-2011 om 18:06

Tandarts

Toen ik er een paar maanden geleden was en het uitlegde haalde hij zijn schouders op. Haar tanden staan al behoorlijk naar voren dus beugel zit er sowieso wel in.
Ik kan me daarbij voorstellen dat ze het van een vreemde wel aanneemt maar dat dat 's avonds/'s nachts als de angst toeslaat de woorden van tandarts of andere witjas wegebben.
Komt bij dat ze altijd heel bang is in bed en ons meerdere keren roept op een nacht. Zijn nu met een doorslaap/beloningsysteem bezig en het doorslapen gaat al wat beter de laatste weken. Misschien dat ik daarom ook opeens haast heb om die speen te lozen. Ik zie verbetering en wil dan ook Groots Verbeteren.

Vera*

Vera*

05-04-2011 om 18:15

Zelf vragen

Je kunt ook aan je dochter vragen hoe ZIJZELF denkt dat ze zonder speen kan. Je maakt het haar probleem en als zij met een idee/training/oplossing komt is het gemakkelijker om daar in mee te gaan. Hier werkt dat bij dochter beter dan door mij aangedragen oplossingen voor iets. Succes ermee.

Vera

Rafelkap

Rafelkap

05-04-2011 om 19:19

Stap voor stap

Ik zou het toch stap voor stap doen. En niet te snel. Dus eerst het zich veilig voelen in bed- en daarna de speen. Anders kan je met project 1 weer van voren af aan beginnen. Er zijn legio kinderen die op die leeftijd nog duimen, is ook slecht. En idd wat Vera zeg met haar samen overleggen hoe dit te doen, wat ze nodig heeft. Maar laat het nu eerst even rusten.
Wel een rare houding van die tandarts overigens.

Joyce

Joyce

05-04-2011 om 21:05

Geen nieuwe meer kopen

Die spenen zijn natuurlijk met enige regelmaat aan vervanging toe, je kunt overwegen met je dochter af te spreken dat zij, nu ze haar blijvende gebit krijgt je geen nieuwe speen meer koopt voor haar. Stuk is stuk.

Joyce

*Veertje*

*Veertje*

05-04-2011 om 21:43

Eigen oplossing!

Haar eigen oplossing is net als voorgaande jaren: als ik zeven word! Ze was er ook heilig van overtuigd dat ze zou stoppen toen ze zes werd (en vijf

Deze speen is minimaal een jaar oud. Dat het ding niet jammerlijk uit elkaar hangt is onbegrijpelijk.

Ik denk Rafelkap, dat het inderdaad langzaam moet. Eerst doorslapen, veilig gevoel in bed krijgen en dan zonder speen leren inslapen.

We gaan binnenkort EMDR doen (traumaverwerking) met haar, ik kan me voorstellen dat die speen de komende tijd nog wel nodig is. Op de een of andere rare manier kreeg ik opeens echt haast om dat ding te lozen. Het wordt zo'n vreemd gezicht: een kind van 1.17 meter met een speen in.

Vermoedelijk weer een klein half jaar wachten "als ik zeven ben mama, dan doe ik 'm echt weg.... maar hij is nu nog zo lekker!"

Margriet*

Margriet*

05-04-2011 om 23:07

Stoppen

Maar misschien kom ik nu wel over als gevoelloze moeder, zo bedoel ik het niet maar ik denk dat jij de grens moet gaan aangeven. Ze gaat niet uit haar zelf stoppen, als ik het zo lees, dus jij moet het structureren. Kun je niet iets vervangends samen uitzoeken maar als voorwaarde stellen dat de speen wegmoet aangezien ze te groot wordt, het slecht voor haar tanden is etc? En daar haar een week voor geven iets te bedenken. Is het niet meer je eigen invulling dat zij die speen zo hard nodig heeft. Is er naast haar knuffels (en uiteraard jullie) iets vervangends of een beloning te bedenken?
Als ik het zo lees is de speen nog wel tijden nodig en kun je denk ik beter een duidelijke grens stellen.
Het klinkt lastig maar ik denk dat jij als ouder dat moment moet kiezen, je dochter ziet het niet als probleem en stopt denk ik ook niet als ze 7 is, bovendien is dat nog zo lekker ver weg, dat ze er nu niet over hoeft na te denken.

ishtar

ishtar

06-04-2011 om 10:04

Speen vervangen door wat anders

ik denk ook dat dit de enige manier is. Iets anders wat lekker voelt, lekker ruikt oid. Samen bedenken wat dat zou kunnen zijn, en dan stapje voor stapje invoeren. Nacht 1 met ander dingetje, met uitzicht op de nacht erna weer de speen. En zo langzaam steeds meer nachten vervangende dingetje en steeds minder speen totdat het soepel gaat. Dan samen speen (ritueel?) wegdoen onder het mom van: het gaat zo goed, je bent zo groot' Eventueel aanvullen met beloningssysteem, stickers plakken en 'cadeautje' .
Belachelijke tandarts trouwens! Maakt niet uit want ze moet toch al een beugel...

Emdr afwachten

Ik persoonlijk zou even wachten tot de EMDR, dat kan heel snel resultaten geven en misschien is haar gevoel van veiligheid dan zoveel beter dat het makkelijker gaat.
Vlak na een EMDR sessie kan er ook even een terugslag zijn omdat ze nog bezig is met verwerken wat er tijdens de sessie is behandeld, dat lijkt me ook niet het moment om ook nog je speen weg te moeten doen.

Janeway

Janeway

06-04-2011 om 20:34

Inderdaad

Wacht die EMDR af.. Dat kan zo snel werken.. We hebben afgelopen zomer EMDR voor onze zoon gehad en met 2 sessies was het trauma al zo goed als verwerkt. Wel na de sessie idd terugval in gedrag gehad. Dus wacht het even af. Totdat het allemaal weer rustig is

Speen

ik geloof dat een speen beter is dan een duim. Mijn oudste neef heeft jarenlang geduimt, die kloof zijn duim tot bloedends toe af. Elke keer zeiden we er wat van, 'overdag je duim uit je mond' bij het slapen had hij hem dan wel weer in zijn mond. Is vanzelf over gegaan, inmiddels is hij 16, keurig recht gebit, nooit een beugel nodig gehad ook al stonden zijn tanden echt naar voren rond diezelfde leeftijd.

Ik zou denk ik eerst dealen met de andere issues en het aan haar zelf over laten wat ze met die speen wil, zolang ze hem alleen in doet bij het slapen zou ik mij er niet druk over maken.

Hier ook

Mijn dochter wordt over een week zeven jaar en heeft tot eind november 2010 nog een speen gehad.

Twee jaar eerder had ze de spenen al in haar schoen gedaan zodat Sinterklaas ze mee naar Spanje kon nemen.
Maar na twee dagen moest en zou ze toch een nieuwe speen.
En tja, na uren huilen ben ik dan zo'n zwakke moeder die haar kind weer een speen geeft...

Op een gegeven moment begon mijn dochter zich wel te schamen, niemand mocht weten dat ze nog een speen had en toen ze een keer bij een vriendinnetje ging logeren bleef de speen dan ook thuis. (en tegen 21 uur was mijn dochtertje ook weer thuis

Op een gegeven moment heb ik het maar losgelaten, als ze 18 is heeft ze vast geen speen meer was mijn motto.

Eind november gingen we naar de tandarts en die zei dat ze een soort spruw in haar mond had (was achteraf niet zo) en dat dit wsl door de speen kwam. (die kookte ik niet meer uit).

De tandarts heeft toen even met haar gepraat en verteld dat ze het toch echt beter was dat ze zou stoppen met de speen.

Ik weet nog dat ik tegen de tandarts zei dat het nu iig niet ging lukken omdat ze met regelmaat in haar bed plastte ivm alle Sinterklaasdrukte.

Uiteindelijk hebben we bij de tandarts afgesproken dat we het in januari zouden proberen.

En wat schetst mijn verbazing...dezelfde avond wilde ze geen speen mee naar bed en ze heeft er nooit meer één ingehad!

Mijn conclusie is dat een kind er gewoon aan toe moet zijn. Onze tandarts had het nml al veel eerder met mijn dochterje over gehad en toen werkte het niet.
Het is net als met zindelijk worden...de knop moet om.

Zelf zou ik het aan je dochter overlaten, zolang zij 'snachts nog angstig is zou ik haar de vertrouwdheid van de speen gunnen.

Eerst maar eens lekker in d'r vel komen te zitten, die speen komt wel.

Want mijn dochtertje van bijna zeven is nu wel speenvrij, haar zus van acht jaar duimt nog steeds!

Maar om de een of andere reden is dat wel geaccepteerd en een speen niet...

Succes ermee en dan vooral met die andere problemen van je dochtertje, die vind ik veel vervelender (voor haar en voor jullie).

100%mama

100%mama

10-04-2011 om 14:24

Beter in haar vel

Vanuit de praktijk gezien zou ik zegen "weg met die speen". Ik weet (en zie met enige regelmaat) de schade van lang spenen of duimen aan het gebit EN de kaak (met name vergroeiing in het gehemelte).

Toch....vanuit mijn eigen gevoel nu zou ik zeggen dat ze eerst de trauma verwerking moet afsluiten om daarna pas de volgende stap te nemen, het afscheid nemen van de speen die haar alle jaren een veilig gevoel hebben gegeven.....beide zaken zijn belangrijk, maar de kaak en tanden kunnen uiteindelijk worden verholpen, een trauma blijft ze haar hele leven last van hebben.....

Hoewel er hier geen trauma mee speelde was voor zoon hier zijn speen & fles een veilige haven. Hier ook vele doktoren gezien en hij vond thuis echt zijn rust hierin. Om de buitenwereld te pleasen hebben we geprobeert beide af te leren. Drama's tot gevolg. Ik heb op een gegeven moment de knop omgezet nadat ik mij af heb gevraagt wat IK nou belangrijk vond voor hem. Voor nu veiligheid na alle bezoeken links en rechts of de buitenwereld.....we hebben het laten gaan en uiteindelijk (hij was wel 5 dus een stuk jonger dan jouw dochter, maar hij had dan ook minder te verwerken) heeft hij zelf besloten dat het genoeg was geweest. Idd, zoals hierboven al stat aangegeven, als ze 18 is heeft ze echt geen speen meer, hoe moeilijk het nu ook is om misschien los te laten.

*Veertje*

*Veertje*

10-04-2011 om 21:39

Nuttig

Dank jullie wel voor de prettige suggesties. Heb er de laatste dagen ook aan gedacht en besloten het na de EMDR te doen. Eerst kijken of ze daar wat minder angstig van wordt.
100% mama, ik kan met niet zo veel voorstellen bij vergroeing in het gehemelte van de speen. Bedoel je dan dat er een soort 'speenvorm' in t gehemelte ontstaat?

Toch fijn ook om te horen dat er nóg een zesjarige met een speen sliep. En wat geweldig dat het uit haarzelf kwam om er mee te stoppen. Dat hoop ik hier ook. Ik weet nl zeker dat ze het heel stoer en prettig vind als ze er eenmaal mee is gestopt. Laatst kwam er een vriendinnetje slapen - ook zes - die opeens weer in bed is gaan plassen. Ontzettend gelachen: mijn dochter liep met speen naar de wc en vriendinnetje knoopte een luier om. Gelukkig werden de dames er ook vrolijk van.

Wist trouwens niet dat je na de EMDR sessie(s) een terugval kon verwachten. Denk dat ik een nieuw topic start.

100%mama

100%mama

11-04-2011 om 10:47

*veertje*

•De tong beweegt niet goed
•De lippen bewegen niet goed
•De mond staat vaak open (habitueel mondademen)
•Problemen bij kauwen en slikken (tongpersen)
•Stoornissen in de sensomotoriek

Dit zijn de grootste "complicatie's" die ik vaak zie in de praktijk bij kinderen die langdurig een speen/duim gebruiken. De speen/duim kan de bovenkaak versmallen, het gehemelte verhogen of er kan een overbeet ontstaan. Dit kan dan weer leiden tot problemen met de spraak (ook al zou ze daar nu nog geen problemen mee hebben op latere leeftijd kan dit naar boven komen). Toch, in jouw geval zou ik bekijken wat nu werkelijk op lange termijn de meeste schade aanricht. Voor mijn gevoel vind ik haar trauma verwerking dan belangrijker. Neemt niet weg dat het traject van haar eventuele kaak/tanden probleem makkelijk is, maar misschien verstandelijk wel te behappen voor haar straks. Ze is in die zin nog jong genoeg om daar vroeg bij te zijn. Voorbeeld is mijn neefje, die is nu 10 en heeft door duimen boven genoemde klachten. Heeft eerst een beugel gehad die de kaak verbreding geeft, nu een blok om de overbeet te beperken en krijgt hierna slotjes om de rest rechtte trekken. Uiteraard zeer intensief, maar meer begrijpbaar voor kinderen (iedereen loopt tegenwoordig ook met beugel in welke vorm dan ook dus dat maakt het meer accepteerbaar voor haar misschien). Kortom, het is kiezen uit 2 kwade, maar je keuze eerst aan haar trauma te denken zou ook mijn keuze zijn......

Sterkte voor je meis (en voor jullie...)

*Veertje*

*Veertje*

13-04-2011 om 20:24

100% mama

Dank je wel voor je mail. Mijn dochter had al een behoorlijke overbeet bij de geboorte, ik weet niet of ik dit al eerder schreef. Overbeet is eigenlijk de stand van bovenkaak, geerfd van mijn vader. Ik denk ook dat we (tandarts, ik, man) daardoor wat makkelijker zijn gaan denken over de speen. In de trant van: kind moet toch sowieso een beugel... (kan een vinger stoppen tussen onder en boventanden).
Mond hangt niet open, wel heeft ze een nasale klank en praat ze niet heel duidelijk.
Ga nu de speen er weer even uittrekken t kind slaapt dus het kan.
Groetjes, Veer

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.